Učitavanje

11. (Ne)raskidiva veza

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete opisati molekulu DNA i njezinu građu.
  • BIO 2 Naučit ćete povezati DNA molekulu, gen i kromosom.
  • BIO 3 Naučit ćete objasniti stalnost broja kromosoma.
  • BIO 4 Naučit ćete objasniti što su mutacije i kako nastaju.
  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati frazeme kao ustaljene izraze prenesenoga značenja.
  • HJ 2 Naučit ćete objasniti značenje frazema.
  • HJ 3 Naučit ćete prepoznati obilježja frazema.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Na DNA molekuli točkama su označene dušične baze koje nedostaju. Nazivima baza koje nedostaju pridruženi su brojevi koji se nalaze ispod ilustracije. Smjestite brojeve na točno mjesto na molekuli DNA.

1 – citozin


2 – timin


3 – adenin


4 – gvanin

ilustracija
1
2
3
4

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije. Dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Između adenina i timina postoje

veze.  Između citozina i gvanina postoje

veze.

Ovim pokusom izolirat ćemo molekulu DNA iz stanica graška i jagode. Potrebno je pripremiti ekstrakcijsku otopinu s pomoću koje ćemo izolirati DNA. Za pripremu su potrebni voda i deterdžent u omjeru 9 : 1 te 2 posto kuhinjske soli. Zatim izvažemo 100 grama jagoda i 100 grama graška te ih usitnimo blenderom. Smjesu za izolaciju DNA pripremamo tako da u usitnjeni grašak, odnosno jagode, dodamo ekstrakcijsku otopinu. Smjesu zagrijavamo na 60 Celzijevih stupnjeva 15 minuta povremeno je miješajući. Smjesu graška i jagoda filtriramo kroz filtarski papir u lijevku. Uzimamo 4 mL filtrata i dodajemo 1 mL soka od ananasa. Naime, sok ananasa sadržava enzim koji razgrađuje biljne proteine. Sve zajedno inkubiramo 10 minuta na 37 Celzijevih stupnjeva. Nakon inkubacije filtratu pažljivo dodajemo 1 mL, na ledu ohlađenog, 96%-tnog etanola. Važno je etanol dodavati polako, kapaljkom uz stijenku epruvete, kako se slojevi ne bi pomiješali. DNA se istaložila u alkoholnom sloju u obliku tankih bijelih niti. Dobivene niti možemo lako izdvojiti drvenim štapićem. . Transkript: Ovim pokusom izolirat ćemo molekulu DNA iz stanica graška i jagode. Potrebno je pripremiti ekstrakcijsku otopinu s pomoću koje ćemo izolirati DNA. Za pripremu su potrebni voda i deterdžent u omjeru 9 : 1 te 2 posto kuhinjske soli. Zatim izvažemo 100 grama jagoda i 100 grama graška te ih usitnimo blenderom. Smjesu za izolaciju DNA pripremamo tako da u usitnjeni grašak, odnosno jagode, dodamo ekstrakcijsku otopinu. Smjesu zagrijavamo na 60 Celzijevih stupnjeva 15 minuta povremeno je miješajući. Smjesu graška i jagoda filtriramo kroz filtarski papir u lijevku. Uzimamo 4 mL filtrata i dodajemo 1 mL soka od ananasa. Naime, sok ananasa sadržava enzim koji razgrađuje biljne proteine. Sve zajedno inkubiramo 10 minuta na 37 Celzijevih stupnjeva. Nakon inkubacije filtratu pažljivo dodajemo 1 mL, na ledu ohlađenog, 96%-tnog etanola. Važno je etanol dodavati polako, kapaljkom uz stijenku epruvete, kako se slojevi ne bi pomiješali. DNA se istaložila u alkoholnom sloju u obliku tankih bijelih niti. Dobivene niti možemo lako izdvojiti drvenim štapićem. .
#2 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene ilustracije. Odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.
Na ilustraciji su prikazani svi kromosomi u tjelesnoj stanici čovjeka, ali dogodila se određena mutacija u broju kromosoma.

Je li se broj kromosoma povećao ili smanjio? 

Na kojem se kromosomu dogodila mutacija? 

Kako nazivamo genski poremećaj prikazan na slici?

#3 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Kako srpasti oblik eritrocita utječe na organizam?

#4 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti. Povežite frazeme i njegova značenja.

svakom loncu poklopac skrivena opasnost
praviti se Englez teško se razboljeti
dok kažeš keks neiskrene ili lažne emocije
mačji kašalj velikom brzinom, u najkraćem roku
pasti u krevet imati komentar na sve
trojanski konj glumiti nerazumijevanje
pasja vrućina nepodnošljiva vrućina
krokodilske suze sitnica, nešto zanemarivo

U sljedećem zadatku označite je li tvrdnja točna ili netočna.

Frazem ima značenje samo kao cjelina, a sastav mu je promjenjiv.

U sljedećem zadatku označite je li tvrdnja točna ili netočna.

Kada su riječi povezane i čine frazem, imaju novo, preneseno značenje.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite frazeme i njegova značenja.

ići glavom kroza zid dati nešto lijepo onome tko to ne razumije
zaljubiti se do ušiju biti nesiguran
biti na iglama postići nešto na silu
kao jaje jajetu biti nalik na, jako sličiti
bacati biserje pred svinje jako se zaljubiti

U sljedećem zadatku dopunite frazeme tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

dužan kao 

dužan kao

praviti se

držati se kao mila

peta

nevjerni

posao

muke

kutija

star kao

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Koja su najvažnija obilježja frazema?

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Molekula DNA građena je od jednog lanca. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Geni su manji dijelovi molekule DNA koji određuju nasljedne osobine.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kromosomi su dijelovi molekule DNA.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da ih smjestite na točno mjesto u rečenicama.

su građeni od DNA. su vidljivi u stanici samo za vrijeme diobe stanice.

Geni
Kromosomi

U sljedećem zadatku dopunite rečenicu ponuđenim pojmovima. To ćete učiniti tako da ih smjestite na točno mjesto u rečenicama.
 

Promjene nasljedne upute na molekuli DNA ili kromosomima nazivamo

.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

U jezgri tjelesne stanice čovjeka ima

kromosoma ili

para kromosoma.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Između dviju dioba molekula DNA je

u dugačke i tanke niti, a tijekom diobe molekula DNA ima štapićasti oblik koji zovemo

.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Mutacije su u tjelesnim stanicama

, a u spolnim stanicama

.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Sparite dijelove nasljednog materijala s njihovim opisom.

kromosom dva lanca spiralno uvijena u uzvojnicu
geni  adenin, timin, gvanin, citozin
DNA molekula odsječci molekule DNA koji nose uputu za nasljedna svojstva
dušične baze struktura vidljiva tijekom diobe stanice

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Koja je molekula nasljedna tvar svih živih bića?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U kojem je dijelu stanice smještena nasljedna tvar?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.
Što od navedenog nastaje oplodnjom jajne stanice spermijem?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koliki je broj kromosoma u tjelesnim stanicama osoba s Downovim sindromom?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću ilustracije kromosoma. Na ilustraciji su točkama označeni dijelovi kromosoma i molekule DNA. Nazivima dijelova pridruženi su brojevi koji se nalaze ispod ilustracije. Smjestite brojeve na točno mjesto na ilustraciji.

1 – kromosom


2 – dušične baze


3 – DNA


4 – bjelančevine 

slika
1
2
3
4

U sljedećem zadatku označite je li tvrdnja točna ili netočna.

Frazem ima značenje samo kao cjelina, a sastav mu se može mijenjati ovisno o surječju.

U sljedećem zadatku označite je li tvdrnja točna ili netočna.

Kada su riječi povezane i čine frazem, svaka zadržava svoje osnovno, doslovno značenje.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite frazeme i njegova značenja.

izvoditi bijesne gliste sklopiti primirje
dati petama vjetra prenemagati se, izmotavati se
tražiti iglu u plastu sijena dobiti neispravan proizvod, biti nasamaren
kupiti mačka u vreći pobjeći
zakopati ratnu sjekiru tražiti nemoguće

U sljedećem zadatku dopunite frazeme tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

konj

Martin u Zagreb, Martin iz

zagrijati 

grlom u 

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Koja su najvažnija obilježja frazema?

