Učitavanje

13. Vodi li, ne vodi li

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 4 Naučit ćete opisati svojstva ionskih spojeva.
  • FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu struju i njihove jedinice.
  • FIZ 2 Naučit ćete izračunati električni otpor s pomoću drugih električnih veličina.
  • FIZ 3 Naučit ćete razlikovati električne vodiče od izolatora.
  • KEM 1 Naučit ćete što su ioni, kako nastaju te kako ih označujemo.
  • KEM 2 Naučit ćete opisati građu ionskih spojeva te moći objasniti što je formulska jedinka.
  • KEM 3 Naučit ćete imenovati ionske spojeve.
  • KEM 5 Naučit ćete objasniti što su elektroliti.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Gibanje električnih
naziva se električna
. Kako bi materijalom prolazila električna struja, na njegovim krajevima mora postojati električni
. Struju mjerimo u
, a napon u
.
#2 Zadatak

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Materijali koji dobro provode električnu struju nazivaju se električni

, a oni koji je loše provode nazivaju se električni

.

Pridružite oznaku kemijskih vrsta crtežima njihovih modela.

Slika
CO2
NH3
HCl
H2
NaCl
S8
H2O
H2SO4

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja od navedenih oznaka označuje 5 molekula klora?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja od sljedećih kemijskih formula označuje natrijev klorid?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kemijska formula glukoze je C6H12O6. U kojem su omjeru u glukozi povezani ugljik, vodik i kisik?

U sljedećem zadatku razvrstajte oznake tvari prema uputi. Označite oznaku i smjestite je u odgovarajući stupac.

Razvrstajte prikazane kemijske vrste na elementarne tvari i kemijske spojeve.

N 2
S 8
CH 3OH
O 3
Cl 2
H 2
H 2SO 4
H 2O
NH 3
HCl
ELEMENTARNE TVARI
KEMIJSKI SPOJEVI

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Ioni su stabilne čestice pozitivnoga ili negativnoga naboja.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Pozitivno nabijeni ioni zovu se anioni.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je oznaka fluoridnog iona?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što označuje simbol Mg2+?

Odaberite omjer u padajućem izborniku tako da rečenica bude točna.

U formulskoj jedinki natrijeva sulfida omjer iona je 

.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kemijsko ime soli tvori se od imena kationa i od imena aniona kiseline u formulskoj jedinki spoja.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite ime soli s njezinom formulom.

NH4Cl

MgCO3

NaF

MgCl2

Za one koji žele znati više

I kuhinjski šećer i kuhinjska sol kristalne su tvari. Otopimo li kuhinjski šećer u vodi, nastaje otopina slatkog okusa koja ne provodi struju. Otapanjem kuhinjske soli u vodi nastaje slana otopina koja provodi struju.

Koja razlika u strukturi kuhinjskog šećera, odnosno kuhinjske soli izaziva razliku u provodljivosti njihovih vodenih otopina?

Gradivne su jedinice kristala kuhinjskog šećera molekule saharoze čija je kemijska formula C12H22O11. Otapanjem u vodi raspada se kristalna struktura i molekule saharoze odlaze u otopinu gdje ih okružuju molekule vode. Nastala je otopina neelektrolit, ne provodi struju jer u njoj nema slobodnih iona.

Za one koji žele znati više

U biologiji i medicini elektroliti su skupni naziv za anione i katione u živim bićima.

Zdrava ravnoteža elektrolita u tijelu iznimno je važna jer elektroliti pomažu u održavanju normalne funkcije mišića, živčanog sustava, srca i drugih organa. Elektroliti pomažu pri održavanju pH vrijednosti u organizmu, reguliraju količinu elektrolita u krvnoj plazmi, izvanstaničnoj tekućini i tekućini unutar stanica, omogućuju mišićne kontrakcije, prijenos živčanih impulsa i normalan rad srca.

Neravnoteža u elektrolitima u tijelu može izazvati ozbiljne zdravstvene probleme, poput grčeva, poremećaja srčanog ritma, dehidracije, edema i krvožilnih poremećaja. Kako bi se dijagnosticirala neravnoteža elektrolita u tijelu, rade se testovi u urinu i krvi.

Mnogi se lijekovi i terapije temelje na otopinama elektrolita koje se primjenjuju u obliku infuzija za vraćanje ravnoteže elektrolita koja se poremetila zbog bolesti i sličnih stanja.

