Na slici je krivulja dobivena snimanjem električne aktivnosti srca, takozvani kardiogram.
Opišite matematičkim jezikom prikazanu krivulju. Pritom se koristite pojmovima kao što su parnost/neparnost, periodičnost, monotonost, omeđenost. Možete li odrediti domenu i sliku prikazane funkcije?
U sljedećim ćemo zadatcima opisivati funkcije koristeći se svojstvima o kojima ste učili u ovom modulu.
Kolekcija zadataka #1
1
2
3
4
Pridružite tvrdnju ili svojstvo jednoj od funkcija zadanih pravilom pridruživanja.
donja međa je
raste na intervalu
funkcija nije ni parna ni neparna
nema gornju među
funkcija je odozgo omeđena
pada na intervalu
funkcija je parna
rastuća funkcija na skupu
null
null
Koje od sljedećih tvrdnji vrijede za funkciju zadanu pravilom
null
null
Na slici je graf funkcije
Označite sve točne tvrdnje.
Na sljedećoj je kartici funkcija
zadana grafom. Koristeći se podatcima na grafu, provjerite je li prikazana funkcija:
a. parna, neparna ili ni jedno od toga
b. periodična i ako jest, odredite temeljni period
c. omeđena i ako jest, odredite gornju i donju među
d. monotona, a ako nije, odredite intervale monotonosti na dijelu domene za koje je
Zapišite svoje zaključke u bilježnicu uz kratko obrazloženje ili činjenicu na temelju koje ste izveli zaključak. Provjerite svoje zaključke na drugoj strani kartice.
Okreni
a. parna jer je graf simetričan s obzirom na os ordinata
b. periodična s periodom
c. omeđena,
d. intervali rasta na zadanom dijelu iz domene jesu , a intervali pada
Povratak
Zadatak 2.
Kao i u prethodnom zadatku, ispitajte parnost/neparnost, periodičnost, omeđenost i monotonost funkcije
Kojem broju teži vrijednost funkcije ako
teži u beskonačnost, a kojem broju
ako
teži u
minus beskonačnost?
Okreni
a. neparna zbog simetrije u odnosu na ishodište
b. nije periodična
c. omeđena,
d. rastuća na
e.
Povratak
Praktična vježba
Osoba koja razmišlja o odgovorima i postavlja pitanja
Ova se vježba radi u paru. Svaki član para odabere graf jedne od elementarnih funkcija i opisuje funkciju navodeći jedno po jedno njezino svojstvo kao u prethodnom zadatku (parnost, omeđenost, periodičnost, monotonost), kao i njezinu domenu i sliku. Drugi član pokušava prema dobivenim informacijama nacrtati graf tražene funkcije i pogoditi o kojoj se elementarnoj funkciji radi. Zatim članovi trebaju zamijeniti uloge.
Vježba se može shvatiti kao igra i može se dodati bodovanje
po
bod za svako od svojstava koje se koristilo za rješavanje. Pobjednik je tada onaj tko ima manje bodova, odnosno tko je brže nacrtao i pogodio o kojoj se funkciji radi. Nakon elementarnih funkcija mogu se koristiti bilo koje funkcije.
Zadatak 3.
Na slici je dio grafa funkcije
Ako za funkciju
vrijedi
za sve
na kojoj je slici prikazan graf funkcije na cijeloj domeni?
null
null
Limes i neprekidnost
Riješite nekoliko zadataka s limesom funkcije.
Limes i neprekidanost
Zadatak 4.
Na slici je graf funkcije
Promotrite što se događa s vrijednostima funkcije za
i odgovorite na sljedeća pitanja.
Na slici je prikazan graf funkcije
koja nije definirana za
Može li se i kako definirati vrijednost funkcije u toj točki tako da proširenjem funkcija bude neprekidna?
Limes i neprekidanost
Na grafu vidimo da funkcija ima limes u točki
Provjerimo i računski.
Stoga vrijednost funkcije definiramo kao
Zadatak 5.
Definirajte vrijednost funkcije u točki u kojoj nije definirana, tako da proširenjem funkcija bude neprekidna.
Funkcija nije definirana za
Tada je
Istražimo
Funkcija
nije definirana u nuli. Može li se ova funkcija definirati u nuli tako da proširena funkcija bude neprekidna? Promotrimo što se događa s vrijednošću funkcije kad se
približava nuli, odnosno postoji li limes u nuli.
Popunite sljedeću tablicu u bilježnici i promotrite vrijednosti funkcije.
Primijetimo da se vrijednosti funkcije približavaju broju
kada se
približava nuli, što možemo vidjeti i na grafu funkcije
Limes sinx/x
Vrijedi sljedeća tvrdnja.
Kutak za znatiželjne
U sljedećoj animaciji pogledajte dokaz da je
Budući da je funkcija
parna, promatramo
pri čemu su vrijednosti trigonometrijskih funkcija pozitivne. Dokaz se provodi promatranjem površine kružnog isječka s lukom duljine
(kružnice polumjera
) i površine dvaju pravokutnih trokuta.
Primijenimo
Panda, ugrožena vrsta životinja
Zadatak 6.
Znanstvenici su uočili da se broj jedinki ugrožene vrste životinja koje ostaju u divljini
godina nakon što je pokrenuta politika zaštite može modelirati funkcijom
Odgovorite na sljedeća pitanja i nakon toga pokušajte skicirati graf funkcije.
a. Funkcija
definirana je za sve realne brojeve
.
Broj jedinki na početku perioda zaštite je
,
nakon
godina (zaokruženo na cijeli broj) iznosi
,
a nakon
godina
.
null
null
b. Funkcija koja određuje broj jedinki je
funkcija.
null
null
c. Može li broj jedinki neograničeno rasti?
null
null
d. Broj jedinki ne može biti
od
broja
.
null
null
Zadatak 7.
Skicirajte graf neke funkcije koja će modelirati količinu goriva u spremniku Filipova automobila u periodu oddana. Puni spremnik sadržilitara. Filip je napunio spremnik do vrha na početku promatranog perioda i desetog dana, a dvadeset petog dana utočio je u spremnik samolitara. Neposredno prije punjenja, desetog i dvadeset petog dana, spremnik se ispraznio do "rezerve" nalitara, odnosno nalitara.
Modeliranje potrošnje goriva
...i na kraju
Skicirajte primjer grafa sa sljedećim svojstvima:
a. Domena funkcije je interval
b. Funkcija je parna.
c. Funkcija raste na intervalima
a pada na
d.
e.
ali
f. Za
funkcija ima prekid i
ne postoji.
Usporedite svoj graf s nekim od ostalih učenika ili s primjerom iz rješenja.