Izvedite sa svojim prijateljima nekoliko jednostavnih pokusa. S jednake visine ispustite istodobno različite predmete, primjerice knjigu, svežanj ključeva, list papira, izgužvani list papira i gumicu. Ispuštajte dva po dva predmeta. Što u pojedinom slučaju očekujete da će prije pasti? Zbog čega to mislite? Kako se opažanja u izvedenim pokusima slažu s očekivanjem?
Pokušajte objasniti rezultate pokusa.
Na tijela blizu Zemlje djeluje Zemljina sila teža. U osnovnoj ste školi učili da je sila teža proporcionalna s masom tijela. To znači da Zemlja privlači svako tijelo prema svojemu središtu silom koja je proporcionalna masi tijela, a njezin se iznos računa formulom:
U osmom ste razredu učili da je akceleracija tijela koju neka sila daje tijelu proporcionalna sili, a obrnuto proporcionalna masi tijela. Zbog toga je akceleracija svih tijela koja slobodno padaju na Zemlju, uz zanemariv otpor zraka, jednaka.
To je objašnjenje zašto sva tijela blizu Zemlje, ako otpor zraka koji djeluje na njih možemo zanemariti, pri padu jednako ubrzavaju akceleracijom
Tu ćemo vrijednost pri računanju (u zadatcima) zaokružiti na
Jednoliko ubrzano gibanje tijela ispuštenog bez početne brzine blizu Zemljine površine nazivamo slobodan pad.
Pri rješavanju numeričkih problema koristimo se izrazima za jednoliko ubrzano gibanje uz činjenicu da znamo iznos akceleracije. Zato ćemo u poznate izraze uvesti oznake
za akceleraciju i
za visinu (odnosno prijeđeni put).
Pokušajmo doznati odgovor na to pitanje iz videozapisa koji slijedi. Videozapis prikazuje dvije problemske situacije slobodnog padanja tijela (matica) koja su privezana u prvom slučaju na međusobno različitim, a u drugom na međusobno jednakim udaljenostima. Na temelju zvučnog zapisa slobodnog padanja tijela i njegove analize možemo više saznati o slobodnom padu te napraviti i neke izračune.
l. problemska situacija
Na temelju snimke zvučnog zapisa analizirajmo slobodno padanje matica privezanih na međusobno jednake udaljenosti.
Iz međusobno poznatih udaljenosti, što u ovom slučaju iznosi i očitavajući vrijeme između dvaju udaraca matica, što možete pretpostaviti za prosječan iznos brzine kojom će svaka susjedna matica padati na tlo?
Provjerimo računom prosječan iznos brzine između dvaju susjednih udaraca matica koje prijeđu iste dijelove puta u različitim vremenskim intervalima.
Sada kada smo proveli račun, što možemo zaključiti za prosječan iznos brzine između dvaju susjednih udaraca matica koje prijeđu iste dijelove puta u različitim vremenskim intervalima?
Iz porasta brzine zaključujemo da je slobodni pad ubrzano gibanje.
ll. problemska situacija
Na temelju snimke zvučnog zapisa analizirajmo slobodno padanje matica privezanih na međusobno različite udaljenosti i odredimo ubrzanje.
Prva je matica privezana na udaljenost od tla i slobodno je padala tijekom Počela je padati iz mirovanja.
Druga je matica privezana na udaljenost od tla i slobodno je padala tijekom
Iznos dobivene akceleracije upućuje na
Primjer 1.
Mačka je pretrčala preko napuklog crijepa kojemu se jedan dio odlomio i pao na tlo s visine bez početne brzine.
- Kolikom je brzinom crijep udario u tlo ispred kuće?
- Koliko je vremena komadić crijepa padao s krova?
U zadatcima upotrijebiti
Slobodan pad jednoliko je gibanje uzrokovano djelovanjem Zemljine sile teže.
Tijelo slobodno pada. Otpor zraka je zanemariv. Tijekom
sekundi njegova brzina:
Tijelo slobodno pada s visine Ako vremenski interval u kojem prijeđe prvih metara puta označimo s a vremenski interval u kojem prijeđe preostalih metara s točna je tvrdnja:
Srednja brzina kamena koji slobodno pada s visine iznosi:
Aktivnost 1.
