Učitavanje

3. Nosim li značenje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
  • dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom
  • objašnjavati razliku između fonetike i fonologije
  • objašnjavati pojam fon
  • objašnjavati fonološku opreku, alofon
  • objašnjavati fonemski sustav hrvatskog standardnog jezika

#1 Zadatak

Kako se naziva princip dokazivanja matematičkih tvrdnji koji govori da ako neka tvrdnja vrijedi za prirodni broj no i ako uz pretpostavku da vrijedi za prirodni broj n slijedi da tvrdnja vrijedi i za prirodni broj n+1 da tada tvrdnja vrijedi za svaki prirodni broj veći ili jednak od n o .

Odgovor: 
Kako ne bismo došli do krivih zaključaka i možda nekog drugog značenja riječi ili rečenica isto kao i matematičkih tvrdnji, važno je da tvrdnje dokažemo kako bismo bili sigurni u njihovu istinitost. Neispravni zaključci mogu nas dovesti do netočnih tvrdnji, a u ovom smo primjeru vidjeli da nas mogu dovesti i do kobnih posljedica.

Fonologija proučava razlikovne glasove ili foneme, dok fonetika proučava glasove prema načinu kako se tvore tj. njihova akustično-artikulacijska svojstva.

Fonologija se bavi živim ljudskim glasovima i smatra fonem apstraktnim glasom s različitim ostvarajima.

 

Fonologija koristi termin "glasovne inačice" ili "alofone" kako bi opisala različite ostvaraje jednog fonema.

je termin koji se koristi kada se zvuk promatra sam po sebi, ne kao ostvaraj fonema.

Koji je od sljedećih parova riječi minimalni par? 

Koji od sljedećih glasova nemaju svoje zvučne parnjak na razini fonema?

Dopuni tvrdnje.

U jezičnoj znanosti glasovi koji služe za razlikovanje značenja zovu
. Minimalni par je kad se riječi razlikuju po samo
glasu. Fonetsko pismo označavamo s
 zagradama. Fonemi se zapisuju fonemskim pismom, odvajaju se
zagradama.

Procjena znanja

Koja su obilježja visokih glasova?

Koje obilježje ima glas "a" u hrvatskom jeziku?

Koji su glasovi obuhvaćeni obilježjem "reski"?

Koja je od sljedećih tvrdnja točna?

Slogotovornost imaju otvornici  i "r".

Zvonkost se odnosi na otvornike i zvonke glasove.

Šumnost obuhvaća zvonke glasove i
.

Zvučnost uključuje otvornike, zvonačnike i sedam šumnika: b, d, g, z, ž, đ, dž.

Nosnost se odnosi na glasove "m", "n" i "nj".

Bočnost se odnosi na glasove "l" i "lj".

Zaobljenost uključuje otvornike "o", "u" i šumnike "š", "ž", "č", "dž".

Princip matematičke indukcije sastoji se od sljedećih koraka:

  1. Baza indukcije
  2. Pretpostavka indukcije
  3. Korak indukcije

Ako profesor iz matematike kaže da će učenici 4.d razreda jedan dan sljedeći tjedan pisati nenajavljeni ispit znanja koji će biti iznenađenje, možemo li zaključiti da se ispit iznenađenja neće dogoditi sljedeći tjedan, ako učenici imaju svaki dan od ponedjeljka do petka sat matematike?

3. Nosim li značenje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
  • dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom
  • objašnjavati razliku između fonetike i fonologije
  • objašnjavati pojam fon
  • objašnjavati fonološku opreku, alofon
  • objašnjavati fonemski sustav hrvatskog standardnog jezika
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Zvuk - Ishodi učenja: analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, analizirati valna svojstva zvuka, rješavati fizičke probleme, argumentirano računati vjerojatnost, dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjenjivati računanje površine ispod grafa funkcije, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, analizirati svojstva funkcija, povezivati derivaciju funkcije i crtanje grafa funkcije, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
    1. Videolekcija 4.1: Dobar glas daleko se čuje - Ishodi učenja: objašnjavati govorna obilježja jezika, objašnjavati pojam glasa, objašnjavati rad govornih organa, objašnjavati djelovanje glasnica, analizirati elektromagnetske valove, analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova
    2. Videolekcija 4.2: Nije svaki glas jednak - Ishodi učenja: argumentirano računati vjerojatnost, povezivati i prikazivati presjek, uniju i suprotni događaj s pomoću skupova i operacija te s pomoću Vennovih dijagram, objašnjavati pojam glasa i nastanak glasa, objašnjavati podjelu zatvornika prema mjestu tvorbe, objašnjavati podjelu glasova prema načinu tvorbe, objašnjavati slog, analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
    3. Videolekcija 4.4: Ponekad je promjena prijeko potrebna - Ishodi učenja: analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati računanje površine ispod grafa funkcije
    4. Videolekcija 4.5: Detalji koji čine razliku - Ishodi učenja: primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
    5. Videolekcija 4.6: Koliko decibela je ipak previše - Ishodi učenja: analizirati svojstva funkcija, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika