Učitavanje

1. Suvremeni procesi u gradskim naseljima

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćeš analizirati i uspoređivati socioekonomske polarizacije u gradovima i gradskim četvrtima.
  • Naučit ćeš prepoznatielemente održivoga grada (okolišna, gospodarska i demografska održivost) na primjeru grada u zavičaju.
  • Naučit ćeš razlikovati obilježja pametnoga, uključivoga i održivoga grada.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove/riječi prema uputi.  

Označite riječ i nakon toga označite odgovarajući stupac. 

Uparite nazive squatterskih naselja s državom u kojoj se taj naziv za njih upotrebljava. 

favela Brazil
barriada Indija
calampa Čile
bustee Maroko
bidonville Turska
gecekondu Peru, Venezuela

U sljedećem zadatku odaberite dvije mjere koje treba provesti kako bi se ostvario cilj prikazane komponente.  

Komponenta 11.1. 

Do 2030. osigurati svima pristup odgovarajućim, sigurnim i cjenovno pristupačnim stanovima i osnovnim uslugama te dograditi sirotinjske četvrti. 

U sljedećem zadatku odaberite dvije mjere koje treba provesti kako bi se ostvario cilj prikazane komponente. 

Komponenta 11.2. 

Do 2030. svima omogućiti pristup sigurnim, cjenovno pristupačnim, pristupačnim i održivim prometnim sustavima poboljšavajući sigurnost na cestama, posebno širenjem javnog prijevoza, pritom osobito se brinući o potrebama osoba u ranjivom položaju, žena, djece, osoba s invaliditetom i starijih osoba. 

U sljedećem zadatku odaberite dvije mjere koje treba provesti kako bi se ostvario cilj prikazane komponente. 

Komponenta 11.3. 

Do 2030. poboljšati uključivu i održivu urbanizaciju i kapacitete za participativno, integrirano i održivo planiranje i upravljanje ljudskim naseljima u svim državama. 

U sljedećem zadatku odaberite dvije mjere koje treba provesti kako bi se ostvario cilj prikazane komponente. 

Komponenta 11.4. 

Jačanje napora za zaštitu i zaštitu svjetske kulturne i prirodne baštine. 

U sljedećem zadatku odaberite dvije mjere koje treba provesti kako bi se ostvario cilj prikazane komponente. 

Komponenta 11.5. 

Do 2030. znatno smanjiti broj umrlih i broj oboljelih te izravne gospodarske gubitke u usporedbi s globalnim bruto domaćim proizvodom uzrokovanim katastrofama, uključujući katastrofe povezane s vodom, te osobito zaštititi siromašne i ljude u ranjivim situacijama. 

U sljedećem zadatku odaberite dvije mjere koje treba provesti kako bi se ostvario cilj prikazane komponente. 

Komponenta 11.6. 

Do 2030. smanjiti štetan utjecaj gradova na okoliš po glavi stanovnika, među ostalim obraćanjem posebne pozornosti na kvalitetu zraka te gospodarenje komunalnim i drugim otpadom. 

U sljedećem zadatku odaberite dvije mjere koje treba provesti kako bi se ostvario cilj prikazane komponente. 

Komponenta 11.7. 

Do 2030. omogućiti univerzalan pristup sigurnim, uključivim i pristupačnim, zelenim i javnim prostorima, posebno za žene i djecu, starije osobe i osobe s invaliditetom. 

