Marina, sa svojim prijateljicama i obitelji, planira posjet Muzeju krapinskih neandertalaca.
Koliko treba platiti ulaznice ako muzej posjeti četvero djece i osam odraslih osoba?
Četvero djece i osam odraslih osoba posjet muzeju platit će kuna.
Koliko treba platiti ulaznice ako muzej posjeti petero djece, dvoje umirovljenika i jedna odrasla osoba?
Djeca i umirovljenici plaćaju ulaznice po istoj cijeni i zato će sedam osoba kupiti ulaznice po cijeni od a jedna po cijeni od Petero djece, dvoje umirovljenika i jedna odrasla osoba posjet muzeju platit će kuna.
Više o Muzeju krapinskih neandertalaca potražite na mrežnim stranicama muzeja. Istražite cijenu koju treba platiti skupina od
osoba, u kojoj su
-ero djece i četiri odrasle osobe, ako žele imati stručno vodstvo na hrvatskome jeziku.
Algebarske izraze nazivamo prema broju različitih članova koje međusobno zbrajamo i/ili oduzimamo.
Izraze kojima smo se koristili za ukupnu cijenu ulaznica za djecu/studente/umirovljenike, te ukupnu cijenu ulaznica za odrasle, nazivamo monomima.
Izraz kojim smo se koristili za ukupnu cijenu svih kupljenih ulaznica (djecu/studente/umirovljenike i odrasle), nazivamo binomom.
Dovucite algebarske izraze u odgovarajući stupac, ovisno o broju njihovih članova.
Je li jednakost točna ili netočna?
Pomoć:
Kvadrirati broj znači pomnožiti ga samim sobom.
Je li jednakost točna ili netočna?
Je li jednakost točna ili netočna?
Je li jednakost točna ili netočna?
Postupak:
Je li jednakost točna ili netočna?
Postupak:
Je li jednakost točna ili netočna?
Dovucite odgovarajuće algebarske izraze na njihove jednakosti.
|
|
|
|
|
|
|
Primjer 1.
Koliko je ukupno jabuka u košarama?
Neka predstavlja jabuku. U svakoj je košari jabuka te je ukupan broj jabuka u dvjema košarama Dalje računamo i pišemo:
Dakle, u objema je košarama ukupno jabuka.
Primjer 2.
Koliko je ukupno krušaka u košarama?
Neka predstavlja krušku. U svakoj je košari krušaka. Tada je ukupan broj krušaka u trima košarama:
Dakle, u košarama je ukupno krušaka.
Primjer 3.
Koliko je ukupno jabuka i krušaka u košarama?
U svakoj su košari jabuke i kruške pa je ukupan broj voća u košari Tada je ukupan broj voća u četirima košarama:
Dakle, u četirima je košarama ukupno jabuka i krušaka.
Izraz možemo kraće zapisati
Promotrite još jedanput dobivene jednakosti i razmislite o njihovu značenju.
Što uočavate?
Ukupan broj jabuka u košarama jednak je broju jabuka u košari pomnožen brojem košara, a ukupan broj krušaka u košarama jednak je broju krušaka u košari pomnožen brojem košara.
Uočavamo, broj ispred zagrade množi svaki broj u zagradi.
Algebarski izraz množimo nekim brojem tako da svaki član tog izraza pomnožimo zadanim brojem.
Možemo zapisati pri čemu su i racionalni brojevi.
Pomnožite.
Primjer 4.
Arheolog je fotografirao nalazište, no zaboravio je upisati duljine i širine prostorija. Poslije je na fotografiju zapisao duljine izražene u metrima onih dimenzija kojih se sjetio. Na dva različita načina prikažimo površinu nalazišta (kao zbroj površina četiriju parcela te kao površinu velikog pravokutnika sa stranicama dimenzija i
Površina nalazišta može se iskazati i kao zbroj površina četiriju manjih parcela.
Dakle, na slici vidimo da površina nalazišta iznosi
Iz svega možemo zaključiti da je
Algebarske izraze množimo tako da svaki član prve zagrade pomnožimo svakim članom druge zagrade te dobivene izraze pojednostavnimo (zbrojimo ili oduzmemo).
Pomnožite algebarske izraze.
Je li
Postupak:
Je li
Je li
Pomoć:
Broj ispred zagrade množi svaki broj u zagradi.
Postupak:
Je li
Postupak:
Je li
Postupak:
Pojednostavnite izraze.
Dovucite algebarske izraze na njihove jednakosti.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Može li se umnožak dvaju binoma sastojati od dva člana? Ako ne, objasnite. Ako da, napišite na papir primjer koji to pokazuje.
Promotrimo umnožak binoma
i
U slučaju kada množimo zbroj i razliku dvaju binoma s jednakim članovima, srednji će se članovi poništiti (njihov zbroj bit će jednak nuli) te će rješenje imati samo dva člana.
Napišite na papir dva binoma čiji umnožak ima tri člana pri čemu je srednji član umnoška jednak
Rješenja ima beskonačno mnogo, a neka su od njih te
Primjer 5.
Renato i Hrvoje su za domaću zadaću dobili odrediti koliko je Renato je kao rješenje napisao izraz a Hrvoje Učiteljica je i jednom i drugom rekla da su točno riješili zadatak. Objasnite zbog čega.
Množenjem dobivamo
Ako iz izraza izlučimo najveći zajednički faktor (najveći broj koji dijeli oba broja), broj dobit ćemo izraz
Iz izraza izlučite zajednički faktor.
