Učitavanje

8. Prirodno blago

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • navoditi primjere onečišćenja okoliša na lokalnoj i globalnoj razini
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije
  • razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš
  • raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
  • objašnjavati utjecaj svjetlosnoga onečišćenja i onečišćenja bukom na živa bića
  • razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima
  • analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos
  • analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
  • uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu
  • predviđati posljedice koje mogu nastati uslijed viška ili manjka energije u živim i neživim sustavima

#1 Zadatak

Povežite prirodna bogatstva s prirodnim cjelinama Hrvatske

Panonska Hrvatska šume
Gorska Hrvatska plodno tlo
Primorska Hrvatska more

Odaberite jedan točan odgovor. 

 Najkorišteniji izvor energije u današnje vrijeme je :

Umetnite riječ koja nedostaje.

 

Ugljen, nafta i prirodni plin nazivaju se
izvori energije.

Pročitajte tvrdnje i odredite jesu li one točne ili netočne. Ako je tvrdnja točna – označite T, a ako je netočna – označite N.

Tvari iz prirode koje služe za daljnju preradu nazivaju se sirovine.

Umetnite riječ koja nedostaje.

Stijene koje sadržavaju korisne tvari poput metala nazivaju se
.

Umetnite riječ koja nedostaje.

Reljefne cjeline koje su najbogatije rudama su 
gorja.

Odaberite jedan točan odgovor.

Koji izvor energije ubrajamo u obnovljive izvore?

#3 Zadatak

Odredite jesu li na fotografiji A ili na fotografiji B prikazane svjetiljke koje pravilno osvjetljavaju ulicu.

Procjena znanja

Dopunite rečenice pojmovima koji nedostaju.

Količina prirodnih resursa koje koriste pojedinci, države ili svjetsko stanovništvo za podržavanje određenog načina života naziva se
.
Njegovim smanjenjem pridonosimo 
razvoju, gospodarskom razvoju koji ne šteti prirodi.

Odredite jesu li sljedeće tvrdnje točne.

Električne žice su izgrađene od metala jer su metali dobri izolatori.

Uporaba manje količine energije za obavljanje istog posla naziva se energetska učinkovitost.

Zrak se u graditeljstvu može koristiti kao toplinski vodič čime pridonosimo štednji energije.

Dopunite rečenice pojmovima koji nedostaju.

Promjena u noćnoj osvijetljenosti zbog svjetlosti iz umjetnih izvora naziva se
.
Glasni i neugodni zvukovi koje svojim aktivnostima stvara čovjek, a koji su štetni za živa bića određenog staništa naziva se 
.

Odaberite jedan točan odgovor.

Koji izvor energije ubrajamo u neobnovljive izvore?

Odaberite jedan točan odgovor.

Koja je prirodna regija Hrvatske najbogatija šumama?

8. Prirodno blago

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • navoditi primjere onečišćenja okoliša na lokalnoj i globalnoj razini
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
  • navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije
  • razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš
  • raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
  • objašnjavati utjecaj svjetlosnoga onečišćenja i onečišćenja bukom na živa bića
  • razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima
  • analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos
  • analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
  • uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu
  • predviđati posljedice koje mogu nastati uslijed viška ili manjka energije u živim i neživim sustavima
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Lov na blago - Ishodi učenja: pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest, proširivati i skraćivati razlomke te primjenjivati postupak svođenja na zajednički nazivnik, primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjuje uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
    1. Videolekcija 4.1: Karta s blagom - Ishodi učenja: u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja, rasporediti sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, pripovijedati s različitih gledišta s istaknutim uzročno-posljedičnim vezama
    2. Videolekcija 4.2: Blago u nama - Ishodi učenja: raspoređivati sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina, prepoznati osnovni plan građe ljudskoga organizma i položaj najvažnijih organa, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, objašnjavati odnos znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja
    3. Videolekcija 4.3: Ja kao poduzetnik - Ishodi učenja: rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    4. Videolekcija 4.4: Dijeljenje blaga - Ishodi učenja: računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, uočavati kako stavovi i vrijednosti u književnim tekstovima utječu na čitatelje, uspoređivati ih s vlastitim stavovima i vrijednostima, izražavati vlastite predodžbe o stvarnosti i uvjerenja na temelju čitateljskoga iskustva, uočavati etičku razinu književnoga teksta, uočavati svrhu književnoga teksta: pobuđivanje osjećaja i ljudske odgovornosti, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, objašnjavati vlastito razumijevanje pjesničkih slika i prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje, prepoznati na primjerima različite vrste stihova i strofa, uočavati ulogu ponavljanja: asonanca, aliteracija
    5. Videolekcija 4.5: Nebesko blago - Ishodi učenja: prepoznati organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, prepoznati da znanstvene teorije objašnjavaju prirodne pojave i procese na temelju činjenica koje su prošle brojne provjere, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, otkriti značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme, objašnjavati događaj, opisivati ulogu likova te mjesto i vrijeme radnje u književnome tekstu, razlikovati pripovjedača u 1. i 3. licu, objašnjavati vlastito razumijevanje, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
    6. Videolekcija 4.6: Kome nedostaje blago - Ishodi učenja: čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, oblikovati bilješke o čitanome tekstu, sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka, uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabirati ih prema korisnosti, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    7. Videolekcija 4.7: Bogatstvo različitosti - Ishodi učenja: primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, upoznati se s pojmovima trojezičnosti (staroslavenski, starohrvatski i latinski) i tropismenosti (glagoljica, hrvatska ćirilica/bosančica, latinica) kroz hrvatsku povijest, upoznati se sa spomenicima hrvatske srednjovjekovne pismenosti i Prvotiskom, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest