Učitavanje

2. Nije svaki glas jednak

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • argumentirano računati vjerojatnost
  • povezivati i prikazivati presjek, uniju i suprotni događaj s pomoću skupova i operacija te s pomoću Vennovih dijagram
  • objašnjavati pojam glasa i nastanak glasa
  • objašnjavati podjelu zatvornika prema mjestu tvorbe
  • objašnjavati podjelu glasova prema načinu tvorbe
  • objašnjavati slog
  • analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika

#1 Zadatak

Razvrstaj glasove u tablicu 

č
k
f
d
l
ć
v
m
nj
s
š
ž
n
r
g
p
z
c
t
b
h
lj
đ
l
Dvousnenici
Zubnousnenici
Zubnici
Desnici
Prednepčanici
Nepčanici
Jedrenici

Na stolu imate 30 kartica. Na svakoj kartici piše jedno slovo hrvatske abecede. Kolika je vjerojatnost da ćete odabirom jedne kartice odabrati slovo T?

 

Odgovor: 

Na stolu se nalaze četiri kartice na kojima su napisana slova A, A, T, T. Vjerojatnost da ćete nasumičnim odabirom jedne po jedne kartice redom odabrati slova T, A, T, A i time dobiti riječ TATA je 1/8

Na stolu se nalazi pet kartica na kojima su napisana slova A, A, T, T, V. Odaberite kolika je vjerojatnost da ćete birajući četiri kartice od pet odabrati redom, birajući po jednu, kartice sa slovima T, A, V, A i tako dobiti riječ TAVA.

 

#3 Zadatak

Odredite elemente unije i presjeka elemenata prikazanih pomoću Vennovog dijagrama.

 

Napomena: Slova zapišite abecednim poretkom i odvojite ih zarezom.

A B =
A B =

Procjena znanja

Spojite pravilo stupce.

Što je to dvoglasnik ie ili diftong? otvornik ili vokal
Zašto dvoglasnik ie predstavlja teškoće hrvatskim govornicima? Nemaju svi hrvatski govori dvoglasnik ie, već imaju samo jednostavne monoftonge, a na mjesto diftonga ie javlja se otvornik i ili e, katkad i oba.
Kako se tvore slivnici? Slivnici nastaju tako da prvotno imamo potpuni zatvor, a kad se zračna struja probije, govorni organi ostavljaju sužen prolaz, zovu se i afrikate. U hrvatskom su slivnici c, č, ć, dž, đ.

Zatvornici se dijele na zvonačnike i šumnike prema načinu tvorbe.

Zvonačnici su glasovi koji se nazivaju sonantima, dok se šumnici nazivaju konsonantima.

Zvonačnici nastaju sužavanjem prolaza zračnoj struji, ali zatvor nije potpun.

Zvonačnici su glasovi kod kojih nema šuma, već su zvonki i glasnice trepere.

U hrvatskom jeziku postoje osam zvonačnika: j, l, lj, r, v, m, n, nj.

Zvonačnici se dijele na nosne i usne.

Na stolu se nalaze kartice sa sljedećim slovima: B, R, A, T. Biramo jednu karticu sa stola.

Ako s elementarnim događajem označimo sljedeće:

A={odabrano slovo nije jednostavni otvornik}, 

odredite što bi u tom slučaju bio komplement događaja A.

Na stolu se nalaze kartice sa sljedećim slovima: B, R, A, T. Biramo jednu karticu sa stola.

Ako s elementarnim događajem označimo sljedeće:

A={odabrano slovo je jednostavni otvornik}, 

odredite vjerojatnost komplementa događaja A.

p( A ) = 

Sljedeće jednakosti zovemo De Morganovim zakonima:

2. Nije svaki glas jednak

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • argumentirano računati vjerojatnost
  • povezivati i prikazivati presjek, uniju i suprotni događaj s pomoću skupova i operacija te s pomoću Vennovih dijagram
  • objašnjavati pojam glasa i nastanak glasa
  • objašnjavati podjelu zatvornika prema mjestu tvorbe
  • objašnjavati podjelu glasova prema načinu tvorbe
  • objašnjavati slog
  • analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Zvuk - Ishodi učenja: analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, analizirati valna svojstva zvuka, rješavati fizičke probleme, argumentirano računati vjerojatnost, dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjenjivati računanje površine ispod grafa funkcije, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, analizirati svojstva funkcija, povezivati derivaciju funkcije i crtanje grafa funkcije, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
    1. Videolekcija 4.1: Dobar glas daleko se čuje - Ishodi učenja: objašnjavati govorna obilježja jezika, objašnjavati pojam glasa, objašnjavati rad govornih organa, objašnjavati djelovanje glasnica, analizirati elektromagnetske valove, analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova
    2. Videolekcija 4.3: Nosim li značenje - Ishodi učenja: analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom, objašnjavati razliku između fonetike i fonologije, objašnjavati pojam fon, objašnjavati fonološku opreku, alofon, objašnjavati fonemski sustav hrvatskog standardnog jezika
    3. Videolekcija 4.4: Ponekad je promjena prijeko potrebna - Ishodi učenja: analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati računanje površine ispod grafa funkcije
    4. Videolekcija 4.5: Detalji koji čine razliku - Ishodi učenja: primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
    5. Videolekcija 4.6: Koliko decibela je ipak previše - Ishodi učenja: analizirati svojstva funkcija, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika