Prisjetimo se izbora za vodstva razrednog odjela. Među
učenika birali smo predsjednika, što je bilo moguće učiniti na
načina, zamjenika među preostala
učenika i blagajnika iz skupa od
učenika. Točno smo znali redoslijed izbora, tražili smo broj uređenih trojki iz skupa od
elementa. To je bilo moguće učiniti na
načina. Jesmo li mogli izabrati tročlano predsjedništvo bez dodjeljivanja posebne titule? Je li za takav izbor, gdje nije važan redoslijed, isto tako potrebno
načina?
U ovoj jedinici bavit ćemo se podskupovima skupova u kojima nije važan redoslijed izvlačenja, izbora, odabira i sl. Dakle, tražit ćemo
-člane skupove, a ne kao i dosad uređene
-torke.
Pogledajte sljedeću animaciju.
Prije nego što odgovorimo na pitanje s kraja animacije prisjetimo se pojma i svojstava binomnih koeficijenata.
Povežite svojstva binomnih koeficijenata s pripadajućim matematičkim zapisom.
Pascalova formula
|
|
Svojstvo simetrije
|
|
Prikaz s pomoću faktorijele
|
|
Rubne vrijednosti
|
Vratimo se na animaciju i prisjetimo kako smo dobili broj mogućih izvlačenja triju kuglice iz skupa od
elemenata,
što kraće zapisujemo:
Općenito, broj izvlačenja
elemenata iz skupa od
elementa, gdje redoslijed nije važan, jednak je:
Binomni koeficijet možemo definirati i u kontekstu s kombinatorikom, a ne kao koeficijent iz raspisa binomne formule.
Neka skup ima
elemenata. Binomni koeficijent,
jednak je broju načina na koji se iz danog skupa može odabrati podskup od elemenata.
Kombinacija -tog razreda od elemenata je svaki podskup od elemenata -članog skupa.
Ukupan broj kombinacija bez ponavljanja
-tog razreda od
elemenata jednak je
Primjer 1.
U snopu od karte su četiri boje s po karata: tref, pik, srce i karo.
- Na koliko načina možemo odabrati karata iz snopa?
- Koliko je različitih načina u kojima je svih šest karata pik?
- Na koliko načina možemo odabrati karata od kojih su tri karo, dvije tref i jedna srce?
- Koliko je različitih odabira karata u kojima je barem jedan tref?
- Koliko je različitih načina odabira svih karata crvene boje?
Riješite sljedeće zadatke s kombinacijama bez ponavljanja.
Primjer 2.
Profesor nasumičnim odabirom iz e-dnevnika proziva učenike pred ploču. Predvidio je riješiti na satu zadataka. U razredu su učenika. Na koliko je načina moguće odabrati učenike za rješavanje predviđenih zadataka? Moguće je odabrati ponovno iste učenike.
Prije nego što riješimo zadatak, razmislite i odgovorite na sljedeća pitanja.
Dakle, problem ne možemo riješiti s do sada poznatim metodama. Takav problem u kojem nije važan redoslijed, u koji ne moraju, ali i mogu biti uključeni svi elementi skupa i mogu se ponavljati nazivamo kombinacije s ponavljanjem.
Na slici je prikazan jedan od mogućih izbora
učenika za dolazak pred ploču. Iza svakog učenika koji je slučajnim odabirom odabran stoji onoliko pluseva koliko je puta odabran.
Ukupno ima mjesta. Jedini siguran je položaj prvog učenika, sve ostalo se može promijeniti ovisno o odabiru (odnosno mjestu gdje se dodaje plus).
Ukupno možemo kombinirati
elementa, odnosno dodavati
pluseva bilo gdje na ta
mjesta (prvo je rezervirano za prvog učenika). Rješenje ćemo dobiti formulom za kombinacije bez ponavljanja,
Zapišimo tu formulu malo drukčije:
Generalizirajmo formulu za kombinacije s ponavljanjem.
Kombinacije s ponavljanjem
-tog razreda
-članog skupa je skup od
elemenata koji se sastoji od elemenata zadanog
-članog skupa s time da se neki elementi mogu pojaviti i više puta.
Broj kombinacija s ponavljanjem -tog razreda od različitih elemenata jednak je
Sada možemo riješiti zadani primjer o dolasku pred ploču.
Ukupno imamo elementa (svi učenici razreda), a potrebno je iz tog skupa odabrati elementa od kojih se neki mogu i ponavljati. Broj mogućih odabira jest
Riješite sljedeće problemske zadatke koristeći kombinacije s ponavljanjem.
Sistematizirajmo na kraju uvjete iz kojih možemo lako odabrati način rješavanja kombinatornog problema.
Odabir svih elemenata skupa |
Važan poredak elemenata |
Elementi se ponavljaju |
|
---|---|---|---|
Varijacije bez ponavljanja |
NE | DA | NE |
Varijacije s ponavljanjem |
NE | DA | DA |
Permutacije bez ponavljanja |
DA | DA | NE |
Permutacije s ponavljanjem |
DA | DA | DA |
Kombinacije bez ponavljanja |
NE | NE | NE |
Kombinacije s ponavljanjem |
NE | NE | DA |
Povežite nazive s pripadajućim formulama.
Varijacije s ponavljanjem
|
|
Permutacije s ponavljanjem
|
|
Kombinacije s ponavljanjem
|
|
Kombinacije bez ponavljanja
|
|
Varijacije bez ponavljanja
|
|
Permutacije bez ponavljanja
|