Učitavanje

2. Blago u nama

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • raspoređivati sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline
  • objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
  • razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina
  • prepoznati osnovni plan građe ljudskoga organizma i položaj najvažnijih organa
  • objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
  • objašnjavati odnos znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
  • pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja
  • izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja

3D ljudskog tijela. Transkript: .

Dovlačenjem ponuđenih pojmova imenujte osnovne dijelove svjetlosnog mikroskopa.

Mikroskop
izvor svjetlosti
mali vijak
objektiv
okular
postolje
stolić
tubus
veliki vijak

Izum mikroskopa omogućio je proučavanje stanica.

je, promatrajući ih svojim mikroskopom, stanicama dao naziv.

(1) Sumoran dan. Iz daljine plove oblaci, razdvajaju se nad poljanama i livadama, okreću se, izgled im se mrači i rastužuje. Sive melankolijske boje prepliću debla i krošnje, provlače se šikarama i odu nekamo, bog zna sam kuda. U gustim javorovim krošnjama šute grlice i divlji golubovi, zvijeri se uvlače u duplja i jazbine. Kišica, sitna kao svila, tinja u prozirnim sivim plamečcima i oplakuje umorne linije dolina i šuma.

(Đ. Sudeta, Mor)

(2) Visoko iznad grada, na uzvišenom stupu, stajao je kip Sretnoga princa. Bio je cijeli pozlaćen tankim listićima čistoga zlata, u očima mu sjala dva blistava safira, a dršku njegova mača krasio je veliki crveni rubin. (…)

(3) – Očekuju me u Egiptu – rekao je Lastavić – svi moji prijatelji lete uz obalu Nila i razgovaraju s velikim cvjetovima lotosa. Uskoro će spavati u grobnici Velikoga kralja. Kralj leži ondje u svom oslikanom lijesu, umotan u žuto platno, balzamiran travama. Oko njegova vrata lanac je od svjetlozelenog nefrita, a ruke su mu poput uvenulog lišća. (…)

– Očekuju me u Egiptu – odgovorio je Lastavić – sutra će moji prijatelji odletjeti do idućeg katarakta. Nilski konji tamo leže pod sitinom, a na velikom granitnom prijestolju sjedi bog Memnon. Svake noći motri zvijezde, a kad izađe jutarnja zvijezda, radosno uzvikne, a zatim ušuti. U podne žuti lavovi dolaze na obalu piti vodu. Oči su im kao zeleni berili, a riču glasnije od katarakta.

(…)

– Zima je – odgovorio je Lastavić – i hladni snijeg uskoro će pasti. U Egiptu sunce obasjava zelene palme, a krokodili se sunčaju u blatu i lijeno se ogledaju. Moji prijatelji grade gnijezdo u hramu Baalbek, a rumene i bijele golubice ih gledaju i guču.

(O. Wilde, Sretni kraljević)

#2 Zadatak

Dopunite rečenice.

Predočavanje prostora u obliku teksta nazivamo
prostora, a opisivanjem prostora nastaju opisi otvorenoga ili opisi
prostora.

Procjena znanja

Poredajte organizacijske razine živih bića pravilnim redoslijedom, počevši od najmanjeg.

1. čestica
2. tvar
3. organski sustav
4. tkivo
5. stanica
6. organ
7. organizam

Dovlačenjem naziva imenujte prikazane organe u tijelu čovjeka.

zadatak
mokraćni mjehur
mozak
pluća
srce
želudac

Svi organski sustavi moraju obavljati svoje funkcije kako bi organizam bio zdrav.

Antonie van Leeuwenhoek je, promatrajući ih svojim mikroskopom, stanicama dao naziv.

Opis prostora treba imati trodijelnu strukturu koja se sastoji od prvoga dijela - uvoda, trećega dijela - zaključka i drugoga dijela

Dopunite rečenice.

Kad otvoreni prostor podrazumijeva određeni krajolik, prirodno okruženje ili njegov dio, tada takav opis zovemo opisom krajolika ili
 opisom. Prije pisanja opisa prostora opisa treba izdvojiti vrijeme za doživljavanje prostora, zapažanja o prostoru, izdvajanje važnih pojedinosti i pisanja
 opisa prema zadanoj strukturi.

2. Blago u nama

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • raspoređivati sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline
  • objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
  • razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina
  • prepoznati osnovni plan građe ljudskoga organizma i položaj najvažnijih organa
  • objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
  • objašnjavati odnos znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
  • pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja
  • izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Lov na blago - Ishodi učenja: pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest, proširivati i skraćivati razlomke te primjenjivati postupak svođenja na zajednički nazivnik, primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjuje uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
    1. Videolekcija 4.1: Karta s blagom - Ishodi učenja: u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja, rasporediti sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, pripovijedati s različitih gledišta s istaknutim uzročno-posljedičnim vezama
    2. Videolekcija 4.3: Ja kao poduzetnik - Ishodi učenja: rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    3. Videolekcija 4.4: Dijeljenje blaga - Ishodi učenja: računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, uočavati kako stavovi i vrijednosti u književnim tekstovima utječu na čitatelje, uspoređivati ih s vlastitim stavovima i vrijednostima, izražavati vlastite predodžbe o stvarnosti i uvjerenja na temelju čitateljskoga iskustva, uočavati etičku razinu književnoga teksta, uočavati svrhu književnoga teksta: pobuđivanje osjećaja i ljudske odgovornosti, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, objašnjavati vlastito razumijevanje pjesničkih slika i prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje, prepoznati na primjerima različite vrste stihova i strofa, uočavati ulogu ponavljanja: asonanca, aliteracija
    4. Videolekcija 4.5: Nebesko blago - Ishodi učenja: prepoznati organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, prepoznati da znanstvene teorije objašnjavaju prirodne pojave i procese na temelju činjenica koje su prošle brojne provjere, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, otkriti značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme, objašnjavati događaj, opisivati ulogu likova te mjesto i vrijeme radnje u književnome tekstu, razlikovati pripovjedača u 1. i 3. licu, objašnjavati vlastito razumijevanje, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
    5. Videolekcija 4.6: Kome nedostaje blago - Ishodi učenja: čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, oblikovati bilješke o čitanome tekstu, sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka, uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabirati ih prema korisnosti, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
    6. Videolekcija 4.7: Bogatstvo različitosti - Ishodi učenja: primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, upoznati se s pojmovima trojezičnosti (staroslavenski, starohrvatski i latinski) i tropismenosti (glagoljica, hrvatska ćirilica/bosančica, latinica) kroz hrvatsku povijest, upoznati se sa spomenicima hrvatske srednjovjekovne pismenosti i Prvotiskom, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest
    7. Videolekcija 4.8: Prirodno blago - Ishodi učenja: navoditi primjere onečišćenja okoliša na lokalnoj i globalnoj razini, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati utjecaj svjetlosnoga onečišćenja i onečišćenja bukom na živa bića, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, predviđati posljedice koje mogu nastati uslijed viška ili manjka energije u živim i neživim sustavima