Učitavanje

19. Ravnoteža oko nas

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete više o uvjetima stabilnosti tijela.
  • FIZ 2 Naučit ćete odrediti položaj težišta različitih tijela.
  • FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste ravnoteže tijela.
  • FIZ 4 Naučit ćete primjenjivati zakonitost poluge.
  • MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu.
#1 Zadatak

Promotrite slike i odaberite odgovarajuće riječi iz padajućeg izbornika.
Dopunite rečenicu tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Pri određivanju težišta nepravilnog tijela potrebno je odrediti

, zamišljene pravce koji predstavljaju smjer djelovanja

na tijelo.

#2 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove/riječi prema uputi. 

Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.

Razvrstajte pojmove ovisno o tome je li njihovo težište postavljeno u tijelu ili izvan njega.

kotač
prsten
donut (američka krafna)
banana
dječji automobil igračka
knjiga
lopta
čovjek u uspravnom položaju
TEŽIŠTE – IZVAN TIJELA
TEŽIŠTE – U TIJELU
#3 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću slika. 

Pažljivo promotrite slike stošca u različitim položajima i dovucite ispravne pojmove ispod svake slike, ovisno o vrsti ravnoteže koja je prikazana na njoj.

1 - indiferentna ravnoteža

2 - labilna ravnoteža

3 - stabilna ravnoteža

 

Zadatak 3
1
2
3
#4 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Rješenje jednadžbe 5x = 35 je:

#5 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

S lijeve strane poluge, na udaljenosti 3 dm od oslonca, nalazi se uteg težine 12 N. Kolikom silom moramo opteretiti polugu s desne strane, na udaljenosti 9 dm od oslonca, da bi ona bila u ravnoteži?

Za one koji žele znati više

Vjerovali ili ne, određivanje težišta iznimno je važno i za sigurnost vožnje u autobusima na kat.
Oni se prije puštanja u vožnju moraju testirati, odnosno treba se provjeriti je li težište pravilno postavljeno, kako se autobus ne bi prevrnuo ako svi putnici odluče sjesti na gornji kat, a da donji pritom ostane prazan.
Uz to, stabilnost autobusa dodatno se osigurava dovoljno velikim osloncem.

#6 Zadatak

U sljedećem zadatku promotrite sliku i označite točan odgovor.

Promotrite sliku. Je li motor u položaju stabilne ravnoteže?

Za one koji žele znati više

Dick Fosbury na Olimpijskim je igrama 1968. godine upotrijebio do tada nepoznatu tehniku skoka uvis, od tada nazvanu Fosbury Flop, čijom je primjenom osvojio zlatnu olimpijsku medalju.
Zahvaljujući njemu, skakači uvis danas skaču preko letvice s pogledom prema gore (prije su skakali u obrnutom položaju), što im omogućuje savijanje leđa tijekom skoka, pri čemu im ruke i noge vise prema letvici.
Takvom tehnikom skakač spušta težište tijela.

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. 

Promotrite sliku i označite točan odgovor.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Promotrite sliku i odgovorite na pitanje. Koji je autobus stabilniji?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Promotrite slike i odaberite one čija se težišta nalaze izvan tijela. 

Dva su odgovora točna.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću slika. Pojmove koji ispravno opisuju slike dovucite ispod svake od njih. 

Promotrite slike i ispod svake dovucite ispravan pojam, ovisno o vrsti ravnoteže koja se na njoj prikazuje.

1 - stabilna ravnoteža     

2 - indiferentna ravnoteža         

3 - labilna ravnoteža 

 

Vrednovanje
1
2
3

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene slike. Promotrite sliku i odaberite odgovarajuće riječi iz padajućeg izbornika. Dopunite rečenicu tako da odaberete točne riječi u padajućem izborniku.
Tijelo će biti stabilnije ako mu je težište niže, a oslonac veće površine. 

Tijelo će biti stabilnije ako mu je težište

, a oslonac

površine. 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije. Pažljivo promotrite fotografiju i podatke istaknute na njoj, riješite zadatak i označite točan odgovor.

Kolika je masa utega na desnoj strani poluge ako je poluga u ravnoteži? 

Masa poznatih utega iskazana je u gramima (g), a udaljenost od oslonca u centimetrima (cm).

U sljedećem zadatku upišite broj koji nedostaje.

Rješenje jednadžbe 6 + x = 11 je
.

U sljedećem zadatku upišite broj koji nedostaje.

 

S lijeve strane poluge, na udaljenosti 2 m od oslonca, nalazi se uteg težine 500 N. S desne strane, na udaljenost 1 m od oslonca, trebamo staviti uteg od 
N kako bismo uravnotežili polugu. 

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Spojite jednadžbu s njezinim rješenjem.

x + 7 = 18  x = 5
9 – x = 4  x = 11
12 = 20 – x x = 8
4x = 24  x = 6

19. Ravnoteža oko nas

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • FIZ 1 Naučit ćete više o uvjetima stabilnosti tijela.
  • FIZ 2 Naučit ćete odrediti položaj težišta različitih tijela.
  • FIZ 3 Naučit ćete razlikovati vrste ravnoteže tijela.
  • FIZ 4 Naučit ćete primjenjivati zakonitost poluge.
  • MAT 1 Naučit ćete rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Sve je u redu - Ishodi učenja: BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., MAT OŠ C.7.1. Crta i konstruira mnogokute i koristi se njima pri stvaranju složenijih geometrijskih motiva., MAT OŠ A.7.3. Primjenjuje različite zapise racionalnih brojeva., MAT OŠ D.7.3. Odabire strategije za računanje opsega i površine mnogokuta., FIZ OŠ A.7.7. Objašnjava agregacijska stanja i svojstva tvari na temelju njihove čestične građe., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice na oglednim i čestim primjerima., OŠ HJ A.7.4. Učenik piše objektivne pripovjedne tekstove u skladu s temom i prema planu., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.4. Učenik temeljem slušanja glazbe, razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu glazbu te različite izvođačke sastave., OŠ GK A.7.3. Učenik na temelju slušanja, prepoznaje različite glazbene vrste., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjujeznanja o sintaktičkom ustrojstvu rečenice naoglednim i čestim primjerima., BIO OŠ A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama., BIO OŠ A.7.1. Uspoređuje različite veličine u živome svijetu uz objašnjavanje principa građe živih bića., KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.7.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ GK A.7.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.7.5. Učenik temeljem slušanja glazbe, opisuje sonatni oblik., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst natemelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književnitekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ B.7.2. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., FIZ OŠ B.7.4. Analizira uvjete ravnoteže tijela i zakonitost poluge., OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., OŠ LK C.7.2. Učenik raspravlja o društvenome kontekstu umjetničkoga djela., OŠ HJ B.7.2. Učenik tumači književni tekst na temelju čitateljskoga iskustva i usporedbe sdrugim tekstovima primjenjujući znanja o književnosti., OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književni tekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti., MAT OŠ D.7.4. Računa i primjenjuje opseg i površinu kruga i njegovih dijelova., OŠ HJ A.7.5. Učenik oblikuje tekst i primjenjuje znanja o o glasovnim promjenama na oglednim i čestim primjerima.
    1. Videolekcija 4.1: Slično, a različito - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati osnovna obilježja živih bića., BIO 2 Naučit ćete uspoređivati predstavnike različitih skupina živih bića., BIO 3 Naučit ćete razvrstati organizme u skupine na temelju njihovih sličnih obilježja., BIO 4 Naučit ćete kako odrediti srodnost organizama., MAT 1 Naučit ćete kako klasificirati elemente skupa., MAT 2 Naučit ćete kakve relacije između skupova postoje., MAT 4 Naučit ćete klasificirati mnogokute.
    2. Videolekcija 4.2: Različito, a slično - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete odrediti položaj elementa u periodnom sustavu elemenata., KEM 2 Naučit ćete povezati ime kemijskog elementa s njegovim simbolom., KEM 3 Naučit ćete razlikovati izotope elementa na temelju oznake izotopa., KEM 4 Naučit ćete odrediti koji kemijski element pripada metalima, nemetalima i polumetalima., FIZ 1 Naučit ćete opisati model atoma., FIZ 2 Naučit ćete opisati građu jezgre., FIZ 3 Naučit ćete opisati građu protona., FIZ 4 Naučit ćete opisati građu neutrona., FIZ 5 Naučit ćete što su kvarkovi., HJ 1 Naučit ćete razlikovati stilski neobilježen i obilježen red riječi u rečenici., HJ 2 Moći ćete rečenicu preoblikovati iz stilski obilježenog u stilski neobilježeni red riječi i obrnuto.
    3. Videolekcija 4.3: … i slično! - Ishodi učenja: LK1 Naučit ćete istražiti, usporediti i razlikovati pojmove iz područja grafičkog dizajna i promišljati o vlastitim idejama, iskustvima, doživljajima i stajalištima o toj temi., LK 2Naučit ćete prepoznati osnovna načela grafičkog dizajna, posebno tipografije., LK 3 Naučit ćete analizirati utjecaj vizualnih komunikacija na vlastiti život kroz umjetnička djela iz područja grafičkog dizajna te ga povezati sa stečenim znanjem i iskustvima iz svakodnevnog života., GK 1 Naučit ćete prepoznati gudački kvartet kao izvođački sastav., GK 2 Naučit ćete obilježja glazbene vrste gudačkog kvarteta i koncerta., GK 3 Naučit ćete razlikovati izvođače glazbenoga djela.
    4. Videolekcija 4.4: Od dijela do cjeline - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete razlikovati riječi s obzirom na njihovu vrstu i službu u rečenici., HJ 2 Naučit ćete imenovati rečenične dijelove., HJ 3 Naučit ćete prepoznati službu riječi u rečenici., BIO 1 Naučit ćete prepoznati i imenovati dijelove biljne stanice., BIO 2 Naučit ćete povezati dijelove biljne stanice s njihovim ulogama i dijelovima tvorničkog pogona., BIO 3 Naučit ćete razlikovati elemente ustroja živog svijeta od najmanjeg do najvećeg dijela., KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM 2 Naučit ćete opisati građu atoma., KEM 3 Naučit ćete odrediti atomski (protonski) i maseni (nukleonski) broj., KEM 4 Naučit ćete objasniti razliku između kemijskog elementa i kemijskog spoja.
    5. Videolekcija 4.5: Kompozicija - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete prepoznati strukturu književnoga teksta prema žanrovskoj pripadnosti., HJ 2 Naučit ćete kritički razmotriti književne tekstove., HJ 3 Naučit ćete primijeniti informacije o književnoteorijskim pojmovima., LK 1 Naučit ćete što je analogna, a što digitalna fotografija., LK 2 Naučit ćete što je kompozicijsko „pravilo trećina“., LK 3 Istražit ćete umjetničku fotografiju kao cjelinu i povezanost postupaka, likovnog jezika, odnosa forme i sadržaja kroz temu, motiv, ideju i poruku., GK 1 Naučit ćete prepoznati obilježja sonatnoga oblika., GK 2 Naučit ćete razlikovati ekspoziciju, provedbu i reprizu., GK 3 Naučit ćete prepoznati primjere sonatnoga oblika na konkretnim skladbama., GK 4 Naučit ćete imenovati skladatelje iz razdoblja klasicizma koji su skladali u sonatnim oblicima.
    6. Videolekcija 4.7: Simetrija, asimetrija - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete objasniti što znači pojam kompozicije u likovnim umjetnostima, glazbi i književnosti., HJ 2 Naučit ćete opisati i prepoznati redoslijed radnje odnosno fabule u epskome tekstu., HJ 3 Naučit ćete definirati simetričnost i asimetričnost u lirskome tekstu., LK 2 Naučit ćete prepoznati statičnu i dinamičnu ravnotežu u umjetničkom djelu., LK 3 Naučit ćete razlikovati i usporediti umjetnička djela te ih povezati sa stečenim znanjima iz drugih predmeta i iskustvima iz svakodnevnoga života., LK 1 Naučit ćete prepoznati vrste kompozicije te odrediti što je simetrična, a što asimetrična kompozicija.
    7. Videolekcija 4.8: Kružne promjene - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete računati i primjenjivati opseg i površinu kruga., HJ 1 Naučit ćete imenovati, opisati i razlikovati glasovne promjene. Svoje ćete znanje utvrditi na oglednim i čestim primjerima riječi u kojima su provedene glasovne promjene.