Koliko je putnika u tramvaju?
Kako to vozač može izračunati prema podatcima koje mu je dao kontrolor a da se ne okreće prema putnicima?
Prisjetimo se da postotni iznos od neke cjeline računamo tako da pomnožimo postotak s tom veličinom.
Postotak računamo tako da stavimo u omjer postotni iznos i veličinu od koje računamo postotak, tj. cjelinu.
Koliko je putnika u tramvaju ako
jedna putnica nema kartu, a to je
svih putnika?
Prisjetimo se da je jedna petina od Dakle, ukupni broj putnika je pet puta veći od broja putnika bez karte.
Zaključujemo da je u tramvaju putnika.
Procijenite, a zatim izračunajte. Rezultat upišite u obliku prirodnog broja.
Pomoć:
je desetina cjeline.
Cjelina je uvijek veća od dijela pa je tako i osnovna vrijednost uvijek veća od postotnog iznosa.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
je četvrtina cjeline.
Cjelina je uvijek veća od dijela pa je tako i osnovna vrijednost uvijek veća od postotnog iznosa.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Pomoć:
je petina cjeline.
Cjelina je uvijek veća od dijela pa je i osnovna vrijednost uvijek veća od postotnog iznosa.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Kad dijelimo s brojem koji je veći od
a manji od
količnik će biti veći od djeljenika. Što je djelitelj manji, to je količnik veći.
Primjerice:
Ruksak se prodaje na sniženju od
Cijena ruksaka snižena je za
Kolika je redovita cijena tog ruksaka?
Najprije procijenite rješenje, zatim samostalno izračunajte i onda usporedite svoju procjenu i rješenje s ponuđenim.
Sniženje je što je približno a je približno trećina redovite cijene. Dakle, redovita je cijena približno
Redovita cijena ruksaka je cjelina. Postotni je iznos a postotak Zapišimo najprije postotak u decimalnom obliku:
Redovitu cijenu dobit ćemo tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Podijelimo
Redovita je cijena ruksaka
U 7. c razredu troje učenika dobilo je ocjenu dobar. Koliko je učenika u razredu ako učiteljica kaže da je učenika dobilo ocjenu dobar?
Najprije procijenite rješenje, zatim samostalno izračunajte i onda usporedite svoju procjenu i rješenje s ponuđenim.
je približno
pa zaključujemo da u razredu ima približno pet puta više učenika, tj.
Pomoć:
Podijelite postotni iznos s postotkom.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Koliko je veslača u klubu ako ih je na trening došlo koji čine svih veslača u klubu?
Pomoć:
Zadatak možete računati i napamet. od nekog broja je Ako postotak i postotni iznos podijelimo s dobit ćemo informaciju da iste osnovne vrijednosti iznosi Novi postotni iznos pomnožite s kako biste dobili osnovnu vrijednost.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Cjelinu računamo tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Primjer 1.
Vida je riješila zadataka, što je ukupnog broja zadataka koje je zadala učiteljica za dodatnu vježbu. Koliko je zadataka učiteljica zadala?
Prepoznajmo u primjeru osnovnu vrijednost, postotak i postotni iznos, kao što smo naučili u prethodnim jedinicama.
Osnovna vrijednost je broj od kojega računamo postotak, cjelina.
Postotni iznos je iznos dobiven postotkom, dio cjeline.
Postotak je
Postotni iznos je broj zadataka koje je Vida riješila,
zadataka.
Postotak je
Osnovna vrijednost ili cjelina je ukupan broj zadataka koje je zadala učiteljica,
Postavimo početnu formulu,
uvrstimo potrebne podatke,
Zapišemo u decimalnom obliku,
Uvrstimo ponovno,
riješimo jednadžbu,
Učiteljica je zadala dodatnih zadataka.
Iz primjera vidimo da cjelinu, odnosno osnovnu vrijednost možemo izračunati tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Postotak označavamo s Postotni iznos označavamo s Cjelinu ili osnovnu vrijednost označavamo s
Cjelinu izračunamo tako da postotni iznos podijelimo s postotkom.
Prisjetimo se da postotak možemo zapisati i kao razlomak s nazivnikom
Formula postotnog računa tada je:
Pomnožimo lijevu i desnu stranu sa
Zamijenimo strane:
Izračunamo
Osnovnu vrijednost možemo računati i ovako:
Ana je pročitala stranica knjige, što je svih stranica knjige.
