Učitavanje

6. Sve je relativno

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • rješavati fizičke probleme
  • opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a
  • istraživati fizičke pojave
  • opisivati dilataciju vremena
  • opisivati kontrakciju duljine
  • tumačiti načelo ekvivalencije mase i energije
  • čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
  • tumačiti strukturna obilježja teksta
  • samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama
  • uspoređivati informacije i ideje u tekstu s informacijama i idejama u drugim tekstovima, svojim znanjem i iskustvom
  • procjenjivati svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, struktura, svrha, namjena
  • prepoznovati referencije i aluzije na druge tekstove
  • razlikovati raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom: dokazivanje, zabavljanje

#1 Zadatak

Rezultat je potrebno unijeti cjelobrojno ili kao decimalan broj s dva decimalna mjesta.

Za promatrača na Zemlji, mion putuje brzinom od 0,95 c tijekom 7,05 μs od trenutka kada je nastao do raspada. U mionovom referentnom sustavu, njegov životni vijek je samo 2,2 μs. Koliku udaljenost prevali mion u svom promatračkom sustavu, a kolika je ta udaljenost za promatrača koji mion promatra iz mirujućeg sustava?
 
 v = 0,95 c 
Vrijeme života u sustavu miona: 
t 0 = 2.20 · 10 - 6 s
Mion u svom promatračkom sustavu prevali:
L 0 = v · t 0 = 0.80   0.95 · 3.00 · 10 8 m / s · 2.2 · 10 - 6 s =
m. Vrijeme života miona za promatrača na Zemlji 
t = 7.05 · 10 - 6 s
Promatrač na Zemlji vidi da mion prevali udaljenost:
L = v · t = 0.95 · 3.00 · 10 8 m / s · 7.05 · 10 - 6 s =
m.

Recenzija dobrog restorana

Nedavno sam posjetila restoran IVAN i ostala sam iznimno zadovoljna iskustvom. Atmosfera restorana ugodna je i elegantna, vrlo prijatan ambijent. Osoblje je bilo vrlo ljubazno i profesionalno, pružajući izvrsnu uslugu tijekom cijelog obroka.

Hrana koju sam naručila bila je iznimno ukusna i kvalitetno pripremljena. Svaki zalogaj bio je pun okusa i pažljivo složenih sastojaka. Posebno me oduševila kreativnost i originalnost jela koja su se istaknula svojom divnom prezentacijom.

Također bih istaknula raznoliki izbor vina koji je restoran imao u svojoj ponudi. Sommelier je vrlo stručan i preporučio nam je idealno vino koje se savršeno sljubilo s našim obrokom.

Cijene su pristojne s obzirom na kvalitetu hrane i uslugu koju smo dobili. Sveukupno, restoran IVAN je izvanredan izbor za uživanje u izvrsnoj hrani i usluzi. Toplo preporučujem ovaj restoran svima koji traže nezaboravno gastronomsko iskustvo."

HRANA 5

VINO 5

USLUGA 5

AMBIJENT 5

Recenzija za vrhunski ruž

„Otkrila sam novi omiljeni ruž koji je jednostavno savršen. Radi se o ružu ANJA, impresionirana sam njegovom kvalitetom i izgledom.

Prvo što me oduševilo bila je boja ruža. Dolazi u prekrasnom rasponu nijansi, tako da sam lako pronašla savršenu boju koja se uklapa u moj stil i ten. Pigmentacija je izvrsna, pruža bogatu i intenzivnu boju na usnama.

Tekstura ruža je mekana i glatka, što olakšava nanošenje. Ruž se lako razmazuje i pruža ugodan osjećaj na usnama. Također, primijetila sam da je dugotrajan i otporan na razmazivanje, što je iznimno važno za dugotrajno nošenje.

Najbolje od svega je što ovaj ruž nije isušujući. Njegova formula je hidratantna i njeguje usne, ostavljajući ih mekanima i hidratiziranima tijekom cijelog dana. To je veliki plus za mene jer volim ruževe koji istovremeno pružaju boju i njegu.

Ambalaža ruža elegantna je i luksuzna. Dolazi u prekrasnom pakiranju koje daje osjećaj posebnosti prilikom korištenja.

Sveukupno, ruž ANJA bez sumnje je moj novi favorit. Izvrstan je izbor za svakodnevno nošenje ili posebne prigode. Pruža prekrasnu boju, udobnost i dugotrajnost, a istovremeno njeguje usne. Preporučujem ga svima koji žele pronaći kvalitetan ruž s kojim će se osjećati sjajno."

Recenzija za nekvalitetan pametni sat

„Iznimno sam razočaran svojim iskustvom s pametnim satom AIDA. Nakon što sam ga, visokih očekivanja, kupio, brzo sam shvatio da je to bila loša investicija.

Prvo, korisničko sučelje pametnog sata neintuitivno je i neugodno za korištenje. Navigacija kroz različite značajke i postavke zahtijeva puno vremena i truda, što mi je oduzimalo užitak korištenja sata.

Osim toga, performanse sata vrlo su razočaravajuće. Često se događaju zastoji i spor odziv prilikom otvaranja aplikacija ili prelaska između značajki. To je frustrirajuće i ometa osnovnu funkcionalnost sata.

Baterija je također veliki problem. Sat se brzo prazni i često sam se našao u situacijama u kojima je baterija bila potpuno ispražnjena, čak i nakon kratkog razdoblja korištenja. Ovo je iznimno nepraktično i nepouzdano, pogotovo ako se oslanjate na sat tijekom cijelog dana.

Kvaliteta izrade sata također je na vrlo niskoj razini. Materijali od kojih je izrađen izgledaju jeftino i nisu otporni na ogrebotine. Očekivao sam da će pametni sat biti izdržljiv i robusniji, ali nažalost nije bio slučaj s ovim modelom.

Nažalost, pametni sat AIDA nije ispunio moja očekivanja. Njegove loše performanse, loša baterija, neugodno korisničko sučelje i niska kvaliteta izrade čine ga lošim izborom. Preporučujem da se razmotre alternative prije nego što se odlučite za ovaj pametni sat.“

#2 Zadatak

Uparite pojmove.

znanstveni stil Pojavljuje se u novinama, na radiju i televiziji i na mrežnim portalima. Obiluje žurnalizmima.
administrativni stil Subjektivan je i emocionalan. Njime su napisana književna djela.
novinarsko-publicistički stil Način je izražavanja kakav zapažamo u službenim spisima i poslovnim dopisima.
književnoumjetnički stil Rabi se u razgovornoj komunikaciji, može se pojaviti i u pisanoj. Obiluje kolokvijalizmima i žargonizmima.
razgovorni stil Karakterizira ga preciznost, objektivnost i jasnoća u izražavanju pojma. Služi se znanstvenim terminima.

SVE JE RELATIVNO – KARIJERA ILI OBITELJ

„Kako to lijepo Mileva kaže, čovjek koji je razumio svemir, pojma nije imao o unutrašnjem svemiru, odnosno kako mu piše: »Lakše ti se boriti za cijelo čovječanstvo, no za dva tvoja dječaka«.”

DRUGA STRANA PRIČE, IZ ŽENSKE PERSPEKTIVE

STRAST/LJUBAV vs. DJECA/OBITELJ (kad dođe do promjene u odnosu)

U romanu "Mileva Einstein, tuga u teoriji" talentirana spisateljica Slavenka Drakulić očarava čitatelje pričom koja spaja povijesno utemeljene podatke i imaginaciju. Središnja je tema ovog izvanrednog djela život Mileve Marić, prve supruge renomiranog njemačkog fizičara Alberta Einsteina. Iako je priča temeljena na činjenicama, autorica nas vodi korak dalje od klasične biografije, duboko zaranjajući u teški položaj žena u prvom dijelu 20. stoljeća.

Mileva Marić junakinja je koja simbolizira mnoge ženske borbe kroz različite epohe i društva, žene prema kojima se odnosilo kao da su inferiorna vrsta. Drakulić nam pokazuje da je ova priča mnogo više od običnog bračnog brodoloma, otkriva surovu stvarnost života žene u to vrijeme. Mileva je rođena s deformacijom nogu, što je izazvalo omalovažavanje i neprihvaćanje okoline. No, umjesto da se slomi, hrabro se suprotstavlja izazovima.

Roman prati Milevinu životnu Odiseju, od školovanja u Zagrebu do njenog upisa na studij politehnike u Zurichu. Tamo Mileva upoznaje Alberta Einsteina, čovjeka s kojim će dijeliti ljubav i zajedničku budućnost. Unatoč njihovoj strastvenoj vezi, brak postaje izvor tuge i razočaranja. Problemi se javljaju s dolaskom njihovog prvog djeteta i postupnim udaljavanjem Einsteina od obitelji. Mileva prolazi kroz teška emocionalna stanja, gubitak djeteta i financijske izazove.

Drakulić vješto konstruira roman kroz pet poglavlja koja nas vode na putovanje kroz Milevinu prošlost. Dokumentarnim pristupom i uključivanjem autentičnih pisama, autorica stvara realističan dojam i omogućuje nam da uđemo u svijet likova, gdje pokušavamo razumjeti njihove unutarnje svjetove.

Ono što čini ovaj roman posebnim način je na koji Drakulić oslikava teškoće s kojima su se žene suočavale u to vrijeme. Ovo nije samo biografija jedne žene, već duboko društveno djelo koje razotkriva nepravdu i degradaciju s kojom se Mileva suočavala kao žena i invalid.

"Mileva Einstein, teorija tuge" emotivno je potresan roman koji nas suočava s istinama o društvenoj nejednakosti. Slavenka Drakulić još je jednom dokazala svoj izvanredan spisateljski talent pokazavši sposobnost da nas očara snažnim pričama koje odjekuju u našim mislima i srcima.

#3 Zadatak

PODSJETNIK UOČITE I ZAPAMTITE!”

  • U UVODU (tko piše što? o čemu?)
  • SREDIŠNJI DIO (o sadržaju recenzije – dobre i loše strane, argumentira se, argument se potvrđuje navođenjem mišljenja nekih teoretičara)
  • ZAKLJUČAK (navodi se autorov stav + ocjena)
  • prepoznaju se referencije i aluzije na druge tekstove

Procjena znanja

Koje od sljedećih izjava točno opisuju dilataciju vremena u specijalnoj teoriji relativnosti (STR)?

Dopuni rečenice.

Prema Lorentzovoj kontrakciji, duljina objekta koji se kreće u odnosu na promatrača
se s povećanjem njegove brzine.
Lorentzova kontrakcija posljedica je specijalne teorije
.
Lorentzova kontrakcija postaje značajna kada se brzina objekta približi brzini
.

Pridruživanje pojmova njihovim opisima

Relativistička masa Temeljna načela koja je predložio Einstein, uključujući konstantnost brzine svjetlosti i načelo relativnosti.
Dilatacija vremena Fenomen kada se čini da vrijeme prolazi sporije za objekte u pokretu u odnosu na promatrača.
Lorentzova kontrakcija Skraćivanje duljine objekta u smjeru njegova gibanja kako se njegova brzina povećava.
Einsteinovi postulati Povećanje mase objekta kako se njegova brzina približava brzini svjetlosti.

Recenzijom se pruža mišljenje, prosudba i ocjena o određenom proizvodu, usluzi, događaju ili umjetničkom djelu.

Recenzija je vrsta raspravljačkog teksta.

Cilj recenzije jest informirati čitatelje o iskustvu, osobinama ili vrijednosti određenog predmeta kako bi im pomogla donijeti informiranu odluku o tome žele li ga kupiti, isprobati ili iskusiti.

Recenzije mogu biti subjektivne,  jer izražavaju mišljenje autora, ali također trebaju biti temeljene na relevantnim činjenicama.

DOPUNI TVRDNJE

Odlike dobre recenzije su
. Karakterizira ga preciznost, objektivnost i jasnoća u izražavanju pojma. Služi se znanstvenim terminima. To je
stil.

6. Sve je relativno

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • rješavati fizičke probleme
  • opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a
  • istraživati fizičke pojave
  • opisivati dilataciju vremena
  • opisivati kontrakciju duljine
  • tumačiti načelo ekvivalencije mase i energije
  • čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
  • tumačiti strukturna obilježja teksta
  • samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama
  • uspoređivati informacije i ideje u tekstu s informacijama i idejama u drugim tekstovima, svojim znanjem i iskustvom
  • procjenjivati svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, struktura, svrha, namjena
  • prepoznovati referencije i aluzije na druge tekstove
  • razlikovati raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom: dokazivanje, zabavljanje
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 3: Energija - Ishodi učenja: slušati tekstove različitih funkcionalnih stilova u skladu s određenom svrhom i iz različitih izvora, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđivati povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova, računati s kompleksnim brojevima, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, računati limes niza, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, povezivati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati valno - čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, analizirati modele atoma i energetske spektre, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a, opisivati model nastanka i strukturu svemira, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
    1. Videolekcija 3.1: Energija svemira u nama - Ishodi učenja: objasniti pojavu elektromagnetskih valova, opisati izvore elektromagnetskih valova, opisati svojstva elektromagnetskih valova, objasniti vrste elektromagnetskih valova i primjene, objasniti razliku između elektromagnetskog i mehaničkog vala, objašnjavati nastanak, svojstva i primjeni elektromagnetskih valova, računati s kompleksnim brojevima, interpretirati računske operacije s kompleksnim brojevima u Gaussovoj ravnini, objasniti utjecaj elektromagnetskog zračenja na Zemlju i živi svijet, definirati matematički opis valova, matematički opisati interferenciju valova, objasniti trigonometrijski zapis kompleksnog broja, izvesti formulu za umnožak dvaju kompleksnih brojeva u trigonometrijskom zapisu, odrediti formulu za rezultantni val koji nastaje interferencijom dva vala jednakih frekvencija
    2. Videolekcija 3.2: Brz ko munja - Ishodi učenja: analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, analizirati postupke koji dovode do emisije fotona, opisivati svjetlost kao val, objašnjavati fotoelektrični učinak, uspoređivati neovisnost i cenzuru medijskih poruka u medijskim tekstovima, objašnjavati sadržaj komercijalnih medijskih poruka, opisivati društvenu i estetsku vrijednost medijskog teksta, kritički procjenjivati različita djelovanja tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na oblikovanje vlastitog doživljaja stvarnosti i identiteta, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
    3. Videolekcija 3.3: (O)gibajmo se - Ishodi učenja: opisati fotone i elektrone kao i čestice i valove, opisati ogib svjetlosti, opisati ogib elektrona, opisati značenje Heisenbergovog načela neodređenosti, opisati De Broglievu jednadžbu, riješiti problem Zenonovih paradoksa, analizirati valnu prirodu svjetlosti, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, računati limes niza, računati limesa na rekurzivno zadanom nizu koristeći omeđenost i monotonost
    4. Videolekcija 3.4: Nedjeljiv - Ishodi učenja: prikazati modelima čestičnu građu tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, istražiti povijest atoma, analizirati Rutherfordov model atoma, analizirati Bohrov model atoma, opisati kvantno-mehanički model atoma, usporediti modele građe atoma, povezati atomske spektre i građu elektronskoga omotača, prikazati elektronsku konfiguraciju atoma i iona, analizirati modele atoma i energetske spektre, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, povezivati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari
    5. Videolekcija 3.5: Atoms for peace - Ishodi učenja: procjenjivati pouzdanost, vjerodostojnost, točnost i gledište izvora slušanja s obzirom na svrhu slušanja, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, objašnjavati nuklearnu reakciju, definirati defekt masa, definirati procese nuklearne fisije i fuzije, analizirati razlike između jezgra – projektila i neutron – projektila, analizirati razlike između jezgra – projektila i neutron – projektila, objašnjavati utjecaj korištenja nuklearnog oružja na okončanja Drugoga svjetskog rata, analizirati utjecaj postojanja nuklearnog oružja na politiku odvraćanja u kontekstu Hladnoga rata, objašnjavati značaj nuklearne energije za poboljšanja životnih uvjeta čovječanstva u 20. i 21. st, čitati ulomke manifesta, kritički vrednovati informacije i ideje