Učitavanje

5. Rezonancija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizira harmonijsko titranje
  • analizira valna svojstva zvuka
  • rješava fizičke probleme
  • primjenjuje trigonometrijske funkcije
  • istražuje fizičke pojave

Amplituda harmonijskog titranja iznosi 3 centimetra, period je 5 sekundi, a fazni pomak π/6. Jednadžba elongacije glasi

Tijelo na opruzi titra amplitudom A uz period T bez faznog pomaka. Za brzinu i akceleraciju ovog tijela u trenutku t   =   T 4   vrijedi:

Odredite točnost izjave!

Prisilno titranje može izazvati rezonanciju ako je frekvencija vanjske sile veća od svojstvene frekvencije oscilatora.

Nadopunite tekst!

Mislav je zaljubljenik u fiziku i odlučio je demonstrirati fizikalni fenomen svojim prijateljima. Koristi dvije identične glazbene viljuške koje vibriraju na istoj 
. Udarivši jednu viljušku, ona počinje vibrirati i proizvoditi 
. Zatim, postavlja vibrirajuću viljušku na drveni stol. Kada Mislav postavi drugu viljušku na isti drveni stol, ona počinje vibrirati i proizvoditi zvuk, iako ju Mislav nije udario. Ovaj fenomen, gdje vibracije prve viljuške potiču drugu viljušku da počne vibrirati na istoj frekvenciji, naziva se 
.

#2 Zadatak

Kod gudačkih instrumenata poput violine, rezonancija zvuka nastaje kada se   trlja o žice.
Kod puhačkih instrumenata, kao što su flauta ili truba, rezonancija se stvara kada se 
unutar instrumenta stavi u pokret.
Sonar koristi rezonanciju 
valova za otkrivanje i mjerenje udaljenosti objekata ispod vode.
Ultrazvučne tehnologije koriste rezonanciju 
 zvučnih valova za stvaranje slika unutrašnjosti tijela.

zrak
gudalo
zvučnih
visokofrekventnih

Procjena znanja

Na grafu je prikazana elongacija tijela koje titra u ovisnosti o vremenu. Kolika je vrijednost perioda ovog titranja?

Vremenska ovisnost elongacije sredstva koje harmonijski titra dana je izrazom: 
x= 0,05 sin (4t). Sve su veličine iskazane u osnovnim mjernim jedinicama. Kolika je maksimalna brzina titranja čestica tog sredstva?
Maksimalna brzina titranja je 

m/s

Udarimo li glazbenu vilicu batićem, ona će davati relativno tih zvuk. No, ako vilicu prislonimo uz rezonantnu kutiju, zvuk će postati glasniji. Odakle potječe energija koja izaziva ovakvo pojačanje intenziteta zvuka?

Odredite točnost sljedećih izjava!

Rezonancija se javlja kada frekvencija vanjske sile odgovara svojstvenoj frekvenciji oscilatora.

Prisilno titranje ne može izazvati rezonanciju.

Zvuk koji proizvodi glazbeni instrument poput gitare ili violine pojačava se kroz fenomen rezonancije.

Rezonancija može uzrokovati štetu strukturama kao što su mostovi, ako se ne uzme u obzir tijekom dizajniranja.

Rezonanciju koristimo za smanjenje zvučnih vibracija.

5. Rezonancija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizira harmonijsko titranje
  • analizira valna svojstva zvuka
  • rješava fizičke probleme
  • primjenjuje trigonometrijske funkcije
  • istražuje fizičke pojave
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Zvučni labirint - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, analizirati valna svojstva zvuka, istražiti fizičke pojave, analizirati graf trigonometrijske funkcije, primjeniti trigonometrijske funkcije, primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, modelirati eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom, čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizira posljedice narušavanja homeostaze, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, analizirati harmonijsko titranje, primjeniti trigonometrijske funkcije, računati s potencijama racionalnoga eksponenta
    1. Videolekcija 4.1: Analiza zvučnih spektara - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, rješava fizičke probleme, istražuje fizičke pojave, analizira graf trigonometrijske funkcije, primjenjuje trigonometrijske funkcije, analizira valna svojstva, analizira vrste valova, opisuje prirodu zvučnog vala, prepoznaje i opisuje graf funkcije sinus, analizira probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primjenjuje trigonometrijske funkcije za modeliranje valnih ponašanja, objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva
    2. Videolekcija 4.2: Akustika prostora - od jeke do koncertnih dvorana - Ishodi učenja: opisuje ovisnost razine zvuka o intenzitetu logaritamskom funkcijom, primjenjuje promjene frekvencije i amplitude na zvučne valove, usvaja zakone odbijanja i njihov utjecaj na putanju zvučnih valova, opisuje lom zvuka, objašnjava primjenu materijala i geometrije prostora za postizanje željene akustike, analizira rad akustičnih panela, difuzora i apsorbera, uočava važnost virtualne akustike i simulacije prostora, korištenja računalnih modela za predviđanje akustičnih svojstava i naprednih tehnika obrade zvuka za poboljšanje akustike, analizira valna svojstva zvuka, istražuje fizičke pojave, rješava fizičke probleme, modelira eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom, primjenjuje trigonometrijske funkcije, primjenjuje eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, opisuje utjecaj frekvencije i amplitude na promjenu grafičkog prikaza funkcije sinus, analizira spektar zvučnih valova u ovisnosti o frekvenciji, opisuje intenzitet, razinu i glasnoću zvuka
    3. Videolekcija 4.3: Zvučni pejzaži - Ishodi učenja: čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizira posljedice narušavanja homeostaze
    4. Videolekcija 4.4: Dopplerov učinak u akciji - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, rješava fizičke probleme, istražuje fizičke pojave, primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, raspravlja o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama
    5. Videolekcija 4.6: Stojni valovi i glazbeni instrumenti - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, primjenjuje trigonometrijske funkcije, računa s potencijama racionalnoga eksponenta, rješava fizičke probleme