Učitavanje

31. (Ne)opasna tvar

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete opisati građu i svojstva oksidana ili divodikova monoksida.
  • HJ 1 Naučit ćete primijeniti informacije o lažnim vijestima u praćenju medija.
  • HJ 2 Naučit ćete kritički promišljati o informacijama dostupnima u medijima.
  • HJ 3 Naučit ćete primijeniti pravila za provjeru informacija.
  • KEM 2 Naučit ćete kritički razmotriti upotrebu te tvari i opisati njezin utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.

Odaberite točan odgovor.

Koja fizikalna svojstva opisuju oksidan pri sobnoj temperaturi? 

Odaberite točnu tvrdnju.

Oksidan je sastavljen od atoma kisika i vodika. 

Oksidan je elementarna tvar.

Oksidan je kemijski element.

Odaberite točan odgovor.

Ledište oksidana je pri temperaturi od 0 °C. U kojem je agregacijskom stanju pri −40 °C? 

plinovitom

Odaberite točnu tvrdnju.

Oksidan je vrlo dobro otapalo za mnoge tvari. Topljivost natrijeva klorida je 36 grama u 100 grama oksidana pri 25 °C. Pripremljena je otopina 50 grama natrijeva klorida u 200 grama oksidana pri 25 °C. 

Ta je otopina prezasićena.

Odaberite točan odgovor.

Kojim biste postupkom odijelili natrijev klorid iz otopine u kojoj je oksidan otapalo? 

Odaberite točan odgovor.

Kolika je masa oksidana potrebna za pripravu 45 grama otopine natrijeva klorida u oksidanu ako je maseni udio natrijeva klorida u otopini 12 %? 

Za one koji žele znati više

Ugljikov dioksid, metan, plinoviti oksidan, freoni i dušikovi oksidi odgovorni su za učinak (efekt) staklenika pa ih nazivamo i stakleničkim plinovima.
Učinak staklenika prirodna je pojava koja milijunima godina temperaturu na Zemlji održava u granicama koje omogućuju život na njezinoj površini.
Učinak staklenika ime je dobio prema stakleniku, u kojemu se cijele godine mogu uzgajati biljke zbog povišene temperature. Staklo propušta vidljiv dio Sunčeva zračenja i dio toplinskoga zračenja. Zagrijano tlo i biljke emitiraju toplinsko zračenje. Staklo ga ne može propustiti, pa temperatura u stakleniku poraste. Staklenički plinovi odlaze u više slojeve atmosfere, gdje se ponašaju kao staklo na staklenicima, ne dopuštajući da dio topline napusti atmosferu. Povećanje količine stakleničkih plinova u atmosferi pojačava učinak staklenika, što izaziva porast prosječne temperature na Zemlji. Posljedica je toga globalni rast prosječne temperature koji najčešće nazivamo globalno zatopljenje.

Za one koji žele znati više

Hrvatsko novinarsko društvo donijelo je Kodeks časti hrvatskih novinara sastavljen prema uzoru na kodekse drugih međunarodnih novinarskih udruženja. Kodeks časti koji je danas na snazi prihvaćen je 2009. godine, a prvi sličan dokument donesen je u Hrvatskoj još 1910. godine. U njemu su navedena prava i obveze novinara kao smjernice kojima se oni trebaju voditi u svojem radu.
Novinari bi se trebali držati profesionalnih standarda izvještavanja, a to su istinitost, poštenje, točnost, uravnoteženost i nepristranost. Tomu se još dodaju neovisnost i odgovornost. Istinitost je temelj novinarstva i novinar uvijek mora iznositi samo istinite informacije. Točnost se pak odnosi na ispravno iznošenje informacija. Iako svatko može pogriješiti, novinar mora stalno biti oprezan te točno napisati svako ime i prezime, točno iznositi informacije i brojeve, paziti na točnost pisanja i računanja. Uravnoteženost znači da novinar treba obuhvatiti informacije iz više izvora kada je to potrebno, a ne samo iz jednog. To je načelo usko vezano za poštenje. Nepristranost znači da se novinar ne smije svrstavati ni na jednu od strana o kojima piše.
Dakle, istinitost je temelj novinarstva, što bi značilo da je vijest – ili istinita – ili nije vijest. Odakle onda lažne vijesti? Definicija kaže da je riječ o netočnom i neistinitom izvještavanju, ali ne zbog slučajne pogreške, nego namjerno, radi širenja dezinformacija. To znači da to i nisu vijesti pa je to zapravo spajanje dvaju nespojivih pojmova – vijest prema definiciji ne može biti lažna. Zato se preporučuje uporaba izraza „dezinformacije”, a ne „lažne vijesti”.