Koliko stranica ima knjiga?
Odredite postotni iznos i postotak pa izračunajte osnovnu vrijednost.
Pomoć:
Postotak zapišite u decimalnom obliku, a potom postotni iznos podijelite s postotkom zapisanim na taj način.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
stranica
stranica
Na osječku tržnicu stigla je dostava ribe i morskih plodova. Morskih plodova bilo je što je ukupne pošiljke. Kolika je ukupna masa dostavljene ribe i morskih plodova?
Najprije procijenite ukupnu količinu ribe i morskih plodova pa izračunajte.
Pomoć:
je petina ukupne količine.
Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Primjer 2.
U trgovinu je došla narudžba bombona. Od ukupne količine koja je stigla, u vrećica su gumeni bomboni. Ako je došlo vrećica gumenih bombona, koliko je vrećica bombona ukupno došlo u toj narudžbi?
Već smo vidjeli u prethodnim jedinicama da su postotni iznos
i osnovna vrijednost
proporcionalne veličine s koeficijentom
i vrijedi
Postotak
je omjer naprema
Iz toga dobijemo jednakost dvaju omjera, odnosno razmjer dio : cjelina = postotak :
Kad postotni račun rješavamo s pomoću razmjera, postotak ne trebamo zapisivati ni u decimalnom ni u razlomačkom obliku, samo iščitamo broj
Razmjer rješavamo onako kako smo naučili u jedinici Proporcije ili razmjeri, modul Proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine.
Riješimo taj zadatak s pomoću razmjera.
Prepoznajmo postotni iznos, postotak i osnovnu vrijednost.
Postotni iznos, vrećica bombona.
Osnovna vrijednost je ukupan broj vrećica bombona.
Postavimo razmjer
uvrstimo podatke u razmjer
riješimo razmjer
izračunamo
vrećica bombona.
U narudžbi je došlo
vrećica bombona.
Dio : cjelina = postotak :
U školskoj je godini do sada održano sati matematike, što je ukupne predviđene satnice. Koliko je sati matematike predviđeno za cijelu školsku godinu?
Riješite zadatak s pomoću razmjera.
Broj sati matematike predviđenih za cijelu školsku godinu je .
Pomoć:
Pažljivo pročitajte zadatak.
Postupak:
sati matematike.
Na stranicama prikazanih kvadratića napisani su zadatci i rješenja. Kvadratiće premještajte mišem i složite ih tako da spojite odgovarajući zadatak s odgovarajućim rješenjem. Klikom na kvadratić sa označenim upitnikom interakcija postavlja odgovarajući kvadratić u srednje polje kako bi slaganje bilo olakšano. Klikom na gumb sa kvačicom provjerite jeste li kvadratiće stavili na točna mjesta. Ukoliko jeste, u kvadratiću će se pojaviti kvačica. Kvadratiće možete i rotirati lijevom i desnom strelicom u gornjim kutovima kvadratića. Na rubovima će vam ostati zadatci ili rješenja koji se ne mogu spojiti.
Učenice su za užinu kupile paket narezanog voća. Lana je uzela tri komada ananasa i rekla ostalim učenicima da im prepušta ostalih paketa. Koliko je komada voća bilo u paketu?
Najprije izračunajte postotak voća koje je Lana uzela. Procijenite koliko je komada voća u paketu, a zatim izračunajte točno.
Pomoć:
Ostalo je znači da je Lana uzela . Da je uzela dva komada, to bi bilo od ukupno a ona je uzela malo više pa je i voća bilo malo više.
Pomoć:
Sada izračunajte točno i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Zadatak možete riješiti i na neki drugi način.
Mama je nakon godinu dana otplatila kuna kredita, što je ukupne vrijednosti kredita. Kolika je ukupna vrijednost kredita koji je mama podignula?
Najprije procijenite ukupnu vrijednost kredita, a zatim izračunajte točno.
Pomoć:
je približno trećina ukupnog kredita, pa je ukupna vrijednost kredita malo više od
Pomoć:
Sada točno izračunajte i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Postupak:
Zadatak možete riješiti i na neki drugi način.
Tvornica bicikala proizvela je naručenih bicikala, to jest bicikala. Koliko je bicikala naručeno?
