Učitavanje

3. Moja, naša preobraženja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
  • preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
  • analizirati političke promjene u Europi nakon Prvoga svjetskog rata
  • opisivati preobrazbu europskih carstava u demokratska i republička uređenja
  • tumačiti reprezentativnost Šimićeve ekspresionističke poezije
  • ponavljati znanja o književnopovijesnom kontekstu – ekspresionizam
  • interpretirati Šimićevu pjesmu „Pjesnici” i „Moja preobraženja” s obzirom na temu i žanr, s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst

Povežite osobe i pojmove s lijeve i desne strane.

Liberalizam  Prava radnika
Teorija relativnosti Sigmund Freud
Iskazivanje emocija pojedinca kroz umjetnost Albert Einstein
Ujedinjenje Italije i ujedinjenje Njemačke Doba imperija
Psihoanaliza Doba nacija
Istiniti prikaz života pojedinca u umjetnosti Charles Darwin
Teorija evolucije John Locke
Socijalizam Realizam
Kolonizacija Afrike Romantizam

Poredajte događaje prema kronološkom redoslijedu.

1. Francuska revolucija
2. Ujedinjenje Njemačke
3. Američki rat za nezavisnos
4. Kolonizacija Afrike
5. Ujedinjenje Italije

Doba revolucija prethodilo je dobu nacija.

Procjena znanja

#1 Zadatak

Povežite ekspresionistička umjetnička djela i izjave koje ih opisuju.

E. Munch “Krik” Pesimistične ekspresije unutrašnjeg stanja koja će obilježiti ekspresionizam.
Ernst Ludwig Kirchner “Plavi akt” Ekspresionizam se vidi u nedefiniranom irealnom prostoru. Može se zaključiti kako namjera slikara nije smjestiti lik u određeni prostor, već stvoriti neku vrstu atmosfere (metafizičko, psihološko ili duhovno značenje).
Zlatko Šulentić  “Čovjek s crvenom bradom” , 1916. Ekspresionizam se očituje  u intenzivnim modrim bojama, koloristički akcentuiranoj narančastoj bradi, oblikovanju lica te u deformaciji prostora.
Vilko Gecan, Autoportret s cigaretom (1923) Važan oslonac skupine ekspresionističke skupine Most je pejzaž.

„Dolje estetike! Dolje oni koji propagiraju „ukus“, obzire: sebe sama neka nam dade umjetnik, kojeg i ako ugledavši činiće nam se kao da smo ugledali neman; sebe sama kojem će masa zviždati, koji će njoj biti sablast, utvara, đavo, antikrist; sebe, to beskrajno carstvo svoje duše neka nam on dade. To carstvo koje kolidira sa svim postojećim carstvima, tu iskrenost koja ne pozna zavijenih puteva i koraca ravno cilju; tu iskrenost koja je gotovo uvijek značila smrt onomu koji ju je izricao, tu iskrenost hoćemo i to je onaj prvi i najteži korak, kojim zakoračiti može samo gordost jednog genija. Toj slobodi i iskrenosti, proti kojoj se diže tok svih stvari koju kažnjava sama sudbina, to parče besmrtne vatre, protiv kojoj se bune i sami bogovi, taj žižak dignite, svijetlite i svjetlosti neće trebati odozgora, ona će sijati odozdo.“

(Ulderiko Donadini: Vaskresenje duša, 1917.)

POJMOVI

  • osnovni motiv: preobraženje
  • sporedni motivi: pjevam sebe, crne bezdane i mučne noći, blijedo meko lice, kristalno jutro, pogledima plivam, umrem na dan bezbroj puta, bezbroj puta uskrsnem, umorna od mijena…
  • tema: Pjesma se bavi istraživanjem identiteta i prolaznosti ljudskog života, traženje smisla u svijetu koji je nepredvidljiv i promjenjiv.
  • vrsta: lirska misaona pjesma
  • tradicionalnog oblika: nema
  • struktura: tri strofe (tercina, distih, katren), vrsta stiha slobodan stih, ritam polagan
  • pjesničke slike:

„Ja pjevam sebe kad iz crne bezdane i mučne noći” – vizualna

„iznesem blijedo meko lice u kristalno jutro” – vizualna
„Ja pjevam” – auditivna

  • stilska izražajna sredstva: kontrast, hiperbola

Pisci u razdoblju ekspresionizma izražavaju svoja unutarnja stanja, ne opisuju vanjsku stvarnost.

Upisište naziv zbirke.

A.G. Matoš umire 1914. kad dvadesetak mladih pjesnika izdaje zbirku 
.

Ekspresionizam je

Procjena znanja

Odaberi odgovor.

„Dugo 19. stoljeće” traje od

Odaberi ispravan kronološki slijed

Odaberi oblik vlasti u državama nakon Prvoga svjetskog rata

Njemačka

 
Turska

 
Velika Britanija 

 
Francuska

 
Austrija

Riječ ekspresionizam dolazi od francuske riječi l’expression što znači izražaj.

Vodeći ekspresionistički časopisi bili su  Der Sturm i Die Aktion. Najpoznatiji predstavnici su Georg Trakl, Gottfried Benn, Franz Werfel, George Heym.

B. Šimić napisao je knjigu „Preobrazba” čija je tema fizička preobrazba Greogora Samse u kukca.

3. Moja, naša preobraženja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
  • preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
  • analizirati političke promjene u Europi nakon Prvoga svjetskog rata
  • opisivati preobrazbu europskih carstava u demokratska i republička uređenja
  • tumačiti reprezentativnost Šimićeve ekspresionističke poezije
  • ponavljati znanja o književnopovijesnom kontekstu – ekspresionizam
  • interpretirati Šimićevu pjesmu „Pjesnici” i „Moja preobraženja” s obzirom na temu i žanr, s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Preobrazba - Ishodi učenja: analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, argumentirano računati vjerojatnost, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, kritički razmatrati informacije o materijalima, povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, analizirati svojstva funkcija, istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst
    1. Videolekcija 2.1: Metamorfoza - Ishodi učenja: opisati proces metamorfoze, objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, objasniti spolno-vezano nasljeđivanje na primjeru vinske mušice, interpretirati svjetski književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste, izdvajati pojedinosti koje na čitatelja ostavljaju dojam, analizirati na razini povijesnog, društvenog i kulturnog konteksta
    2. Videolekcija 2.2: Svijet kao privid - Ishodi učenja: kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, objašnjavati sadržaj komercijalnih medijskih poruka - opisivati društvenu i estetsku vrijednost medijske poruke, argumentirano računati vjerojatnost, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
    3. Videolekcija 2.4: Novi materijali - Ishodi učenja: kritički razmatrati informacije o materijalima, povezati svojstva materijala i njihovu uporabu, analizirati utjecaj materijala na čovjeka i okoliš, kritički razmatrati informacije o materijalima, povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati proces leksičkoga posuđivanja, tumačiti vrste leksičkoga posuđivanja, prepoznavati vrste posuđenica i njihov položaj u hrvatskome standardnom jeziku prema leksičkoj normi, služiti se rječnicima ograničenoga leksičkog sloja pri razvijanju rječnika i jezične kulture
    4. Videolekcija 2.5: Preslikavanje - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizirati svojstva funkcija, tumačiti strukturna obilježja teksta, samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama, prepoznavati referencije i aluzije na druge tekstove
    5. Videolekcija 2.6: Simetrija - Ishodi učenja: analizirati prostorni razmještaj atoma i atomskih skupina u molekuli, razlikovati (R) i (S)-enantiomere, usporediti biološko djelovanje (R) i (S)-enantiomera, analizirati svojstva funkcija, istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
    6. Videolekcija 2.7: Put prema (ne)slobodi - Ishodi učenja: preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, opisivati značenje pojma totalitarizma, analizirati kontekst nastanka i značajke totalitarnih sustava vlasti u Europi između dva svjetska rata, analizirati književni tekst s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst, uspoređivati tekstove hrvatske književnosti s tekstovima svjetske književnosti u književnopovijesnom kontekstu