Procjena znanja

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Uparite fizičku veličinu s mjernom jedinicom.

električna struja om
električni napon amper
električni otpor volt

Odabirom točnog pojma u padajućem izborniku riješite zadatak.
 

Metalnom žicom prolazi struja iznosa 1 A kad je na njezinim krajevima napon iznosa 3 V. Električni otpor te žice jednak je

.

Sljedeći zadatak riješite nakon što pogledate videozapis. 

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Materijal od kojeg je sačinjena žarulja električni je
. Električni
 žarulje mijenja se s vremenom, pa je ona primjer
 vodiča.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji od ponuđenih nizova kemijskih spojeva sadržava samo soli?

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite ime soli s njezinom kemijskom formulom.

CaCO3

CaF2  

NH4Br 

Na2CO3

FeCl3  

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja je od navedenih tvrdnji točna? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koji od navedenih spojeva otapanjem u vodi daje elektrolit?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U kojem su omjeru kationi magnezija i jodidni ioni u kristalu magnezijeva jodida?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Odaberite niz u kojem su ispravno navedeni ioni u sastavu kalcijeva karbonata.

13. Vodi li, ne vodi li

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • KEM 4 Naučit ćete opisati svojstva ionskih spojeva.
  • FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu struju i njihove jedinice.
  • FIZ 2 Naučit ćete izračunati električni otpor s pomoću drugih električnih veličina.
  • FIZ 3 Naučit ćete razlikovati električne vodiče od izolatora.
  • KEM 1 Naučit ćete što su ioni, kako nastaju te kako ih označujemo.
  • KEM 2 Naučit ćete opisati građu ionskih spojeva te moći objasniti što je formulska jedinka.
  • KEM 3 Naučit ćete imenovati ionske spojeve.
  • KEM 5 Naučit ćete objasniti što su elektroliti.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Najbolji spoj - Ishodi učenja: KEM OŠ D.8.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.4. Povezuje različite načine razmnožavanja organizama s nasljeđivanjem roditeljskih osobina i evolucijom., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., MAT OŠ D.8.1. Primjenjuje Pitagorin poučak., MAT OŠ C.8. Primjenjuje kompoziciju preslikavanja u ravnini (izborni ishod)., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., BIO OŠ B.8.4. Povezuje različite načine razmnožavanja organizama s nasljeđivanjem roditeljskih osobina i evolucijom., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK B.8.3. Učenik sviranjem i/ ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ B.8.1. Povezuje razdvajanja električnog naboja s električnom strujom i naponom., FIZ OŠ A.8.4. Objašnjava električni otpor vodiča., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R., MAT OŠ B.8.2. Primjenjuje razmjer., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., MAT OŠ B.8.2. Primjenjuje razmjer., MAT OŠ C.8.3. Primjenjuje Talesov poučak., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenog ačitanjem književnih tekstova., OŠ HJ B.8.2. Učenik interpretira književni tekst na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti., FIZ OŠ B.8.1. Povezuje razdvajanja električnog naboja s električnom strujom i naponom., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., OŠ HJ A.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK C.8.1. Opisuje spajanje različitih vrsta glazbe (crossover)., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.2. Učenik uspoređuje i vrednuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
    1. Videolekcija 3.1: (Ne)raskidiva veza - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati molekulu DNA i njezinu građu., BIO 2 Naučit ćete povezati DNA molekulu, gen i kromosom., BIO 3 Naučit ćete objasniti stalnost broja kromosoma., BIO 4 Naučit ćete objasniti što su mutacije i kako nastaju., HJ 1 Naučit ćete prepoznati frazeme kao ustaljene izraze prenesenoga značenja., HJ 2 Naučit ćete objasniti značenje frazema., HJ 3 Naučit ćete prepoznati obilježja frazema.
    2. Videolekcija 3.2: Ljubav je u zraku - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati Pitagorin poučak., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati kompoziciju preslikavanja u ravnini (izborni ishod)., LK 1 Naučit ćete prepoznati i razlikovati likovne tehnike mozaika i vitraja., LK 2 Naučit ćete koji je proces nastanka likovnog rada te na koji se način dijelovi spajaju u cjelinu., LK 3 Naučit ćete što je optička ravnoteža te ćete ju uočiti na primjerima iz neposredne stvarnosti., LK 4 Naučit ćete prepoznati i razlikovati pojmove zrcaljenja, translacije i rotacije u likovnim i primjerima iz vaše okoline., GK 1 Naučit ćete obilježja romantičke glazbe.
    3. Videolekcija 3.4: Serija i paralela - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete dijelove strujnog kruga., FIZ 2 Naučit ćete svojstva serijskog i paralelnog spoja trošila., FIZ 3 Naučit ćete na koji se način ampermetar spaja u strujni krug., FIZ 4 Naučit ćete na koji se način voltmetar spaja u strujni krug., FIZ 5 Naučit ćete objasniti grananje struje u paralelnom spoju trošila., FIZ 6 Naučit ćete objasniti obilježja struje u serijskom spoju trošila., FIZ 7 Naučit ćete odrediti napon u serijskom spoju trošila., FIZ 8 Naučit ćete odrediti napon u paralelnom spoju trošila., MAT 1 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u R., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati razmjer., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama.
    4. Videolekcija 3.5: Jedan i jedinstven - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje građe elementarnih tvari ugljika i ugljikovih spojeva., KEM 2 Naučit ćete opisati svojstva i uporabu elementarnih tvari ugljika., KEM 3 Naučit ćete objasniti postojanje velikog broja organskih spojeva u odnosu prema broju anorganskih spojeva ugljika., KEM 4 Naučit ćete što objasniti su izomeri., HJ 1 Naučit ćete izraditi prezentaciju., HJ 2 Naučit ćete pravila izvođenja izlaganja s prezentacijom., HJ 3 Naučit ćete kako s pomoću vježbi smanjiti tremu., HJ 4 Naučit ćete razgovijetno govoriti primjenjujući govorne vrednote.
    5. Videolekcija 3.6: Sinonimi u ravnini - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati razmjer., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati Talesov poučak., HJ 1 Prepoznat ćete i spajati riječi prema sličnom i suprotnom značenju., HJ 2 Imenovat ćete i razlikovati sinonime i antonime., HJ 3 Razlikovat ćete istoznačnice i bliskoznačnice.
    6. Videolekcija 3.7: Magnetska privlačnost - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete što su magneti i kako se njima koristimo u svakodnevnom životu., FIZ 2 Naučit ćete o feromagnetičnim materijalima poput željeza, nikla i kobalta te kako ti materijali reagiraju na magnetsko polje i koja su njihova svojstva., FIZ 3 Naučit ćete kako se životinje poput ptica i riba koriste magnetskim poljem za navigaciju., FIZ 4 Naučit ćete više o magnetskim silnicama., FIZ 5 Naučit ćete da električna struja oko vodiča kojim prolazi stvara magnetsko polje., HJ 1 Naučit ćete uočiti i opisati osnovne zakonitosti dramskoga roda., HJ 2 Prepoznat ćete osobitosti dramskog teksta uočavajući petodijelnu strukturu: izlaganje, zaplet, vrhunac, rasplet i završetak., HJ 3 Analizirat ćete simboliku i teme u Romeu i Juliji i način na koji se Shakespeare koristi tim elementima kako bi komunicirao s publikom.
    7. Videolekcija 3.8: Tajna dobre frizure - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu energiju i snagu te njihove jedinice., FIZ 2 Naučit ćete kako razlikovati zagrijavanje i hlađenje s pomoću električne energije., HJ 1 Naučit ćete osnovne elemente pisanja sažetka te kako tekst oblikovati u sažetak., HJ 2 Naučit ćete kako tumačiti grafički prikaz.
    8. Videolekcija 3.9: Kreativni studio - Ishodi učenja: LK 1 Naučit ćete što je animirani film i koje su razlike između različitih postupaka animacije., LK 2 Naučit ćete razlikovati materijale u animiranju., LK 3 Naučit ćete prepoznati i razlikovati filmski kadar, plan i format., LK 4 Naučit ćete razlikovati računalnu animaciju od klasične animacije., GK 1 Naučit ćete obilježja različitih glazbeno-scenskih vrsta., GK 2 Naučit ćete razlikovati glazbeno-scenske vrste., GK 3 Naučit ćete auditivno prepoznati konkretne primjere glazbeno-scenskih brojeva.
    9. Videolekcija 3.10: Daj mi ime - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti kako se stvara te primjenjuje kemijsko nazivlje i simbolika za opisivanje sastava tvari na primjeru kemijskih elemenata., Naučit ćete opisati i prepoznati novotvorenice te objasniti razloge njihova nastajanja., Naučit ćete definirati jezično posuđivanje te razlikovati vrste posuđenica u hrvatskome jeziku.