Učitavanje

4. Dijeljenje blaga

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva
  • obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom
  • uočavati kako stavovi i vrijednosti u književnim tekstovima utječu na čitatelje, uspoređivati ih s vlastitim stavovima i vrijednostima
  • izražavati vlastite predodžbe o stvarnosti i uvjerenja na temelju čitateljskoga iskustva
  • uočavati etičku razinu književnoga teksta
  • uočavati svrhu književnoga teksta: pobuđivanje osjećaja i ljudske odgovornosti
  • obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti
  • objašnjavati vlastito razumijevanje pjesničkih slika i prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje
  • prepoznati na primjerima različite vrste stihova i strofa
  • uočavati ulogu ponavljanja: asonanca, aliteracija

#1 Zadatak

Pažljivo pročitajte zadatak i upišite tražene brojeve na za to predviđena mjesta. 

Ako jedan liječnik u područnu ambulantu dolazi svaka 4 dana, a drugi svakih 6 dana, tada će oni istovremeno biti u ambulanti svakih
dana. Ako jedan stroj proizvodi određeni proizvod svakih 8 sati, a drugi stroj taj isti proizvod svakih 12 sati, tada istovremeno proizvode taj proizvod svaka
sata.

Zbogom, kućo bijela

Zbogom, kućo bijela,
pravilna kocko na moru.
Galeb te spaja s modrinom,
a bor ti kruni krov.

Zbogom, kućo bijela,
s vijencem od dunja na tavanu
i žitom u podrumu.
Mala tvrđavo sreće,
mir s tobom!

Zora je zračila tvoje sobe
a zvijezde se rojile noću
u krčagu vode na stolu.
U tebe su ulazili prosci
sa zastavom i jabukom.

Iz tebe su izlazili mrtvi djedovi
nošeni s glavom prema moru.

Podne rasipa iskre dragulja.
Modri bljesak.

Evo, sunčan trak pada
u sobu, kroz kapke,
i traži bosa dječaka,
što se skutrio u kutu.

#2 Zadatak

Dopunite rečenice.

Glas u lirskoj pjesmi koji dijeli svoj doživljaj s nama nazivamo lirskim
. Okolnosti vezane za samoga pjesnika, vrijeme nastanka, društvene okolnosti u kojima je pisana pjesma i pomažu nam u tumačenju pjesme zovemo kontekstom ili
.

Kojem književnom rodu pripada pjesma Zbogom, kućo bijela?

Kojoj književnoj vrsti pripada pjesma Zbogom, kućo bijela?

Povežite nazive strofa s primjerima iz pjesme.

četverostih Zora je zračila tvoje sobe a zvijezde se rojile noću u krčagu vode na stolu. U tebe su ulazili prosci sa zastavom i jabukom.
peterostih Iz tebe su izlazili mrtvi djedovi nošeni s glavom prema moru.
dvostih (distih) Zbogom, kućo bijela, pravilna kocko na moru. Galeb te spaja s modrinom, a bor ti kruni krov.

Povežite nazive stilskih sredstava s primjerima iz pjesme.

preneseno značenje Zbogom kućo bijela
asonanca s glavom prema moru
aliteracija Mala tvrđavo sreće

Viktor Vida proveo je većinu života kao emigrant.

U djelima Viktora Vide nisu česti biblijsko-religiozni motivi.

Procjena znanja

Potrebno je podijeliti 24 ruže i 36 ivančica u bukete tako da u svakom buketu bude jednak broj cvjetova. Najveći mogući broj takvih buketa je:

Potrebno je napraviti sastanak dvaju suradnika. Prvi je u uredu svaka 4 dana, a drugi svakih 6 dana. Ako su se danas sreli u uredu, sljedeći sastanak mogli bi održati za:

Upisivanje riječi koja nedostaje.

Jedan kamion vrši dostavu svakih 5 dana, a drugi svakih 6 dana na Dugi otok. Zajedno vrše dostavu svakih
dana.

Dopunite rečenicu.

Motive koji pjesnika povezuju s rodnim krajem nazivamo
motivima.

Povežite pojmove s njihovim objašnjenjima.

šesterac ono o čemu se u djelu radi
tema raspored sastavnica teksta
kompozicija stih koji se sastoji od 6 slogova

4. Dijeljenje blaga

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva
  • obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom
  • uočavati kako stavovi i vrijednosti u književnim tekstovima utječu na čitatelje, uspoređivati ih s vlastitim stavovima i vrijednostima
  • izražavati vlastite predodžbe o stvarnosti i uvjerenja na temelju čitateljskoga iskustva
  • uočavati etičku razinu književnoga teksta
  • uočavati svrhu književnoga teksta: pobuđivanje osjećaja i ljudske odgovornosti
  • obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti
  • objašnjavati vlastito razumijevanje pjesničkih slika i prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje
  • prepoznati na primjerima različite vrste stihova i strofa
  • uočavati ulogu ponavljanja: asonanca, aliteracija
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Lov na blago - Ishodi učenja: pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest, proširivati i skraćivati razlomke te primjenjivati postupak svođenja na zajednički nazivnik, primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjuje uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
    1. Videolekcija 4.1: Karta s blagom - Ishodi učenja: u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja, rasporediti sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, pripovijedati s različitih gledišta s istaknutim uzročno-posljedičnim vezama
    2. Videolekcija 4.2: Blago u nama - Ishodi učenja: raspoređivati sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina, prepoznati osnovni plan građe ljudskoga organizma i položaj najvažnijih organa, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, objašnjavati odnos znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja
    3. Videolekcija 4.3: Ja kao poduzetnik - Ishodi učenja: rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    4. Videolekcija 4.5: Nebesko blago - Ishodi učenja: prepoznati organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, prepoznati da znanstvene teorije objašnjavaju prirodne pojave i procese na temelju činjenica koje su prošle brojne provjere, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, otkriti značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme, objašnjavati događaj, opisivati ulogu likova te mjesto i vrijeme radnje u književnome tekstu, razlikovati pripovjedača u 1. i 3. licu, objašnjavati vlastito razumijevanje, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
    5. Videolekcija 4.6: Kome nedostaje blago - Ishodi učenja: čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, oblikovati bilješke o čitanome tekstu, sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka, uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabirati ih prema korisnosti, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    6. Videolekcija 4.7: Bogatstvo različitosti - Ishodi učenja: primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, upoznati se s pojmovima trojezičnosti (staroslavenski, starohrvatski i latinski) i tropismenosti (glagoljica, hrvatska ćirilica/bosančica, latinica) kroz hrvatsku povijest, upoznati se sa spomenicima hrvatske srednjovjekovne pismenosti i Prvotiskom, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest
    7. Videolekcija 4.8: Prirodno blago - Ishodi učenja: navoditi primjere onečišćenja okoliša na lokalnoj i globalnoj razini, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati utjecaj svjetlosnoga onečišćenja i onečišćenja bukom na živa bića, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, predviđati posljedice koje mogu nastati uslijed viška ili manjka energije u živim i neživim sustavima