Učitavanje

2. Istraživanje svemira

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati svojstva različitih vrsta zračenja te njihov utjecaj na čovjeka
  • razlikovati ionizirajuća i neionizirajuća zračenja
  • analizirati ß— radioaktivni raspad nuklida
  • objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova
  • opisivati model nastanka i strukturu svemira

#1 Zadatak

Odredi točnost tvrdnje odabirom točno ili netočno. 

Svjetlost specifične valne duljine emitira se tijekom prelaska elektrona iz stacionarnog u pobuđeno stanje i jednaka je količini uložene energije.

#2 Zadatak

Povežite svako od zračenja s njegovim mjestom u spektru elektromagnetskog zračenja.

Spektar elektromagnetskog zračenja
infracrveno zračenje
ultraljubičasto zračenje
rendgensko značenje
gama zrake
radio valovi
mikrovalovi
vidljiva svjetlost

Istražite dijelove James Webb teleskopa s pomoću 3D modela. Model možete okretati u prostoru.

#3 Zadatak

Uparite vrstu raspada s odgovarajućim zbivanjem tijekom radioaktivnog raspada nuklida.

α-raspad

ß--raspad

ß+-raspad

#4 Zadatak

Odaberite jedan točan odgovor. 

Koja je posljedica α-raspada radioaktivnog izotopa za nuklid Po-214?

Procjena znanja

Odaberite jedan točan odgovor.

Koje od navedenih zračenja ubrajamo u ionizirajuće zračenje?

Odaberite jedan točan odgovor.

Vrijeme poluraspada nuklida Sr-90 iznosi 29 godina. Koji nuklid nastaje ßraspadom toga nuklida?

Odredite točnost tvrdnje odabirući opciju točno ili netočno.

γ i X-zračenje imaju štetan učinak na tijelo čovjeka, a od utjecaja tih zračenja možemo se zaštiti aluminijskom folijom.

Povlačenjem povežite naziv satelita i dio spektra elektromagnetskog zračenja koji satelit prima iz svemira.

Tablica

gama-zrake

svjetlost

rendgensko zračenje

Fermi

Gaia

Chandra

Poredajte uspjehe SAD-a i SSSR-a kronološki.

1. Prvo živo biće u svemiru
2. Prvi čovjek u svemiru
3. Prvi ljudi na Mjesecu
4. Sastavljanje ISS-a u orbiti
5. Prva višečlana posada u svemiru
6. Lansiranje Space Shuttlea

2. Istraživanje svemira

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati svojstva različitih vrsta zračenja te njihov utjecaj na čovjeka
  • razlikovati ionizirajuća i neionizirajuća zračenja
  • analizirati ß— radioaktivni raspad nuklida
  • objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova
  • opisivati model nastanka i strukturu svemira
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Svemir - Ishodi učenja: opisivati model nastanka i strukturu svemira, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme, povezati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, rješavati fizičke probleme, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, opisivati i primjenjivati osnovne ideje specijalne teorije relativnosti, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, analizirati svojstva funkcija, primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, kritički razmotriti informacije o materijalima, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, istraživati fizičke pojave
    1. Videolekcija 1.1: Svemir - Ishodi učenja: razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, opisivati model nastanka i strukturu svemira, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije
    2. Videolekcija 1.3: Teraformiranje planeta - Ishodi učenja: razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme, opisivati model nastanka i strukturu svemira
    3. Videolekcija 1.4: Nebo (ni)je granica - Ishodi učenja: primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama, Razlikovati vrste materijala., analizirati svojstva funkcija, povezati svojstva materijala s reaktivnošću i uporabom, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, analizirati modele atoma i energetske spektre, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari
    4. Videolekcija 1.5: Znamo li sve o svemirskim postignućima? - Ishodi učenja: opisivati model nastanka i strukturu svemira, samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje, povezivati geopolitičke procese u svijetu s razdobljem svemirske utrke, analizirati odnose među velesilama u domeni svemirskih programa, samostalno i odgovorno upravljati prikupljenim informacijama, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
    5. Videolekcija 1.6: Eppur si muove - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a, slušati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika