Učitavanje

15. Različito, a slično

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete odrediti položaj elementa u periodnom sustavu elemenata.
  • KEM 2 Naučit ćete povezati ime kemijskog elementa s njegovim simbolom.
  • KEM 3 Naučit ćete razlikovati izotope elementa na temelju oznake izotopa.
  • KEM 4 Naučit ćete odrediti koji kemijski element pripada metalima, nemetalima i polumetalima.
  • FIZ 1 Naučit ćete opisati model atoma.
  • FIZ 2 Naučit ćete opisati građu jezgre.
  • FIZ 3 Naučit ćete opisati građu protona.
  • FIZ 4 Naučit ćete opisati građu neutrona.
  • FIZ 5 Naučit ćete što su kvarkovi.
  • HJ 1 Naučit ćete razlikovati stilski neobilježen i obilježen red riječi u rečenici.
  • HJ 2 Moći ćete rečenicu preoblikovati iz stilski obilježenog u stilski neobilježeni red riječi i obrnuto.
#1 Zadatak

Svakom elementu starih Grka priključite odgovarajući par svojstava.

VATRA

VODA

ZEMLJA

ZRAK

#2 Zadatak

Koji od navedenih nizova elemenata nije Döbereinerova trijada?

#3 Zadatak

Dopunite rečenicu riječima u odgovarajućem padežu.

Kalij je element
periode i
skupine. Pripada
metalima.

Odaberite točan odogovor.

Koje od navedenih oznaka označuju izotope ugljika? 

Odaberite točan odogovor.

Koje od navedenih oznaka označuju izotope broma? 

Odaberite točan odogovor.

Koje od navedenih oznaka označuju izotope kalija?

Odaberite točan odogovor.

Koje od navedenih oznaka označuju izotope kalcija? 

#5 Zadatak

Elemente 14. skupine razvrstajte u skupine metala, nemetala i polumetala.

germanij
silicij
flerovij
ugljik
olovo
kositar
METALI
NEMETALI
POLUMETALI
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
#6 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću fotografije modela atoma.

Na slici su crtom i poljem označeni elementi koji čine građu atoma.

Nazive dijelova atoma smjestite na točno polje na fotografiji.

Zadatak 5
ELEKTRON
PROTON
NEUTRON
ATOMSKA JEZGRA

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju. 

U zadanoj rečenici odredite službu svake riječi.

Učenica sporo govori.

Riječ učenica je
, sporo je
, a govori je
.

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju. 

U zadanoj rečenici odredite službu svake riječi.

Pred pločom ju je uhvatila nervoza.

Pred pločom je
, riječ ju je
, uhvatila je
, a nervoza je
.

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju. 

U zadanoj rečenici odredite službu svake riječi.

Nije znala odgovoriti na pitanja.

Nije znala odgovoriti u rečenici je
, neizrečeni subjekt je
, a riječi na pitanja u rečenici imaju ulogu
.

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju. 

U zadanoj rečenici odredite službu svake riječi.

Učiteljica ju je ohrabrila.

Subjekt u rečenici je riječ
, predikat je
, a objekt
.

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju. 

U zadanoj rečenici odredite službu svake riječi.

Učenica je bila zadovoljna svojim odgovorima.

Učenica je
, predikat je
, objekt je
 , a atribut je riječ
.

Za one koji žele znati više

Obvezan red riječi odnosi se na redoslijed nepromjenjivih vrsta riječi i za nenaglašene riječi koje u rečenici imaju točno određeno mjesto. Za nepromjenjive riječi kao što su prijedlozi, veznici i nenaglašene riječi vrijede pravila o redu riječi bez obzira na to kakav je red riječi u rečenici.
Obvezan ili automatizirani red riječi u rečenici vrijedi za nenaglašene riječi – bez obzira na to je li red riječi u rečenici stilski obilježen ili neobilježen.
Nenaglašene riječi zovemo nenaglasnicama i možemo ih podijeliti na prednaglasnice i zanaglasnice. Prednaglasnice se nalaze ispred naglašene riječi, a zanaglasnice iza naglašene riječi. U rečenici zanaglasnice imaju točno određen redoslijed.
Na prvome mjestu stoji naglasnica li.
Primjer: Želiš li mi pomoći?
Glagolska se zanaglasnica uvijek nalazi ispred zamjeničke.
Primjer: Poželjeli smo mu laku noć.
Zanaglasnica je uvijek stoji na zadnjem mjestu.
Primjer: Sigurno ste je vidjeli.
Zanaglasnice ne mogu stajati na početku rečenice.
Primjer: Je došao na vrijeme. – Došao je na vrijeme.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je rečenica napisana neobilježenim redom riječi? 

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Koje su rečenice napisane u obilježenom redu riječi?

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.
Svakoj rečenici odredite red riječi.

Periodni sustav elemenata jako nam je zanimljiv.

Zanima me kemija

Bor je kemijski element.

Radij je otkrila Marie Curie.

O je simbol za kisik.

