Učitavanje

20. Simetrija, asimetrija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • HJ 1 Naučit ćete objasniti što znači pojam kompozicije u likovnim umjetnostima, glazbi i književnosti.
  • HJ 2 Naučit ćete opisati i prepoznati redoslijed radnje odnosno fabule u epskome tekstu.
  • HJ 3 Naučit ćete definirati simetričnost i asimetričnost u lirskome tekstu.
  • LK 2 Naučit ćete prepoznati statičnu i dinamičnu ravnotežu u umjetničkom djelu.
  • LK 3 Naučit ćete razlikovati i usporediti umjetnička djela te ih povezati sa stečenim znanjima iz drugih predmeta i iskustvima iz svakodnevnoga života.
  • LK 1 Naučit ćete prepoznati vrste kompozicije te odrediti što je simetrična, a što asimetrična kompozicija.

Za one koji žele znati više

U tekstu Geometrija i pjesma Šimić objašnjava vezu geometrije, likovnih umjetnosti i poezije: „[…] ne samo umjetnosti u prostoru (slikarstvo, kiparstvo, arhitektura) nego i one u vremenu, kao pjesništvo, na primjer, mogu imati geometrijsku osnovu.
Ta geometrija, te razne linije kao simboli za razna osjećanja, mogu se očitovati i u slici pjesme i u ritmu [...] Da se geometrija očituje i u običnom govoru, može se vidjeti na gestama ljudi.“

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ ili skup riječi u padajućem izborniku.

U

kompozicija se odnosi na raspored, sastav slikarskoga, kiparskog i arhitektonskoga djela.

je tijek događaja u epskome djelu. Dijelovi su: uvod, 

, vrhunac i rasplet.

je pravilna izmjena glasova, slogova i riječi u pjesmi. 
Rima je glasovno podudaranje riječi na kraju
 

.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim riječima. To ćete učiniti tako da pojmove smjestite na točno mjesto u rečenicama.

je uzajamna podudarnost ili razmjernost dijelova cjeline. Kad se dijelovi cjeline na taj način podudaraju, ljudska ih osjetila doživljavaju kao skladnu cjelinu.
To je i razlog zbog kojeg lirsku pjesmu koja je građena od stihova s jednakim brojem
i od stihova koji se doživljavamo kao skladnu cjelinu. je suprotna simetriji, a odnosi se na nepodudaranje dijelova cjeline. U lirici takvi stihovi nemaju jednak broj slogova ili se ne rimuju.

asimetrija
simetrija
slogova
rimuju

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Hrvatski pjesnik koji se služio likovnošću i oblikovao pjesme u kaligrame zove se Pajo
Antun Branko
, uz to što je bio pjesnik, radio je kao likovni kritičar.
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
#2 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Slika Leonarda da Vincija Bogorodica s djetetom i svetom Anom nastala je početkom 16. st. i jedno je od njegovih najpoznatijih djela. Kompozicija je

Na slici se uočava atmosferska perspektiva, a likovi su postavljeni u

kompoziciji s

ravnotežom. Djelo se čuva u muzeju Louvre u Parizu.

Za one koji žele znati više

Kada ste napravili dovoljno različitih simetričnih i asimetričnih kompozicija, svoje fotografije učitajte u besplatnu aplikaciju (GifMaker.me online free) i napravite gif.
U Google pretraživač unesite naziv aplikacije i počnite izradu.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Kompozicija kao pojam vezuje se isključivo za književnost.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Što je fabula?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Retrospektivni slijed glasovno podudaranje riječi na kraju stihova.
Ritam podudaranje dijelova cjeline.
Rima pravilna izmjena glasova, slogova i riječi u pjesmi.
Simetrija nepodudaranje dijelova cjeline.
Asimetrija iznošenje događaja tako da se iz sadašnjeg trenutka vraćamo u prošlost.

Označite riječ i nakon toga odgovarajući stupac.


Pojmove koji pripadaju lirici smjestite u lijevi stupac, a pojmove koji pripadaju epici u desni.

strofa
kompozicija
rima
kronološki slijed
rasplet
stih
ritam
fabula
lirika
epika

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Kompozicija je raspored i odnos dijelova unutar cjeline i ona je jedan od najvažnijih likovnih elemenata.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Kompozicija jedne slike, grafike ili crteža ovisi o prostoru oko njih.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Kompozicija javne skulpture ili arhitekture ovisi o prostoru oko njih.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koju vrstu kompozicije uočavate u ovom umjetničkom djelu?

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.

Pročelje katedrale sv. Jakova u Šibeniku je

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


U prikazanoj skulpturi umjetnika Edgara Degasa uočavamo dinamičnu ravnotežu.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Na fotografiji je park dvorca Versailles u kojem se uočava osna simetrija.

20. Simetrija, asimetrija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • HJ 1 Naučit ćete objasniti što znači pojam kompozicije u likovnim umjetnostima, glazbi i književnosti.
  • HJ 2 Naučit ćete opisati i prepoznati redoslijed radnje odnosno fabule u epskome tekstu.
  • HJ 3 Naučit ćete definirati simetričnost i asimetričnost u lirskome tekstu.
  • LK 2 Naučit ćete prepoznati statičnu i dinamičnu ravnotežu u umjetničkom djelu.
  • LK 3 Naučit ćete razlikovati i usporediti umjetnička djela te ih povezati sa stečenim znanjima iz drugih predmeta i iskustvima iz svakodnevnoga života.
  • LK 1 Naučit ćete prepoznati vrste kompozicije te odrediti što je simetrična, a što asimetrična kompozicija.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Sve je u redu - Ishodi učenja: BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., MAT OŠ C.7.1. Crta i konstruira mnogokute i koristi se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., MAT OŠ D.7.3. Odabire strategije za računanje opsega i površine mnogokuta., FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.4. Učenik temeljem slušanja glazbe, razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu glazbu te različite izvođačke sastave., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice naoglednim i čestim primjerima., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ A.7.1. Uspoređuje različite veličine u živome svijetu uz objašnjavanje principa građe živih bića., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.7.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.5. Učenik temeljem slušanja glazbe, opisuje sonatni oblik., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst natemelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književnitekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., FIZ OŠ B.7.4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ LK C.7.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književni tekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ D.7.4. Računa i primjenjuje opseg i površinu kruga i njegovih dijelova., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o o glasovnim promjenama na oglednim i čestim primjerima.
    1. Videolekcija 4.1: Slično, a različito - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati osnovna obilježja živih bića., BIO 2 Naučit ćete uspoređivati predstavnike različitih skupina živih bića., BIO 3 Naučit ćete razvrstati organizme u skupine na temelju njihovih sličnih obilježja., BIO 4 Naučit ćete kako odrediti srodnost organizama., MAT 1 Naučit ćete kako klasificirati elemente skupa., MAT 2 Naučit ćete kakve relacije između skupova postoje., MAT 4 Naučit ćete klasificirati mnogokute.
    2. Videolekcija 4.2: Različito, a slično - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete odrediti položaj elementa u periodnom sustavu elemenata., KEM 2 Naučit ćete povezati ime kemijskog elementa s njegovim simbolom., KEM 3 Naučit ćete razlikovati izotope elementa na temelju oznake izotopa., KEM 4 Naučit ćete odrediti koji kemijski element pripada metalima, nemetalima i polumetalima., FIZ 1 Naučit ćete opisati model atoma., FIZ 2 Naučit ćete opisati građu jezgre., FIZ 3 Naučit ćete opisati građu protona., FIZ 4 Naučit ćete opisati građu neutrona., FIZ 5 Naučit ćete što su kvarkovi., HJ 1 Naučit ćete razlikovati stilski neobilježen i obilježen red riječi u rečenici., HJ 2 Moći ćete rečenicu preoblikovati iz stilski obilježenog u stilski neobilježeni red riječi i obrnuto.
    3. Videolekcija 4.3: … i slično! - Ishodi učenja: LK1 Naučit ćete istražiti, usporediti i razlikovati pojmove iz područja grafičkog dizajna i promišljati o vlastitim idejama, iskustvima, doživljajima i stajalištima o toj temi., LK 2Naučit ćete prepoznati osnovna načela grafičkog dizajna, posebno tipografije., LK 3 Naučit ćete analizirati utjecaj vizualnih komunikacija na vlastiti život kroz umjetnička djela iz područja grafičkog dizajna te ga povezati sa stečenim znanjem i iskustvima iz svakodnevnog života., GK 1 Naučit ćete prepoznati gudački kvartet kao izvođački sastav., GK 2 Naučit ćete obilježja glazbene vrste gudačkog kvarteta i koncerta., GK 3 Naučit ćete razlikovati izvođače glazbenoga djela.
    4. Videolekcija 4.4: Od dijela do cjeline - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete razlikovati riječi s obzirom na njihovu vrstu i službu u rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati rečenične dijelove., HJ 3 Naučit ćete prepoznati službu riječi u rečenici., BIO 1 Naučit ćete prepoznati i imenovati dijelove biljne stanice., BIO 2 Naučit ćete povezati dijelove biljne stanice s njihovim ulogama i dijelovima tvorničkog pogona., BIO 3 Naučit ćete razlikovati elemente ustroja živog svijeta od najmanjeg do najvećeg dijela., KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM 2 Naučit ćete opisati građu atoma., KEM 3 Naučit ćete odrediti atomski (protonski) i maseni (nukleonski) broj., KEM 4 Naučit ćete objasniti razliku između kemijskog elementa i kemijskog spoja.
    5. Videolekcija 4.5: Kompozicija - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti., HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove., HJ 3 Naučit ćete primijeniti informacije o književnoteorijskim pojmovima., LK 1 Naučit ćete što je analogna, a što digitalna fotografija., LK 2 Naučit ćete što je kompozicijsko „pravilo trećina“., LK 3 Istražit ćete umjetničku fotografiju kao cjelinu i povezanost postupaka, likovnog jezika, odnosa forme i sadržaja kroz temu, motiv, ideju i poruku., GK 1 Naučit ćete prepoznati obilježja sonatnoga oblika., GK 2 Naučit ćete razlikovati ekspoziciju, provedbu i reprizu., GK 3 Naučit ćete prepoznati primjere sonatnoga oblika na konkretnim skladbama., GK 4 Naučit ćete imenovati skladatelje iz razdoblja klasicizma koji su skladali u sonatnim oblicima.
    6. Videolekcija 4.6: Ravnoteža oko nas - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete više o uvjetima stabilnosti tijela., FIZ 2 Naučit ćete odrediti položaj težišta različitih tijela., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste ravnoteže tijela., FIZ 4 Naučit ćete primjenjivati zakonitost poluge., MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu.
    7. Videolekcija 4.8: Kružne promjene - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati i primjenjivati opseg i površinu kruga., HJ 1 Naučit ćete imenovati, opisati i razlikovati glasovne promjene. Svoje ćete znanje utvrditi na oglednim i čestim primjerima riječi u kojima su provedene glasovne promjene.