Učitavanje

1. Karta s blagom

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama
  • pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja
  • izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja
  • rasporediti sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline
  • pripovijedati s različitih gledišta s istaknutim uzročno-posljedičnim vezama

#1 Zadatak

Povucite točke u kvadrant u kojemu se nalaze.

(-8, -7)
(-7, 2)
(5, -4)
 (-9, -7)
(3, -6)
(-3, 4)
(1, -2)
(5, 8)
(1, 7)
 (-1, -2)
(-5, -3)
(3, -9)
(-4, 3)
(4, 6)
(-1, 5)
 (2, 3)
I. kvadrant
II. kvadrant
III. kvadrant
IV. kvadrant

Dragi istraživači, nalazite se na prvoj točki svoje potrage. Da biste došli do drugog traga, morate odabrati točan odgovor.

 

U kojem kvadrantu se nalazi točka (7, 0)

Dragi istraživači, točno ste odgovorili na pitanje i zaslužili novi trag. Sljedeće pitanje nalazi se između jezera i planina. 

 

Pažljivo pročitajte zadatak i upišite točne brojeve na za to predviđena mjesta kako biste dobili novi trag.

Dana je točka A (7, -5). Njena koordinata na osi apscise je
, a na osi ordinate
.

Dragi istraživači, točno ste odgovorili na pitanje i zaslužili novi trag.  Sljedeće pitanje nalazi se pored malog dvorca. 

Pažljivo pročitajte zadatak i ispravno odaberite je li rečenica točna ili netočna kako biste dobili novi trag.

U jednakosti uređenog para (x, 17)  = (14, y) , x= 14, a y= 7.

U jednakosti uređenog para (x, 17)  = (14, y) , x= 14, a y= 7

Dragi istraživači, točno ste odgovorili na pitanje i došli do blaga.

Pažljivo pročitajte zadatak i upišite točne brojeve na za to predviđena mjesta kako biste mogli uzeti blago.

U jednakosti uređenog para (x+14, 10-y)  = (11, y) , x=
, a y=

SELJAK I NJEGOVI SINOVI

Neki se seljak opraštao sa životom, a htio je da mu sinovi nauče obrađivati zemlju. Stoga ih pozove k sebi i reče: „Djeco moja, ja se već pomalo rastajem sa životom, a ono što sam u vinogradu sakrio, sve ćete ondje naći, samo ako potražite.” Sinovi pomisle da je u vinogradu zakopano blago pa nakon očeve smrti prekopaju ondje svu zemlju, ali blago ne nađoše. Vinograd im, međutim, jer su ga krasno okopali, donese obilan prirod.

Basna pokazuje da je rad ljudima blago.

#3 Zadatak

Dopunite rečenice.

Basna je pripovjedni oblik koji pripada književnome rod
. Iako može biti pisana u stihu, najčešće je pisana u
, a prenosi se usmenom predajom i uvijek sadrži određenu pouku. Likovi basni najčešće su
.

Upute za planiranje prepričavanja s promjenom gledišta

  1. Basnu pročitajte pozorno i s razumijevanjem. Pažnju obratite i na detalje.
  2. Analizirajte basnu (njezin sadržaj, stil i kompoziciju) i odredite joj dijelove fabule.
  3. Na temelju postupaka likova i njihova ponašanja pokušajte utvrditi kakvi su im karakteri, pretpostavite kako razmišljaju i koje želje motiviraju njihove postupke.
  4. Pretpostavite kako su se likovi osjećali u određenim situacijama.
  5. Odlučite kojem ćete liku povjeriti novu ulogu, ulogu pripovjedača.
  6. Razmislite kome je vaše prepričavanje s promjenom gledišta namijenjeno i što želite postići, odnosno koja mu je svrha.
  7. Pazite da osnovni redoslijed događaja (u basnama uvijek govorimo o kronološkom slijedu) ostane isti!

Procjena znanja

U III. kvadrantu nalazi se točka:

Upisivanje riječi koja nedostaje.

Ako su uređeni parovi (x, 15) i (12, y) jednaki, tada je x =
, a y =

Dopunite rečenice.

Izraz
označava točku ili mjesto s kojega se promatra. Proces pripovijedanja ili izvještavanja o nekoj priči, događaju ili iskustvu svojim vlastitim riječima zove se
.

Prilikom stvaralačkoga prepričavanja možemo napraviti sljedeće izmjene izvorne priče: dodavanje opisa, izostavljanje ili ubacivanje novoga lika, izmjena mjesta ili vremena radnje, mijenjanje završetka. Što još možemo napraviti kako bismo stvaralački prepričali neki tekst?

Povežite pojmove s njihovim obilježjima.

pripovjedač u 1. licu događaje pripovijeda iz vlastite perspektive
pripovjedač u 3. licu događaje pripovijeda izvanjskim promatranjem

1. Karta s blagom

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama
  • pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja
  • izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja
  • rasporediti sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline
  • pripovijedati s različitih gledišta s istaknutim uzročno-posljedičnim vezama
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Lov na blago - Ishodi učenja: pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest, proširivati i skraćivati razlomke te primjenjivati postupak svođenja na zajednički nazivnik, primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjuje uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
    1. Videolekcija 4.2: Blago u nama - Ishodi učenja: raspoređivati sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina, prepoznati osnovni plan građe ljudskoga organizma i položaj najvažnijih organa, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, objašnjavati odnos znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja
    2. Videolekcija 4.3: Ja kao poduzetnik - Ishodi učenja: rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    3. Videolekcija 4.4: Dijeljenje blaga - Ishodi učenja: računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, uočavati kako stavovi i vrijednosti u književnim tekstovima utječu na čitatelje, uspoređivati ih s vlastitim stavovima i vrijednostima, izražavati vlastite predodžbe o stvarnosti i uvjerenja na temelju čitateljskoga iskustva, uočavati etičku razinu književnoga teksta, uočavati svrhu književnoga teksta: pobuđivanje osjećaja i ljudske odgovornosti, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, objašnjavati vlastito razumijevanje pjesničkih slika i prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje, prepoznati na primjerima različite vrste stihova i strofa, uočavati ulogu ponavljanja: asonanca, aliteracija
    4. Videolekcija 4.5: Nebesko blago - Ishodi učenja: prepoznati organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, prepoznati da znanstvene teorije objašnjavaju prirodne pojave i procese na temelju činjenica koje su prošle brojne provjere, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, otkriti značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme, objašnjavati događaj, opisivati ulogu likova te mjesto i vrijeme radnje u književnome tekstu, razlikovati pripovjedača u 1. i 3. licu, objašnjavati vlastito razumijevanje, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
    5. Videolekcija 4.6: Kome nedostaje blago - Ishodi učenja: čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, oblikovati bilješke o čitanome tekstu, sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka, uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabirati ih prema korisnosti, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    6. Videolekcija 4.7: Bogatstvo različitosti - Ishodi učenja: primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, upoznati se s pojmovima trojezičnosti (staroslavenski, starohrvatski i latinski) i tropismenosti (glagoljica, hrvatska ćirilica/bosančica, latinica) kroz hrvatsku povijest, upoznati se sa spomenicima hrvatske srednjovjekovne pismenosti i Prvotiskom, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest
    7. Videolekcija 4.8: Prirodno blago - Ishodi učenja: navoditi primjere onečišćenja okoliša na lokalnoj i globalnoj razini, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati utjecaj svjetlosnoga onečišćenja i onečišćenja bukom na živa bića, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, predviđati posljedice koje mogu nastati uslijed viška ili manjka energije u živim i neživim sustavima