Mjera koje će se provoditi u tu svrhu ima puno. One se odnose se na unaprjeđenje prigradskog i gradskog prometa i poticanje zdravih oblika kretanja, kružno gospodarenje urbanim prostorom i zgradama, regeneraciju zapuštenih lokacija i razvoj zelenih površina, obnovu i održivo korištenje kulturne i povijesne baštine, općenito poboljšanje cjelokupne urbane infrastrukture i provedbu svih sastavnica koncepta pametnog razvoja u gradovima.
Primjena digitalnih tehnologija omogućit će bolje upravljanje prostorom, čišći okoliš i promet, razvoj visokotehnološkoga gospodarstva i povećat će kvalitetu stanovanja. Stvorit će se i platforme koje će poduzetnicima, javnom sektoru, znanstvenoj zajednici i građanima omogućiti razvoj integriranih inovativnih rješenja i kojima će se odgovoriti na ključne društvene izazove u gradovima. Pri provedbi politika održivoga i pametnoga razvoja posebno će se voditi računa o uključivosti, kako bi svi stanovnici urbanih, ali i ruralnih područja, te svi gospodarskih subjekti, imali jednake mogućnosti za napredak i razvoj.
Na osnovi ove Nacionalne razvojne strategije mnogi hrvatski gradovi i općine donose svoje planove razvoja u kojima slijede predstavljena načela razvoja. Kako biste se upoznali s onime što vaš grad ili općina čini s ciljem postizanja održivog, uključivog i pametnog razvoja, otiđite na njihove službene internetske stranice, pokušajte pronaći planove razvoja koji određuju konkretne korake za održiv, uključiv i pametan razvoj ako oni postoje, ili, u slučaju da nema takvih planova, pogledajte obavijesti na internetskim stranicama ili društvenim mrežama grada ili općine pa pokušajte prepoznati neke od projekata koji su provedeni u tu svrhu.

Procjena znanja

Nadopunite rečenicu. 

Prostorni raspored pojedinih skupina stanovništva u gradu s obzirom na socijalnu strukturu naziva se socijalno-prostornom strukturom grada ili
(dvije riječi).

Označite točan odgovor. 

Socioekonomska polarizacija koja se događa u gradovima Sjedinjenih Američkih Država znatno je snažnija od one koja postoji u Europi. U kojem je dijelu grada danas, u SAD-u najčešće smješteno stanovništvo nižega socioekonomskog statusa? 

Označite točan odgovor. 

Koje područje svijeta obilježava postojanje gradova dvojne strukture.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. 

Uparite tipove suvremenih gradova i njihova objašnjenja. 

pametni grad grad koji razvija posebne programe i strategije koje će pomoći ranjivim skupinama stanovništva i spriječiti njihovu marginaliziranost 
uključivi grad grad u kojem se povećava kvaliteta života bez opterećivanja budućih naraštaja narušavanjem prirodnih elemenata i povećanim financijskim pritiskom 
održivi grad grad s održivim gospodarskim razvojem i poboljšanjem kvalitete života na osnovi ulaganja u informacijsko-komunikacijsku infrastrukturu 

Označite točan odgovor. 

Što od navedenog nije mjera koja pridonosi održivom razvoju grada? 

1. Suvremeni procesi u gradskim naseljima

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćeš analizirati i uspoređivati socioekonomske polarizacije u gradovima i gradskim četvrtima.
  • Naučit ćeš prepoznatielemente održivoga grada (okolišna, gospodarska i demografska održivost) na primjeru grada u zavičaju.
  • Naučit ćeš razlikovati obilježja pametnoga, uključivoga i održivoga grada.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: SUVREMENI GRADOVI - Ishodi učenja: Učenik istražuje suvremene promjene u gradskim naseljima i njihovoj okolici te uspoređuje promjene u gradovima u Hrvatskoj i svijetu., Učenik analizira grad kao organizirani sustav, istražuje uzroke temperaturnih razlika u gradu te predlaže načine i mjere održivoga razvoja gradova.
    1. Videolekcija 5.2: Elementi urbanog sustava megagradova - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti na odabranim primjerima funkcije i probleme megagradova i supergradova (komunalne i infrastrukturne)., Naučit ćete istražiti uzroke i posljedice postojanja gradske mikroklime., Naučit ćete opisati elemente gradskoga sustava (prometni sustav, zbrinjavanje otpada, energetski sustav, namjena površina).
    2. Videolekcija 5.3: Hrvatski gradovi - Ishodi učenja: Naučit ćete uočiti suvremene promjene u gradskim naseljima i njihovoj okolici u zavičaju i Hrvatskoj.