Kako bi povećali broj čitatelja, internetski portali:

Klikolovka je: 

Kako čitatelji sami pridonose širenju neprovjerenih informacija?

U tiskanom izdanju novina naslov je:

Zašto je portalima važan broj posjetitelja i čitatelja?

Procjena znanja

Oksidan je kemijski spoj.

Kojoj je tvari kemijsko ime oksidan ili divodikov monoksid? Odaberite točan odgovor.

Odaberite točnu tvrdnju o oksidanu.

Nije dobro otapalo za većinu tvari.

Oksidan je otkriven i na Marsu u čvrstom agregacijskom stanju.

Na slici je prikazan crtež modela čestice oksidana. Klikom miša u padajućem izborniku odaberite od koliko je različitih atoma sastavljena jedna čestica oksidana.  

Odaberite točan odgovor.

Pri normalnom atmosferskom tlaku oksidan vrije pri 100 °C. U kojem je agregacijskom stanju oksidan pri 140 °C i tom tlaku? 

Može li se smjesa oksidana i natrijeva klorida odijeliti destilacijom?

Utapanje gušenjem zbog hipoksije česta je posljedica udisanja oksidana u tekućem stanju.

Dulje izlaganje oksidanu u čvrstom stanju može trajno oštetiti tkiva.

Odaberite dva točna odgovora.

Koje tvari u reakciji s oksidanom tvore kisele kiše? 

Povežite industrije s tipičnim primjenama oksidana.

prehrambena

farmaceutska

kemijsko-tehnološka

tekstilna

Razvrstajte pojmove koji se odnose na lažne vijesti i na vijesti. 

Poznato je ime autora
Autor je nepoznat 
Objava stara nekoliko godina
Fotografija prati tekst
Naslov privlači pozornost
Nepouzdana internetska stranica
Navedeni su izvori podataka
Nisu navedeni izvori podataka
Naslov je neutralan
Pouzdana internetska stranica
LAŽNA VIJEST
VIJEST

Koji je medij prikazan na fotografiji?

Koji je medij prikazan na fotografiji?

Koji je hrvatski naziv za izraz na engleskom jeziku prikazan na ilustraciji?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

