Učitavanje

6. Stojni valovi i glazbeni instrumenti

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizira valna svojstva zvuka
  • primjenjuje trigonometrijske funkcije
  • računa s potencijama racionalnoga eksponenta
  • rješava fizičke probleme

Pridružite broj čvorova, trbuha, te valnu duljinu izraženu pomoću duljine žice l odgovarajućem harmoniku.

prvi viši harmonik broj čvorova: 2, broj trbuha: 1, valna duljina: 2l
osnovni harmonik broj čvorova: 3, broj trbuha: 2, valna duljina: l
treći viši harmonik broj čvorova: 5, broj trbuha: 4, valna duljina: l / 2

Tri vala šire se duž tri potpuno jednake žice. Na slici su prikazane elongacije jedne čestice žice u ovisnosti o vremenu za svaki od valova 1 do 3. Poredajte po veličini valne duljine ovih valova!

Odredite frekvenciju tona D4 koji je za sedam polustupnjeva niži od tona A4, čija je frekvencija 440 Hz.
f - 7 =

 Hz

Procjena znanja

Nadopunite sljedeće rečenice.

Kada se žica na žičanim instrumentima, kao što su gitare, violine i klaviri, napne i udari ili zategne, stvara se 
 koja putuje duž žice i stvara stojni val.
U puhačkim instrumentima stojni valovi stvaraju se unutar 
stupca.
Kada se membrana na membranskim instrumentima udari, stvara se vibracija koja putuje
membrane i stvara stojne valove.
Frekvencija stojnog vala odgovara 
zvuka koji čujemo, a različite frekvencije percipiramo kao različite 
.

Povežite pojmove s njihovim definicijama:

Interferencija valova zvuk koji nastaje pravilnim titranjem zvučnog izvora i frekvencija mu je stalna
Stojni val interferentni oblik vala koji se u vremenu ne mijenja
Šum zvuk koji nastaje nepravilnim titranjem zvučnog izvora pri čemu se frekvencija stalno mijenja
Ton sastoji se od više jednostavnih tonova različitih frekvencija koje mogu biti pomaknute u fazi
Složeni ton međudjelovanje dvaju ili više valova

Pridružite harmoniku odgovajajući broj čvorova i  trbuha te valnu duljinu izraženu pomoću duljine žice l .

osnovni harmonik broj čvorova: 2, broj trbuha: 1, valna duljina: 2l
drugi viši harmonik broj čvorova: 4, broj trbuha: 3, valna duljina: 2l / 3
četvrti viši harmonik broj čvorova: 6, broj trbuha: 5, valna duljina: 2l / 5

Žica dugačka 10 m učvršćena je na oba kraja. Na žici postoji pet čvorova (računajući i čvorove na krajevima žice. Kolika je valna duljina valova koji uzrokuju ovakvo titranje žice?
Valna duljina je 

 metara.

Odredite frekvenciju tona H4 koji je za dva polustupnja viši od tona A4 čija je frekvencija 440 Hz.
f 2  =

 Hz

6. Stojni valovi i glazbeni instrumenti

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizira valna svojstva zvuka
  • primjenjuje trigonometrijske funkcije
  • računa s potencijama racionalnoga eksponenta
  • rješava fizičke probleme
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Zvučni labirint - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, analizirati valna svojstva zvuka, istražiti fizičke pojave, analizirati graf trigonometrijske funkcije, primjeniti trigonometrijske funkcije, primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, modelirati eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom, čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizira posljedice narušavanja homeostaze, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, analizirati harmonijsko titranje, primjeniti trigonometrijske funkcije, računati s potencijama racionalnoga eksponenta
    1. Videolekcija 4.1: Analiza zvučnih spektara - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, rješava fizičke probleme, istražuje fizičke pojave, analizira graf trigonometrijske funkcije, primjenjuje trigonometrijske funkcije, analizira valna svojstva, analizira vrste valova, opisuje prirodu zvučnog vala, prepoznaje i opisuje graf funkcije sinus, analizira probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primjenjuje trigonometrijske funkcije za modeliranje valnih ponašanja, objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva
    2. Videolekcija 4.2: Akustika prostora - od jeke do koncertnih dvorana - Ishodi učenja: opisuje ovisnost razine zvuka o intenzitetu logaritamskom funkcijom, primjenjuje promjene frekvencije i amplitude na zvučne valove, usvaja zakone odbijanja i njihov utjecaj na putanju zvučnih valova, opisuje lom zvuka, objašnjava primjenu materijala i geometrije prostora za postizanje željene akustike, analizira rad akustičnih panela, difuzora i apsorbera, uočava važnost virtualne akustike i simulacije prostora, korištenja računalnih modela za predviđanje akustičnih svojstava i naprednih tehnika obrade zvuka za poboljšanje akustike, analizira valna svojstva zvuka, istražuje fizičke pojave, rješava fizičke probleme, modelira eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom, primjenjuje trigonometrijske funkcije, primjenjuje eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, opisuje utjecaj frekvencije i amplitude na promjenu grafičkog prikaza funkcije sinus, analizira spektar zvučnih valova u ovisnosti o frekvenciji, opisuje intenzitet, razinu i glasnoću zvuka
    3. Videolekcija 4.3: Zvučni pejzaži - Ishodi učenja: čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizira posljedice narušavanja homeostaze
    4. Videolekcija 4.4: Dopplerov učinak u akciji - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, rješava fizičke probleme, istražuje fizičke pojave, primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, raspravlja o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama
    5. Videolekcija 4.5: Rezonancija - Ishodi učenja: analizira harmonijsko titranje, analizira valna svojstva zvuka, rješava fizičke probleme, primjenjuje trigonometrijske funkcije, istražuje fizičke pojave