Učitavanje

20. Daj mi ime

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete objasniti kako se stvara te primjenjuje kemijsko nazivlje i simbolika za opisivanje sastava tvari na primjeru kemijskih elemenata.
  • Naučit ćete opisati i prepoznati novotvorenice te objasniti razloge njihova nastajanja.
  • Naučit ćete definirati jezično posuđivanje te razlikovati vrste posuđenica u hrvatskome jeziku.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

 Koje od kemijskih elemenata pronalazimo u prirodi u elementarnom stanju? 

U sljedećem zadatku razvrstajte pojmove prema uputi. 

Razvrstajte kemijske elemente na metale i nemetale.

ugljik
željezo
natrij
kalcij
jod
sumpor
bakar
kisik
METALI
NEMETALI

Klikom na padajući izbornik odabire se točan odgovor vezan za sliku
Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.
Na slici je prikazan model molekule elementarne tvari. Klikom miša u padajućem izborniku odaberite ime tvari na slici.
 

Klikom na padajući izbornik odabire se točan odgovor vezan za sliku
Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak. 
Na slici je prikazan model molekule elementarne tvari. Klikom miša u padajućem izborniku odaberite ime tvari na slici.

dušik

Klikom na padajući izbornik odabire se točan odgovor vezan za sliku
Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak. 
Na slici je prikazan model molekule elementarne tvari. Klikom miša u padajućem izborniku odaberite ime tvari na slici.

Za one koji žele znati više

Već od vremena grčkih filozofa postoji potreba za slaganjem tvari, odnosno elemenata u određene kategorije. Stari grčki filozofi Tales, Anaksimandar i Heraklit tvrdili su da je sva materija sastavljena od jednoga temeljnog principa ili elementa.
Tales je vjerovao da je taj element voda, njegov učenik Anaksimandar da je to zrak, a Heraklit da je to vatra. Empedoklo je vjerovao da su sve tvari sastavljene od četiriju elemenata: zraka, zemlje, vatre i vode te da njihovim miješanjem u raznim omjerima nastaju sve tvari u prirodi.
Aristotel je razvio njegovu zamisao te dodao da materija ima četiri osnovna svojstva: suho, toplo, vlažno i hladno. Do danas se od grčkog pojma elementa zadržalo samo to da oni imaju karakteristična svojstva.

Za one koji žele znati više

Mnoge su Šulekove nazive hrvatski jezikoslovci s kraja 19. i početka 20. stoljeća zanemarili. Tako nam je od Šuleka ostao naziv kisik, nastao prijevodom grčke, odnosno latinske riječi oxygenium (oxys, kiseo; genes, tvorim), što je na njemački prevedeno kao Sauerstoff, a što bi u doslovnome hrvatskom prijevodu bio kislotvor ili tvoritelj kiselina.
Naziv mu je dao još Antoine Laurent de Lavoisier jer je prvotno smatrao da sve kiseline sadržavaju kisik. Iako ta tvrdnja nije bila točna, naziv oxygenium zadržao se.
I sam je Šulek znao da se mnogi nazivi koje je on predložio neće održati u kemiji. Odbačeni su, na primjer: smrdik za brom, jedik za fluor, težik za barij, gorčik za magnezij, glinik za aluminij, šarik za indij, kremik za silicij, borik za bor, sičan za arsen, raztok za antimon, lužik za kalij, sodik za natrij i drugi.

Najkraće rečeno, pravo predlaganja imena ima otkrivač novog elementa, ali konačnu riječ ima Međunarodna unija za čistu i primijenjenu kemiju (IUPAC). U prošlosti se više puta dogodilo da je isti, do tada nepoznati, kemijski element u kratkom vremenu neovisno otkrilo nekoliko istraživača, pa bi svatko od njih predložio svoje ime. Tako su se događale situacije da su za isti kemijski element predložena dva, tri, pa čak i više od triju imena. Takve su situacije izazivale zbrke, zabune, pa čak i svađe. Upravo zato, kako se takve stvari ubuduće ne bi događale, dogovoreno je da će konačnu riječ pri imenovanju elemenata imati IUPAC. U doba kada se hrvatsko znanstveno nazivlje tek počelo razvijati, prevladavalo je mišljenje kako bi bilo dobro da se za sve kemijske elemente osmisle hrvatska imena koja ne moraju nužno biti slična međunarodno prihvaćenim imenima. U to doba osnivač hrvatskoga znanstvenog nazivlja Bogoslav Šulek postavio si je zadatak i cilj da za svaki kemijski element osmisli hrvatsko ime, pa je tako, primjerice, za natrij smislio i predložio ime sodik, za kalij lužik, za fosfor svjetlik, a za brom smrdik. Od imena koja je Šulek predlagao prihvaćeno je tek nekoliko. Danas se stajalište o tom pitanju promijenilo. Iako bi novootkriveni elementi, posve načelno, mogli i danas dobivati hrvatska imena koja bi se potpuno razlikovala od onih koja je predložio IUPAC, dogovor je i stajalište hrvatskih kemičara da to ne bi bilo dobro i kako treba nastojati da hrvatska imena novootkrivenih elemenata budu što sličnija međunarodno prihvaćenim i prepoznatim imenima. Naravno, pritom se ipak treba brinuti i o tradiciji hrvatskog imenovanja elemenata te specifičnostima hrvatskog jezika i pravopisa kako se ne bi dogodilo da se ime izgovara ili piše na način koji je posve stran hrvatskom jeziku. Tako, primjerice, jedno od pravila kaže da, ako ime nekog elementa na engleskom i latinskom jeziku završava nastavkom -ium, u hrvatskom jeziku taj nastavak postaje -ij, primjerice, helium postaje helij. Pa ipak, chromium nije kromij, nego je, zbog uvriježenosti, krom. Ime navedenog elementa na engleskom i latinskom jeziku glasi tennessine. Na prvi pogled čini se logičnim da bi to ime na hrvatski jezik trebalo prevesti kao tenesin. No, budemo li malo bolje razmislili, uočit ćemo da taj novootkriveni element spada u 17. skupinu periodnog sustava kemijskih elemenata, skupinu halogena, za koju je karakteristično da imena svih elemenata u njoj na engleskom i latinskom jeziku završavaju nastavkom -ine, koji se u hrvatskom jeziku izostavlja. Tako element koji se u engleskom jeziku zove fluorine na hrvatskom zovemo fluor, a ne fluorin, chlorine zovemo klor, a ne klorin, bromine zovemo brom, a ne bromin, i tako dalje, pa je onda logično da i novootkriveni element, u engleskom jeziku nazvan tennessine, u hrvatskom nećemo zvati tenesin, nego tenes. . Transkript: Najkraće rečeno, pravo predlaganja imena ima otkrivač novog elementa, ali konačnu riječ ima Međunarodna unija za čistu i primijenjenu kemiju (IUPAC). U prošlosti se više puta dogodilo da je isti, do tada nepoznati, kemijski element u kratkom vremenu neovisno otkrilo nekoliko istraživača, pa bi svatko od njih predložio svoje ime. Tako su se događale situacije da su za isti kemijski element predložena dva, tri, pa čak i više od triju imena. Takve su situacije izazivale zbrke, zabune, pa čak i svađe. Upravo zato, kako se takve stvari ubuduće ne bi događale, dogovoreno je da će konačnu riječ pri imenovanju elemenata imati IUPAC. U doba kada se hrvatsko znanstveno nazivlje tek počelo razvijati, prevladavalo je mišljenje kako bi bilo dobro da se za sve kemijske elemente osmisle hrvatska imena koja ne moraju nužno biti slična međunarodno prihvaćenim imenima. U to doba osnivač hrvatskoga znanstvenog nazivlja Bogoslav Šulek postavio si je zadatak i cilj da za svaki kemijski element osmisli hrvatsko ime, pa je tako, primjerice, za natrij smislio i predložio ime sodik, za kalij lužik, za fosfor svjetlik, a za brom smrdik. Od imena koja je Šulek predlagao prihvaćeno je tek nekoliko. Danas se stajalište o tom pitanju promijenilo. Iako bi novootkriveni elementi, posve načelno, mogli i danas dobivati hrvatska imena koja bi se potpuno razlikovala od onih koja je predložio IUPAC, dogovor je i stajalište hrvatskih kemičara da to ne bi bilo dobro i kako treba nastojati da hrvatska imena novootkrivenih elemenata budu što sličnija međunarodno prihvaćenim i prepoznatim imenima. Naravno, pritom se ipak treba brinuti i o tradiciji hrvatskog imenovanja elemenata te specifičnostima hrvatskog jezika i pravopisa kako se ne bi dogodilo da se ime izgovara ili piše na način koji je posve stran hrvatskom jeziku. Tako, primjerice, jedno od pravila kaže da, ako ime nekog elementa na engleskom i latinskom jeziku završava nastavkom -ium, u hrvatskom jeziku taj nastavak postaje -ij, primjerice, helium postaje helij. Pa ipak, chromium nije kromij, nego je, zbog uvriježenosti, krom. Ime navedenog elementa na engleskom i latinskom jeziku glasi tennessine. Na prvi pogled čini se logičnim da bi to ime na hrvatski jezik trebalo prevesti kao tenesin. No, budemo li malo bolje razmislili, uočit ćemo da taj novootkriveni element spada u 17. skupinu periodnog sustava kemijskih elemenata, skupinu halogena, za koju je karakteristično da imena svih elemenata u njoj na engleskom i latinskom jeziku završavaju nastavkom -ine, koji se u hrvatskom jeziku izostavlja. Tako element koji se u engleskom jeziku zove fluorine na hrvatskom zovemo fluor, a ne fluorin, chlorine zovemo klor, a ne klorin, bromine zovemo brom, a ne bromin, i tako dalje, pa je onda logično da i novootkriveni element, u engleskom jeziku nazvan tennessine, u hrvatskom nećemo zvati tenesin, nego tenes. .

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam unutar lijevog stupca, a zatim ga pomaknite gore ili dolje, ovisno o mjestu odgovarajućeg pojma u desnom stupcu uz koje ga želite smjestiti.

Povežite novotvorenicu s izvornom stranom riječi.

preglednik touch screen
posuvremeniti download
internetski razgovor tablet 
zaslon wallpaper
preuzeti napraviti update, ažurirati
osvježiti ili ponovno učitati browser
pozadinska slika web-stranica
mrežna stranica display ili ekran
prijevodnici titlovi 
sebić chat
zaslonik refresh
dodirnik selfie

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite novotvorenicu s njezinim značenjem.

udomitelj mrežno razgovarati u virtualnim pričaonicama
zezalica žena borac
četati označivač stranica u knjizi
osnovnjak osoba ili obitelj koja uzme dijete bez roditelja u svoj dom i brine se za njega
borkinja osoba koja se zeza, šali, zadirkuje
straničnik osnovna škola

Za one koji žele znati više

S obzirom na jezik iz kojega su preuzete, posuđenice mogu biti: latinizmi iz latinskoga jezika, grecizmi iz grčkoga jezika, hungarizmi iz mađarskoga jezika, germanizmi iz njemačkoga jezika, anglizmi iz engleskoga jezika, bohemizmi iz češkoga jezika, polonizmi iz poljskoga jezika, rusizmi iz ruskoga jezika, srbizmi iz srpskoga jezika, turcizmi iz turskoga jezika, talijanizmi iz talijanskoga jezika, galicizmi iz francuskoga jezika, hispanizmi iz španjolskoga jezika, luzitanizmi iz portugalskoga i brazilskoga jezika.
Posuđenice iz turskoga, arapskoga i perzijskoga jezika zajednički nazivamo orijentalizmima, a riječi iz slavenskih jezika slavizmima.

#3 Zadatak

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi. 