11. (Ne)raskidiva veza

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • BIO 1 Naučit ćete opisati molekulu DNA i njezinu građu.
  • BIO 2 Naučit ćete povezati DNA molekulu, gen i kromosom.
  • BIO 3 Naučit ćete objasniti stalnost broja kromosoma.
  • BIO 4 Naučit ćete objasniti što su mutacije i kako nastaju.
  • HJ 1 Naučit ćete prepoznati frazeme kao ustaljene izraze prenesenoga značenja.
  • HJ 2 Naučit ćete objasniti značenje frazema.
  • HJ 3 Naučit ćete prepoznati obilježja frazema.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Najbolji spoj - Ishodi učenja: KEM OŠ D.8.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.4. Povezuje različite načine razmnožavanja organizama s nasljeđivanjem roditeljskih osobina i evolucijom., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., MAT OŠ D.8.1. Primjenjuje Pitagorin poučak., MAT OŠ C.8. Primjenjuje kompoziciju preslikavanja u ravnini (izborni ishod)., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., BIO OŠ B.8.4. Povezuje različite načine razmnožavanja organizama s nasljeđivanjem roditeljskih osobina i evolucijom., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK B.8.3. Učenik sviranjem i/ ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ B.8.1. Povezuje razdvajanja električnog naboja s električnom strujom i naponom., FIZ OŠ A.8.4. Objašnjava električni otpor vodiča., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R., MAT OŠ B.8.2. Primjenjuje razmjer., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., MAT OŠ B.8.2. Primjenjuje razmjer., MAT OŠ C.8.3. Primjenjuje Talesov poučak., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenog ačitanjem književnih tekstova., OŠ HJ B.8.2. Učenik interpretira književni tekst na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti., FIZ OŠ B.8.1. Povezuje razdvajanja električnog naboja s električnom strujom i naponom., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., OŠ HJ A.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK C.8.1. Opisuje spajanje različitih vrsta glazbe (crossover)., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.2. Učenik uspoređuje i vrednuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
    1. Videolekcija 3.2: Ljubav je u zraku - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati Pitagorin poučak., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati kompoziciju preslikavanja u ravnini (izborni ishod)., LK 1 Naučit ćete prepoznati i razlikovati likovne tehnike mozaika i vitraja., LK 2 Naučit ćete koji je proces nastanka likovnog rada te na koji se način dijelovi spajaju u cjelinu., LK 3 Naučit ćete što je optička ravnoteža te ćete ju uočiti na primjerima iz neposredne stvarnosti., LK 4 Naučit ćete prepoznati i razlikovati pojmove zrcaljenja, translacije i rotacije u likovnim i primjerima iz vaše okoline., GK 1 Naučit ćete obilježja romantičke glazbe.
    2. Videolekcija 3.3: Vodi li, ne vodi li - Ishodi učenja: KEM 4 Naučit ćete opisati svojstva ionskih spojeva., FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu struju i njihove jedinice., FIZ 2 Naučit ćete izračunati električni otpor s pomoću drugih električnih veličina., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati električne vodiče od izolatora., KEM 1 Naučit ćete što su ioni, kako nastaju te kako ih označujemo., KEM 2 Naučit ćete opisati građu ionskih spojeva te moći objasniti što je formulska jedinka., KEM 3 Naučit ćete imenovati ionske spojeve., KEM 5 Naučit ćete objasniti što su elektroliti.
