Učitavanje

4. Svojstva tekućina

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja
  • kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu
  • povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima
  • usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima
  • analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja

#1 Zadatak

Odredite točnost tvrdnje odabirući opciju točno ili netočno.  

Tijelo lakše pluta na površini oceana i mora jer je gustoća vode manja nego u slatkovodnim bazenima.

#2 Zadatak

Odaberite jedan točan odgovor. 

Koliko iznosi gustoća uzorka metala u g/mL prema mjerenim podacima u prethodnoj animaciji?

#3 Zadatak

Odaberite jedan točan odgovor. 

Zašto sirova nafta pluta na površini vode i ne miješa se s vodom? 

#4 Zadatak

Poredajte navedene uzorke prema smanjenju viskoznosti tekućine počevši uzorkom najveće viskoznosti.

1. uzorak A
2. uzorak D
3. uzorak C
4. uzorak B

Procjena znanja

Poredajte slojeve jezera tijekom jeseni prema povećanju gustoće vode počevši sa slojem najmanje gustoće. 

1. površinski sloj
2. srednji sloj
3. najdublji sloj

Odaberite jedan točan odgovor. 

Kako smanjenje temperature utječe na gustoću tekućine? 

Odaberite jedan točan odgovor. 

Kako masne kapljice u pučinskom planktonu utječu na lebdenje planktona u oceanima i morima?

Odaberite jedan točan odgovor. 

Koja tvrdnja ispravno uspoređuje viskoznost vode i jestivoga ulja?

Odredite točnost tvrdnje odabirući opciju točno ili netočno

Voda ima manju površinsku napetost od etanola jer je etanol polarnija molekula od vode.

4. Svojstva tekućina

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja
  • kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu
  • povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima
  • usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima
  • analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Voda - Ishodi učenja: primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar, povezati građu tvari s njihovim svojstvima, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, objasniti vrste i svojstva kemijskih veza, analizirati fizikalne i kemijske promjene, povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom, povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja, analizirati kružno gibanje, primijeniti I. Newtonov zakon, primijeniti II. Newtonov zakon, primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 1.1: Voda - molekula, motiv i mit - Ishodi učenja: objasniti građu i prostorni raspored molekule vode, povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja, objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja, opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja, opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit
    2. Videolekcija 1.2: Agregacijska stanja i kruženje vode - Ishodi učenja: povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava, opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku, opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost, analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode
    3. Videolekcija 1.3: Otapanje tvari u vodi - Ishodi učenja: objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi, analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova, usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama, opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
    4. Videolekcija 1.5: Dostupnost vode za organizme - Ishodi učenja: opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša, prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode, prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja, prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
    5. Videolekcija 1.6: Umijeće plivanja - Ishodi učenja: analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi, analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo, analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, uočiti razliku između homolognih i analognih organa, uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi, analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave - Ishodi učenja: razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš, prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit, razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje), objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika, izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja, razlikovati informacije po važnosti, odrediti glavne ideje u tekstu