Učitavanje

1. Arhitekt

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • uspoređvati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
  • analizirati položaj pravaca i ravnina u prostoru, računati udaljenost i mjeru kuta

#1 Zadatak

Dopunite rečenice.

Ekspanzija Petrarcina utjecaja i oponašanja njegovih postupaka naziva se
 
. Petrarca u liriku unosi 
ženskih tjelesnih vrlina i postavlja ustaljenu metaforiku koja služi drugima kao uzorak, kao i Petrarcina težnja ostvarivanja formalnog savršenstva.

LXI.

Blažen nek dan je, mjesec, ljeto cijelo,

i hip, i časak, sat, vrijeme i doba,

i predjel lijepi, mjesto gdje do groba

oko je lijepo omču za me splelo;

blaženo prve slatke patnje vrelo

Amoru otkad služim poput roba,

i lûk, i strijelâ ubod, i tjeskòba

s ranâ što srcu gredu mi kroz tijelo.

Blažene riječi štono ih bez broja,

svud zovuć ime moje gospe, rasuh,

i plač, i uzdah, vaj i žudnja moja;

svi mi papiri, s kîh sam i na glasu,

blaženi nek su, i misao koja

tek s njom, ne s drugom, svakom je u času.

Francesco Petrarca (1307. - 1374.)

[Br. 262] [Blaženi čas i hip najprvo kad sam ja]

Blaženi čas i hip najprvo kad sam ja

vidil tvoj obraz lip od koga slava sja.

Blažena sva mista kada te gdi vidih,

dni, noći, godišta koja te ja slidih.

Blažen čas i vrime najprvo kada čuh

ljeposti tve ime kojoj dah vas posluh.

Blažene boljezni ke patih noć i dan

cić tvoje ljubezni za koju gubljah san.

Blaženi jad i vaj ki stvorih dosade

želeći obraz taj sve moje dni mlade.

Blaženo vapin'je kad ime tve zovih

i gorko trpin'je u željah kad plovih.

Blažen trak od uze ljuvene u kojoj

stvorih plač i suze, želeći da sam tvoj.

Blažena ljepos tva, blažena tva mlados,

pokli se meni sva darova za rados.

Šiško Menčetić (1457.-1527.)

Kako se zove hrvatski pjesnik koji je prvi prepjevao Petrarcin sonet broj LXI.?

Kako se zove petrarkistički zbornik koji sadrži pjesme i anonimnih autora?

Petrarcin/talijanski sonet ima 16 stihova i sastoji se od dva katrena i dvije tercine.

Šiško Menčetić u svojoj pjesmi Blaženi čas i hip najprvo kad sam ja koristi stih jedanaesterac (endecasillabo)?

Dopuni tvrdnju.

Jezična posebnost Menčetićeve pjesme Blaženi čas i hip najprvo kad sam ja  vidljiva je u ispreplitanje ijekavskog i 
govora, tipičnome za dubrovački govor 16. stoljeća.

Eto je blažena, pri kojom počiva

i voda studena kom ličce umiva,

i ruža ku nosi za ures od kosi.

Blažena trava i cvit ki pleše nje stupaj,

blažen se može i rit zeleni dubak taj

ki sjencu njoj čini u ovoj planini.

Blažena i strila kom ljubav strilja svih

iz lica nje bila i iz oči ljuvenih,

er tužit slatko jes kroz rajski nje ures.

Ma blažen zadosti komu da dobra čes

nje rajske liposti i rajski nje ures

u slatkoj ljubavi uživat na travi!

Pjesni, 4, 10–21

Marin Držić

Procjena znanja

Postoji li Eulerova tura za ovaj graf?

Koja dva vrha mogu biti početak Eulerove ture za ovaj graf?

Kolika je duljina najmanjeg razapinjućeg stabla u ovom grafu?

Specifičnosti hrvatskog petrarkizma je i u tome da  pjesnički oblik 
i korištenje stiha 
 nisu zaživjeli, a petrarkistički postupci, stil, motivi i katalog fraza uspješno su oponašali Petrarcu korištenjem dvostruko
dvanaesteraca.

Poveži pojmove koji se vežu za Petrarcinu pjesmu Sonet LXI.

Blažen nek dan je, mjesec, ljeto cijelo,
i hip, i časak, sat, vrijeme i doba,
i predjel lijepi, mjesto gdje do groba
 oko je lijepo omču za me splelo;
simbol
svi mi papiri, s kîh sam i na glasu,
 blaženi nek su, i misao koja
 tek s njom, ne s drugom, svakom je u času.
polisindeton
i lûk, i strijelâ ubod, i tjeskòba motiv stvaralaštva
Blažen trak od uze ljuvene u kojoj
         stvorih plač i suze, želeći da sam tvoj.
obgrljena rima
Amoru otkad služim poput roba, metafora

1. Arhitekt

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • uspoređvati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
  • analizirati položaj pravaca i ravnina u prostoru, računati udaljenost i mjeru kuta
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Konstruiranje svijeta - Ishodi učenja: uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, primjenjivati poučak o sinusima i poučak o kosinusu, primjenjivati zakone elektrodinamike u električnom strujnom krugu, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete povezujući ih s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma, rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu, primjenjivati znanja o krugu i kružnici, uspoređivati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst, analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju, primjenjivati model čestične građe tvari, analizirati termodinamičke procese i sustave, pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja, računati s drugim i trećim korijenom, analizirati grafički prikaz funkcije, analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati položaj pravaca i ravnina u prostoru, računati udaljenost i mjeru kuta
    1. Videolekcija 5.2: Transformacija - Ishodi učenja: analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju, primjenjivati model čestične građe tvari, analizirati termodinamičke procese i sustave
    2. Videolekcija 5.3: Nacrt - Ishodi učenja: analizirati položaj pravaca i ravnina u prostoru i računati udaljenost, primjenjivati poučak o sinusima i poučak o kosinusu, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    3. Videolekcija 5.4: Detalji - Ishodi učenja: pisati izlagačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja, primjenjivati zakone elektrodinamike u električnom strujnom krugu
    4. Videolekcija 5.5: Etape - Ishodi učenja: računati s drugim i trećim korijenom, analizirati grafički prikaz funkcije, analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju
    5. Videolekcija 5.6: Model - Ishodi učenja: računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, pisati izlagačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja, oblikovati prema konceptu prikaz popularno-znanstvenog članka
    6. Videolekcija 5.7: Temelji - Ishodi učenja: analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju, analizirati nezavisnosložene rečenice, primjenjivati model čestične građe tvari, analizirati strukturu tvari, objašnjavati Brownovo gibanje i difuziju
    7. Videolekcija 5.8: Rekonstrukcija - Ishodi učenja: uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete povezujući ih s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, opisivati prilagodbu cijanobakterija uvjetima okoliša, objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma, povezivati ulogu cijanobakterija sa stvaranjem životnih uvjeta za osvajanje kopna, rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu, primjenjivati diskriminantu kvadratne jednadžbe i Vièteove formule, primjenjivati kvadratnu funkciju, primjenjivati znanja o krugu i kružnici