Razvrstajte zadane riječi s obzirom na to jesu li hrvatskog ili stranog podrijetla.

zemlja
boja
fejs
centar
knjiga
laptop
ja
otac
put
cipela
čitati
krevet
situacija
pozdrav
RIJEČI HRVATSKOG PODRIJETLA
RIJEČI KOJE NISU HRVATSKOG PODRIJETLA

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Riječ cipela posuđenica je iz mađarskoga jezika.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Iz kojega je jezika posuđena riječ šnicla (odrezak)?

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi.

Razvrstajte posuđenice s obzirom na to iz kojega jezika dolaze. Svakome jeziku pridružite jedan primjer.

barka
čarapa
dizajn
knedla
NJEMAČKI JEZIK
ENGLESKI JEZIK
TALIJANSKI JEZIK
TURSKI JEZIK

Odaberite točan odgovor.

Klikom miša u padajućem izborniku odaberite niz riječi koje su posuđenice iz turskoga jezika.

Odaberite točan odgovor.

Klikom miša u padajućem izborniku odaberite niz riječi koje su posuđenice iz engleskoga jezika.

Odaberite točan odgovor.

Klikom miša u padajućem izborniku odaberite niz riječi koje su posuđenice iz njemačkoga jezika.

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.
Klikom miša u padajućem izborniku odaberite riječ hrvatskoga standardnog jezika kojom možete zamijeniti ponuđenu tuđicu. 
FALITI 

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.
Klikom miša u padajućem izborniku odaberite riječ hrvatskoga standardnog jezika kojom možete zamijeniti ponuđenu tuđicu. 
SUPER

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.
Klikom miša u padajućem izborniku odaberite riječ hrvatskoga standardnog jezika kojom možete zamijeniti ponuđenu tuđicu. 
TEST

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.
Klikom miša u padajućem izborniku odaberite riječ hrvatskoga standardnog jezika kojom možete zamijeniti ponuđenu tuđicu. 
EVENT 

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.
Klikom miša u padajućem izborniku odaberite riječ hrvatskoga standardnog jezika kojom možete zamijeniti ponuđenu tuđicu. 
FREND 

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.
Klikom miša u padajućem izborniku odaberite riječ hrvatskoga standardnog jezika kojom možete zamijeniti ponuđenu tuđicu.
FOLDER
 

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kemijski element vrsta je tvari koja se sastoji od svih atoma s jednakim brojem protona i neutrona.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Svi atomi s osam protona u atomskoj jezgri pripadaju istome kemijskom elementu.

O kojem je elementu riječ?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji je od navedenih znanstvenika dokazao da je voda kemijski spoj vodika i kisika?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Suvremene kemijske simbole osmislio je i predložio John Dalton.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koje je neotkrivene kemijske elemente Dmitrij I. Mendeljejev imenovao eka-aluminij i eka-silicij?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Bogoslav Šulek dao je hrvatske nazive kalciju, sumporu i seleniju.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Marie Skłodowska Curie 1911. godine dobila je Nobelovu nagradu za otkriće polonija i pripravu radija u elementarnom stanju.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na kemijski simbol unutar lijevog stupca, a zatim ga pomaknite gore ili dolje, ovisno o mjestu odgovarajućeg pojma u desnom stupcu uz koje ga želite smjestiti.

Povežite kemijske simbole s imenima kemijskih elemenata.

Cl bakar
Ca ugljik
K klor
C kalcij
Cu kalij

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Međunarodna unija za čistu i primijenjenu kemiju (IUPAC) međunarodna je institucija najpoznatija po razvoju danas općeprihvaćenih standarda za nazivlje kemijskih elemenata i kemijskih spojeva.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U hrvatskome jeziku postoje riječi koje nisu izvorno hrvatskoga podrijetla.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što su usvojenice?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Odaberite točne tvrdnje.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam unutar lijevog stupca, a zatim ga pomaknite gore ili dolje, ovisno o mjestu odgovarajućeg pojma u desnom stupcu uz koje ga želite smjestiti.

Povežite novotvorenicu s izvornom stranom riječi.

preglednik touch screen
preuzimanje selfie
sebić download
dodirnik browser

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.
Dopunite rečenice odgovarajućim izrazima iz hrvatskoga standardnog jezika. Klikom miša u padajućem izborniku odaberite izraz.