Periodni sustav elemenata ima sedam redaka.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Rečenica Josip Pupačić pjesnik i kritičar rođen je pokraj Omiša. pravopisno je točno napisana.

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte rečenične dijelove tako da budu u neobilježenom redu riječi.

1. su
2. elementi
3. sustavu,
4. svojim
5. naznačeni
6. periodnome,
7. u
8. kemijskim.
9. simbolima,
10. Svi

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U kojoj se skupini i kojoj periodi periodnog sustava elemenata nalazi fosfor?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kojoj skupini elemenata pripada aluminij?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

natrij 4. perioda i 2. skupina
fluor 4. perioda i 8. skupina
bakar 2. perioda i 17. skupina
aluminij 3. perioda i 1. skupina 
kalcij 3. perioda i 13. skupina
željezo 4. perioda i 11. skupina 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kemijski simbol kalcija je K.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji od navedenih elemenata ima kemijski simbol B?

Odaberite točan odgovor.

Koja slika prikazuje točnu oznaka vodikova izotopa tricija?

Navedene kemijske elemente razvrstajte u metale, nemetale i polumetale: Mg, Si, Br, Pb, As, O, Al, H i Sb.

Br
Mg
O
As
Si
Pb
Sb
Al
H
METALI
NEMETALI
POLUMETALI

 U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Atom je neutralna čestica.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Odaberite riječ u padajućem izborniku tako da rečenica bude točna.

U jezgri atoma nalaze se subatomske čestice:

i

.
U elektronskom omotaču atoma nalaze se subatomske čestice −

.

U sljedećem zadatku rečenice dopunite ponuđenim riječima tako da ih smjestite na točno mjesto.

Protone i  čine kvarka, odnosno kombinacije i donjih kvarkova.

gornjih
tri
neutrone

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Ideju o postojanju najmanje nedjeljive čestice od koje je sve građeno dao je:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Unutar pojedinog atoma nalazi se jednak broj protona i elektrona.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim riječima tako da ih smjestite na točno mjesto.

Stilski red riječi je slijed rečeničnih dijelova u kojem nema posebnog isticanja: S – P – O.
Stilski
red riječi je slijed riječi u kojem se neke riječi, skupovi riječi i rečenice posebno ističu. Takav je slijed riječi vrlo i odstupa od , uobičajenog reda riječi.

slobodan
obrnuti
uobičajeni
neobilježen
obilježen
gramatičkoga

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

U sljedećem zadatku razvrstajte rečenice prema uputi. 

Označite rečenice i smjestite ih u odgovarajući stupac.

Dječak je kupio loptu.
Tata je odmah isključio televizor.
Djevojčica ogledalo uzme.
Gledao je crvene krovove kuća.
Moj stariji brat trenira košarku.
Svakog dana mama bi kuhala ručak pjevajući.
Svoje vrijeme djeca provode na razne načine.
Razredna pravila treba odrediti svaki razred za sebe.
Stilski neobilježen red riječi
Stilski obilježen red riječi

U sljedećem zadatku za svaku rečenicu odredite točan položaj zareza.

Tomislav, prvi hrvatski kralj.

Poklonio joj je ruže, žute.

Antun Nemčić, pjesnik i putopisac, rođen je u Mađarskoj.

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Napiši zadane Cesarićeve stihove tako da budu u stilski neobilježenom redu riječi.

I lije na uglu petrolejska lampa.
Dogodila se tajna preobrazba.
I vrt imade naša kuća.
Palicom pozdravlja me pastir.
Sigurnim će glasom zaglušiti razum.

15. Različito, a slično

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 1 Naučit ćete odrediti položaj elementa u periodnom sustavu elemenata.
  • KEM 2 Naučit ćete povezati ime kemijskog elementa s njegovim simbolom.
  • KEM 3 Naučit ćete razlikovati izotope elementa na temelju oznake izotopa.
  • KEM 4 Naučit ćete odrediti koji kemijski element pripada metalima, nemetalima i polumetalima.
  • FIZ 1 Naučit ćete opisati model atoma.
  • FIZ 2 Naučit ćete opisati građu jezgre.
  • FIZ 3 Naučit ćete opisati građu protona.
  • FIZ 4 Naučit ćete opisati građu neutrona.
  • FIZ 5 Naučit ćete što su kvarkovi.
  • HJ 1 Naučit ćete razlikovati stilski neobilježen i obilježen red riječi u rečenici.
  • HJ 2 Moći ćete rečenicu preoblikovati iz stilski obilježenog u stilski neobilježeni red riječi i obrnuto.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Sve je u redu - Ishodi učenja: BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., MAT OŠ C.7.1. Crta i konstruira mnogokute i koristi se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., MAT OŠ D.7.3. Odabire strategije za računanje opsega i površine mnogokuta., FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.4. Učenik temeljem slušanja glazbe, razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu glazbu te različite izvođačke sastave., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice naoglednim i čestim primjerima., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ A.7.1. Uspoređuje različite veličine u živome svijetu uz objašnjavanje principa građe živih bića., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.7.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.5. Učenik temeljem slušanja glazbe, opisuje sonatni oblik., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst natemelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književnitekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., FIZ OŠ B.7.4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ LK C.7.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književni tekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ D.7.4. Računa i primjenjuje opseg i površinu kruga i njegovih dijelova., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o o glasovnim promjenama na oglednim i čestim primjerima.
    1. Videolekcija 4.1: Slično, a različito - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati osnovna obilježja živih bića., BIO 2 Naučit ćete uspoređivati predstavnike različitih skupina živih bića., BIO 3 Naučit ćete razvrstati organizme u skupine na temelju njihovih sličnih obilježja., BIO 4 Naučit ćete kako odrediti srodnost organizama., MAT 1 Naučit ćete kako klasificirati elemente skupa., MAT 2 Naučit ćete kakve relacije između skupova postoje., MAT 4 Naučit ćete klasificirati mnogokute.
    2. Videolekcija 4.3: … i slično! - Ishodi učenja: LK1 Naučit ćete istražiti, usporediti i razlikovati pojmove iz područja grafičkog dizajna i promišljati o vlastitim idejama, iskustvima, doživljajima i stajalištima o toj temi., LK 2Naučit ćete prepoznati osnovna načela grafičkog dizajna, posebno tipografije., LK 3 Naučit ćete analizirati utjecaj vizualnih komunikacija na vlastiti život kroz umjetnička djela iz područja grafičkog dizajna te ga povezati sa stečenim znanjem i iskustvima iz svakodnevnog života., GK 1 Naučit ćete prepoznati gudački kvartet kao izvođački sastav., GK 2 Naučit ćete obilježja glazbene vrste gudačkog kvarteta i koncerta., GK 3 Naučit ćete razlikovati izvođače glazbenoga djela.
    3. Videolekcija 4.4: Od dijela do cjeline - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete razlikovati riječi s obzirom na njihovu vrstu i službu u rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati rečenične dijelove., HJ 3 Naučit ćete prepoznati službu riječi u rečenici., BIO 1 Naučit ćete prepoznati i imenovati dijelove biljne stanice., BIO 2 Naučit ćete povezati dijelove biljne stanice s njihovim ulogama i dijelovima tvorničkog pogona., BIO 3 Naučit ćete razlikovati elemente ustroja živog svijeta od najmanjeg do najvećeg dijela., KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM 2 Naučit ćete opisati građu atoma., KEM 3 Naučit ćete odrediti atomski (protonski) i maseni (nukleonski) broj., KEM 4 Naučit ćete objasniti razliku između kemijskog elementa i kemijskog spoja.
    4. Videolekcija 4.5: Kompozicija - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti., HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove., HJ 3 Naučit ćete primijeniti informacije o književnoteorijskim pojmovima., LK 1 Naučit ćete što je analogna, a što digitalna fotografija., LK 2 Naučit ćete što je kompozicijsko „pravilo trećina“., LK 3 Istražit ćete umjetničku fotografiju kao cjelinu i povezanost postupaka, likovnog jezika, odnosa forme i sadržaja kroz temu, motiv, ideju i poruku., GK 1 Naučit ćete prepoznati obilježja sonatnoga oblika., GK 2 Naučit ćete razlikovati ekspoziciju, provedbu i reprizu., GK 3 Naučit ćete prepoznati primjere sonatnoga oblika na konkretnim skladbama., GK 4 Naučit ćete imenovati skladatelje iz razdoblja klasicizma koji su skladali u sonatnim oblicima.
    5. Videolekcija 4.6: Ravnoteža oko nas - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete više o uvjetima stabilnosti tijela., FIZ 2 Naučit ćete odrediti položaj težišta različitih tijela., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste ravnoteže tijela., FIZ 4 Naučit ćete primjenjivati zakonitost poluge., MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu.
    6. Videolekcija 4.7: Simetrija, asimetrija - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete objasniti što znači pojam kompozicije u likovnim umjetnostima, glazbi i književnosti., HJ 2 Naučit ćete opisati i prepoznati redoslijed radnje odnosno fabule u epskome tekstu., HJ 3 Naučit ćete definirati simetričnost i asimetričnost u lirskome tekstu., LK 2 Naučit ćete prepoznati statičnu i dinamičnu ravnotežu u umjetničkom djelu., LK 3 Naučit ćete razlikovati i usporediti umjetnička djela te ih povezati sa stečenim znanjima iz drugih predmeta i iskustvima iz svakodnevnoga života., LK 1 Naučit ćete prepoznati vrste kompozicije te odrediti što je simetrična, a što asimetrična kompozicija.
    7. Videolekcija 4.8: Kružne promjene - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati i primjenjivati opseg i površinu kruga., HJ 1 Naučit ćete imenovati, opisati i razlikovati glasovne promjene. Svoje ćete znanje utvrditi na oglednim i čestim primjerima riječi u kojima su provedene glasovne promjene.