Početak je školske godine i u razrednim odjelima provode se izbori za predsjednika, zamjenika i blagajnika. Na svaku od tih dužnosti može ravnopravno biti biran svaki član iz odjela s učenika. Na koliko je načina moguće odabrati tročlano vodstvo razreda?
Riječ je o uređenoj trojci (predsjednik, zamjenik, blagajnik). Na prvo mjesto prema načelu ravnopravnosti može biti izabran bilo tko od
učenika. Kako ne može isti učenik sjediti "na dvije stolice", na drugo mjesto može biti izabran bilo tko od preostala
učenika. Na treće mjesto može biti izabran netko među
učenika koji nisu izabrani ni za predsjednika ni za blagajnika.
Prema načelu umnoška slijedi Vjerovali ili ne, u razredu od učenika rukovodstvo je moguće izabrati na načina.
Međutim, postavimo li ograničenje da u vodstvu mogu biti birani samo odlični ili vrlo dobri učenici koji nisu do sada imali pedagoških mjera sprečavanja, broj se sužava na odličnih i vrlo dobrih s uzornim vladanjem iz prethodnog razreda.
Na koliko je tada načina moguće izabrati rukovodstvo razreda?
Na načina.
U uvodnom smo primjeru imali skup od elementa iz kojeg smo trebali odabrati uređenu trojku, odnosno tri elementa bez ponavljanja nekog elementa. I poredak je bio važan, nakon izabranog predsjednika isključili smo ga iz mogućeg daljnjeg izbora jer ne može biti izabran na dva mjesta.
Takav način odabira
elemenata iz
-članog skupa nazivamo varijacije bez ponavljanja.
Varijacija bez ponavljanja
-tog razreda u
-članom skupu svaka je uređena
-torka različitih elemenata danog skupa.
Broj varijacija bez ponavljanja -tog razreda od elemenata jednak je
Prisjetimo se faktorijela.
i
Prethodna formula za broj varijacija podsjeća na faktorijele, ali nedostaje dio faktora. Proširimo taj broj s takvim faktorima da u brojniku dobijemo
Brojnik i nazivnik broja
pomnožimo s:
Tada formulu za varijacije -tog razreda bez ponavljanja možemo napisati i pomoću faktorijela:
Primjer 1.
U školi se organizira turnir u šahu. Prijavilo se učenika. Najboljim natjecateljima dodijelit će se pehar i dvije medalje. Na koliko je načina moguće dodijeliti nagrade za osvojena prva tri mjesta?
U zadatku najprije moramo uočiti sljedeće: a) koliko imamo ukupno elemenata b) koliki je broj elemenata koje razvrstavamo c) je li važan redoslijed i d) mogu li se ponavljati elementi.
Razmislite i odgovorite na sljedeća pitanja.
Sada možemo riješiti Primjer 1 do kraja.
Nakon što smo odgovorili na ta pitanja, možemo sa sigurnošću reći da je riječ o varijacijama bez ponavljanja razreda od elemenata.
ili s pomoću faktorijela,
Pehar i dvije medalje sudionici mogu podijeliti na
načina.
Uočite da pri računanju varijacija bez ponavljanja uvijek ima faktora u umnošku (počevši od ).
Primjer 2.
Riješimo prvi zadatak iz prethodne kolekcije zadataka, ali tako da se u novim dvoznamenkastim brojevima znamenke mogu ponavljati. Koliko troznamenkastih brojeva s ponavljanjem znamenaka možemo napisati od danih znamenki?
Pogledajte animaciju koja odgovara na postavljena pitanja.
Varijacija s ponavljanjem
-tog razreda u
-članom skupu svaka je uređena
-torka elemenata danog skupa gdje se elementi mogu ponavljati.
Broj varijacija s ponavljanjem
-tog razreda od
elemenata jednak je
U varijacijama s ponavljanjem, kao i u varijacijama bez ponavljanja, važan je poredak elemenata (uređene -torke).
Morseov kod je prenošenje informacija s pomoću strujnih impulsa (dugi ili kratki impuls) koji se označuje crticom ili točkom. Jedna je to od najpoznatijih brzojavnih šifri. Koristi se za prijam na sluh (struganjem po vrpci proizvodi kliktav zvuk) ili na elektromagnet s pisačem koji crtice ispisuje na vrpcu tako da je izgrebe ili ne izgrebe (pušta se struja ili ne pušta).
Morseov kod možemo promatrati kao preteču ASCII ili nekih drugih kodova kojima je zamijenjen nakon pojave računala.
Ponovimo kako prepoznati zadatke s varijacijama i kako ih izračunati.
Varijacije | Bitan poredak elemenata |
Elementi se ponavljaju |
Formula |
---|---|---|---|
bez ponavljanja |
DA | NE | |
s ponavljanjem |
DA | DA |