Učitavanje

3. Moja, naša preobraženja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
  • preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
  • analizirati političke promjene u Europi nakon Prvoga svjetskog rata
  • opisivati preobrazbu europskih carstava u demokratska i republička uređenja
  • tumačiti reprezentativnost Šimićeve ekspresionističke poezije
  • ponavljati znanja o književnopovijesnom kontekstu – ekspresionizam
  • interpretirati Šimićevu pjesmu „Pjesnici” i „Moja preobraženja” s obzirom na temu i žanr, s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst

Povežite osobe i pojmove s lijeve i desne strane.

Psihoanaliza Prava radnika
Istiniti prikaz života pojedinca u umjetnosti Sigmund Freud
Iskazivanje emocija pojedinca kroz umjetnost Albert Einstein
Ujedinjenje Italije i ujedinjenje Njemačke Doba imperija
Teorija evolucije Doba nacija
Liberalizam  Charles Darwin
Socijalizam John Locke
Kolonizacija Afrike Realizam
Teorija relativnosti Romantizam

Procjena znanja

#1 Zadatak

Povežite ekspresionistička umjetnička djela i izjave koje ih opisuju.

Ernst Ludwig Kirchner “Plavi akt” Pesimistične ekspresije unutrašnjeg stanja koja će obilježiti ekspresionizam.
E. Munch “Krik” Ekspresionizam se vidi u nedefiniranom irealnom prostoru. Može se zaključiti kako namjera slikara nije smjestiti lik u određeni prostor, već stvoriti neku vrstu atmosfere (metafizičko, psihološko ili duhovno značenje).
Zlatko Šulentić  “Čovjek s crvenom bradom” , 1916. Ekspresionizam se očituje  u intenzivnim modrim bojama, koloristički akcentuiranoj narančastoj bradi, oblikovanju lica te u deformaciji prostora.
Vilko Gecan, Autoportret s cigaretom (1923) Važan oslonac skupine ekspresionističke skupine Most je pejzaž.

„Dolje estetike! Dolje oni koji propagiraju „ukus“, obzire: sebe sama neka nam dade umjetnik, kojeg i ako ugledavši činiće nam se kao da smo ugledali neman; sebe sama kojem će masa zviždati, koji će njoj biti sablast, utvara, đavo, antikrist; sebe, to beskrajno carstvo svoje duše neka nam on dade. To carstvo koje kolidira sa svim postojećim carstvima, tu iskrenost koja ne pozna zavijenih puteva i koraca ravno cilju; tu iskrenost koja je gotovo uvijek značila smrt onomu koji ju je izricao, tu iskrenost hoćemo i to je onaj prvi i najteži korak, kojim zakoračiti može samo gordost jednog genija. Toj slobodi i iskrenosti, proti kojoj se diže tok svih stvari koju kažnjava sama sudbina, to parče besmrtne vatre, protiv kojoj se bune i sami bogovi, taj žižak dignite, svijetlite i svjetlosti neće trebati odozgora, ona će sijati odozdo.“

(Ulderiko Donadini: Vaskresenje duša, 1917.)

POJMOVI

  • osnovni motiv: preobraženje
  • sporedni motivi: pjevam sebe, crne bezdane i mučne noći, blijedo meko lice, kristalno jutro, pogledima plivam, umrem na dan bezbroj puta, bezbroj puta uskrsnem, umorna od mijena…
  • tema: Pjesma se bavi istraživanjem identiteta i prolaznosti ljudskog života, traženje smisla u svijetu koji je nepredvidljiv i promjenjiv.
  • vrsta: lirska misaona pjesma
  • tradicionalnog oblika: nema
  • struktura: tri strofe (tercina, distih, katren), vrsta stiha slobodan stih, ritam polagan
  • pjesničke slike:

„Ja pjevam sebe kad iz crne bezdane i mučne noći” – vizualna

„iznesem blijedo meko lice u kristalno jutro” – vizualna
„Ja pjevam” – auditivna

  • stilska izražajna sredstva: kontrast, hiperbola

Pisci u razdoblju ekspresionizma izražavaju svoja unutarnja stanja, ne opisuju vanjsku stvarnost.

Procjena znanja

Odaberi odgovor.

„Dugo 19. stoljeće” traje od

3. Moja, naša preobraženja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
  • preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
  • analizirati političke promjene u Europi nakon Prvoga svjetskog rata
  • opisivati preobrazbu europskih carstava u demokratska i republička uređenja
  • tumačiti reprezentativnost Šimićeve ekspresionističke poezije
  • ponavljati znanja o književnopovijesnom kontekstu – ekspresionizam
  • interpretirati Šimićevu pjesmu „Pjesnici” i „Moja preobraženja” s obzirom na temu i žanr, s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Preobrazba - Ishodi učenja: analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, argumentirano računati vjerojatnost, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, kritički razmatrati informacije o materijalima, povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, analizirati svojstva funkcija, istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst
    1. Videolekcija 2.1: Metamorfoza - Ishodi učenja: opisati proces metamorfoze, objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, objasniti spolno-vezano nasljeđivanje na primjeru vinske mušice, interpretirati svjetski književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste, izdvajati pojedinosti koje na čitatelja ostavljaju dojam, analizirati na razini povijesnog, društvenog i kulturnog konteksta
    2. Videolekcija 2.2: Svijet kao privid - Ishodi učenja: kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, objašnjavati sadržaj komercijalnih medijskih poruka - opisivati društvenu i estetsku vrijednost medijske poruke, argumentirano računati vjerojatnost, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
    3. Videolekcija 2.4: Novi materijali - Ishodi učenja: kritički razmatrati informacije o materijalima, povezati svojstva materijala i njihovu uporabu, analizirati utjecaj materijala na čovjeka i okoliš, kritički razmatrati informacije o materijalima, povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati proces leksičkoga posuđivanja, tumačiti vrste leksičkoga posuđivanja, prepoznavati vrste posuđenica i njihov položaj u hrvatskome standardnom jeziku prema leksičkoj normi, služiti se rječnicima ograničenoga leksičkog sloja pri razvijanju rječnika i jezične kulture
    4. Videolekcija 2.5: Preslikavanje - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizirati svojstva funkcija, tumačiti strukturna obilježja teksta, samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama, prepoznavati referencije i aluzije na druge tekstove
    5. Videolekcija 2.6: Simetrija - Ishodi učenja: analizirati prostorni razmještaj atoma i atomskih skupina u molekuli, razlikovati (R) i (S)-enantiomere, usporediti biološko djelovanje (R) i (S)-enantiomera, analizirati svojstva funkcija, istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
    6. Videolekcija 2.7: Put prema (ne)slobodi - Ishodi učenja: preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, opisivati značenje pojma totalitarizma, analizirati kontekst nastanka i značajke totalitarnih sustava vlasti u Europi između dva svjetska rata, analizirati književni tekst s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst, uspoređivati tekstove hrvatske književnosti s tekstovima svjetske književnosti u književnopovijesnom kontekstu