Najprije procijenite količinu naručenih bicikala, zatim izračunajte točan broj naručenih bicikala.
Pomoć:
zaokružimo na bicikala. je malo više od , što je tri četvrtine naručenih bicikala. Znači da nedostaje još jedna četvrtina, a to je oko bicikala. Sada dodajte količinu koja nedostaje količini koju su proizveli.
Pomoć:
Sada točno izračunajte i
odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Majka je platila ukupne godišnje školarine za glazbenu školu. Kolika je godišnja školarina ako je do sada platila kuna?
Najprije procijenite iznos godišnje školarine, zatim izračunajte točan iznos.
Pomoć:
je malo manje od , od pola iznosa, a toliko je uplaćeno, znači da je ukupan iznos malo više od
Pomoć:
Sada izračunajte točno i odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.
Na ispitu iz matematike
studenata dobilo je prolaznu ocjenu, a
studenata nije položilo ispit. Koliko je studenata pristupilo ispitu?
Ako je
studenata položilo ispit,
ih nije položilo. Tih
je
studenata. Broj studenata koji su pristupili ispitu je osnovna vrijednost, cjelina.
Ispitu je pristupilo studenata.
Primjer 3.
Koliko litara -tne kiseline treba pomiješati s litara -tne kiseline da dobijemo kiselinu jakosti
Detaljno rješenje možete pogledati u videozapisu Kiseline.
Kiseline i lužine su osnovni kemijski spojevi, a kiselost i lužnatost važni pojmovi koji su u čestoj upotrebi u svakodnevnom životu, primjerice u proizvodnji sapuna i šampona, u medicini, biologiji i još mnogim drugim područjima.
Kiseline su tvari čije vodene otopine imaju kiseo okus. Možemo ih podijeliti na jake i slabe. Slaba kiselina je, primjerice, octena kiselina. Voda ima kiselost
Čista kiselina ima kiselost
Voda i druga otapala otapaju kiselinsku jakost.
Primjerice, deset litara -tne kiseline znači da je u tih litara čiste kiseline, odnosno litre čiste kiseline, a ostatak je neka druga tvar. Miješanjem kiselina različitih jakosti dobivamo kiselinu nove jakosti. Više o kiselinama možete pročitati u Kemijskom rječniku.
U smjesi imamo litara -tne kiseline. Koliko litara -tne kiseline treba dodati da bi se dobila smjesa -tne jakosti?
litara
U smjesu treba dodati litara -tne kiseline.
Koliko litara vode treba dodati u pet litara
-tne kiseline da se dobije
-tna kiselina?
litara
Treba dodati
litara vode.
U prethodnim jedinicama utvrdili smo da je osnovna vrijednost cjelina. Naučili smo da se može izračunati tako da podijelimo postotni iznos s postotkom. Postotni iznos
i osnovna vrijednost
su u jednakom omjeru kao i postotak
naprema
Dio : cjelina = postotak :
Za kraj riješite još jedan zadatak s podatcima Državnoga zavoda za statistiku te ponovite formule postotnog računa.
Aktivno stanovništvo jedne države je radna snaga te države. To su svi stanovnici stariji od
godina, zaposleni ili nezaposleni koji traže posao.
Radno sposobno stanovništvo su svi stanovnici jedne države stariji od
godina.
Izvor slike: DZS
Stopa aktivnosti je postotni udjel aktivnog stanovništva u radno sposobnom stanovništvu, a ona je u 2016. iznosila Više informacija možete saznati u publikaciji Državnog zavoda za statistiku: Aktivno stanovništvo u Republici Hrvatskoj 2016.
Ako znamo da je aktivnog stanovništva bilo koliko je bilo ukupno radno sposobnog stanovništva?
Aktivno stanovništvo je udjel radno sposobnog stanovništva, znači da se ovdje traži osnovna vrijednost. Postotni iznos je broj aktivnog stanovništva, postotak je
stanovnik.
U 2016. godini bilo je ukupno radno sposobnog stanovništva.
Ponovimo formule postotnog računa:
Povucite formule na odgovarajuće mjesto na plakatu.
Pomoć:
Pozorno pogledajte formule i dovucite ih ispod ispravnog naziva.
Napravite plakat s formulama postotnog računa i njime ukrasite učionicu.