Često razgovaram s

o filmovima.
Nakon što pogledam

za neki film, odlučim želim li ga pogledati.
Večeras je

o kojem sam ti pričala.
Fotografije se mogu

na stranicu.

20. Daj mi ime

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete objasniti kako se stvara te primjenjuje kemijsko nazivlje i simbolika za opisivanje sastava tvari na primjeru kemijskih elemenata.
  • Naučit ćete opisati i prepoznati novotvorenice te objasniti razloge njihova nastajanja.
  • Naučit ćete definirati jezično posuđivanje te razlikovati vrste posuđenica u hrvatskome jeziku.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Najbolji spoj - Ishodi učenja: KEM OŠ D.8.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.4. Povezuje različite načine razmnožavanja organizama s nasljeđivanjem roditeljskih osobina i evolucijom., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., MAT OŠ D.8.1. Primjenjuje Pitagorin poučak., MAT OŠ C.8. Primjenjuje kompoziciju preslikavanja u ravnini (izborni ishod)., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., BIO OŠ B.8.4. Povezuje različite načine razmnožavanja organizama s nasljeđivanjem roditeljskih osobina i evolucijom., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK B.8.3. Učenik sviranjem i/ ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ B.8.1. Povezuje razdvajanja električnog naboja s električnom strujom i naponom., FIZ OŠ A.8.4. Objašnjava električni otpor vodiča., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R., MAT OŠ B.8.2. Primjenjuje razmjer., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., MAT OŠ B.8.2. Primjenjuje razmjer., MAT OŠ C.8.3. Primjenjuje Talesov poučak., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenog ačitanjem književnih tekstova., OŠ HJ B.8.2. Učenik interpretira književni tekst na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti., FIZ OŠ B.8.1. Povezuje razdvajanja električnog naboja s električnom strujom i naponom., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., OŠ HJ A.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK C.8.1. Opisuje spajanje različitih vrsta glazbe (crossover)., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.2. Učenik uspoređuje i vrednuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
    1. Videolekcija 3.1: (Ne)raskidiva veza - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati molekulu DNA i njezinu građu., BIO 2 Naučit ćete povezati DNA molekulu, gen i kromosom., BIO 3 Naučit ćete objasniti stalnost broja kromosoma., BIO 4 Naučit ćete objasniti što su mutacije i kako nastaju., HJ 1 Naučit ćete prepoznati frazeme kao ustaljene izraze prenesenoga značenja., HJ 2 Naučit ćete objasniti značenje frazema., HJ 3 Naučit ćete prepoznati obilježja frazema.
    2. Videolekcija 3.2: Ljubav je u zraku - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati Pitagorin poučak., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati kompoziciju preslikavanja u ravnini (izborni ishod)., LK 1 Naučit ćete prepoznati i razlikovati likovne tehnike mozaika i vitraja., LK 2 Naučit ćete koji je proces nastanka likovnog rada te na koji se način dijelovi spajaju u cjelinu., LK 3 Naučit ćete što je optička ravnoteža te ćete ju uočiti na primjerima iz neposredne stvarnosti., LK 4 Naučit ćete prepoznati i razlikovati pojmove zrcaljenja, translacije i rotacije u likovnim i primjerima iz vaše okoline., GK 1 Naučit ćete obilježja romantičke glazbe.
    3. Videolekcija 3.3: Vodi li, ne vodi li - Ishodi učenja: KEM 4 Naučit ćete opisati svojstva ionskih spojeva., FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu struju i njihove jedinice., FIZ 2 Naučit ćete izračunati električni otpor s pomoću drugih električnih veličina., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati električne vodiče od izolatora., KEM 1 Naučit ćete što su ioni, kako nastaju te kako ih označujemo., KEM 2 Naučit ćete opisati građu ionskih spojeva te moći objasniti što je formulska jedinka., KEM 3 Naučit ćete imenovati ionske spojeve., KEM 5 Naučit ćete objasniti što su elektroliti.
