Učitavanje

6. Geološka prošlost

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja
  • objašnjavati cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva
  • objašnjavati međuodnose životnih uvjeta i živih bića
  • objašnjavati mehanizme nastanka i oblikovanja reljefa na Zemlji
  • objašnjavati promjenjivost reljefa pod utjecajem unutarnjih i vanjskih procesa

#1 Zadatak

Označite točne odgovore. 

Koje su pojave omogućile izlazak organizama iz vode na kopno?

#2 Zadatak

Dovucite pravilna obilježja starih gorja i mladih planina.

zaobljenih vrhova
oštrih vrhova
niska
visoke
blage padine
strme padine
Stara gorja
Mlade planine

#3 Zadatak

Vjerojatno ste primijetili da su neke gore nizinske Hrvatske u prošlosti bile otoci u Panonskom moru. Na priloženu kartu Panonskog mora u odgovarajuće kružiće prevuci brojeve: 1 - Medvednica, 2 - Kalničko gorje, 3 - Moslavačka gora, 4 - Papuk 

Položaj zaštićenih područja
1
2
3
4

Kada je otprilike nastala Zemlja?

Veliki gušteri koji su izumrli prije 65 milijuna godina nazivaju se
.

Mlade planine su niske i imaju zaobljene vrhove.

Panonsko more prostiralo se na području današnje Hrvatske.

Okamenjeni ostaci nekadašnjih organizama nazivaju se okamine ili
.

Procjena znanja

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna označite DA, a ako je netočna, označite NE.

Prvotna Zemlja bila je hladna i na njoj nije bilo života.

Prvi život nastao je u praoceanu.

Prvi organizmi na Zemlji bili su dinosauri.

Iz fosila znanstvenici mogu saznati kako su organizmi izgledali u prošlosti.

Pojava kisika i stvaranje ozona omogućili su prijelaz života iz vode na kopno.

Najveći dinosauri bili su?

Odaberite jedan točan odgovor.

Koje obilježje ne povezujemo uz mlade planine?

Upišite riječi koje nedostaju.

Utjecaj zagrijavanja i hlađenja, zamrzavanja vode i kiseline iz kišnice nazivamo
stijena.

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna označite DA, a ako je netočna, označite NE.

Voda u prirodi može otopiti sve vrste stijena.

Dijelovi današnje Panonske nizine u prošlosti su bili ispunjeni vodom.

6. Geološka prošlost

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja
  • objašnjavati cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva
  • objašnjavati međuodnose životnih uvjeta i živih bića
  • objašnjavati mehanizme nastanka i oblikovanja reljefa na Zemlji
  • objašnjavati promjenjivost reljefa pod utjecajem unutarnjih i vanjskih procesa
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Snaga zemlje - Ishodi učenja: čitati tekst, izdvajati ključne riječi i objašnjavati značenje teksta, pisati tekstove trodijelne strukture u skladu s temom, oblikovati tekst i primjenjivati znanja o promjenjivim i nepromjenjivim riječima na oglednim i čestim primjerima, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika u užem i širem okružju, prikazivati skupove i primjenjivati odnose među njima za prikaz rješenja problema, osnosimetrično i centralnosimetrično preslikavati skupove točaka u ravnini, mjeriti i crtati kutove, određivati mjere susjednih i vršnih kutova, objašnjavati temeljnu građu prirode, objašnjavati svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu, objašnjavati međuodnose životnih uvjeta i živih bića, razlikovati najvažnije izvore i oblike energije i raspravljati o njihovu utjecaju na život na Zemlji, tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, objašnjavati cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva, analizirati globalnu raspodjelu kopna i mora na geografskoj karti i globusu te uspoređivati prostorne identitete na kontinentskoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, objašnjavati raspodjelu i kruženje vode na Zemlji te njezinu važnost za život i istraživati mogućnosti vlastitoga doprinosa u racionalnome korištenju voda
    1. Videolekcija 2.1: Snaga različitosti - Ishodi učenja: učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o promjenjivim i nepromjenjivim riječima na oglednim i čestim primjerima, prikazivati skupove i primjenjivati odnose među njima za prikaz rješenja problema
    2. Videolekcija 2.2: Živim na tlu i u zraku - Ishodi učenja: objašnjavati svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu, objašnjavati međuodnose životnih uvjeta i živih bića, objašnjavati cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva, objašnjavati temeljnu građu prirode, osnosimetrično i centralnosimetrično preslikavati skupove točaka u ravnini
    3. Videolekcija 2.3: Živim u tlu - Ishodi učenja: mjeriti i crtati kutove, određivati mjere susjednih i vršnih kutova, objašnjava temeljnu građu prirode, objašnjava svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu, objašnjava međuodnose životnih uvjeta i živih bića, tumači uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, objašnjava cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva
    4. Videolekcija 2.4: Razne boje Hrvatske - Ishodi učenja: objašnjava temeljnu građu prirode, objašnjava svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu, objašnjava cilj i ulogu znanosti te međuodnos znanosti i društva, uspoređuje reljefna obilježja panonskoga i dinarskoga prostora, opisuje međuovisnost reljefa te naseljenosti i djelatnosti, učenik uočava jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika u užem i širem okružju, prepoznavati, navoditi i imenovati reljefne oblike u zavičajnome prostoru, uspoređivati reljefna obilježja panonskoga i dinarskoga prostora Hrvatske te ih vrednovati kao životni prostor
    5. Videolekcija 2.5: Iz zemljine unutrašnjosti - Ishodi učenja: čitati tekst, izdvajati ključne riječi i objašnjavati značenje teksta, objašnjavati mehanizme nastanka i oblikovanja reljefa na Zemlji, objašnjavati promjenjivost reljefa pod utjecajem unutarnjih i vanjskih procesa, opisivati pomicanje razlomljenih dijelova Zemljine kore
    6. Videolekcija 2.7: Prošetajmo Zemljom - Ishodi učenja: pisati tekstove trodijelne strukture u skladu s temom, upoznati strukturu E-poruke, pisati veliko početno slovo u jednorječnim i višerječnim imenima: vlastite imenice i posvojni pridjevi, pokazivati i uspoređivati kontinente i oceane na globusu i geografskoj karti te ih imenovati na slijepoj karti, analizirati globalnu raspodjelu kopna i mora na geografskoj karti i globusu te uspoređivati prostorne identitete na kontinentskoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, opisivati oblik, granice i državne simbole Republike Hrvatske, objašnjavati aspekte položaja te izdvajati prirodno- -geografske regije i upravno-teritorijalne jedinice koristeći se geografskim kartama, razlikovati kontinente Staroga i Novoga svijeta, obrazlagati kako se određuje geografski položaj, opisivati položaj Europe među kontinentima, služiti se pravopisom radi poštivanja pravopisne norme, izdvajati i uspoređivati prirodno-geografske regije i upravno-teritorijalne jedinice Hrvatske, upoznati pravopisne sadržaje: veliko početno slovo u imenima kontinenata, država, naseljenih mjesta i zavičajnih mjesta s obzirom na pripadnost; piše zarez odvajajući usklik i vokativ od ostatka rečenice