Učitavanje

21. Kružne promjene

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • MAT 1 Naučit ćete računati i primjenjivati opseg i površinu kruga.
  • HJ 1 Naučit ćete imenovati, opisati i razlikovati glasovne promjene. Svoje ćete znanje utvrditi na oglednim i čestim primjerima riječi u kojima su provedene glasovne promjene.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

#2 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Prema kojoj formuli računamo opseg kruga?

#3 Zadatak

U sljedećem zadatku upišite brojeve koji nedostaju.

Opseg kruga radijusa 3 cm je 
π cm.
Površina kruga radijusa 3 cm je
 
π cm2.
#4 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

držim udžbenik iz matematike.
Podatke o kružnici pročitajte u

.
U

ćemo naučiti kako računati opseg.
Kako odrediti duljinu

?
Kružnica je skup svih

ravnine jednako udaljenih od jedne točke u toj ravnini.

formulu za opseg kružnice.

Za one koji žele znati više

ZA ONE KOJI ŽELE ZNATI VIŠE
Glasovna promjena sibilarizacija ne provodi se uvijek u svim riječima. Postoje neki primjeri u kojima glasovi zadržavaju svoje mjesto u riječima i ne mijenjaju se.

Sibilarizaciju ne provodimo:
– u pisanju osobnih imena: Luka – Luki, Dubravka – Dubravki
– u nazivima stanovnica naseljenih mjesta: Osječanka – Osječanki, Splićanka – Splićanki
– u imenicama od milja: seka – seki, baka – baki
– u imenicama sa završetkom -čka, -ćka, -ska, -tka, -zga: točka – točki, praćka – praćki, lutka – lutki, mazga – mazgi.

Uz to, postoje neki primjeri dvojakih oblika riječi, odnosno sibilarizacija se u njima može i ne mora provesti, npr. pripovijetki/pripovijetci, bitki/bitci, Aljaski/Aljasci.

#5 Zadatak

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju. U traženim oblicima riječi provedite sibilarizaciju.

Zadani primjer 
Traženi oblik primjera
Rješenje

vuk

N mn.

rekoh

2. os. jd., imperativ

noga

D jd.

propuh

L mn.

rijeka

L jd.

znak

N mn.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem pojmova iz desnog i lijevog stupca. Spojite primjere palatalizacije s objašnjenjima koji su se glasovi promijenili.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

orah - oraše glas z mijenja se u ž
peku - pečem glas g mijenja se u ž ispred samoglasnika e
krug - kružić glas g mijenja se u ž ispred samoglasnika i
knez - kneže  glas k mijenja se u č
Bog - Bože  glas h mijenja se u š

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem pojmova iz desnog i lijevog stupca. Spojite glasove s prikazomglasova od kojih su nastali.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

č  z+j
ž t+j
ć  c+j
š  d+j
lj n+j
nj s+j
đ l+j

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

U kojim je trima ponuđenim primjerima provedena glasovna promjena jotacija?

#8 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice. Upišite tražene oblike riječi tako da u njima provedete glasovnu promjenu nepostojani a.

Djeca grade kule od (kocka)
.
Uzmimo (kratak)
stanku.
Nekoliko (stolci)
nedostaje da budu posloženi u krug.
Izradila je džem od (smokva)
Stari se ribar zamislio plutajući u (čamac)
.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku upišite brojeve koji nedostaju.

Ako je promjer duljine 12 cm, onda je polumjer duljine
cm.
Ako je polumjer duljine 5 cm, onda je promjer duljine
cm.

U sljedećem zadatku poredajte pojmove kako biste dobili definiciju kružnice. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

1. koje su jednako
2. Kružnica
3. jedne točke S
4. točaka
5. u toj ravnini
6. udaljene od
7. je skup
8. ravnine
9. svih

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Kolika je duljina kružnice dijametra 8 m?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.


Povežite parove tako da spojite naziv glasovne promjene s odgovarajućom definicijom.

PALATALIZACIJA Samoglasnik a u nekim se oblicima riječi gubi, a u nekim oblicima tih riječi pojavljuje.
JOTACIJA Glasovi k, g, h, c, z ispred glasova e ili i mijenjaju se u č, ž, š.
SIBILARIZACIJA  Stapanje glasova k, g, h, c, d, l, n, s, t i z i glasa j, pri čemu se u riječima tvore glasovi č, đ, ž, š, lj, nj i ć.
NEPOSTOJANI A Glasovi k, g, h ispred glasa i zamjenjuju se glasovima c, z, s.

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak. Odaberite glasovnu promjenu koja je u primjeru provedena.

lonac – lonca

junak – junače

vikati – viču

stupac – stupcima

bog – bozi

sladak – slađi

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koje su se dvije glasovne promjene dogodile u ovim primjerima: snaga – snazi, brz – brži?

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi.


Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac s obzirom na to koja je glasovna promjena u njima provedena.

djevojka – djevojaka
majka – majčin
momak – momka
nizati – nižem
noga – nozi
trbuh – trbusi
ujak – ujače
prut – pruće
SIBILARIZACIJA
PALATALIZACIJA
JOTACIJA
NEPOSTOJANI A

21. Kružne promjene

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • MAT 1 Naučit ćete računati i primjenjivati opseg i površinu kruga.
  • HJ 1 Naučit ćete imenovati, opisati i razlikovati glasovne promjene. Svoje ćete znanje utvrditi na oglednim i čestim primjerima riječi u kojima su provedene glasovne promjene.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Sve je u redu - Ishodi učenja: BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., MAT OŠ C.7.1. Crta i konstruira mnogokute i koristi se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., MAT OŠ D.7.3. Odabire strategije za računanje opsega i površine mnogokuta., FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.4. Učenik temeljem slušanja glazbe, razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu glazbu te različite izvođačke sastave., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice naoglednim i čestim primjerima., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ A.7.1. Uspoređuje različite veličine u živome svijetu uz objašnjavanje principa građe živih bića., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.7.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.5. Učenik temeljem slušanja glazbe, opisuje sonatni oblik., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst natemelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književnitekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., FIZ OŠ B.7.4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ LK C.7.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književni tekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ D.7.4. Računa i primjenjuje opseg i površinu kruga i njegovih dijelova., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o o glasovnim promjenama na oglednim i čestim primjerima.
    1. Videolekcija 4.1: Slično, a različito - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati osnovna obilježja živih bića., BIO 2 Naučit ćete uspoređivati predstavnike različitih skupina živih bića., BIO 3 Naučit ćete razvrstati organizme u skupine na temelju njihovih sličnih obilježja., BIO 4 Naučit ćete kako odrediti srodnost organizama., MAT 1 Naučit ćete kako klasificirati elemente skupa., MAT 2 Naučit ćete kakve relacije između skupova postoje., MAT 4 Naučit ćete klasificirati mnogokute.
    2. Videolekcija 4.2: Različito, a slično - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete odrediti položaj elementa u periodnom sustavu elemenata., KEM 2 Naučit ćete povezati ime kemijskog elementa s njegovim simbolom., KEM 3 Naučit ćete razlikovati izotope elementa na temelju oznake izotopa., KEM 4 Naučit ćete odrediti koji kemijski element pripada metalima, nemetalima i polumetalima., FIZ 1 Naučit ćete opisati model atoma., FIZ 2 Naučit ćete opisati građu jezgre., FIZ 3 Naučit ćete opisati građu protona., FIZ 4 Naučit ćete opisati građu neutrona., FIZ 5 Naučit ćete što su kvarkovi., HJ 1 Naučit ćete razlikovati stilski neobilježen i obilježen red riječi u rečenici., HJ 2 Moći ćete rečenicu preoblikovati iz stilski obilježenog u stilski neobilježeni red riječi i obrnuto.
    3. Videolekcija 4.3: … i slično! - Ishodi učenja: LK1 Naučit ćete istražiti, usporediti i razlikovati pojmove iz područja grafičkog dizajna i promišljati o vlastitim idejama, iskustvima, doživljajima i stajalištima o toj temi., LK 2Naučit ćete prepoznati osnovna načela grafičkog dizajna, posebno tipografije., LK 3 Naučit ćete analizirati utjecaj vizualnih komunikacija na vlastiti život kroz umjetnička djela iz područja grafičkog dizajna te ga povezati sa stečenim znanjem i iskustvima iz svakodnevnog života., GK 1 Naučit ćete prepoznati gudački kvartet kao izvođački sastav., GK 2 Naučit ćete obilježja glazbene vrste gudačkog kvarteta i koncerta., GK 3 Naučit ćete razlikovati izvođače glazbenoga djela.
    4. Videolekcija 4.4: Od dijela do cjeline - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete razlikovati riječi s obzirom na njihovu vrstu i službu u rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati rečenične dijelove., HJ 3 Naučit ćete prepoznati službu riječi u rečenici., BIO 1 Naučit ćete prepoznati i imenovati dijelove biljne stanice., BIO 2 Naučit ćete povezati dijelove biljne stanice s njihovim ulogama i dijelovima tvorničkog pogona., BIO 3 Naučit ćete razlikovati elemente ustroja živog svijeta od najmanjeg do najvećeg dijela., KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM 2 Naučit ćete opisati građu atoma., KEM 3 Naučit ćete odrediti atomski (protonski) i maseni (nukleonski) broj., KEM 4 Naučit ćete objasniti razliku između kemijskog elementa i kemijskog spoja.
    5. Videolekcija 4.5: Kompozicija - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti., HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove., HJ 3 Naučit ćete primijeniti informacije o književnoteorijskim pojmovima., LK 1 Naučit ćete što je analogna, a što digitalna fotografija., LK 2 Naučit ćete što je kompozicijsko „pravilo trećina“., LK 3 Istražit ćete umjetničku fotografiju kao cjelinu i povezanost postupaka, likovnog jezika, odnosa forme i sadržaja kroz temu, motiv, ideju i poruku., GK 1 Naučit ćete prepoznati obilježja sonatnoga oblika., GK 2 Naučit ćete razlikovati ekspoziciju, provedbu i reprizu., GK 3 Naučit ćete prepoznati primjere sonatnoga oblika na konkretnim skladbama., GK 4 Naučit ćete imenovati skladatelje iz razdoblja klasicizma koji su skladali u sonatnim oblicima.
    6. Videolekcija 4.6: Ravnoteža oko nas - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete više o uvjetima stabilnosti tijela., FIZ 2 Naučit ćete odrediti položaj težišta različitih tijela., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste ravnoteže tijela., FIZ 4 Naučit ćete primjenjivati zakonitost poluge., MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu.
    7. Videolekcija 4.7: Simetrija, asimetrija - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete objasniti što znači pojam kompozicije u likovnim umjetnostima, glazbi i književnosti., HJ 2 Naučit ćete opisati i prepoznati redoslijed radnje odnosno fabule u epskome tekstu., HJ 3 Naučit ćete definirati simetričnost i asimetričnost u lirskome tekstu., LK 2 Naučit ćete prepoznati statičnu i dinamičnu ravnotežu u umjetničkom djelu., LK 3 Naučit ćete razlikovati i usporediti umjetnička djela te ih povezati sa stečenim znanjima iz drugih predmeta i iskustvima iz svakodnevnoga života., LK 1 Naučit ćete prepoznati vrste kompozicije te odrediti što je simetrična, a što asimetrična kompozicija.