Učitavanje

2. Živim na tlu i u zraku

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objašnjavati svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu
  • objašnjavati međuodnose životnih uvjeta i živih bića
  • objašnjavati cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva
  • objašnjavati temeljnu građu prirode
  • osnosimetrično i centralnosimetrično preslikavati skupove točaka u ravnini

#1 Zadatak

Nadopunite tekst riječima koje nedostaju:

Zrak je
tvari. Sastoji se od plinova, a najveći postotak otpada na
. Većina živih bića iz zraka koristi plin
.  Njega je u sastavu zraka 21 %. Kisik je plin koji i
gorenje. Osim plinova, u sastavu zraka nalazi se i 
, a prema njezinu udjelu određuje se vlažnost zraka. Zrak je
  pri tlu, a rjeđi u višim slojevima. Također je tlak zraka
  pri tlu, a
  u višim slojevima. Temperatura zraka je najviša pri 
, a povećanjem nadmorske visine se smanjuje. Osim ljudi, u zraku se dobro kreću i kukci, šišmiši i
letačice.

#2 Zadatak

Povucite os simetrije na biljku, životinju ili građevinu.

Simetrije
linija1
linija 2
linija3

Procjena znanja

Stabljika kopnenih biljaka nije prilagođena otporima strujanja zraka.

S povećanjem nadmorske visine, temperatura i tlak zraka se smanjuju.

Kukci i ptice su organizmi isključivo prilagođeni letenju.

U zraku, osim plinova, možemo naći čestice prašine i vodenu paru.

Zrak je smjesa tvari.

Pogledajte sliku i na temelju nje odaberite točne odgovore.

Na prazne crte napišite pojmove koji nedostaju.

 Zrak je smjesa
. Najviše je
, a najmanje ugljikova dioksida i ostalih plinova. Za disanje i gorenje potreban je
, kojeg je u sastavu zraka 21 %.   Neke ptice i
te šišmiši dobro su prilagođeni kretanju u zraku, a kreću se
.  Tlak zraka
s povećanjem nadmorske visine. Termometrom se mjeri
zraka. Ona je najviša pri
.  Životinje, za razliku od
, mogu hodati, trčati, skakati i li gmizati. 

Na danoj slici možete uočiti

Pojmove pridružite pravilnoj simetriji.

os simetrije
centar simetrije
simetrala dužine
polovište dužine
preslikavanje u odnosu na pravac
preslikavanje u odnosu na točku
Centralna simetrija
Osna simetrija

2. Živim na tlu i u zraku

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objašnjavati svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu
  • objašnjavati međuodnose životnih uvjeta i živih bića
  • objašnjavati cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva
  • objašnjavati temeljnu građu prirode
  • osnosimetrično i centralnosimetrično preslikavati skupove točaka u ravnini
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Snaga zemlje - Ishodi učenja: čitati tekst, izdvajati ključne riječi i objašnjavati značenje teksta, pisati tekstove trodijelne strukture u skladu s temom, oblikovati tekst i primjenjivati znanja o promjenjivim i nepromjenjivim riječima na oglednim i čestim primjerima, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika u užem i širem okružju, prikazivati skupove i primjenjivati odnose među njima za prikaz rješenja problema, osnosimetrično i centralnosimetrično preslikavati skupove točaka u ravnini, mjeriti i crtati kutove, određivati mjere susjednih i vršnih kutova, objašnjavati temeljnu građu prirode, objašnjavati svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu, objašnjavati međuodnose životnih uvjeta i živih bića, razlikovati najvažnije izvore i oblike energije i raspravljati o njihovu utjecaju na život na Zemlji, tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, objašnjavati cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva, analizirati globalnu raspodjelu kopna i mora na geografskoj karti i globusu te uspoređivati prostorne identitete na kontinentskoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, objašnjavati raspodjelu i kruženje vode na Zemlji te njezinu važnost za život i istraživati mogućnosti vlastitoga doprinosa u racionalnome korištenju voda
    1. Videolekcija 2.1: Snaga različitosti - Ishodi učenja: učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o promjenjivim i nepromjenjivim riječima na oglednim i čestim primjerima, prikazivati skupove i primjenjivati odnose među njima za prikaz rješenja problema
    2. Videolekcija 2.3: Živim u tlu - Ishodi učenja: mjeriti i crtati kutove, određivati mjere susjednih i vršnih kutova, objašnjava temeljnu građu prirode, objašnjava svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu, objašnjava međuodnose životnih uvjeta i živih bića, tumači uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, objašnjava cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva
    3. Videolekcija 2.4: Razne boje Hrvatske - Ishodi učenja: objašnjava temeljnu građu prirode, objašnjava svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu, objašnjava cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva, uspoređuje reljefna obilježja panonskoga i dinarskoga prostora, opisuje međuovisnost reljefa te naseljenosti i djelatnosti, učenik uočava jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika u užem i širem okružju, prepoznavati, navoditi i imenovati reljefne oblike u zavičajnome prostoru, uspoređivati reljefna obilježja panonskoga i dinarskoga prostora Hrvatske te ih vrednovati kao životni prostor
    4. Videolekcija 2.5: Iz zemljine unutrašnjosti - Ishodi učenja: čitati tekst, izdvajati ključne riječi i objašnjavati značenje teksta, objašnjavati mehanizme nastanka i oblikovanja reljefa na Zemlji, objašnjavati promjenjivost reljefa pod utjecajem unutarnjih i vanjskih procesa, opisivati pomicanje razlomljenih dijelova Zemljine kore
    5. Videolekcija 2.6: Geološka prošlost - Ishodi učenja: tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, objašnjavati cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva, objašnjavati međuodnose životnih uvjeta i živih bića, objašnjavati mehanizme nastanka i oblikovanja reljefa na Zemlji, objašnjavati promjenjivost reljefa pod utjecajem unutarnjih i vanjskih procesa
    6. Videolekcija 2.7: Prošetajmo Zemljom - Ishodi učenja: pisati tekstove trodijelne strukture u skladu s temom, upoznati strukturu E-poruke, pisati veliko početno slovo u jednorječnim i višerječnim imenima: vlastite imenice i posvojni pridjevi, pokazivati i uspoređivati kontinente i oceane na globusu i geografskoj karti te ih imenovati na slijepoj karti, analizirati globalnu raspodjelu kopna i mora na geografskoj karti i globusu te uspoređivati prostorne identitete na kontinentskoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, opisivati oblik, granice i državne simbole Republike Hrvatske, objašnjavati aspekte položaja te izdvajati prirodno- -geografske regije i upravno-teritorijalne jedinice koristeći se geografskim kartama, razlikovati kontinente Staroga i Novoga svijeta, obrazlagati kako se određuje geografski položaj, opisivati položaj Europe među kontinentima, služiti se pravopisom radi poštivanja pravopisne norme, izdvajati i uspoređivati prirodno-geografske regije i upravno-teritorijalne jedinice Hrvatske, upoznati pravopisne sadržaje: veliko početno slovo u imenima kontinenata, država, naseljenih mjesta i zavičajnih mjesta s obzirom na pripadnost; piše zarez odvajajući usklik i vokativ od ostatka rečenice