    3. Videolekcija 3.4: Serija i paralela - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete dijelove strujnog kruga., FIZ 2 Naučit ćete svojstva serijskog i paralelnog spoja trošila., FIZ 3 Naučit ćete na koji se način ampermetar spaja u strujni krug., FIZ 4 Naučit ćete na koji se način voltmetar spaja u strujni krug., FIZ 5 Naučit ćete objasniti grananje struje u paralelnom spoju trošila., FIZ 6 Naučit ćete objasniti obilježja struje u serijskom spoju trošila., FIZ 7 Naučit ćete odrediti napon u serijskom spoju trošila., FIZ 8 Naučit ćete odrediti napon u paralelnom spoju trošila., MAT 1 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u R., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati razmjer., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama.
    4. Videolekcija 3.5: Jedan i jedinstven - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje građe elementarnih tvari ugljika i ugljikovih spojeva., KEM 2 Naučit ćete opisati svojstva i uporabu elementarnih tvari ugljika., KEM 3 Naučit ćete objasniti postojanje velikog broja organskih spojeva u odnosu prema broju anorganskih spojeva ugljika., KEM 4 Naučit ćete što objasniti su izomeri., HJ 1 Naučit ćete izraditi prezentaciju., HJ 2 Naučit ćete pravila izvođenja izlaganja s prezentacijom., HJ 3 Naučit ćete kako s pomoću vježbi smanjiti tremu., HJ 4 Naučit ćete razgovijetno govoriti primjenjujući govorne vrednote.
    5. Videolekcija 3.6: Sinonimi u ravnini - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati razmjer., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati Talesov poučak., HJ 1 Prepoznat ćete i spajati riječi prema sličnom i suprotnom značenju., HJ 2 Imenovat ćete i razlikovati sinonime i antonime., HJ 3 Razlikovat ćete istoznačnice i bliskoznačnice.
    6. Videolekcija 3.7: Magnetska privlačnost - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete što su magneti i kako se njima koristimo u svakodnevnom životu., FIZ 2 Naučit ćete o feromagnetičnim materijalima poput željeza, nikla i kobalta te kako ti materijali reagiraju na magnetsko polje i koja su njihova svojstva., FIZ 3 Naučit ćete kako se životinje poput ptica i riba koriste magnetskim poljem za navigaciju., FIZ 4 Naučit ćete više o magnetskim silnicama., FIZ 5 Naučit ćete da električna struja oko vodiča kojim prolazi stvara magnetsko polje., HJ 1 Naučit ćete uočiti i opisati osnovne zakonitosti dramskoga roda., HJ 2 Prepoznat ćete osobitosti dramskog teksta uočavajući petodijelnu strukturu: izlaganje, zaplet, vrhunac, rasplet i završetak., HJ 3 Analizirat ćete simboliku i teme u Romeu i Juliji i način na koji se Shakespeare koristi tim elementima kako bi komunicirao s publikom.
    7. Videolekcija 3.8: Tajna dobre frizure - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu energiju i snagu te njihove jedinice., FIZ 2 Naučit ćete kako razlikovati zagrijavanje i hlađenje s pomoću električne energije., HJ 1 Naučit ćete osnovne elemente pisanja sažetka te kako tekst oblikovati u sažetak., HJ 2 Naučit ćete kako tumačiti grafički prikaz.
    8. Videolekcija 3.9: Kreativni studio - Ishodi učenja: LK 1 Naučit ćete što je animirani film i koje su razlike između različitih postupaka animacije., LK 2 Naučit ćete razlikovati materijale u animiranju., LK 3 Naučit ćete prepoznati i razlikovati filmski kadar, plan i format., LK 4 Naučit ćete razlikovati računalnu animaciju od klasične animacije., GK 1 Naučit ćete obilježja različitih glazbeno-scenskih vrsta., GK 2 Naučit ćete razlikovati glazbeno-scenske vrste., GK 3 Naučit ćete auditivno prepoznati konkretne primjere glazbeno-scenskih brojeva.
    9. Videolekcija 3.10: Daj mi ime - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti kako se stvara te primjenjuje kemijsko nazivlje i simbolika za opisivanje sastava tvari na primjeru kemijskih elemenata., Naučit ćete opisati i prepoznati novotvorenice te objasniti razloge njihova nastajanja., Naučit ćete definirati jezično posuđivanje te razlikovati vrste posuđenica u hrvatskome jeziku.