    4. Videolekcija 3.4: Serija i paralela - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete dijelove strujnog kruga., FIZ 2 Naučit ćete svojstva serijskog i paralelnog spoja trošila., FIZ 3 Naučit ćete na koji se način ampermetar spaja u strujni krug., FIZ 4 Naučit ćete na koji se način voltmetar spaja u strujni krug., FIZ 5 Naučit ćete objasniti grananje struje u paralelnom spoju trošila., FIZ 6 Naučit ćete objasniti obilježja struje u serijskom spoju trošila., FIZ 7 Naučit ćete odrediti napon u serijskom spoju trošila., FIZ 8 Naučit ćete odrediti napon u paralelnom spoju trošila., MAT 1 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u R., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati razmjer., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama.
    5. Videolekcija 3.5: Jedan i jedinstven - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje građe elementarnih tvari ugljika i ugljikovih spojeva., KEM 2 Naučit ćete opisati svojstva i uporabu elementarnih tvari ugljika., KEM 3 Naučit ćete objasniti postojanje velikog broja organskih spojeva u odnosu prema broju anorganskih spojeva ugljika., KEM 4 Naučit ćete što objasniti su izomeri., HJ 1 Naučit ćete izraditi prezentaciju., HJ 2 Naučit ćete pravila izvođenja izlaganja s prezentacijom., HJ 3 Naučit ćete kako s pomoću vježbi smanjiti tremu., HJ 4 Naučit ćete razgovijetno govoriti primjenjujući govorne vrednote.
    6. Videolekcija 3.6: Sinonimi u ravnini - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati razmjer., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati Talesov poučak., HJ 1 Prepoznat ćete i spajati riječi prema sličnom i suprotnom značenju., HJ 2 Imenovat ćete i razlikovati sinonime i antonime., HJ 3 Razlikovat ćete istoznačnice i bliskoznačnice.
    7. Videolekcija 3.7: Magnetska privlačnost - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete što su magneti i kako se njima koristimo u svakodnevnom životu., FIZ 2 Naučit ćete o feromagnetičnim materijalima poput željeza, nikla i kobalta te kako ti materijali reagiraju na magnetsko polje i koja su njihova svojstva., FIZ 3 Naučit ćete kako se životinje poput ptica i riba koriste magnetskim poljem za navigaciju., FIZ 4 Naučit ćete više o magnetskim silnicama., FIZ 5 Naučit ćete da električna struja oko vodiča kojim prolazi stvara magnetsko polje., HJ 1 Naučit ćete uočiti i opisati osnovne zakonitosti dramskoga roda., HJ 2 Prepoznat ćete osobitosti dramskog teksta uočavajući petodijelnu strukturu: izlaganje, zaplet, vrhunac, rasplet i završetak., HJ 3 Analizirat ćete simboliku i teme u Romeu i Juliji i način na koji se Shakespeare koristi tim elementima kako bi komunicirao s publikom.
    8. Videolekcija 3.8: Tajna dobre frizure - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu energiju i snagu te njihove jedinice., FIZ 2 Naučit ćete kako razlikovati zagrijavanje i hlađenje s pomoću električne energije., HJ 1 Naučit ćete osnovne elemente pisanja sažetka te kako tekst oblikovati u sažetak., HJ 2 Naučit ćete kako tumačiti grafički prikaz.
    9. Videolekcija 3.9: Kreativni studio - Ishodi učenja: LK 1 Naučit ćete što je animirani film i koje su razlike između različitih postupaka animacije., LK 2 Naučit ćete razlikovati materijale u animiranju., LK 3 Naučit ćete prepoznati i razlikovati filmski kadar, plan i format., LK 4 Naučit ćete razlikovati računalnu animaciju od klasične animacije., GK 1 Naučit ćete obilježja različitih glazbeno-scenskih vrsta., GK 2 Naučit ćete razlikovati glazbeno-scenske vrste., GK 3 Naučit ćete auditivno prepoznati konkretne primjere glazbeno-scenskih brojeva.