Učitavanje

5. Preslikavanje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
  • analizirati svojstva funkcija
  • tumačiti strukturna obilježja teksta
  • samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama
  • prepoznavati referencije i aluzije na druge tekstove

#1 Zadatak

Uparite svaku od fotografija s odgovarajućim preslikavanjem:

Preslikavanja
Osna simetrija
Centralna simetrija
Homotetija
Rotacija

Zadano je preslikavanje koje svakom učeniku u razredu pridružuje određeni fakultet koji će taj učenik upisati nakon završene srednje škole.

 

Odaberite što bi bilo područje definicije tako zadane funkcije?

Područje vrijednosti funkcije ili kodomena tako zadane funkcije su

.

Ako svi fakulteti imaju barem jednog upisanog učenika, takvu funkciju nazivamo surjekcijom.

U doba digitalne ere, živjela je talentirana mlada spisateljica po imenu Emi. Sanjala je kako će jednog dana postati poznata i bogata poput J. K. Rowling. Njezine su priče bile originalne i kreativne, međutim, kao i svaki mladi autor, nije imala dovoljno samopouzdanja da ih podijeli s drugima.

Jednoga dana Emi je otkrila popularnu internetsku stranicu na kojoj je bilo moguće objaviti vlastite priče. Bila je oduševljena mogućnošću čitanja i objavljivanja zanimljivih i uspješnih tekstova. No, umjesto da se inspirira i razvija vlastiti stil, Emi je odlučila da će „posuditi" nekoliko rečenica prvo iz jednog, pa iz drugog, pa iz trećeg teksta. Bila je oduševljena konačnim rezultatom. Nadajući se da će dobiti pohvale i priznanje, Emi je postala svoj rad pod vlastitim imenom, uključujući i te „posuđene" dijelove.

Nakon objave na stranici, priča je postala iznimno popularna. Emi je bila presretna, ali osjećaj krivnje nije nestao. Naravno da je jedan od čitatelja primijetio sličnost između Eminog rada i drugih priča. Napisao je recenziju na Emin tekst i ukazao na sličnosti. Uskoro je cijela internetska zajednica saznala za slučaj plagiranja.

Emin ugled bio je narušen, proglašena je kradljivicom. Shvativši posljedice svojih postupaka, Emi se javno ispričala zbog plagiranja i time preuzela odgovornost. Shvatila je da priznanje i uspjeh dolaze samo vlastitim radom, trudom i autentičnošću. Nije odustala od pisanja, shvatila je da treba razvijati vlastiti i jedinstveni stil pisanja.

TEKST 1

Sa sigurnošću je sve općeprihvaćen stav, kako navodi i prof. dr. sc. Dubravka Zima, „Mažuranićkine Priče iz davnine kritičarskom su, književno-povjesničarskom i književno-znanstvenom aklamacijom proglašene najboljom zbirkom umjetničkih bajki u hrvatskoj književnosti.” (Zima:2011:219)

TEKST 2

Sa sigurnošću možemo utvrditi da su upravo bajke I. B. Mažuranić, a kako spominje i dr.sc. Dubravka Zima, najbolji umjetnički bajkoviti ostvaraji u hrvatskoj književnosti. (Zima:2011:219)

Procjena znanja

#1 Zadatak

Definiranje pojmova.

Književno, znanstveno ili drugo djelo nastalo prepisivanjem u bitnim i prepoznatljivim dijelovima, prisvajanje tuđega rada. parafraziranje
Prepričavanje ili opisivanje neke misli, riječi ili teksta drugim riječima. fusnota
Bilješka obilježena zvjezdicom ili brojkom, otisnuta sitnim slovima pri dnu stranice, objašnjava ili dodaje nešto uz glavni tekst. plagijat
Doslovno navođenje riječi, rečenice ili ulomak i piše se u navodnicima. citat

O licencama. Transkript: .

Postoji šest različitih vrsta licenci, navedenih po veličini, one koje najviše dopuštaju prema onima s manjom razinom dopuštenja:

  • CC BY: Ova licenca omogućuje korisnicima da distribuiraju, remiksiraju, prilagođavaju i nadograđuju materijal u bilo kojem mediju ili formatu, sve dok se autora priznaje. Licenca omogućuje komercijalnu upotrebu.

CC BY uključuje sljedeće elemente:
BY – Mora se uvažiti autor

  • CC BY-SA: Ova licenca omogućuje korisnicima da distribuiraju, remiksiraju, prilagođavaju i nadograđuju materijal u bilo kojem mediju ili formatu, sve dok se autora priznaje. Licenca omogućuje komercijalnu upotrebu. Ako remiksirate, prilagodite ili nadogradite materijal, morate licencirati izmijenjeni materijal pod identičnim uvjetima.

CC BY-SA uključuje sljedeće elemente:
BY -Mora se uvažiti autor

SA - Prilagodbe se moraju dijeliti pod istim uvjetima

  • CC BY-NC: Ova licenca omogućuje korisnicima da distribuiraju, remiksiraju, prilagođavaju i nadograđuju materijal u bilo kojem mediju ili formatu samo u nekomercijalne svrhe i samo dok se autora priznaje.

Uključuje sljedeće elemente:
BY - Mora se uvažiti autor

NC - Dopuštene su samo nekomercijalne upotrebe

  • CC BY-NC-SA: Ova licenca omogućuje korisnicima da distribuiraju, remiksiraju, prilagođavaju i nadograđuju materijal u bilo kojem mediju ili formatu samo u nekomercijalne svrhe i samo dok se autora priznaje. Ako remiksirate, prilagodite ili nadograđujete materijal, morate licencirati izmijenjeni materijal pod identičnim uvjetima.

CC BY-NC-SA uključuje sljedeće elemente:
BY - Mora se uvažiti autor

NC - Dopuštene su samo nekomercijalne upotrebe

SA - Prilagodbe se moraju dijeliti pod istim uvjetima

  • CC BY-ND: Ova licenca omogućuje korisnicima kopiranje i distribuciju materijala u bilo kojem mediju ili formatu samo u neprilagođenom obliku i to samo dok se autora priznaje. Licenca omogućuje komercijalnu upotrebu.

CC BY-ND uključuje sljedeće elemente:
BY – Mora se uvažiti autor

ND - Nisu dopuštene prilagodbe

  • CC BY-NC-ND: Ova licenca omogućuje korisnicima da kopiraju i distribuiraju materijal u bilo kojem mediju ili formatu samo u neprilagođenom obliku, samo u nekomercijalne svrhe, i samo dok se autora priznaje.

CC BY-NC-ND uključuje sljedeće elemente:
BY - Mora se uvažiti autor

NC - Dopuštene su samo nekomercijalne upotrebe

ND - Nisu dopuštene prilagodbe

Javne domene Creative Commons

CC0 (zvani CC Zero) alat je za javnu posvetu koji autorima omogućuje da se odreknu svojih autorskih prava i stave svoja djela u svjetsku javnu domenu. CC0 omogućuje korisnicima da distribuiraju, remiksiraju, prilagođavaju i nadograđuju materijal u bilo kojem mediju ili formatu, bez uvjeta.

Procjena znanja

Upiši odgovarajuće pojmove na prazne crte u rečenicama.

Bilješka obilježena zvjezdicom ili brojkom, otisnuta sitnim slovima pri dnu stranice, objašnjava ili dodaje nešto uz glavni tekst.

Creative Commons jesu?

Napiši što svaki navedeni podatak znači.

Brlić-Mažuranić, Ivana. 1993. Basne i bajke. Zagreb: Konzor, Katarina Zrinska.

Brlić-Mažuranić
,
Ivana 
1993.
 Basne i bajke
 Zagreb
Konzor, Katarina Zrinska

Zadano je preslikavanje koje svakom proizvodu u trgovini pridružuje određenu cijenu toga proizvoda. Odaberite što bi u tom slučaju bilo područje definicije, a što područje vrijednosti tako definirane funkcije.

Zadano je preslikavanje koje svakom proizvodu u trgovini pridružuje određenu cijenu toga proizvoda. Odaberite što bi u tom slučaju bilo područje definicije, a što područje vrijednosti tako definirane funkcije.

Odredite što je od ponuđenog domena, a što slika funkcije prikazane na grafu:

Domena funkcije je:

 a slika funkcije je

5. Preslikavanje

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
  • analizirati svojstva funkcija
  • tumačiti strukturna obilježja teksta
  • samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama
  • prepoznavati referencije i aluzije na druge tekstove
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Preobrazba - Ishodi učenja: analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, argumentirano računati vjerojatnost, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, kritički razmatrati informacije o materijalima, povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, analizirati svojstva funkcija, istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst
    1. Videolekcija 2.1: Metamorfoza - Ishodi učenja: opisati proces metamorfoze, objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, objasniti spolno-vezano nasljeđivanje na primjeru vinske mušice, interpretirati svjetski književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste, izdvajati pojedinosti koje na čitatelja ostavljaju dojam, analizirati na razini povijesnog, društvenog i kulturnog konteksta
    2. Videolekcija 2.2: Svijet kao privid - Ishodi učenja: kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, objašnjavati sadržaj komercijalnih medijskih poruka - opisivati društvenu i estetsku vrijednost medijske poruke, argumentirano računati vjerojatnost, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
    3. Videolekcija 2.3: Moja, naša preobraženja - Ishodi učenja: analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, analizirati političke promjene u Europi nakon Prvoga svjetskog rata, opisivati preobrazbu europskih carstava u demokratska i republička uređenja, tumačiti reprezentativnost Šimićeve ekspresionističke poezije, ponavljati znanja o književnopovijesnom kontekstu – ekspresionizam, interpretirati Šimićevu pjesmu „Pjesnici” i „Moja preobraženja” s obzirom na temu i žanr, s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
    4. Videolekcija 2.4: Novi materijali - Ishodi učenja: kritički razmatrati informacije o materijalima, povezati svojstva materijala i njihovu uporabu, analizirati utjecaj materijala na čovjeka i okoliš, kritički razmatrati informacije o materijalima, povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati proces leksičkoga posuđivanja, tumačiti vrste leksičkoga posuđivanja, prepoznavati vrste posuđenica i njihov položaj u hrvatskome standardnom jeziku prema leksičkoj normi, služiti se rječnicima ograničenoga leksičkog sloja pri razvijanju rječnika i jezične kulture
    5. Videolekcija 2.6: Simetrija - Ishodi učenja: analizirati prostorni razmještaj atoma i atomskih skupina u molekuli, razlikovati (R) i (S)-enantiomere, usporediti biološko djelovanje (R) i (S)-enantiomera, analizirati svojstva funkcija, istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
    6. Videolekcija 2.7: Put prema (ne)slobodi - Ishodi učenja: preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, opisivati značenje pojma totalitarizma, analizirati kontekst nastanka i značajke totalitarnih sustava vlasti u Europi između dva svjetska rata, analizirati književni tekst s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst, uspoređivati tekstove hrvatske književnosti s tekstovima svjetske književnosti u književnopovijesnom kontekstu