Učitavanje

18. Kompozicija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti.
  • HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove.
  • HJ 3 Naučit ćete primijeniti informacije o književnoteorijskim pojmovima.
  • LK 1 Naučit ćete što je analogna, a što digitalna fotografija.
  • LK 2 Naučit ćete što je kompozicijsko „pravilo trećina“.
  • LK 3 Istražit ćete umjetničku fotografiju kao cjelinu i povezanost postupaka, likovnog jezika, odnosa forme i sadržaja kroz temu, motiv, ideju i poruku.
  • GK 1 Naučit ćete prepoznati obilježja sonatnoga oblika.
  • GK 2 Naučit ćete razlikovati ekspoziciju, provedbu i reprizu.
  • GK 3 Naučit ćete prepoznati primjere sonatnoga oblika na konkretnim skladbama.
  • GK 4 Naučit ćete imenovati skladatelje iz razdoblja klasicizma koji su skladali u sonatnim oblicima.

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.

U književnosti razlikujemo

i

kompoziciju.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Četiri su odgovora točna.

Vanjska kompozicija jest organizacija:

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Deveterac je stih od
slogova, osmerac od
, a četverac od
sloga.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U vanjsku kompoziciju ubrajamo i rimu.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Spojite riječi s njihovim značenjem.

zemne kruh
ponad svatko
svak uperene
hljeb zemaljske
njiho iznad
uprte njihao

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Četiri su odgovora točna.

Kad u lirskoj pjesmi tražimo elemente unutarnje kompozicije, tražimo sljedeće:

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Označite što oblak NE predstavlja u Cesarićevoj pjesmi.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Označite stih u kojem je pjesnik uporabio personifikaciju.

U sljedećem zadatku upišite riječ koja nedostaje.

Tema pjesme Oblak Dobriše Cesarića je
.

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.

U stihu „U predvečerje, iznenada” ponavlja se glas

.
Stilsko izražajno sredstvo ponavljanja istih

radi postizanja zvukovnoga ugođaja zove se

.

Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory

Za one koji žele znati više

Fotografije snimljene mobitelom možete urediti i obraditi i u besplatnoj digitalnoj aplikaciji Canva, u koju se možete prijaviti svojim korisničkim imenom i zaporkom @skole.hr.

Sljedeće zadatke riješite nakon što poslušate glazbeni primjer.

Na kojem se glazbalu izvodi skladba?

Nema dostupnog transkripta.

Kakav je tempo u skladbi?

Kakvoga je ugođaja skladba?

Koliko većih dijelova prepoznajete u skladbi?

#4 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite nakon što poslušate glazbeni primjer.

Koliko tema prepoznajete u ekspoziciji ove skladbe?

Nema dostupnog transkripta.

#5 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija. Tri su odgovora točna.

Označite polja uz fotografije koje prikazuju točan odgovor.

Koje fotografije prikazuju kontrast.

Sljedeće zadatke riješite nakon što poslušate glazbeni primjer.

Koji izvođački sastav izvodi skladbu?

Nema dostupnog transkripta.

Kakvoga je tempa skladba?

Kakav je ugođaj u skladbi?

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Unutarnja kompozicija zadire u sadržajni dio književnoga teksta.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih kartica. To ćete učiniti tako da kliknete uzastopno na dvije odabrane kartice.

Pronađite suprotne parove, odnosno stilsko izražajno sredstvo suprotnosti na parovima kartica sa stihovima pjesme Oblak Dobriše Cesarića.

„I svak je išo svojim putem: za vlašću, zlatom il za hljebom” „Vjetar visine raznio ga.”
„I on je stao da se žari” „Al oči sviju ljudi bjehu Uprte u zemne stvari.”
„Vjetar visine ga je njiho” „A on – krvareći ljepotu – Svojim nebom.”

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Spojite riječi i skupove riječi iz pjesme Oblak s njihovim doslovnim značenjem.

oblak materijalne vrijednosti
vjetar visine umjetnikovo nadahnuće i potreba za stvaranjem
nebo neprihvaćenoga umjetnika uništile su vlastite težnje i nastojanja
zemne stvari mukotrpnost umjetničkoga stvaranja
krvarenje ljepote umjetnik
vjetar visine raznio ga izdvojenost i usamljenost, neprihvaćenost umjetnika

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Na digitalnom fotoaparatu svjetlo se bilježi na film, a fotografije se moraju razvijati u tamnoj komori. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Digitalna fotografija na memorijskoj kartici može se obraditi i poboljšati s pomoću različitih računalnih programa.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. U zadatku označite točan odgovor. 

Na prikazanoj fotografiji jasno se uočava kompozicijsko „pravilo trećina“.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. U padajućem izborniku izaberite točan odgovor. 

Na prikazanoj fotografiji se uočava

kontrast.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Od koliko se dijelova sastoji sonatni oblik?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koliko različitih tema ima ekspozicija sonatnoga oblika?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji skladatelji čine Prvu bečku školu?

18. Kompozicija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti.
  • HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove.
  • HJ 3 Naučit ćete primijeniti informacije o književnoteorijskim pojmovima.
  • LK 1 Naučit ćete što je analogna, a što digitalna fotografija.
  • LK 2 Naučit ćete što je kompozicijsko „pravilo trećina“.
  • LK 3 Istražit ćete umjetničku fotografiju kao cjelinu i povezanost postupaka, likovnog jezika, odnosa forme i sadržaja kroz temu, motiv, ideju i poruku.
  • GK 1 Naučit ćete prepoznati obilježja sonatnoga oblika.
  • GK 2 Naučit ćete razlikovati ekspoziciju, provedbu i reprizu.
  • GK 3 Naučit ćete prepoznati primjere sonatnoga oblika na konkretnim skladbama.
  • GK 4 Naučit ćete imenovati skladatelje iz razdoblja klasicizma koji su skladali u sonatnim oblicima.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Sve je u redu - Ishodi učenja: BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., MAT OŠ C.7.1. Crta i konstruira mnogokute i koristi se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., MAT OŠ D.7.3. Odabire strategije za računanje opsega i površine mnogokuta., FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.4. Učenik temeljem slušanja glazbe, razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu glazbu te različite izvođačke sastave., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice naoglednim i čestim primjerima., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ A.7.1. Uspoređuje različite veličine u živome svijetu uz objašnjavanje principa građe živih bića., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.7.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.5. Učenik temeljem slušanja glazbe, opisuje sonatni oblik., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst natemelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književnitekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., FIZ OŠ B.7.4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ LK C.7.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književni tekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ D.7.4. Računa i primjenjuje opseg i površinu kruga i njegovih dijelova., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o o glasovnim promjenama na oglednim i čestim primjerima.
    1. Videolekcija 4.1: Slično, a različito - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati osnovna obilježja živih bića., BIO 2 Naučit ćete uspoređivati predstavnike različitih skupina živih bića., BIO 3 Naučit ćete razvrstati organizme u skupine na temelju njihovih sličnih obilježja., BIO 4 Naučit ćete kako odrediti srodnost organizama., MAT 1 Naučit ćete kako klasificirati elemente skupa., MAT 2 Naučit ćete kakve relacije između skupova postoje., MAT 4 Naučit ćete klasificirati mnogokute.
    2. Videolekcija 4.2: Različito, a slično - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete odrediti položaj elementa u periodnom sustavu elemenata., KEM 2 Naučit ćete povezati ime kemijskog elementa s njegovim simbolom., KEM 3 Naučit ćete razlikovati izotope elementa na temelju oznake izotopa., KEM 4 Naučit ćete odrediti koji kemijski element pripada metalima, nemetalima i polumetalima., FIZ 1 Naučit ćete opisati model atoma., FIZ 2 Naučit ćete opisati građu jezgre., FIZ 3 Naučit ćete opisati građu protona., FIZ 4 Naučit ćete opisati građu neutrona., FIZ 5 Naučit ćete što su kvarkovi., HJ 1 Naučit ćete razlikovati stilski neobilježen i obilježen red riječi u rečenici., HJ 2 Moći ćete rečenicu preoblikovati iz stilski obilježenog u stilski neobilježeni red riječi i obrnuto.
    3. Videolekcija 4.3: … i slično! - Ishodi učenja: LK1 Naučit ćete istražiti, usporediti i razlikovati pojmove iz područja grafičkog dizajna i promišljati o vlastitim idejama, iskustvima, doživljajima i stajalištima o toj temi., LK 2Naučit ćete prepoznati osnovna načela grafičkog dizajna, posebno tipografije., LK 3 Naučit ćete analizirati utjecaj vizualnih komunikacija na vlastiti život kroz umjetnička djela iz područja grafičkog dizajna te ga povezati sa stečenim znanjem i iskustvima iz svakodnevnog života., GK 1 Naučit ćete prepoznati gudački kvartet kao izvođački sastav., GK 2 Naučit ćete obilježja glazbene vrste gudačkog kvarteta i koncerta., GK 3 Naučit ćete razlikovati izvođače glazbenoga djela.
    4. Videolekcija 4.4: Od dijela do cjeline - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete razlikovati riječi s obzirom na njihovu vrstu i službu u rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati rečenične dijelove., HJ 3 Naučit ćete prepoznati službu riječi u rečenici., BIO 1 Naučit ćete prepoznati i imenovati dijelove biljne stanice., BIO 2 Naučit ćete povezati dijelove biljne stanice s njihovim ulogama i dijelovima tvorničkog pogona., BIO 3 Naučit ćete razlikovati elemente ustroja živog svijeta od najmanjeg do najvećeg dijela., KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM 2 Naučit ćete opisati građu atoma., KEM 3 Naučit ćete odrediti atomski (protonski) i maseni (nukleonski) broj., KEM 4 Naučit ćete objasniti razliku između kemijskog elementa i kemijskog spoja.
    5. Videolekcija 4.6: Ravnoteža oko nas - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete više o uvjetima stabilnosti tijela., FIZ 2 Naučit ćete odrediti položaj težišta različitih tijela., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste ravnoteže tijela., FIZ 4 Naučit ćete primjenjivati zakonitost poluge., MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu.
    6. Videolekcija 4.7: Simetrija, asimetrija - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete objasniti što znači pojam kompozicije u likovnim umjetnostima, glazbi i književnosti., HJ 2 Naučit ćete opisati i prepoznati redoslijed radnje odnosno fabule u epskome tekstu., HJ 3 Naučit ćete definirati simetričnost i asimetričnost u lirskome tekstu., LK 2 Naučit ćete prepoznati statičnu i dinamičnu ravnotežu u umjetničkom djelu., LK 3 Naučit ćete razlikovati i usporediti umjetnička djela te ih povezati sa stečenim znanjima iz drugih predmeta i iskustvima iz svakodnevnoga života., LK 1 Naučit ćete prepoznati vrste kompozicije te odrediti što je simetrična, a što asimetrična kompozicija.
    7. Videolekcija 4.8: Kružne promjene - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati i primjenjivati opseg i površinu kruga., HJ 1 Naučit ćete imenovati, opisati i razlikovati glasovne promjene. Svoje ćete znanje utvrditi na oglednim i čestim primjerima riječi u kojima su provedene glasovne promjene.