Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
analizira valna svojstva zvuka
rješava fizičke probleme
istražuje fizičke pojave
primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
raspravlja o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama
Podijeli ovu lekciju
Mrežna adresa je kopirana u međuspremnik
Animirani prikaz izvora zvuka i promatrača uz objašnjenje zvučnih valova i Dopplerovog efekta. Transkript: .
Dopplerov učinak opaža se:
Kola hitne pomoći jure cestom s uključenom sirenom. Kakva je valna duljina zvuka za Anitu kojoj se kola približavaju, a kakva za Branka od kojeg se kola udaljavaju?
Do Anite dolazi zvuk veće, a do Branka zvuk manje valne duljine od valne duljine koju emitiraju kola.
Zviždaljka emitira zvuk frekvencije 900 Hz. Koliku frekvenciju čujemo kad se približavamo brzinom 20 m/s ako je brzina zvuka zviždaljke 340 m/s? Zaokružite rezultat na dvije decimale!
=
Hz
atrogasna kola emitiraju zvuk frekvencije 700 Hz gibajući se iza automobila brzinom 40 m/s. Automobil se giba brzinom 20 m/s u istom smjeru kao i vatrogasna kola. Brzina zvuka je 340 m/s. Zaokružite rezultate na dvije decimale!
a. Koliku frekvenciju čuje osoba u automobilu?
Hz
b. Koliku će frekvenciju će čuti osoba u automobilu kad je vatrogasna kola prestignu?
Hz
Odredite točnost sljedećih izjava.
Policija ne koristi Dopplerov učinak prilikom mjerenja brzine vozila na cestama.
Crveni pomak je pojava koja se javlja kada se zvijezda ili galaksija udaljava od nas, što dovodi do povećanja valne duljine svjetlosti koju primamo od nje. Ovo je primjer Dopplerovog učinka.
Globalni sustavi za pozicioniranje (GPS) koriste Dopplerov učinak za točno određivanje lokacije.
U meteorologiji, Dopplerov radar koristi se samo za otkrivanje smjera vjetra, a ne za otkrivanje oborina.
Svemirske letjelice i sateliti koriste Dopplerov učinak za komunikaciju s kontrolnim centrima na Zemlji.
Zvuk sirene hitne pomoći mijenja se dok prolazi pored nas zbog Dopplerovog učinka.
Dopplerov se učinak ne može koristiti za detekciju kretanja objekata koji se kreću okomito u odnosu na promatrača.
Dopplerov učinak koristi se samo za detekciju objekata koji se kreću brže od zvuka.
#3 Zadatak
Odaberite točan odgovor.
Ultrazvučni tehničar pokušava identificirati predmet, ali stroj je pokvaren i ne odašilje zvučni val. Koja izjava najbolje opisuje ovu situaciju?
Procjena znanja
Kako se zvuk sirene mijenja kada hitna pomoć prolazi pokraj vas na cesti?
Koju ulogu Dopplerov učinak igra u globalnim sustavima za pozicioniranje (GPS)?
Zamislite da stojite na pločniku dok se automobil s upaljenom sirenom frekvencije 700 Hz udaljava od vas brzinom od 30 m/s. Koliku frekvenciju zvuka ćete čuti? Zaokružite rezultat na dvije decimale. Čut ćemo zvuk frekvencije
Hz.
Odaberite točan odgovor
Koje se informacije mogu dobiti eholokacijom?
GPS je sustav koji koristi zvučne valove za određivanje položaja objekata.
ili % točno odgovorenih pitanja
Procijenili ste svoje znanje o sljedećim ishodima:
Uspješno ste naučili:
Potrudite se još malo kako biste bolje naučili:
4. Dopplerov učinak u akciji
Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.
Što ću naučiti
analizira valna svojstva zvuka
rješava fizičke probleme
istražuje fizičke pojave
primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
raspravlja o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama
Tema 4: Zvučni labirint - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, analizirati valna svojstva zvuka, istražiti fizičke pojave, analizirati graf trigonometrijske funkcije, primjeniti trigonometrijske funkcije, primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, modelirati eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom, čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizira posljedice narušavanja homeostaze, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, analizirati harmonijsko titranje, primjeniti trigonometrijske funkcije, računati s potencijama racionalnoga eksponenta
Videolekcija 4.1: Analiza zvučnih spektara - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, rješava fizičke probleme, istražuje fizičke pojave, analizira graf trigonometrijske funkcije, primjenjuje trigonometrijske funkcije, analizira valna svojstva, analizira vrste valova, opisuje prirodu zvučnog vala, prepoznaje i opisuje graf funkcije sinus, analizira probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primjenjuje trigonometrijske funkcije za modeliranje valnih ponašanja, objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva
Videolekcija 4.2: Akustika prostora - od jeke do koncertnih dvorana - Ishodi učenja: opisuje ovisnost razine zvuka o intenzitetu logaritamskom funkcijom, primjenjuje promjene frekvencije i amplitude na zvučne valove, usvaja zakone odbijanja i njihov utjecaj na putanju zvučnih valova, opisuje lom zvuka, objašnjava primjenu materijala i geometrije prostora za postizanje željene akustike, analizira rad akustičnih panela, difuzora i apsorbera, uočava važnost virtualne akustike i simulacije prostora, korištenja računalnih modela za predviđanje akustičnih svojstava i naprednih tehnika obrade zvuka za poboljšanje akustike, analizira valna svojstva zvuka, istražuje fizičke pojave, rješava fizičke probleme, modelira eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom, primjenjuje trigonometrijske funkcije, primjenjuje eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, opisuje utjecaj frekvencije i amplitude na promjenu grafičkog prikaza funkcije sinus, analizira spektar zvučnih valova u ovisnosti o frekvenciji, opisuje intenzitet, razinu i glasnoću zvuka
Videolekcija 4.3: Zvučni pejzaži - Ishodi učenja: čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizira posljedice narušavanja homeostaze