Učitavanje

1. Energija svemira u nama

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti pojavu elektromagnetskih valova
  • opisati izvore elektromagnetskih valova
  • opisati svojstva elektromagnetskih valova
  • objasniti vrste elektromagnetskih valova i primjene
  • objasniti razliku između elektromagnetskog i mehaničkog vala
  • objašnjavati nastanak, svojstva i primjeni elektromagnetskih valova
  • računati s kompleksnim brojevima
  • interpretirati računske operacije s kompleksnim brojevima u Gaussovoj ravnini
  • objasniti utjecaj elektromagnetskog zračenja na Zemlju i živi svijet
  • definirati matematički opis valova
  • matematički opisati interferenciju valova
  • objasniti trigonometrijski zapis kompleksnog broja
  • izvesti formulu za umnožak dvaju kompleksnih brojeva u trigonometrijskom zapisu
  • odrediti formulu za rezultantni val koji nastaje interferencijom dva vala jednakih frekvencija

#1 Zadatak

Koristite približnu vrijednost brzine svjetlosti. Rezultat upišite kao cijeli broj.

Kolika je jakost električnog polja elektromagnetskog vala, ako je magnetsko polje jačine 0,125 T, a valovi se šire brzinom svjetlosti?
B = 0,125 T
E = c・B
E =
V/m

U kojem slučaju neće nastati elektromagnetski val?

Koji od fizikalnih zakona nije izravno naveden u Maxwellovim jednadžbama?

Pravilom
ruke moguće je prikazati dogovoreni smjer električne struje, silnica električnog i magnetskog polja.

Iznos brzine svjetlosti jednak je umnošku magnetskog i električnog polja.

Procjena znanja

Dopunite rečenice dovlačenjem pojmova.

Gaussov zakon za električna polja govori da je ukupni kroz zatvorenu površinu proporcionalan ukupnom naboju unutar te površine. Gaussov zakon za magnetska polja kaže da je ukupni kroz zatvorenu površinu uvijek jednak nuli. Ampere – Maxwellov zakon povezuje s gustoćom električne struje i brzinom promjene .

magnetsko polje
magnetski tok
električnog toka
električni tok

Poveži metodu određivanja brzine svjetlosti s njenim istraživačem.

četiri jednadžbe koje opisuju ponašanje elektromagnetskih valova Heinrich Hertz
dokaz postojanja elektromagnetskih valova Michael Faraday
pretpostavka postojanja silnica magnetskog i električnog polja James Clerk Maxwell
povezanost magnetskog polja (B) s gustoćom električne struje (j) i brzinom promjene električnog toka Ampere - Maxwell

Koji se elektromagnetski val obično koristi u komunikacijskim sustavima kao što su mobilni telefoni?

Spojite kompleksni broj s njegovim trigonometrijskim zapisom:

2 + i 2 3 cos π 4 + i sin π 4
5i 4 cos π 3   +   i sin π 3
-4 5 cos π 2   +   i sin π 2
2 2   +   i 2 2 4 cos π   +   i sin π

Za koje ψ i 𝜑 je zbroj sin(2πt+ψ) + sin(2πt+𝜑) jednak nuli?

1. Energija svemira u nama

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti pojavu elektromagnetskih valova
  • opisati izvore elektromagnetskih valova
  • opisati svojstva elektromagnetskih valova
  • objasniti vrste elektromagnetskih valova i primjene
  • objasniti razliku između elektromagnetskog i mehaničkog vala
  • objašnjavati nastanak, svojstva i primjeni elektromagnetskih valova
  • računati s kompleksnim brojevima
  • interpretirati računske operacije s kompleksnim brojevima u Gaussovoj ravnini
  • objasniti utjecaj elektromagnetskog zračenja na Zemlju i živi svijet
  • definirati matematički opis valova
  • matematički opisati interferenciju valova
  • objasniti trigonometrijski zapis kompleksnog broja
  • izvesti formulu za umnožak dvaju kompleksnih brojeva u trigonometrijskom zapisu
  • odrediti formulu za rezultantni val koji nastaje interferencijom dva vala jednakih frekvencija
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Energija - Ishodi učenja: slušati tekstove različitih funkcionalnih stilova u skladu s određenom svrhom i iz različitih izvora, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđivati povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova, računati s kompleksnim brojevima, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, računati limes niza, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, povezivati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati valno - čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, analizirati modele atoma i energetske spektre, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a, opisivati model nastanka i strukturu svemira, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
    1. Videolekcija 3.2: Brz ko munja - Ishodi učenja: analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, analizirati postupke koji dovode do emisije fotona, opisivati svjetlost kao val, objašnjavati fotoelektrični učinak, uspoređivati neovisnost i cenzuru medijskih poruka u medijskim tekstovima, objašnjavati sadržaj komercijalnih medijskih poruka, opisivati društvenu i estetsku vrijednost medijskog teksta, kritički procjenjivati različita djelovanja tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na oblikovanje vlastitog doživljaja stvarnosti i identiteta, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
    2. Videolekcija 3.3: (O)gibajmo se - Ishodi učenja: opisati fotone i elektrone kao i čestice i valove, opisati ogib svjetlosti, opisati ogib elektrona, opisati značenje Heisenbergovog načela neodređenosti, opisati De Broglievu jednadžbu, riješiti problem Zenonovih paradoksa, analizirati valnu prirodu svjetlosti, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, računati limes niza, računati limesa na rekurzivno zadanom nizu koristeći omeđenost i monotonost
    3. Videolekcija 3.4: Nedjeljiv - Ishodi učenja: prikazati modelima čestičnu građu tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, istražiti povijest atoma, analizirati Rutherfordov model atoma, analizirati Bohrov model atoma, opisati kvantno-mehanički model atoma, usporediti modele građe atoma, povezati atomske spektre i građu elektronskoga omotača, prikazati elektronsku konfiguraciju atoma i iona, analizirati modele atoma i energetske spektre, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, povezivati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari
    4. Videolekcija 3.5: Atoms for peace - Ishodi učenja: procjenjivati pouzdanost, vjerodostojnost, točnost i gledište izvora slušanja s obzirom na svrhu slušanja, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, objašnjavati nuklearnu reakciju, definirati defekt masa, definirati procese nuklearne fisije i fuzije, analizirati razlike između jezgra – projektila i neutron – projektila, analizirati razlike između jezgra – projektila i neutron – projektila, objašnjavati utjecaj korištenja nuklearnog oružja na okončanja Drugoga svjetskog rata, analizirati utjecaj postojanja nuklearnog oružja na politiku odvraćanja u kontekstu Hladnoga rata, objašnjavati značaj nuklearne energije za poboljšanja životnih uvjeta čovječanstva u 20. i 21. st, čitati ulomke manifesta, kritički vrednovati informacije i ideje
    5. Videolekcija 3.6: Sve je relativno - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a, istraživati fizičke pojave, opisivati dilataciju vremena, opisivati kontrakciju duljine, tumačiti načelo ekvivalencije mase i energije, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, tumačiti strukturna obilježja teksta, samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama, uspoređivati informacije i ideje u tekstu s informacijama i idejama u drugim tekstovima, svojim znanjem i iskustvom, procjenjivati svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, struktura, svrha, namjena, prepoznovati referencije i aluzije na druge tekstove, razlikovati raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom: dokazivanje, zabavljanje