Učitavanje

6. Eppur si muove

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • rješavati fizičke probleme
  • istraživati fizičke pojave
  • kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja
  • opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a
  • slušati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika

#1 Zadatak

Povlačenjem osobitosti nebeskih sustava u jedan od dvaju stupaca tablice razvrstajte ih točno.

Uputa: osobitosti se mogu ponavljati.

Tablica

Zemlja

Sunce

kružnica

elipsa

Zemlja

Sunce

planeti se čine bliži i manji od zvijezda
planeti se čine dalji i veći od zvijezda

#2 Zadatak

Odredite koliku će relativnu brzinu u odnosu na vlak i apsolutnu brzinu u odnosu na tlo nakon odbijanja imati loptica koju bacimo početnom brzinom od 15 m/s na:

a) Loptica će imati brzinu od 
 m/s u odnosu na vlak i 
 
 m/s u odnosu na tlo.
 

b) Loptica će imati brzinu od
 m/s u odnosu na vlak i 
 m/s u odnosu na tlo.

Bravo!
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory
Kartica igre memory

Procjena znanja

Osoba koja mirno stoji na peronu vlaka vidi vlak koji se giba pored nje konstantnom brzinom. Iz njene perspektive, brzina i gibanje vlaka izgledaju normalno. Međutim, osoba u vlaku:

Ako loptu bacite naprijed u vlaku u pokretu, promatraču u vlaku izgleda kao da leti ravno naprijed. Međutim, promatraču koji mirno stoji na peronu čini se da:

Dvije elastične gumene lopte postavimo jednu na drugu i bacimo okomito prema podu. U pod udare istovremeno, brzinom od 5 m/s. Lopte se odbijaju savršeno elastično. Otpor zraka, promjenu unutarnje energije i energije deformacije lopti zanemarujemo.

a) Nakon udara o pod, veća lopta imat će relativnu brzinu u odnosu na pod iznosa 
 m/s.
 

b) Nakon udara o pod, manja lopta imat će relativnu brzinu u odnosu na pod iznosa 
 m/s.
 

c) Relativna brzina dviju lopti bit će 
 m/s.

Dopunite rečenice:

a) Heliocentrični sustav prvi je predložio 
.
 

b) Prema Galilejevoj relativnosti, stanje jednolikog gibanja za promatrača u sustavu koji se jednoliko giba ravnopravno je stanju 
.
 

c) Sve do početka 20. stoljeća smatralo se da se svjetlost rasprostire gibanjem tvari koju su zvali 
.
 

d) Galilejeve transformacije promijenio je 
  kako bi obuhvaćale i slučajeve gibanja brzinom bliskom brzini svjetlosti.

Riješite zadatak točno/netočno.

Kod analize medijske poruke služimo se sljedećim pitanjima:

Izvor: Tko je autor medijske poruke? Je li pouzdan?

Kod analize medijske poruke služimo se sljedećim pitanjima:

Sadržaj: Kakva je poruka koja se prenosi i na koji način? Žanrovska odrednica (npr. vijesti, reportaža, kolumna, komentar)?

Kod analize medijske poruke služimo se sljedećim pitanjima:

Ciljna skupina: Kome je namijenjena poruka?

Kod analize medijske poruke služimo se sljedećim pitanjima:

Kontekst: Koji je kontekst u kojem se poruka prenosi?

Kod analize medijske poruke služimo se sljedećim pitanjima:

Perspektiva: Koja je perspektiva ili stav koji se očituje u medijskoj poruci? Je li  objektivan ili subjektivan?

6. Eppur si muove

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • rješavati fizičke probleme
  • istraživati fizičke pojave
  • kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja
  • opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a
  • slušati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Svemir - Ishodi učenja: opisivati model nastanka i strukturu svemira, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme, povezati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, rješavati fizičke probleme, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, opisivati i primjenjivati osnovne ideje specijalne teorije relativnosti, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, analizirati svojstva funkcija, primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, kritički razmotriti informacije o materijalima, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, istraživati fizičke pojave
    1. Videolekcija 1.1: Svemir - Ishodi učenja: razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, opisivati model nastanka i strukturu svemira, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije
    2. Videolekcija 1.2: Istraživanje svemira - Ishodi učenja: analizirati svojstva različitih vrsta zračenja te njihov utjecaj na čovjeka, razlikovati ionizirajuća i neionizirajuća zračenja, analizirati ß— radioaktivni raspad nuklida, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, opisivati model nastanka i strukturu svemira
    3. Videolekcija 1.3: Teraformiranje planeta - Ishodi učenja: razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme, opisivati model nastanka i strukturu svemira
    4. Videolekcija 1.4: Nebo (ni)je granica - Ishodi učenja: primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama, Razlikovati vrste materijala., analizirati svojstva funkcija, povezati svojstva materijala s reaktivnošću i uporabom, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, analizirati modele atoma i energetske spektre, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari
    5. Videolekcija 1.5: Znamo li sve o svemirskim postignućima? - Ishodi učenja: opisivati model nastanka i strukturu svemira, samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje, povezivati geopolitičke procese u svijetu s razdobljem svemirske utrke, analizirati odnose među velesilama u domeni svemirskih programa, samostalno i odgovorno upravljati prikupljenim informacijama, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova