Prokariotske stanice – znati, razumjeti i primijeniti
- opisati građu bakterijskih stanica i uloge njihovih staničnih dijelova
- analizirati načine izmjene tvari između stanica i njihove neposredne okoline
- na temelju saznanja o metodama prevencije zaraze predložiti vlastite navike zdravog načina života
- argumentirati mogućnost izbora liječenja i važnost edukacije o prevenciji različitih bolesti te odgovornost za vlastito zdravlje i ostalih ljudi u svojoj okolini.
Uvod
Na primjeru bakterijske stanice, usvojili ste građu i dijelove prokariotske stanice. No, bakterije nisu jedini prokariotski organizmi. Koje još prokariote poznajete i znate li neke koji mogu biti opasni za čovjeka?
Građa prokariotske stanice
Prisjetite se koji su dijelovi prokariotske stanice te koja je njihova funkcija. Koristeći alat Web Whiteboard, na primjeru bakterijske stanice nacrtajte i označite sve dijelove prokariotske stanice, te ukratko opišite funkciju pojedinih dijelova.
Uloga stanične stijenke
Kao što već znate, bakterije mogu imati kapsulu koja oblaže staničnu stijenku, ispod koje je još i stanična membrana. Neke bakterije nemaju kapsulu, već imaju staničnu stijenku s vanjske i staničnu membranu s unutarnje strane.
Pomoću slika se prisjetite nekih od načina djelovanja različitih tipova antibiotika na bakterije.
Jedan od tipova antibiotika djeluje na strukturu stanične stijenke.
Stanična stijenka je izgrađena od lanaca peptidoglikana koji su međusobno povezani u čvrstu mrežu. a Szanična stjenka omogućuje bakteriji održavanje osmotskog tlaka u stanici.
Penicilin je jedan od antibiotika koji oslabljuju staničnu stijenku bakterijske stanice, pa tako stanična stijenka postaje propusnija za vodu.
Jedan od tipova antibiotika djeluje na strukturu stanične stijenke. Stanična stijenka je izgrađena od lanaca peptidoglikana koji su međusobno povezani u čvrstu mrežu, a omogućuje bakteriji održavanje osmotskog tlaka u stanici. Penicilin je jedan od antibiotika koji oslabljuju staničnu stijenku bakterijske stanice. Molekule penicilina inaktiviraju enzime koji povezuju lance peptidoglikana u čvrstu mrežu pa tako stanična stijenka postaje propusnija za vodu.
Obzirom na znanje koje imate o staničnim membranama i procesima difuzije, osmoze i aktivnog prijenosa, objasnite što se događa s bakterijskom stanicom zbog djelovanja penicilina na njenu staničnu stijenku.
Gdje žive bakterije?
Pogledajte fotografiju i razmislite gdje živi više bakterija, na živom organizmu (na mački), u živom organizmu (u mački) ili na stvarima s kojima svakodnevno dolazimo u dodir.
Zatim pogledajte fotografije koje prikazuju bakterije na mobitelu i na vršku prsta snimljene elektronskim mikroskopom.
Bakterije na mobitelu i čovjeku
Na ljudskoj koži živi oko 1000 vrsta bakterija.
Gotovo sve su za čovjeka potpuno bezopasne, a mnoge od njih čak i vrlo korisne.
Bakterije su korisne jer:
- sprječavaju naseljavanje patogenih bakterija na kožu (koriste njihove izvore hrane)
- izlučuju spojeve koji im štete ili
- potiču pojačan rad imunološkog sustava.
Analiza mikroorganizama sakupljenih s mobitela pokazala je da na mobitelu može živjeti 18 puta više bakterija nego na ručki od WC kotlića.
- Koju biste higijensku naviku izdvojili kao najvažniju za zaštitu od bakterija s mobitela?
- Kako se možete potruditi smanjiti brojnost bakterija na svom mobitelu?
Istraživanja bakterijskih vrsta koje se mogu naći na čovjeku – njegova mikrobioma – otkrila su da na ljudskoj koži živi oko 1000 vrsta bakterija. Gotovo sve su za čovjeka potpuno bezopasne, a mnoge od njih čak i vrlo korisne. One sprječavaju naseljavanje patogenih bakterija na kožu, tako što koriste njihove izvore hrane, izlučuju spojeve koji im štete, ili potiču pojačan rad imunološkog sustava.
Analiza mikroorganizama sakupljenih s mobitela pokazala je da na mobitelu može živjeti 18 puta više bakterija nego na ručki od WC kotlića. Toplina mobitela je povoljno tlo za razvoj bakterija, no srećom, one su gotovo uvijek bezopasne za ljude. Koju biste higijensku naviku izdvojili kao najvažniju za zaštitu od bakterija s mobitela? Kako se možete potruditi smanjiti brojnost bakterija na svom mobitelu?
Načini izmjene gena u bakterija
Griffithov pokus
Britanski bakteriolog Frederick Griffith osmislio je pokus kojim je dokazao da bakterije mogu izmjenjivati genetički materijal i unositi DNA iz okoline u svoju stanicu.
Pokus je proveo na četiri miša i u svakog od njih injekcijom unio drugačiji soj bakterija.
U prvog miša unio je bezopasan (nepatogen) soj bakterija.
U drugog miša unio je opasan (patogen) soj bakterija.
Trećeg miša zarazio je patogenim sojem bakterija koje je prvo usmrtio na vrlo visokoj temperaturi.
U četvrtog je unio mješavinu dvaju sojeva – nepatogenog soja živih bakterija i patogenog soja bakterija koje je usmrtio viskom temperaturom.
Načini izmjene gena u bakterija
Još davne 1928. godine, britanski bakteriolog Frederick Griffith osmislio je pokus kojim je dokazao da bakterije mogu izmjenjivati genetički materijal i unositi DNA iz okoline u svoju stanicu. To je ujedno bio i jedan od prvih dokaza da molekula DNA u sebi sadrži genetički materijal organizma. Pokus je proveo na četiri miša i u svakog od njih injekcijom unio drugačiji soj bakterija. Jedan soj je bio bezopasan (nepatogen), drugi opasan (patogen), trećeg miša zarazio je patogenim sojem bakterija koje je prvo usmrtio na vrlo visokoj temperaturi, a u četvrtog je unio mješavinu dvaju sojeva – nepatogenog soja živih bakterija i patogenog soja bakterija koje je usmrtio viskom temperaturom.
Zaštita od štetnih bakterija – važnost imunizacije
Tifus je bolest koja se pojavljivala u obliku epidemije u prošlosti.
Brzo se širi, a najčešće obolijevaju djeca.
Uzročnik je bakterija Salmonella typhi.
Tifus se prenosi putem zaražene hrane, vode te kontaktom sa zaraženom osobom.
Tifus se više ne pojavljuje u razvijenim zemljama zbog otkrića antibiotika i boljih higijenskih uvjeta.
U siromašnim zemljama tifus je još uvijek prisutan zbog nehigijenskih uvjeta i nedostupnosti lijekova.
Simptomi tifusa su groznica, kašalj, bolovi u trbuhu, proljev ili zatvor, slabost te delirij koji često dovodi do smrti.
Zaštita od štetnih bakterija – važnost imunizacije
Tifus je bolest koja se više puta u povijesti pojavila u obliku epidemije. Brzo se širi, a najčešće obolijevaju djeca. Uzročnik je bakterija Salmonella typhi, a prenosi se putem zaražene hrane, vode te kontaktom sa zaraženom osobom. Otkako je pronađen antibiotik i poboljšani higijenski uvjeti, u razvijenim se zemljama tifus ne pojavljuje, no i dalje je čest u siromašnim zemljama, gdje se živi u nehigijenskim uvjetima, a lijekovi su često nedostupni. Simptomi tifusa su groznica, kašalj, bolovi u trbuhu, proljev ili zatvor, slabost te delirij koji često dovodi do smrti.
- Znači li to da tifusa u razvijenim zemljama više uopće nema?
- Obrazložite svoj odgovor.
Ospice su smrtonosna bolest koja se dugo nije pojavljivala zbog redovitog cijepljenja ljudi u razvijenim zemljama.
U slabije razvijenim zemljama ta je bolest raširena zbog nedostatka cjepiva.
Znači li to da tifusa u razvijenim zemljama više uopće nema? Obrazložite svoj odgovor.
Ospice su jedna od smrtonosnih bolesti koja se dugo nije pojavljivala zbog redovitog cijepljenja ljudi u razvijenim zemljama. Istovremeno je ta bolest raširena u slabije razvijenim zemljama, gdje cjepivo nije dostupno.
Ljudi u razvijenim zemljama u posljednje vrijeme masovno odbijaju cijepiti svoju djecu i nisu svjesni mogućih posljedica na cijelo čovječanstvo.
Razmislite i odgovorite:
- Zbog čega su se ospice počele sve češće pojavljivati u razvijenim zemljama, iako se dio ljudi i dalje cijepi protiv te bolesti?
- Istražite simptome ospica.
- Što bi se dogodilo kad bismo svi prestali koristiti cjepiva i antibiotike?
Dok ljudi u Africi mole za cjepivo koje bi njih i njihovu djecu spasilo od epidemije ospica, ljudi u razvijenim zemljama u posljednje vrijeme masovno odbijaju cijepiti svoju djecu, nesvjesni mogućih posljedica za cjelokupno pučanstvo.
Razmislite i odgovorite: Zbog čega su se ospice počele sve češće pojavljivati u razvijenim zemljama, iako se dio ljudi i dalje cijepi protiv te bolesti? Istražite simptome ospica. Što bi se dogodilo kad bismo svi prestali koristiti cjepiva i antibiotike?
Zaštita od zaraznih bolesti
Provedite malo istraživanje u razredu o nekim zaraznim bolestima. Za početak ispunite tablicu o zaraznim bolestima s podacima koji nedostaju. Ukoliko vam podaci za neke od navedenih bolesti nisu poznati potražite ih u literaturi i izvorima na mrežnim stranicama.
Tablica 1. Zarazne bolesti
BOLEST | UZROČNIK | NAČIN PRIJENOSA | MOGUĆNOST CIJEPLJENJA | MOGUĆNOST LIJEČENJA |
gripa | ||||
upala pluća | ||||
tuberkuloza | ||||
angina (upala grla) | ||||
vodene kozice | ||||
tetanus | ||||
rubeola | ||||
ospice | ||||
mononukleoza |
Pretpostavite koje od navedenih bolesti su i danas česte u Hrvatskoj.
Nakon toga provedite anketu u razredu o tome koje od zaraznih bolesti navedenih u tablici ste preboljeli. Anketu može nastavnik kreirati pomoću Google Forms. Na temelju rezultata ankete raspravite o vašim pretpostavkama i razmislite koji su nedostatci u vašem istraživanju. Na stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo potražite podatke o promjeni učestalosti ovih bolesti na području Hrvatske tijekom godina (stranice 12-16).
Usporedite promjene učestalosti mononukleoze i zaušnjaka tijekom godina.
Za koje od navedenih bolesti se provodi masovno cijepljenje u RH?
Što možete zaključiti o povezanosti cjepljenja i broja oboljelih od zaraznih bolesti za koje se provodi masovno cijepljenje?
Za kraj…
Proučite detaljan shematski prikaz bakterija koje žive na koži čovjeka:
Izradite vlastiti poster u alatu Canva po uzoru prikaza, na kojem ćete:
- označiti područja na ljudskom tijelu gdje obitava najveći broj bakterija iz koljena Actinobacteria i Proteobacteria
- istaknuti razlike u njihovoj građi, nakon što istražite obje skupine
- objasniti zašto su rod Streptomyces i vrsta Helicobacter pylori značajni za čovjeka
- svrstati ih u koljeno kojemu pripadaju.
Na osnovu prikaza, izradite vlastiti poster u alatu Canva, na kojem ćete:
- označiti područja na ljudskom tijelu gdje obitava najveći broj bakterija iz koljena Actinobacteria i Proteobacteria
- istaknuti razlike u njihovoj građi, nakon što istražite obje skupine
- objasniti zašto su rod Streptomyces i vrsta Helicobacter pylori značajni za čovjeka te ih svrstati u koljeno kojemu pripadaju.