Učitavanje

1. Svemir

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati
  • opisivati model nastanka i strukturu svemira
  • objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije

#1 Zadatak

Primjenom Dopplerovog efekta izmjereno je da se galaksija udaljava brzinom od 3750 km/s. Koliko je ta galaksija daleko od Zemlje?

v= 
km/s
 
H=
km/s*MPc
 
r=?
 
r=v/H
 
r=
MPc
 
r=
*10 - 6gs

#2 Zadatak

Fuzija vodika na Suncu odvija se u trima koracima koji se nazivaju proton-proton lanac. U jednoj reakciji koriste se 4 atoma vodika kako bi nastao 1 atom helija. Uspoređujući masu na početku i masu na kraju reakcije, možemo pronaći količinu oslobođene energije u reakciji. Koliko se energije oslobodi pri svakoj fuzijskoj reakciji? 

m(H) = 4 ∙ Ar(H) ∙ u =
∙ 10 -27 kg
 
E(4H) = 4 ∙ m(H) · c2 =
·10 -11 J
 
m(He) = Ar(He) ∙ u =
· 10 -27  kg
 
E(He) = m(He) · c2=
· 10 -11 J
 
dE = E(4H)- E(He) =
∙ 10 -11 J

Ar(H) = 1,0079
Ar(He) = 4,0026

u = 1,6605 · 10-27 kg

m (H ) ?          E(4H) = ?       E(He) = ?         dE =?

Koristiti Einsteinov izraz za izračun energije pomoću mase. 

#3 Zadatak

Povežite tip zvijezde s njenom skupinom u H-R dijagramu.

ZD - 4.1.1.
hiperdivovi
superdivovi
plavi divovi
poddivovi
bijeli patuljci
svijetli divovi
divovi
podpatuljci
glavni niz

Sada ćete pogledati virtualnu šetnju svemirom.

#4 Zadatak

Navedene pojmove povlačenjem miša odvuci na odgovarajuće mjesto u tablici.

Učka
Zrmanja
Papuk
Velika Gorica
porečki
zadarski
Modro jezero
Hrvat
Varaždin
Sava
Buje
Jarun
Zadranin
Velebit
Ekonimi
Hidronimi
Oronimi
Etnik
Ktetik
Etnonim

Koji je znanstvenik iznio teoriju da je svemir nastao iz praatoma?

Znanstvena disciplina koja proučava imena zove se
ili
.

Antroponime čine imena, nadimci i prezimena.

Procjena znanja

Odaberite točan odgovor.

 

Kojim postupkom u zvijezdama nastaju elementi složeniji od željeza?
Eksplozijom 
i
.

Odaberite točan odgovor.

Što od nabrojenog ne možemo doznati iz H-R dijagrama?

Nadopunite rečenice točnim odgovorima.
 

Znanstvena disciplina koja objašnjava postanak, razvoj i svrhu svemira s aspekta filozofije i znanosti naziva se

.
Da se galaksije udaljavaju od Zemlje eksperimentalno je otkrio

Galaksije koje se udaljavaju od Zemlje imaju

spektralnih linija.

Imena se dijele na antroponime (imena ljudi) i toponime (zemljopisna imena).

Postoje tri skupine toponima: ekonimi – imena naselja tj. mjesta, hidronimi – imena voda, oronimi – imena gora i planina.

Etnik je ime stanovnika nekog mjesta, države, kontinenta.

Ktetik je posvojni pridjev izveden od etnika.

Etnonim je ime naroda, npr. Hrvat.

Etimologija opisuje nastanak svemira.

1. Svemir

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati
  • opisivati model nastanka i strukturu svemira
  • objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Svemir - Ishodi učenja: opisivati model nastanka i strukturu svemira, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme, povezati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, rješavati fizičke probleme, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, opisivati i primjenjivati osnovne ideje specijalne teorije relativnosti, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, analizirati svojstva funkcija, primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, kritički razmotriti informacije o materijalima, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, istraživati fizičke pojave
    1. Videolekcija 1.2: Istraživanje svemira - Ishodi učenja: analizirati svojstva različitih vrsta zračenja te njihov utjecaj na čovjeka, razlikovati ionizirajuća i neionizirajuća zračenja, analizirati ß— radioaktivni raspad nuklida, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, opisivati model nastanka i strukturu svemira
    2. Videolekcija 1.3: Teraformiranje planeta - Ishodi učenja: razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme, opisivati model nastanka i strukturu svemira
    3. Videolekcija 1.4: Nebo (ni)je granica - Ishodi učenja: primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama, Razlikovati vrste materijala., analizirati svojstva funkcija, povezati svojstva materijala s reaktivnošću i uporabom, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, analizirati modele atoma i energetske spektre, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari
    4. Videolekcija 1.5: Znamo li sve o svemirskim postignućima? - Ishodi učenja: opisivati model nastanka i strukturu svemira, samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje, povezivati geopolitičke procese u svijetu s razdobljem svemirske utrke, analizirati odnose među velesilama u domeni svemirskih programa, samostalno i odgovorno upravljati prikupljenim informacijama, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
    5. Videolekcija 1.6: Eppur si muove - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a, slušati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika