Učitavanje

34. Vjerovali ili ne

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete opisati obilježja gena i spolnog razmnožavanja.
  • BIO 2 Naučit ćete razlikovati dominantna i recesivna svojstva te nasljedna i stečena svojstva.
  • BIO 3 Naučit ćete primijeniti postupak križanja u nasljeđivanju svojstava.
  • BIO 4 Naučit ćete opisati određivanje krvnih grupa te njihovo nasljeđivanje.
  • MAT 1 Naučit ćete opisati siguran i nemoguć događaj.
  • MAT 2 Naučit ćete odrediti skup svih povoljnih i skup svih mogućih događaja.
  • MAT 3 Naučit ćete izračunati vjerojatnost slučajnog događaja.

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.
Označimo alel za neko svojstvo slovom R.

  • Kako ćete zapisati kombinaciju dominantnog i recesivnog alela za to svojstvo?

  • Kako ćete zapisati kombinaciju dvaju recesivnih alela?

  • Kako ćete zapisati kombinaciju dvaju dominantnih alela?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Svojstvo koje smo označili slovom R jest broj prstiju na ruci. Dominantno je svojstvo višeprstost, a recesivno je svojstvo normalan broj prstiju.

Kako ćete zapisati kombinaciju alela za višeprstost? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. 

Svojstvo koje smo označili slovom R jest broj prstiju na ruci. Dominantno je svojstvo višeprstost, a recesivno je svojstvo normalan broj prstiju.

Kako ćete zapisati kombinaciju alela za normalan broj prstiju? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Majka ima normalan broj prstiju, a otac ima kombinaciju dominantnog i recesivnog alela za višeprstost. Kolika je vjerojatnost da će njihovi potomci imati normalan broj prstiju?

Imamo osam različitih krvnih grupa pribavljenih iz Zavoda za transfuziju u Zagrebu. Za svaku krvnu grupu pripremimo po jedno predmetno stakalce. Na svako stakalce kapnemo po tri kapljice krvi. Nakon toga na svaku kapljicu krvi dodajemo serume anti-A, anti-B i anti-D. Ti serumi sadržavaju antitijela A, antitijela B i antitijela D. Zatim svaku kapljicu krvi promiješamo sa serumom pazeći da za svako stakalce uzmemo novu čačkalicu. Ostavimo 5 minuta na sobnoj temperaturi, pri čemu stakalca naginjemo u jednu i drugu stranu pazeći da se uzorci ne pomiješaju. Potom očitamo rezultate promatrajući gdje se dogodila aglutinacija, odnosno zgrušavanje unutar promiješane kapljice. Zrnca koja možemo uočiti u kapljicama upućuju na zgrušavanje prouzročeno reakcijom antigena i antitijela. Pogledajmo krvnu grupu AB+. Možemo zamijetiti zgrušavanje u svim trima kapljicama jer su antigeni A i B na eritrocitima reagirali s antitijelima A i B, dok su antigeni D reagirali s antitijelima D, što upućuje na pozitivnu krvnu grupu. . Transkript: Imamo osam različitih krvnih grupa pribavljenih iz Zavoda za transfuziju u Zagrebu. Za svaku krvnu grupu pripremimo po jedno predmetno stakalce. Na svako stakalce kapnemo po tri kapljice krvi. Nakon toga na svaku kapljicu krvi dodajemo serume anti-A, anti-B i anti-D. Ti serumi sadržavaju antitijela A, antitijela B i antitijela D. Zatim svaku kapljicu krvi promiješamo sa serumom pazeći da za svako stakalce uzmemo novu čačkalicu. Ostavimo 5 minuta na sobnoj temperaturi, pri čemu stakalca naginjemo u jednu i drugu stranu pazeći da se uzorci ne pomiješaju. Potom očitamo rezultate promatrajući gdje se dogodila aglutinacija, odnosno zgrušavanje unutar promiješane kapljice. Zrnca koja možemo uočiti u kapljicama upućuju na zgrušavanje prouzročeno reakcijom antigena i antitijela. Pogledajmo krvnu grupu AB+. Možemo zamijetiti zgrušavanje u svim trima kapljicama jer su antigeni A i B na eritrocitima reagirali s antitijelima A i B, dok su antigeni D reagirali s antitijelima D, što upućuje na pozitivnu krvnu grupu. .
#2 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Kako ćete zapisati kombinaciju alela za krvnu grupu B?

Za one koji žele znati više

Jedno od prvih matematičkih djela o vjerojatnosti bila je Liber de luda aleae, odnosno Knjiga o bacanju kocke. Napisao ju je Cardano, koji je i sam bio kockar. U toj se knjizi bavi problemom kako izračunati vjerojatnost dobitka u igrama na sreću (i daje preporuke kako varati). Tu je i klasična definicija vjerojatnosti kao omjera broja povoljnih i broja mogućih ishoda. Temelji teorije vjerojatnosti uspostavljeni su u 17. stoljeću, u dopisivanju Blaisea Pascala i Pierrea de Fermata. Njihove je rezultate dopunio nizozemski znanstvenik Christian Huygens, a matematičkom disciplinom postala je zahvaljujući radovima Jakoba Bernoullija, Pierrea Simona de Laplacea, Carla Friedricha Gaussa, Pafnutija Ljvoviča Čebišova i dr.
U tim pismima uspostavljena je teorija vjerojatnosti. Povod dopisivanju bila su dva problema s kojima je kockar Chevalier de Mere došao Pascalu. Prvi problem bilo je pitanje isplati li se kladiti da će u četirima bacanjima kocke bar jedanput pasti 6, odnosno hoće li u 24 bacanja para kocaka bar jedanput pasti par šestica. Drugi je problem bio kako raspodijeliti uloge u slučaju prijevremeno prekinute igre u kojoj u svakom krugu nema neodlučenog ishoda, a pobjednik je onaj koji dobije određen broj krugova.

#3 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Bez gledanja odabiremo jedan tulipan. Koliko je vjerojatno da će odabrani tulipan biti bijele boje? 

#4 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte događaje prema uputi. Označite događaj i smjestite ga u odgovarajući stupac.

Rasporedite događaje na nemoguće i sigurne. 

Sova će naučiti zbrajati i oduzimati razlomke.
Sunce zalazi na zapadu. 
Limun je crne boje.
Krv je crvene boje.
Na vrbi će roditi grožđe. 
Rijeka teče nizvodno. 
Živjet ću 218 godina.
Paprika je povrće.
NEMOGUĆ DOGAĐAJ
SIGURAN DOGAĐAJ
#5 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenicama.

U osječkoj je bolnici danas rođeno 5 beba. Mogući su ishodi tog događaja i Skup elementarnih ishoda tog događaja ima .

„rođen je dječak“
dva elementa
„rođena je djevojčica“

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Luka je kupio paketić sa sličicama životinja. U paketiću je 10 sličica. On je dobio tri sličice s vjevericom, dvije s medvjedom i pet sličica s ribama. 
Uzima nasumice jednu sličicu iz paketića. Koliko je elementarnih, a koliko povoljnih ishoda za slučajni događaj „izvukao je sličicu s vjevericom“?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

U akciju dobrovoljnog darivanja krvi uključilo se 1500 ljudi. Krvnu grupu A ima njih 270, krvnu grupu B 300, krvnu grupu 0 njih 500, a ostali su krvna grupa AB. 
Odredite vjerojatnost da slučajno odabrani darivatelj krvi ima određenu krvnu grupu.

NAPOMENA: Događaj da odabrani darivatelj ima krvnu grupu A označimo s p(A). Događaj da odabrani darivatelj ima krvnu grupu B označimo s p(B). Događaj da odabrani darivatelj ima krvnu grupu 0 označimo s p(C). Događaj da odabrani darivatelj ima krvnu grupu AB označimo s p(D).

Izračunajte vjerojatnosti tih događaja i spojite parove tako da vjerojatnosti dovučete na određeni postotak.

p(A) 20 %
p(B) 18 %
p(C) 33 % 
p(D) 29%

Procjena znanja

Označite točan odgovor.

Krvna grupa 0 recesivno je svojstvo.  

Označite točan odgovor.

Geni koji su jači i lakše dolaze do izražaja su recesivni.

Označite točan odgovor.

Razmnožavanje koje pridonosi raznolikosti među jedinkama iste vrste jest spolno razmnožavanje.

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Uzmimo slovo H za označavanje alela. Gen za recesivno svojstvo zapisat ćemo kao
a gen za dominantno svojstvo opisat ćemo kao
ili
.

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. Označite pojam i smjestite ga u odgovarajući stupac. 

Razvrstajte svojstva na dominantna i recesivna.

plave oči
ravna kosa
smeđe oči
bez jamica na obrazima
tamna kosa
jamice na obrazima
kovrčava kosa
svijetla kosa
DOMINANTNA SVOJSTVA
RECESIVNA SVOJSTVA

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Ana je odlučila intenzivno se pripremati za skoro natjecanje u trčanju te je vježbanjem znatno povećala mišićnu masu nogu. O kojem je svojstvu riječ?    

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Ivan je zamijetio da većina njegovih prijatelja u razredu ima smeđe oči. O kojem je svojstvu riječ?    

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Mila se oduvijek divila prekrasnoj kovrčavoj kosi prijateljice Vanje. Nitko drugi u razredu nema kovrčavu kosu. O kojem je svojstvu riječ?

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Saša je odlučio ove godine na moru paziti kada izlazi na sunce te se sunčao samo nakon 16 sati. Unatoč tome, njegova je koža potamnila. O kojem je svojstvu riječ?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Majka ima normalnu pigmentaciju kože te kombinaciju dvaju dominantnih alela gena za pigmentaciju kože. Otac ima albinizam. Koja je vjerojatnost da će njihovi potomci imati albinizam?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Ivana je na fakultetu provela pokus određivanja krvnih grupa. Imala je uzorak krvne grupe AB–. Uzela je tri kapljice krvi i stavila ih na stakalce. U prvu je kapljicu krvi stavila serum s antitijelima A, u drugu kapljicu serum s antitijelima B, a u treću je kapljicu stavila serum s antitijelima D.


U kojim se kapljicama krvi dogodilo zgrušavanje zbog reakcije antigena i antitijela?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Matija ima krvnu grupu AB. Kako ćete zapisati kombinaciju alela gena za to svojstvo?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Morana ima krvnu grupu 0. Kako ćete zapisati kombinaciju alela gena za to svojstvo?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Petra ima krvnu grupu A. Kako ćete zapisati kombinaciju alela gena za to svojstvo?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Majka ima krvnu grupu AB, a otac krvnu grupu 0. Kolika je vjerojatnost da će njihovi potomci imati krvnu grupu B?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Vjerojatnost Događaj čija je vjerojatnost jednaka 0.
Elementarni događaj Događaj čija je vjerojatnost jednaka 1.
Nemoguć događaj Događaj čija je vjerojatnost jednaka 50 %.
Siguran događaj Omjer broja povoljnih i mogućih ishoda.
Vjerojatan događaj Događaj čija je vjerojatnost manja od 50 %.
Malo vjerojatan događaj Dio matematike koji se bavi računanjem vjerojatnosti slučajnog događaja.
Vrlo vjerojatan događaj Događaj čija je vjerojatnost veća od 50 %.
Vjerojatnost slučajnog događaja Svaki mogući rezultat (ishod) slučajnog pokusa. 

U sljedećem zadatku upišite brojeve ili pojmove koji nedostaju.

 

U jezeru je 354 šarana, 260 somova i 164 štuke. Organizirano je sportsko natjecanje u kojem ribiči vraćaju ulovljenu ribu u jezero.

Elementarnih je događaja
. Najveća je vjerojatnost da će upecati
. Vjerojatnost da će upecati morskog psa je
%.  Vjerojatnost da će upecati soma ili štuku je
%.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim brojevima. 

Procijenite kolika je vjerojatnost da iz košare u kojoj su tri jabuke, četiri kruške, jedna mandarina i dvije naranče, ne gledajući, uzmete jednu voćku. 

Vjerojatnost da uzmete jabuku iznosi

Vjerojatnost da uzmete krušku iznosi

Vjerojatnost da uzmete mandarinu iznosi 

Vjerojatnost da uzmete naranču iznosi

34. Vjerovali ili ne

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete opisati obilježja gena i spolnog razmnožavanja.
  • BIO 2 Naučit ćete razlikovati dominantna i recesivna svojstva te nasljedna i stečena svojstva.
  • BIO 3 Naučit ćete primijeniti postupak križanja u nasljeđivanju svojstava.
  • BIO 4 Naučit ćete opisati određivanje krvnih grupa te njihovo nasljeđivanje.
  • MAT 1 Naučit ćete opisati siguran i nemoguć događaj.
  • MAT 2 Naučit ćete odrediti skup svih povoljnih i skup svih mogućih događaja.
  • MAT 3 Naučit ćete izračunati vjerojatnost slučajnog događaja.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Na granici (ne)mogućeg - Ishodi učenja: MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.4. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., FIZ OŠ C.8.7. FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., MAT OŠ A.8.1. Računa s korijenima., MAT OŠ D.8.1. Primjenjuje Pitagorin poučak, OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu.", "FIZ OŠ C.8.7. FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja., OŠ LK C.8.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela.
    1. Videolekcija 5.1: SF čokolada - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati volumen geometrijskih tijela., MAT 2 Naučit ćete odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice., MAT 3 Naučit ćete računati s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., FIZ 1 Naučit ćete da je svjetlost elektromagnetski val., FIZ 2 Naučit ćete što je valna duljina., FIZ 3 Naučit ćete vezu valne duljine, frekvencije i brzine svjetlosti., FIZ 4 Naučit ćete koji su učinci struje u jednostavnome strujnom krugu., FIZ 5 Naučit ćete analizirati rad i snagu električne struje., HJ 1 Naučit ćete prepoznati obilježja znanstvene fantastike., HJ 2 Naučit ćete imenovati najvažnije autore znanstvenofantastične književnosti.
    2. Videolekcija 5.2: Smisao života jednog korijena - Ishodi učenja: HJ 2 Naučit ćete uočiti strukturne dijelove problemskog članka., MAT 1 Naučit ćete odrediti točnu i približnu vrijednost drugog korijena racionalnog broja., MAT 2 Naučit ćete izračunati duljinu stranice kvadrata zadane površine., MAT 3 Naučit ćete što je i kako se konstruira Pitagorino stablo i spirala drugog korijena., HJ 1 Naučit ćete koja su obilježja problemskog članka., HJ 3 Naučit ćete koji su postupci pri pisanju problemskog članka., HJ 4 Naučit ćete pisati problemski članak.
    3. Videolekcija 5.3: Uhvati val! - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete objasniti što su brijeg i dol vala te prepoznati te dijelove vala na primjerima., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati valne fronte i valne zrake., FIZ 3 Naučit ćete opisati fizikalna svojstva vala (period, frekvenciju, amplitudu i valnu duljinu)., FIZ 4 Naučit ćete kako se energija prenosi titranjem čestica sredstva., FIZ 5 Naučit ćete koncept odbijanja valova i zakon odbijanja valova., FIZ 6 Naučit ćete povezati frekvenciju, valnu duljinu i brzine vala., HJ 1 Naučit ćete svrhu i važnost životopisa: zašto je životopis ključan dokument u profesionalnom razvoju i kako može utjecati na izglede za zaposlenje., HJ 2 Naučit ćete prepoznati strukturu životopisa: razumjeti ključne dijelove životopisa i kako ih iskoristiti za prikazivanje profesionalnoga iskustva, vještina i postignuća., GK 1 Naučit ćete opisati obilježja instrumentalnih dijelova opere., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja uvertire i intermezza., GK 3 Naučit ćete slušno razlikovati reprezentativne primjere opernih brojeva uvertire i intermezza.
    4. Videolekcija 5.4: Zelene metropole - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti uzročno-posljedičnu vezu izgaranja fosilnih goriva i onečišćenja zraka., Naučit ćete opisati utjecaj povećane koncentracije ugljikova dioksida na okoliš i živa bića., Naučit ćete povezati utjecaj površina s pojavom toplinskih gradskih „otoka“., Naučit ćete navesti kriterije ostvarivanja statusa zelene metropole., Naučit ćete objasniti kako funkcioniraju zelene metropole., Naučit ćete koja je uloga arhitekata, krajobraznih arhitekata i urbanista u stvaranju zelenih metropola., Naučit ćete koja je uloga zelenih površina u urbanom kontekstu., Naučit ćete koje vrste parkova postoje.
    5. Videolekcija 5.5: Po uzoru na prirodu - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete prepoznati probleme s kojima se čovjek suočavao u svojim izumima., MAT 1 Naučit ćete što su preslikavanja u ravnini, koje su osnovne vrste preslikavanja u matematici te kako se konstruiraju slike likova., LIK 1 Naučit ćete prepoznati land art kao umjetnički smjer., LIK 2 Naučit ćete primjenjivati land art kao medij izražavanja., LIK 3 Naučit ćete uočiti i prepoznati land art na likovnim primjerima., BIO 2 Naučit ćete povezati prilagodbe organizama s inovativnim rješenjima u arhitekturi i inženjerstvu te prepoznati važnost inovacija.