31. (Ne)opasna tvar

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete opisati građu i svojstva oksidana ili divodikova monoksida.
  • HJ 1 Naučit ćete primijeniti informacije o lažnim vijestima u praćenju medija.
  • HJ 2 Naučit ćete kritički promišljati o informacijama dostupnima u medijima.
  • HJ 3 Naučit ćete primijeniti pravila za provjeru informacija.
  • KEM 2 Naučit ćete kritički razmotriti upotrebu te tvari i opisati njezin utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 6: Istražite i prikažite - Ishodi učenja: OŠ HJ A.7.3. Učenik čita tekst, izvodi zaključke i tumači značenje teksta., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., MAT OŠ A.7.5. Primjenjuje računanje s racionalnim brojevima., MAT OŠ B.7.1. Računa s algebarskim izrazima u Q., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ E.7.1. Organizira i analizira podatke prikazane dijagramom relativnih frekvencija, MAT OŠ B.7.3. Primjenjuje proporcionalnost i obrnutu proporcionalnost., MAT OŠ D.7.5. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice., MAT OŠ B.7.4. Primjenjuje linearnu ovisnost., FIZ OŠ B.7.2. Analizira međudjelovanje tijela te primjenjuje koncept sile., MAT OŠ A.7.1. MAT OŠ D.7.6. Računa postotak i primjenjuje postotni račun., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., FIZ OŠ B.7.3. Interpretira silu trenja i njezine učinke., MAT OŠ B.7.4. Primjenjuje linearnu ovisnost., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ C.7.2. Uspoređuje energijske potrebe različitih organizama uzimajući u obzir potrebnu vrstu i količinu hrane za očuvanje zdravlja., KEM OŠ A.7.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.7.2.Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., KEM OŠ A.7.1. Istražuje svojstva i vrstu tvari., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.7.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., OŠ HJ C.7.1. Učenik obrazlaže pozitivan i negativan utjecaj različitih medijskih tekstova na razvoj stavova i vrijednosti., OŠ HJ C.7.2. Učenik obrazlaže značenje popularnokulturnih tekstova s obzirom na društveni i ekonomski kontekst., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književni tekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ D.7.1. Pridružuje točke pravca racionalnim brojevima., MAT OŠ D.7.2. U pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crta točke s racionalnim koordinatama i stvara motive koristeći se njima., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu (komentar, izvješće, obavijest)., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ HJ C.7.2. Učenik obrazlaže značenje popularnokulturnih tekstova s obzirom na društveni i ekonomski kontekst., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe s drugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ GK C.7.1. Učenik opaža međusobne utjecaje različitih vrsta glazbi.
    1. Videolekcija 6.1: Brojčani prikaz - Ishodi učenja: MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., HJ 1 Naučit ćete čitati neknjiževni tekst, izvoditi zaključke i tumačiti značenje teksta., MAT 4 Naučit ćete organizirati i analizirati podatke prikazane dijagramom relativnih frekvencija., MAT 1 Naučit ćete kako se primjenjuju različiti zapisi racionalnih brojeva te kako se s računa s tim brojevima., MAT 2 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u skupu Q.
    2. Videolekcija 6.2: Međudjelovanje - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete definirati silu., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati slike koje djeluju na udaljenosti i na dodir., FIZ 3 Naučit ćete koja sila omogućuje zaustavljanje tijela., FIZ 4 Naučit ćete svojstva elastičnog tijela., FIZ 5 Naučit ćete o čemu ovisi produljenje opruge., MAT 1 Naučit ćete primjenjivati proporcionalnost i obrnutu proporcionalnost., MAT 2 Naučit ćete preračunavati mjerne jedinice., MAT 3 Naučit ćete primjenjivati linearnu ovisnost.
    3. Videolekcija 6.3: Na granici dodira - Ishodi učenja: FIZ1 Naučit ćete u kojem smjeru djeluje sila trenja., FIZ 2 Naučit ćete kada je trenje poželjno, a kada nije., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati trenje klizanja od trenja kotrljanja., FIZ 4 Naučit ćete kako smanjiti trenje., FIZ 5 Naučit ćete o čemu ovisi sila trenja., MAT 1 Naučit ćete izračunavati postotak i primjenjivati postotni račun., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu., MAT 3 Naučit ćete primjenjivati linearnu ovisnost
    4. Videolekcija 6.4: Dobro skriveno - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati smještaj i ulogu organa probavnog sustava., BIO 2 Naučit ćete razlikovati hranjive tvari i procese njihove razgradnje tijekom probave., BIO 3 Naučit ćete objasniti važnost umjerenog konzumiranja soli i „skrivenih” šećera za očuvanje zdravlja., KEM 1 Naučit ćete objasniti kako pretjerano konzumiranje soli i „skrivenih” šećera utječe na vaše zdravlje., KEM 2 Naučit ćete objasniti što su „skriveni” šećeri i kako ih prepoznati u prerađenim namirnicama., KEM 3 Naučit ćete analizirati deklaracije prehrambenih proizvoda., LK 1 Naučit ćete prepoznati i imenovati kiparske i slikarske materijale i likovne tehnike., LK 2 Naučit ćete usporediti i opisati različite teksture i načine obrade površine u umjetničkim djelima i svakodnevnom životu.
    5. Videolekcija 6.6: Dajte mi svoje koordinate - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete pridružiti točke pravca racionalnim brojevima., MAT 2 Naučit ćete u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke s racionalnim koordinatama., HJ 1 Naučit ćete izvoditi zaključke i tumačiti značenje teksta., HJ 2 Naučit ćete prepoznati obavijesne tipove tekstova: obavijest, vijest, izvješće, komentar., HJ 3 Naučit ćete poštovati načelo sažetosti, potpunosti, aktualnosti, točnosti i uvjerljivosti.
    6. Videolekcija 6.7: U kojem si filmu? - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete definirati i prepoznati filmski plan., HJ 2 Naučit ćete prepoznati vrste kadra., HJ 3 Naučit ćete primijeniti informacije o filmskim izražajnim sredstvima te prepoznati tri glavne faze stvaranja filma., LK 1 Naučit ćete koji se postupci primjenjuju u obradi filma., LK 2 Naučit ćete što je filmska montaža., LK 3 Naučit ćete što je videoumjetnost., GK 1 Naučit ćete koja je uloga glazbe u filmu., GK 2 Naučit ćete razlikovati nijemi i zvučni film., GK 3 Naučit ćete prepoznati primjere filmske glazbe.