Vještina eksperimentiranja uz uporabu alata za obradu zvuka i suvremene tehnologije ujedno je izazov, ali i zadovoljstvo. Pogledajte priloženi videozapis u ovoj jedinici, osmislite sličan pokus sa slobodnim padom i snimite ga besplatnim programom za obradu zvuka. Izračunajte akceleraciju.
Aktivnost 2.
Odredite ubrzanje slobodnog pada padajućim kapljicama s pomoću uređaja kojim ćete mjeriti visinu i vrijeme padanja kapljice. Izvedite pokus u paru ili u skupinama, u školi ili kod kuće.
Potreban pribor: posuda s vodom i kapaljkom, stativ s držačima za posudu, plastična kada, mjerna vrpca, zaporni sat. Za pokus možete upotrijebiti medicinski kateter kojim možete regulirati padanje kapljica kap po kap.
Posudu s vodom učvrstite na stativ. Visina kapaljke na posudi s vodom treba biti otprilike iznad tla. Odvajanje kapljica s kapaljke treba uskladiti s udarom prethodne kapljice o dno posude, npr. namještanjem visine kapaljke ili npr. podizanjem posude s vodom sve do trenutka kada se postigne usklađenost.
Izmjerite visinu padanja kapljice i zapornim satom ukupno vrijeme padanja kapi te izračunajte vrijeme padanja jedne kapi.
Ponovite mjerenja s
i
kapi.
Objasnite zbog čega je u primjeru s više kapi postignuta manja pogreška za podatak o vremenu padanja jedne kapljice nego u primjeru s kapi i jednako tomu točniji rezultat za ubrzanje slobodnog pada
Ponovite mjerenja vremena padanja za ukupno kapi, ali s dviju različitih visina, npr. i
Koji je rezultat točniji: onaj s visinom padanja ili s manjom visinom padanja Objasnite zbog čega bi rezultat pri većoj visini trebao biti točniji.
Bi li se još točnije odredilo ubrzanje slobodnog pada ako bi kapljica padala s mnogo veće visine, npr. ili čak s visine (Kakvu ulogu pri takvom padanju ima granična brzina što je tijelo postiže padajući zrakom? Prisjetite se da graničnu brzinu pri slobodnom padu kroz zrak tijelo postiže već nakon padanja.)
Objasnite zbog čega se pri mjerenju vremena padanja jedne kapi zapornim satom postiže točniji rezultat kada se mjeri ukupno vrijeme padanja dovoljno velikog broja kapljica, npr. za ili
Također objasnite kako mjerna pogreška za vrijeme utječe na konačan rezultat ubrzanja
Na kraju, prezentirajte vlastite uratke (pisani rad, prezentacija, poster) koristeći se, npr. mrežnim alatom za izradu infografike, izvještaja, postera i prezentacija Piktochart.
Napomena.
Pisani oblik istraživačkog rada sadržava cjeline:
Koje ste mrežne alate spominjali na nastavi Informatike, a koji bi vam mogli pomoći u izradi navedenih projektnih aktivnosti?
Sva tijela blizu Zemlje, ako otpor zraka koji djeluje na njih možemo zanemariti, pri padu jednako ubrzavaju akceleracijom Jednoliko ubrzano gibanje tijela ispuštenog bez početne brzine blizu Zemljine površine nazivamo slobodan pad.
Pri rješavanju numeričkih problema koristimo se izrazima za jednoliko ubrzano gibanje uz činjenicu da znamo iznos akceleracije.
U zadatcima upotrijebiti
Kako biste odredili akceleraciju slobodnog pada loptice za tenis pokusom, od pribora su vam potrebni (odaberite točne odgovore):
Prvo tijelo pada s visine tijekom vremena te na tlo padne brzinom Drugo tijelo pada s visine tijekom vremena i na tlo padne brzinom Ako je dvostruko veće od vrijedi:
Tijelo slobodno pada. Koliki put prijeđe u četvrtoj sekundi padanja?