Uočavamo da su oba člana izraza djeljiva brojem te izlučujemo kao zajednički faktor.
Uočavamo da su oba člana izraza djeljiva s te izlučujemo kao zajednički faktor.
Martina i Irena rješavale su zadatak Irena je zadatak riješila vrlo brzo, a Martina se mučila množeći s te s Irena joj je objasnila da, ako izluči zajednički faktor iz prve zagrade, zadatak može puno jednostavnije riješiti.
Znate li vi kako?
Brojevi
i
u izrazu
imaju zajednički faktor
zato umnožak
možemo zapisati kao
Taj je izraz jednak
Daljnji račun nije težak. Broj
pomnožen brojem
daje
a pomnožen brojem
daje
te konačno dobivamo
Izlučite zajednički faktor pa pojednostavnite razlomak.
Uočavamo da se u brojniku može izlučiti faktor
Uočavamo da u brojniku možemo izlučiti
Zato izraz postaje
Nakon kraćenja brojnika i nazivnika razlomka dobivamo
Uočavamo da se iz nazivnika može izlučiti izraz
Izlučite zajednički faktor.
Primjer 6.
Duljina je jedne stranice pravokutnika za veća od duljine druge stranice. Ako se duljina kraće stranice povećala za a dulje za površina novog pravokutnika bit će za veća od površine početnog pravokutnika. Kolike su dimenzije početnog pravokutnika?
Dimenzije su prvog pravokutnika i zato površina početnog pravokutnika iznosi
Ako kraću stranicu duljine povećamo za kraća stranica novog pravokutnika bit će duljine
Ako dulju stranicu povećamo za dulja stranica novog pravokutnika bit će duljine
Zato će površina novog pravokutnika biti
S obzirom na to da je površina novog pravokutnika za
veća od površine početnog pravokutnika, površini prvoga moramo pridodati
da bi površine bile jednake.
Zato slijedi
Množenjem algebarskih izraza dobivamo
Iz toga slijedi da je
ili
Dakle, dimenzije su početnog pravokutnika i
Zadatak se može riješiti i grafički.
Ako pogledamo dodane pravokutnike, uočit ćemo da se pojavljuje jedan dimenzija
s
i jedan dimenzija
s
Zato je dodana površina jednaka zbroju površina tih pravokutnika, to jest
Dalje slijedi:
Dimenzije su početnog pravokutnika i
Duljine stranica pravokutnika razlikuju se za Ako obje stranice smanjimo za površina novog pravokutnika bit će manja od površine početnog pravokutnika. Kolike su duljine stranica početnog pravokutnika?
Duljine stranica pravokutnika razlikuju se za zato je jedna stranica a druga Ako obje stranice smanjimo za duljine stranica bit će i Površina novog pravokutnika bit će manja od površine početnog pravokutnika pa možemo zapisati:
Dimenzije su početnog pravokutnika
i
Zadatak čiji zbroj površina odgovara ukupnom smanjenju površine.
Dimenzije su početnog pravokutnika i
Pogodite moj broj - matematički trik
Zamislite neki prirodni broj.
Zamišljeni broj uvećajte za .
Dobiveni zbroj utrostručite.
Dobiveni rezultat umanjite za .
Dobivenu razliku podijelite s .
Upišite dobiveni rezultat.
Objasnite trik Pogodite moj broj koristeći se algebarskim izrazima.
Ako je
zamišljeni broj, tada nakon pribrajanja dobivamo izraz
a nakon utrostručivanja
Oduzimanjem broja
dobivamo jedan od izraza:
ili
ili
Nakon što dobivenu razliku podijelimo brojem dobivamo jednu od dviju mogućnosti: ili Vidimo da je konačan rezultat za tri veći od početnog broja bez obzira na to na koji smo način računali. Dakle, nakon što ste upisali broj potrebno ga je bilo samo umanjiti za tri da se dobio broj koji ste zamislili.
Prijevoznik taksija naplaćuje za početak vožnje. Nakon prva dva besplatna kilometra, svaki sljedeći prijeđeni kilometar naplaćuje
Promotrite dizajne koji nastaju u svakom od koraka.
Koristeći u tablici zadane podatke odredi vrijednost nepoznatih podataka računajući u bilježnici (na papir).
Broj koraka |
||||||
Broj kvadratića |
Broj koraka |
||||||
Broj kvadratića |
Pomnožite algebarske izraze. Zadatke riješiti koristeći se algebarskim pločicama.
Crvene pločice možete dobiti pritiskom na bilo koju od postojećih pločica. Na isti način i vraćate polaznu boju pločice.
Naučili smo množiti algebarski izraz brojem te pomnožiti algebarske izraze.
Ako vas je zainteresirao sadržaj, možete se poigrati trikovima koji sadržavaju algebarske izraze.
Zamislite neki broj. Pomnožite broj koji je za tri veći od zamišljenog s brojem koji je za jedan manji od zamišljenog. Od dobivenog izraza oduzmite dvostruki broj. Dobivenu razliku uvećajte za
. Od dobivenog zbroja oduzmite kvadrat broja koji ste zamislili. Jeste li dobili broj
? Zbog čega? Istražite!
Osmislite vlastiti trik i objasnite ga s pomoću algebarskih izraza.
Vrijedi li jednakost
Postupak: