a. parna jer je graf simetričan s obzirom na os ordinata
b. periodična s periodom
c. omeđena,
d. intervali rasta na zadanom dijelu iz domene jesu
, a intervali pada
Na slici je krivulja dobivena snimanjem električne aktivnosti srca, takozvani kardiogram.
Opišite matematičkim jezikom prikazanu krivulju. Pritom se koristite pojmovima kao što su parnost/neparnost, periodičnost, monotonost, omeđenost. Možete li odrediti domenu i sliku prikazane funkcije?
U sljedećim ćemo zadatcima opisivati funkcije koristeći se svojstvima o kojima ste učili u ovom modulu.
Na sljedećoj je kartici funkcija zadana grafom. Koristeći se podatcima na grafu, provjerite je li prikazana funkcija:
a. parna, neparna ili ni jedno od toga
b. periodična i ako jest, odredite temeljni period
c. omeđena i ako jest, odredite gornju i donju među
d. monotona, a ako nije, odredite intervale monotonosti na dijelu domene za koje je
Zapišite svoje zaključke u bilježnicu uz kratko obrazloženje ili činjenicu na temelju koje ste izveli zaključak. Provjerite svoje zaključke na drugoj strani kartice.
a. parna jer je graf simetričan s obzirom na os ordinata
b. periodična s periodom
c. omeđena,
d. intervali rasta na zadanom dijelu iz domene jesu
, a intervali pada
Kao i u prethodnom zadatku, ispitajte parnost/neparnost, periodičnost, omeđenost i monotonost funkcije
Kojem broju teži vrijednost funkcije ako
teži u beskonačnost, a kojem broju
ako
teži u
minus beskonačnost?
a. neparna zbog simetrije u odnosu na ishodište
b. nije periodična
c. omeđena,
d. rastuća na
e.
Ova se vježba radi u paru. Svaki član para odabere graf jedne od elementarnih funkcija i opisuje funkciju navodeći jedno po jedno njezino svojstvo kao u prethodnom zadatku (parnost, omeđenost, periodičnost, monotonost), kao i njezinu domenu i sliku. Drugi član pokušava prema dobivenim informacijama nacrtati graf tražene funkcije i pogoditi o kojoj se elementarnoj funkciji radi. Zatim članovi trebaju zamijeniti uloge.
Vježba se može shvatiti kao igra i može se dodati bodovanje po bod za svako od svojstava koje se koristilo za rješavanje. Pobjednik je tada onaj tko ima manje bodova, odnosno tko je brže nacrtao i pogodio o kojoj se funkciji radi. Nakon elementarnih funkcija mogu se koristiti bilo koje funkcije.
Na slici je dio grafa funkcije
Ako za funkciju
vrijedi
za sve
na kojoj je slici prikazan graf funkcije na cijeloj domeni?
Riješite nekoliko zadataka s limesom funkcije.
Na slici je graf funkcije
Promotrite što se događa s vrijednostima funkcije za
i odgovorite na sljedeća pitanja.
Primjer 1.
Na slici je prikazan graf funkcije koja nije definirana za Može li se i kako definirati vrijednost funkcije u toj točki tako da proširenjem funkcija bude neprekidna?
Na grafu vidimo da funkcija ima limes u točki
Provjerimo i računski.
Stoga vrijednost funkcije definiramo kao
Definirajte vrijednost funkcije u točki u kojoj nije definirana, tako da proširenjem funkcija bude neprekidna.
Funkcija nije definirana za
Tada je
Istražimo
Funkcija
nije definirana u nuli. Može li se ova funkcija definirati u nuli tako da proširena funkcija bude neprekidna? Promotrimo što se događa s vrijednošću funkcije kad se
približava nuli, odnosno postoji li limes u nuli.
Popunite sljedeću tablicu u bilježnici i promotrite vrijednosti funkcije.
Primijetimo da se vrijednosti funkcije približavaju broju
kada se
približava nuli, što možemo vidjeti i na grafu funkcije
Vrijedi sljedeća tvrdnja.
U sljedećoj animaciji pogledajte dokaz da je Budući da je funkcija parna, promatramo pri čemu su vrijednosti trigonometrijskih funkcija pozitivne. Dokaz se provodi promatranjem površine kružnog isječka s lukom duljine (kružnice polumjera ) i površine dvaju pravokutnih trokuta.
Znanstvenici su uočili da se broj jedinki ugrožene vrste životinja koje ostaju u divljini
godina nakon što je pokrenuta politika zaštite može modelirati funkcijom
Odgovorite na sljedeća pitanja i nakon toga pokušajte skicirati graf funkcije.
b. Funkcija koja određuje broj jedinki je
c. Može li broj jedinki neograničeno rasti?
d. Broj jedinki ne može biti
Skicirajte graf neke funkcije koja će modelirati količinu goriva u spremniku Filipova automobila u periodu od
dana. Puni spremnik sadrži
litara. Filip je napunio spremnik do vrha na početku promatranog perioda i desetog dana, a dvadeset petog dana utočio je u spremnik samo
litara. Neposredno prije punjenja, desetog i dvadeset petog dana, spremnik se ispraznio do "rezerve" na
litara, odnosno na
litara.
Skicirajte primjer grafa sa sljedećim svojstvima:
a. Domena funkcije je interval
b. Funkcija je parna.
c. Funkcija raste na intervalima
a pada na
d.
e.
ali
f. Za funkcija ima prekid i ne postoji.
Usporedite svoj graf s nekim od ostalih učenika ili s primjerom iz rješenja.