Učitavanje

6. Kome nedostaje blago

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta
  • razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna
  • dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta
  • izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta
  • oblikovati bilješke o čitanome tekstu
  • sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka
  • uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabirati ih prema korisnosti
  • analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske

#1 Zadatak

Na priloženu kartu svijeta u odgovarajuće kružiće upišite brojeve:

1 - za kontinent s najviše slabo razvijenih država,

2 - za najveći kontinent svijeta  u čijem se jugoistočnom i južnom dijelu nalaze slabije razvijene države,

3 - za treći najveći kontinent svijeta u čijem se južnom dijelu nalaze slabije razvijene države,

4 - za četvrti najveći kontinent svijeta u kojem se nalaze slabije razvijene države

karta svijeta
1
2
3
4

Odaberite jedan točan odgovor. Slovo koje ćete odabrati prvo je slovo traženog pojma.

 Koje od ovih obilježja ne predstavlja problem slabije razvijenih država svijeta?

Umetnite riječ koja nedostaje.

U slabije razvijenim državama svijeta najviše se ljudi bavi 
.

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna – označite T, a ako je netočna – označite N.

Europa je slabo razvijen kontinent.

Umetnite riječ koja nedostaje.

Uz Afriku, kontinent na kojem se nalazi najveći broj slabije razvijenih država su južni i jugoistočni dijelovi 
.

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna – označite T, a ako je netočna – označite N. 

Prirodni uvjeti u nerazvijenim državama žarkog pojasa uvijek pogoduju gospodarskom razvoju.

Odaberite jedan točan odgovor. 

 Koje od ovih obilježja nije uzrok nerazvijenosti slabije razvijenih država svijeta?

IzvješPoveznica za preuzimanje

#3 Zadatak

Dopunite rečenice.

Za strukturu izvješća koja je trodijelna i sastoji se od 
, tijela i završnog dijela, tzv. repa, važan je princip obrnute 
.
Osnovna svrha izvješća je pravodobno, objektivno i istinito
čitatelja.

Pronalazač izgubljenih i ukradenih stvari

Dok je boravio u franjevačkom samostanu u Montpellieru, sv. Ante imao je knjigu psalama koja mu je bila jako važna. Taj je psaltir sadržavao zapisane po rubovima stranica njegove osobne bilješke i komentare koje je on koristio predajući studentima franjevačkog reda. Tada, u 13. stoljeću kada su knjige bile rijetke i teško dostupne. Bilo bi vrlo teško, čak i nemoguće, za sv. Antu zamijeniti knjigu kada bi je izgubio.

Novak koji je već bio umoran od redovničkog života odlučio je napustiti zajednicu. Međutim, odlazeći, ukrao je Antin psaltir. Kad je Ante otkrio da mu nema psaltira, molio je da se njemu draga knjiga pronađe ili da mu bude vraćena.

Novaka je u bijegu zaustavio đavao mašući sjekirom i prijeteći mu da će ga zgaziti ako odmah ne vrati knjigu.

Nakon završetka molitve, novak-kradljivac pojavio se pred Antom. Vratio mu je psaltir, ali se i sam pokajao i vratio među redovnike, koji su ga ponovno prihvatili kao svoga člana. Ta ista knjiga navodno se čuva u franjevačkom samostanu u Bologni, Italija.

Nakon smrti sv. Ante, ova priča postala je "legenda" i brzo se proširila, kao požar. On je postao poznat kao moćan zagovornik za izgubljene stvari, a njegov je ugled samo rastao tijekom godina.

Poveznica za preuzimanje

Procjena znanja

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna - označite DA, a ako je netočna - označite NE.

Južna Amerika je najslabije razvijen kontinent svijeta.

Slabije razvijene države svijeta imaju velik porast broja stanovnika.

U slabije razvijenim državama svijeta najviše se ljudi bavi uslužnim djelatnostima.

Odaberite jedan točan odgovor.

Najslabije razvijen kontinent svijeta je:

Umetnite riječ  koja nedostaje.

Najveći dio slabije razvijenih država svijeta u prošlosti su bile 
razvijenih europskih država. 

Kojem je obliku teksta najsličnije novinsko izvješće?

Povežite nazive opreme testa s primjerima iz novinskog izvješća.

naslov
podnaslov
nadnaslov
okvir

6. Kome nedostaje blago

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta
  • razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna
  • dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta
  • izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta
  • oblikovati bilješke o čitanome tekstu
  • sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka
  • uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabirati ih prema korisnosti
  • analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Lov na blago - Ishodi učenja: pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest, proširivati i skraćivati razlomke te primjenjivati postupak svođenja na zajednički nazivnik, primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjuje uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
    1. Videolekcija 4.1: Karta s blagom - Ishodi učenja: u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja, rasporediti sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, pripovijedati s različitih gledišta s istaknutim uzročno-posljedičnim vezama
    2. Videolekcija 4.2: Blago u nama - Ishodi učenja: raspoređivati sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina, prepoznati osnovni plan građe ljudskoga organizma i položaj najvažnijih organa, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, objašnjavati odnos znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja
    3. Videolekcija 4.3: Ja kao poduzetnik - Ishodi učenja: rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    4. Videolekcija 4.4: Dijeljenje blaga - Ishodi učenja: računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, uočavati kako stavovi i vrijednosti u književnim tekstovima utječu na čitatelje, uspoređivati ih s vlastitim stavovima i vrijednostima, izražavati vlastite predodžbe o stvarnosti i uvjerenja na temelju čitateljskoga iskustva, uočavati etičku razinu književnoga teksta, uočavati svrhu književnoga teksta: pobuđivanje osjećaja i ljudske odgovornosti, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, objašnjavati vlastito razumijevanje pjesničkih slika i prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje, prepoznati na primjerima različite vrste stihova i strofa, uočavati ulogu ponavljanja: asonanca, aliteracija
    5. Videolekcija 4.5: Nebesko blago - Ishodi učenja: prepoznati organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, prepoznati da znanstvene teorije objašnjavaju prirodne pojave i procese na temelju činjenica koje su prošle brojne provjere, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, otkriti značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme, objašnjavati događaj, opisivati ulogu likova te mjesto i vrijeme radnje u književnome tekstu, razlikovati pripovjedača u 1. i 3. licu, objašnjavati vlastito razumijevanje, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
    6. Videolekcija 4.7: Bogatstvo različitosti - Ishodi učenja: primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, upoznati se s pojmovima trojezičnosti (staroslavenski, starohrvatski i latinski) i tropismenosti (glagoljica, hrvatska ćirilica/bosančica, latinica) kroz hrvatsku povijest, upoznati se sa spomenicima hrvatske srednjovjekovne pismenosti i Prvotiskom, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest
    7. Videolekcija 4.8: Prirodno blago - Ishodi učenja: navoditi primjere onečišćenja okoliša na lokalnoj i globalnoj razini, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati utjecaj svjetlosnoga onečišćenja i onečišćenja bukom na živa bića, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, predviđati posljedice koje mogu nastati uslijed viška ili manjka energije u živim i neživim sustavima