U prethodnoj smo jedinici govorili o potenciji
s prirodnim eksponentom
Eksponent označuje koliko se puta baza
pojavljuje kao faktor u umnošku. Potencije se pojavljuju i u mjernim jedinicama. Prisjetimo se mjernih jedinica za duljinu, površinu i obujam. To su metar
metar kvadratni
i metar kubni
I u ovim primjerima eksponent označuje koliko se puta osnovna jedinica (metar) javlja u umnošku.
I u nekim drugim mjernim jednicama pojavljuju se potencije. Pogledajte neke od izvedenih mjernih jedinica sustava SI-ja. Primjećujete li u izvedenim jedinicama potencije? Kakvi se eksponenti pojavljuju? Mogu li ti eksponenti označivati koliko se puta baza pojavljuje kao faktor?
Potencije u izvedenim mjernim jedinicama sustava SI-ja
Izvedena veličina | Naziv izvedene jedinice | Znak izvedene jedinice | Izražena pomoću drugih jedinica |
---|---|---|---|
frekvencija | herc | ||
sila | njutn | ||
tlak, naprezanje | paskal | ||
snaga, izračeni tijek | vat | ||
razlika električnih potencijala | volt |
U idućoj interakciji odaberite neku bazu. Promatrajte kako se mijenja eksponent, a kako vrijednost potencije. Nastavite niz.
Odaberite neku drugu bazu. Ponovite postupak. Što možete zaključiti?
Primjer 1.
U prethodnoj je aktivnosti baza bila prirodni broj. Provjerimo vrijedi li i za razlomke slična pravilnost.
Kako se mijenja eksponent, a kako vrijednost potencije? Nastavite niz.
Pokušajte s nekim drugim razlomkom čiji je brojnik Zapišite uočenu pravilnost.
Eksponent se smanjuje za jedan, a vrijednost se potencije povećava dva puta. Niz bismo nastavili s:
Uočavamo da je
Slično bismo dobili i za neki drugi razlomak, pa možemo reći da je
Primjer 2.
Ponovimo prethodnu aktivnosti s bazom koja je razlomak s brojnikom različitim od
Kako se mijenja eksponent, a kako vrijednost potencije? Nastavite niz.
Pokušajte s nekim drugim razlomkom. Zapišite u bilježnicu uočenu pravilnost.
Eksponent se smanjuje za jedan, a vrijednost se potencije smanjuje puta (ili povećava puta). Niz bismo nastavili s:
Uočavamo da je
Slično bismo dobili i za neki drugi razlomak, pa možemo reći da je
Promotrimo pravilnosti koje smo uočili za prirodne brojeve i
Zapisali smo tri jednakosti. U kakvu su odnosu baze, a u kakvu eksponenti u svakoj od tih jednakosti?
Što mislite, hoće li te pravilnosti vrijediti i za bazu koja je negativni racionalni broj? A za bazu koja je realni broj? Provjerite na nekom primjeru.
Baze su recipročni brojevi, a eksponenti suprotni.
Za prirodni broj
i realni broj
različit od nule je
Primijetimo da vrijedi:
U definiciji smo pravilnost uočenu na skupu racionalnih brojeva proširili i na iracionalne. Tako naprimjer zapisujemo:
Primjer 3.
Promotrimo posebno slučaj kad je baza potencije nula. Računamo vrijednost potencija s bazom
Vidimo da se eksponenti smanjuju za jedan, a vrijednost se potencije ne mijenja. Koliko bi moglo biti Nastavljajući niz mogli bismo zaključiti da je ali i da je jer je za sve realne brojeve različite od Zbog toga ne definiramo.
Također, za prirodni broj ne definiramo jer bismo morali dijeliti s nula, a s nula ne dijelimo.
Za prirodni broj je a i ne definiramo.
Riješite ove zadatke s potencijama.
Odaberite potenciju tako da vrijedi jednakost. U nekim zadatcima postoji više točnih odgovora - u a) zadatku samo jedan točan, a u b) i c) zadatku po dva točna odgovora.
Označite jedan točan odgovor.
Označite sve točne odgovore.
Označite sve točne odgovore.
U ovom je zadatku nepoznata jedna od triju veličina: baza, eksponent ili vrijednost potencije. Izračunajte nepoznatu veličinu pa dobivenu vrijednost upišite na odgovarajuće mjesto.
Riješite zadatke s potencijama i pronađite rješenja u tablici.
Što znate o brojevnim sustavima? Kojim se brojevnim sustavima najčešće koristimo?
Najčešće se koristimo dekadskim i binarnim brojevnim sustavom. U dekadskom brojevnom sustavu brojeve zapisujemo s pomoću potencija broja a u binarnom s pomoću potencija broja Binarni je brojevni sustav važan jer se brojevi u računalu pohranjuju i s njima se računa u binarnom brojevnom sustavu.
Primjer 4.
Kako zapisujemo brojeve s pomoću potencija broja Pogledajmo na primjeru:
Slično možemo brojeve zapisati u binarnom sustavu s pomoću potencija broja Znamenke u binarnom sustavu su i
Zapišite, u bilježnicu, s pomoću potencija brojeve: i
Primjer 5.
Možemo li decimalne brojeve zapisati s pomoću potencija? Pogledajmo na primjeru:
I slično u binarnom sustavu:
Zapišite, u bilježnicu, s pomoću potencija brojeve:
i
Može li računalo pogoditi broj koji ste zamislili? Provjerite u idućoj animaciji. Zamislite prirodni broj manji od Pronađite zamišljeni broj u tablicama i označite tablice u kojima se nalazi. Kliknite na Provjerite.
Možete li otkriti pravilo po kojem su brojevi raspoređeni u tablice? Povežite pojavljivanje nekoga broja u tablicama s prikazom toga broja u binarnom sustavu. Napravite u bilježnici tablice s pomoću kojih se može pogoditi zamišljeni broj do
do
Promotrite pažljivo ovu animaciju i riješite 9. i 10. zadatak.
Kolike su duljine stranica sive kocke? A crvene? Čemu je jednak obujam sive i crvene kocke? Zapišite u bilježnicu rješenje kao zbroj potencija. Kocke su presložene u kvadar. Što je baza tog kvadra? Zapišite duljinu osnovnog brida kvadra u obliku zbroja. Kolika je površina baze kvadra? Zapišite ju s pomoću zbroja i potenciranja. Kolika je visina kvadra? Izjednačite obujam prije i poslije preslagivanja.
Zapišite u bilježnicu formulu koju dobivamo s pomoću četiri kocke.
Što bismo dobili s
kocki? Možete li obrazložiti dobivenu formulu? A dokazati?
Promotrite sljedeću tablicu brojeva.
Na papiru nacrtajte tablicu i zapišite zbroj svih brojeva u svakom retku tablice.
Izračunajte tako zapisane zbrojeve.
Primjećujete li pravilnost? Možete li je dokazati? Gdje se u tablici nalaze brojevi koje smo zbrajali? Što ćemo dobiti ako zbrojimo sve zbrojeve?
Zbroj svih brojeva u tablici po redcima je
Zbrojevi su:
Ako zbrojimo sve zbrojeve, dobit ćemo zbroj svih brojeva u tablici. Uspoređivanjem dobivamo:
Generalizirajmo:
Uočite da smo dobili istu formulu kao u prethodnom zadatku.
Pesticidi su toksične tvari koje selektivno suzbijaju nametnike. Upotrebljavamo ih u poljoprivredi. Svaka upotreba pesticida negativno djeluje na ekosustav u kojem se primjenjuje. Jedna je od temeljnih ideja održive poljoprivrede smanjenje upotrebe pesticida. Neki pesticidi, kao naprimjer DDT, zabranjeni su u većini zemalja zbog dokazana štetnog utjecaja na okoliš i ljude. Pesticidi se testiraju kako bi se procijenilo štetno djelovanje. Pritom je važan podatak za koliko će se vremena pesticid razgraditi. Za pojedinu vrstu pesticida određuje se vrijeme poluraspada - vrijeme potrebno da se količina pesticida prepolovi.
IMI je pesticid široka spektra djelovanja i vrlo je djelotvoran za suzbijanje maslinove muhe koja napada nasade maslina. Razgradnja IMI-a proučavana je u laboratorijskim uvjetima. Korištena je doza od tla. Nakon dana izmjerena je količina od tla.
Procijenite vrijeme poluraspada Napravite matematički model razgradnje. Nacrtajte na papiru tablicu i popunite je uzimajući početnu količinu od tla.
Vrijeme u danima |
|
|
|
|
Preostala količina pesticida - formula | ||||
Preostala količina pesticida - iznos u tla |
Koristeći model procijenite preostalu količinu pesticida nakon dvije godine. Koliko je to u odnosu na početnu količinu izraženo u postotcima?
Potražite podatke o vremenu poluraspada DDT-ja. Napravite matematički model razgradnje. Izračunajte postotak preostale količine nakon Koliko vremena treba proteći da preostane taj postotak preostale količine?
Za realni broj
različit od
jednakost
vrijedi:
Pomoć:
Razmislite o potenciji s bazom
Za realni broj
različit od
jednakost
vrijedi:
Za realni broj
jednakost
vrijedi:
Pomoć:
Razmislite o potencijama nule.
Za realni broj
jednakost
vrijedi:
Za realni broj
različit od
jednakost
vrijedi:
Za pozitivni realni broj
i prirodni broj
jednakost
vrijedi:
Za realni broj
različit od
i prirodni broj
jednakost
vrijedi:
Pomoć:
Razmislite o potenciji s bazom
Za realni broj različit od i prirodni broj jednakost vrijedi:
Povežite potenciju i vrijednost potencije.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neka je
realan broj različit od
a
prirodni broj.
Zadane elemente dovucite na odgovarajuće mjesto.