Učitavanje

16. Sinonimi u ravnini

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • MAT 1 Naučit ćete primjenjivati razmjer.
  • MAT 2 Naučit ćete primjenjivati Talesov poučak.
  • HJ 1 Prepoznat ćete i spajati riječi prema sličnom i suprotnom značenju.
  • HJ 2 Imenovat ćete i razlikovati sinonime i antonime.
  • HJ 3 Razlikovat ćete istoznačnice i bliskoznačnice.
#1 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. Zadatak riješite s pomoću crteža. Izračunajte nepoznatu veličinu.

#2 Zadatak

U sljedećem zadatku označite točan odgovor. Zadatak riješite s pomoću crteža. 
Na slici su slični pravilni peterokuti. Koeficijent sličnosti je 1.5. Kolika je stranica većeg peterokuta?

Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite sinonimske parove:

odlično  transformacija
oduzeti  obustava
dopustiti reorganizacija
blokada dozvoliti
reforma uskratiti
preobrazba  pismohrana
arhiv  izvrsno

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi.

Označite riječ i nakon toga označite odgovarajući stupac.

Razvrstajte sinonimske parove u bliskoznačnice ili istoznačnice.

gora – planina
ljutnja – bijes
muž – suprug
sistem – sustav
tuga – žalost
pisac – književnik
bliskoznačnice
istoznačnice

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.

Svaku navedenu riječ uparite s njezinim sinonimom.

biografija

biografija

sklonidba

konjugacija

slovnica

strofa

glasovir

U sljedećem zadatku nastavite niz upisivanjem pojmova.

Zamijenite označene riječi istoznačnicama ili bliskoznačnicama.

Točan će odgovor dati uvodne stihove Cesarićeve pjesme „Balada iz predgrađa“.

....I lije na uglu petrolejska svjetiljka ....I lije na uglu petrolejska
Sjajnost crvenkastožutu
crvenkastožutu
Na debeli glib kraj stare ograde Na debelo
kraj staroga
I dvije, tri opeke na putu. I dvije, tri
na putu.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Povežite antonimske parove.

nadvožnjak  podvožnjak
unijeti  razoružati
oružati  iznijeti
topao hladan
stara lažan
otvoren zatvoren
istinit lažan

Odabirom točne riječi u padajućem izborniku riješite zadatak.

Svaku navedenu riječ uparite s njezinim antonimom.

jutro

jutro

gore

ispod

kasno

početak

vruć

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Označite riječi koje nemaju svoju suprotnicu.

U sljedećem zadatku nastavite niz upisivanjem pojmova.

Zamijenite označene riječi istoznačnicama ili bliskoznačnicama. Točan će odgovor dati stihove Tadijanovićeve pjesme „Visoka žuta žita“.

Kada u rumene zore             Kada u rumene zore
Ili u nejasna jutra                  Ili u
jutra
Prolazim                 Prolazi
Poljima rosnim        Poljima rosnim
Gdje star vjetar njiše lake klasove     Gdje 
vjetar njiše
klasove
Niskog žutog žita,            
žutog žita,
Iznenada krenem;             Iznenada 
;
I gle!                     I gle!
Moje srce, od radosti, tiho kuca     Moje srce, od radosti, 
kuca
Kao zlatan sat.                 Kao zlatan sat.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim riječima.

pravci na krakovima kuta odsijecaju dužine proporcionalnih duljina.
Ako pravci na krakovima kuta odsijecaju dužine

duljina, tada su ti pravci usporedni.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna. Zadatak riješite s pomoću crteža. Odaberite sve jednakosti koje vrijede za ovaj crtež.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Usporedni pravci odsijecaju na krakovima kuta obrnuto proporcionalne dužine.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Dužinu ne možemo podijeliti na tri jednaka dijela bez mjerenja.  

U sljedećem zadatku odaberite točan odgovor. Zadatak riješite s pomoću crteža.

Izračunajte nepoznatu veličinu.

U sljedećem zadatku označite točne tvrdnje. Tri su odgovora točna.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Riječi lijevo – desno su
par riječi jer imaju
značenje. Riječi školovanje – obrazovanje su
par jer imaju
značenje.

Označite riječ i nakon toga označite odgovarajući stupac. 
Razvrstajte ponuđene riječi u sinonime ili antonime.

iskren – neiskren
ponosan – gord
ispod – iznad
radosno – veselo
mršav – debeo
stalno – učestalo
vatra – plamen
pažnja – pozornost
sitno – krupno
malo – veliko
sinonimi
antonimi

U sljedećem zadatku dopunite rečenice ponuđenim riječima. Dvije su riječi višak.

Istoznačnica riječi avantura je

. Bliskoznačnica riječi žena je

. Istoznačnica riječi svršetak je

. Bliskoznačnica riječi jednak je

. Istoznačnica riječi mio je

. Bliskoznačnica riječi knjiga je

.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Jedna riječ može imati i sinonimski i antonimski par.

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi. 
Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.
U ponuđenim narodnim izrekama prepoznajte tri antonimska para te ih redom izdvojite i smjestite u odgovarajući stupac.

 


Bolje ikad nego nikad.

Neće grom u koprive.

Jutro je pametnije od večeri.

Navika je dobar sluga, ali loš gospodar.

Tiha voda brege dere.

večer
loš
jutro
dobar
ikad
nikad
riječ antonimskog para
riječ antonimskog para

16. Sinonimi u ravnini

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • MAT 1 Naučit ćete primjenjivati razmjer.
  • MAT 2 Naučit ćete primjenjivati Talesov poučak.
  • HJ 1 Prepoznat ćete i spajati riječi prema sličnom i suprotnom značenju.
  • HJ 2 Imenovat ćete i razlikovati sinonime i antonime.
  • HJ 3 Razlikovat ćete istoznačnice i bliskoznačnice.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Najbolji spoj - Ishodi učenja: KEM OŠ D.8.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.4. Povezuje različite načine razmnožavanja organizama s nasljeđivanjem roditeljskih osobina i evolucijom., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., MAT OŠ D.8.1. Primjenjuje Pitagorin poučak., MAT OŠ C.8. Primjenjuje kompoziciju preslikavanja u ravnini (izborni ishod)., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., BIO OŠ B.8.4. Povezuje različite načine razmnožavanja organizama s nasljeđivanjem roditeljskih osobina i evolucijom., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK B.8.3. Učenik sviranjem i/ ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ B.8.1. Povezuje razdvajanja električnog naboja s električnom strujom i naponom., FIZ OŠ A.8.4. Objašnjava električni otpor vodiča., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima., MAT OŠ B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R., MAT OŠ B.8.2. Primjenjuje razmjer., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ D.8.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama., KEM OŠ D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima., OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu., MAT OŠ B.8.2. Primjenjuje razmjer., MAT OŠ C.8.3. Primjenjuje Talesov poučak., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenog ačitanjem književnih tekstova., OŠ HJ B.8.2. Učenik interpretira književni tekst na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti., FIZ OŠ B.8.1. Povezuje razdvajanja električnog naboja s električnom strujom i naponom., FIZ OŠ D.8.2. Analizira učinke električne struje i magnetizam., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., OŠ HJ A.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., FIZ OŠ D.8.3. Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja., OŠ HJ A.8.6. Učenik uspoređuje različite odnose među riječima te objašnjava njihovo značenje u različitim kontekstima., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK C.8.1. Opisuje spajanje različitih vrsta glazbe (crossover)., OŠ LK A.8.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija., OŠ LK B.8.2. Učenik uspoređuje i vrednuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
    1. Videolekcija 3.1: (Ne)raskidiva veza - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete opisati molekulu DNA i njezinu građu., BIO 2 Naučit ćete povezati DNA molekulu, gen i kromosom., BIO 3 Naučit ćete objasniti stalnost broja kromosoma., BIO 4 Naučit ćete objasniti što su mutacije i kako nastaju., HJ 1 Naučit ćete prepoznati frazeme kao ustaljene izraze prenesenoga značenja., HJ 2 Naučit ćete objasniti značenje frazema., HJ 3 Naučit ćete prepoznati obilježja frazema.
    2. Videolekcija 3.2: Ljubav je u zraku - Ishodi učenja: MAT 1 Naučit ćete primjenjivati Pitagorin poučak., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati kompoziciju preslikavanja u ravnini (izborni ishod)., LK 1 Naučit ćete prepoznati i razlikovati likovne tehnike mozaika i vitraja., LK 2 Naučit ćete koji je proces nastanka likovnog rada te na koji se način dijelovi spajaju u cjelinu., LK 3 Naučit ćete što je optička ravnoteža te ćete ju uočiti na primjerima iz neposredne stvarnosti., LK 4 Naučit ćete prepoznati i razlikovati pojmove zrcaljenja, translacije i rotacije u likovnim i primjerima iz vaše okoline., GK 1 Naučit ćete obilježja romantičke glazbe.
    3. Videolekcija 3.3: Vodi li, ne vodi li - Ishodi učenja: KEM 4 Naučit ćete opisati svojstva ionskih spojeva., FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu struju i njihove jedinice., FIZ 2 Naučit ćete izračunati električni otpor s pomoću drugih električnih veličina., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati električne vodiče od izolatora., KEM 1 Naučit ćete što su ioni, kako nastaju te kako ih označujemo., KEM 2 Naučit ćete opisati građu ionskih spojeva te moći objasniti što je formulska jedinka., KEM 3 Naučit ćete imenovati ionske spojeve., KEM 5 Naučit ćete objasniti što su elektroliti.
    4. Videolekcija 3.4: Serija i paralela - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete dijelove strujnog kruga., FIZ 2 Naučit ćete svojstva serijskog i paralelnog spoja trošila., FIZ 3 Naučit ćete na koji se način ampermetar spaja u strujni krug., FIZ 4 Naučit ćete na koji se način voltmetar spaja u strujni krug., FIZ 5 Naučit ćete objasniti grananje struje u paralelnom spoju trošila., FIZ 6 Naučit ćete objasniti obilježja struje u serijskom spoju trošila., FIZ 7 Naučit ćete odrediti napon u serijskom spoju trošila., FIZ 8 Naučit ćete odrediti napon u paralelnom spoju trošila., MAT 1 Naučit ćete računati s algebarskim izrazima u R., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati razmjer., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama.
    5. Videolekcija 3.5: Jedan i jedinstven - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje građe elementarnih tvari ugljika i ugljikovih spojeva., KEM 2 Naučit ćete opisati svojstva i uporabu elementarnih tvari ugljika., KEM 3 Naučit ćete objasniti postojanje velikog broja organskih spojeva u odnosu prema broju anorganskih spojeva ugljika., KEM 4 Naučit ćete što objasniti su izomeri., HJ 1 Naučit ćete izraditi prezentaciju., HJ 2 Naučit ćete pravila izvođenja izlaganja s prezentacijom., HJ 3 Naučit ćete kako s pomoću vježbi smanjiti tremu., HJ 4 Naučit ćete razgovijetno govoriti primjenjujući govorne vrednote.
    6. Videolekcija 3.7: Magnetska privlačnost - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete što su magneti i kako se njima koristimo u svakodnevnom životu., FIZ 2 Naučit ćete o feromagnetičnim materijalima poput željeza, nikla i kobalta te kako ti materijali reagiraju na magnetsko polje i koja su njihova svojstva., FIZ 3 Naučit ćete kako se životinje poput ptica i riba koriste magnetskim poljem za navigaciju., FIZ 4 Naučit ćete više o magnetskim silnicama., FIZ 5 Naučit ćete da električna struja oko vodiča kojim prolazi stvara magnetsko polje., HJ 1 Naučit ćete uočiti i opisati osnovne zakonitosti dramskoga roda., HJ 2 Prepoznat ćete osobitosti dramskog teksta uočavajući petodijelnu strukturu: izlaganje, zaplet, vrhunac, rasplet i završetak., HJ 3 Analizirat ćete simboliku i teme u Romeu i Juliji i način na koji se Shakespeare koristi tim elementima kako bi komunicirao s publikom.
    7. Videolekcija 3.8: Tajna dobre frizure - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za električnu energiju i snagu te njihove jedinice., FIZ 2 Naučit ćete kako razlikovati zagrijavanje i hlađenje s pomoću električne energije., HJ 1 Naučit ćete osnovne elemente pisanja sažetka te kako tekst oblikovati u sažetak., HJ 2 Naučit ćete kako tumačiti grafički prikaz.
    8. Videolekcija 3.9: Kreativni studio - Ishodi učenja: LK 1 Naučit ćete što je animirani film i koje su razlike između različitih postupaka animacije., LK 2 Naučit ćete razlikovati materijale u animiranju., LK 3 Naučit ćete prepoznati i razlikovati filmski kadar, plan i format., LK 4 Naučit ćete razlikovati računalnu animaciju od klasične animacije., GK 1 Naučit ćete obilježja različitih glazbeno-scenskih vrsta., GK 2 Naučit ćete razlikovati glazbeno-scenske vrste., GK 3 Naučit ćete auditivno prepoznati konkretne primjere glazbeno-scenskih brojeva.
    9. Videolekcija 3.10: Daj mi ime - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti kako se stvara te primjenjuje kemijsko nazivlje i simbolika za opisivanje sastava tvari na primjeru kemijskih elemenata., Naučit ćete opisati i prepoznati novotvorenice te objasniti razloge njihova nastajanja., Naučit ćete definirati jezično posuđivanje te razlikovati vrste posuđenica u hrvatskome jeziku.