Učitavanje

5. Dostupnost vode za organizme

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
  • prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja
  • usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode
  • prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja
  • prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu
  • interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena
  • interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena
  • analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta

#1 Zadatak

Povežite naziv bioma s odgovarajućim mjestom na karti.

Zadatak - 1.1.5.
ledena pustinja
tundra
tajga
šume umjerenog pojasa
planinske šume
stepe
savane
tropske kišne šume
pustinje
mediteranska vegetacija

Biljke se vodom opskrbljuju iz tla pomoću korijena, a protok vode osiguravaju isparavanjem kroz površinu listova kao što je prikazano na slici.

Kako se naziva sposobnost vode da se kreće kroz biljku, a temelji se na privlačnim silama između molekula vode i stijenke biljnog tkiva?

Kserofitske biljke imaju pojačani rast korijena. To je posljedica smanjene površine lista koja omogućuje manju potrošnju vode i energije pa se stoga više ugljikohidrata transportira u korijen i omogućuje njegov rast. 

Bršljan je  
biljka. Fiziološki je neovisna pa biljka domadar nema ni koristi ni štete od ovakvog suživota.  
#3 Zadatak

Na slici su prikazane ekološke valencije jedinki dviju različitih vrsta slatkovodnih riba. Povežite pojam s lijeve strane s odgovarajućom tvrdnjom s desne strane. 

zadatak3slika
Jedinka 1.
Jedinka 1.
Jedinka 1.
Jedinka 2.
Jedinka 2.
Jedinka 2.

da

da

#4 Zadatak

Povucite ponuđene pojmove na odgovarajuće mjesto.

kaktus
bukva
čuvarkuća
žabnjak
maslačak
šaš
kserofiti
mezofiti
higrofiti
#5 Zadatak

Upišite pojmove koji nedostaju.

Slika prikazuje organe koji su 
oblika, obavaljaju 
funkciju, a različiti su po građi i
. Takve organe nazivamo
organi.

#6 Zadatak

U ovome zadatku utvrdit ćete pozitivne i negativne utjecaje novinskih mrežnih tekstova. Razvrstajte ponuđene izraze u stupce i time odredite pripada li pojam pozitivnim ili negativnim stranama takvih tekstova.    

zabava
informiranje (dodatno, u slučaju potrebe, izuzetno brzo širenje važnih informacija velikome broju ljudi)
prenošenje i zloupotreba lažnih informacija
ekonomska korist
stvaranje masovne panike
izazivanje ovisnosti, prekomjerne konzuma, otuđenosti od društva
lažna vijest
obrazovanje
iznošenje neprovjerenih vijesti
manipulacija
senzacionalizam
pristranost
kršenje privatnosti
sloboda izražavanja
Pozitivni utjecaji
Negativni utjecaji

#7 Zadatak

Odaberite pojam koji se odnosi na tekst Vampirska potrošnja. U svakoj kategoriji može biti jedan ili više točnih odgovora s obzirom na sadržaj i oblikovanje teksta. 

nadnaslov
prokazati (istraživačko novinarstvo koje otkriva političke ili ekonomske afere)
izvješće
lažna vijest / dio vijesti / neistine činjenice
specifična skupina; pripadnici određene interesne skupine, supkulture, skupine povezane zanimanjem i sl.
sažet tekst
tiskani
fotografija/ilustracija
popularno-znanstveni
tijelo teksta
publicističko-administrativni
interaktivni element
razgovorni
videozapis
javna
osobna
naslov
tip grafičkog prikaza
obrazovati
objasniti (objasniti pojmove i procese, uzročno-posljedične veze)
informirati (iznijeti informacije o čemu)
potaknuti (rasprave o važnim temama)
audiozapis
uvjeriti/utjecati na čitatelje (potaknuti čitatelja da preispita i promijeni svoje mišljenje)
obrazovna
neprihvatljiv govor
subjektivan
dati priliku (glasovima koji se ne čuju ili koji teško dolaze u priliku iznijeti svoje probleme)
intervju
elektronički
književni
vijest (tko, što, gdje, kada, kako)
privući (društvene skupine na uključivanje u određene aktivnosti
profesionalna
međunaslov
prikriveno oglašavanje
nema elemenata specifične namjene
obavijest
mladi
spojiti (čitatelje sa zajedničkim interesima i tako kreirati svojevrsnu zajednicu)
nema nepoželjnih elemenata
znanstveno-popularni članak
opis dodataka s izvorima; nadnevak, ime autora
zabaviti
okvir
opširan tekst
uputiti (pokazati kako nešto napraviti)
publicistički
neknjiževni
objektivan
djeca
komentar
analizirati (raščlaniti što na dijelove kako bi čitatelj bolje razumio pojavu o kojoj se govori)
odrasli
Tip (novinskog medija)
Tip teksta
Namjena
Specifična namjena
svrha
(pod)stil
ton
ciljana publika
količina sadržaja
novinska vrsta
oprema teksta
nepoželjni elementi

Procjena znanja

Koji je biom prikazan na slici?

Proučite fotografiju na kojoj je prikazana jedna vrsta kaktusa i odgovorite na pitanje. 

Dopuni tvrdnju.

Zbog povezanosti s internetom, termin „masovni mediji” danas zamjenjuju terminom 
mediji.
 
U osnovnoj strukturi novinskoga teksta razlikujemo: glavu, tijelo i
Pravilno razumijevanje teksta ovisi o našoj spremnosti na 
promišljanje, o našoj kreativnosti i stupnju medijske pismenosti. 

Vijest odgovora samo na sljedeća pitanja: Tko?, Kako?, Gdje? i Zašto?

Vijest mora biti djelomično subjektivna.

Najvažnije svrhe novinskoga teksta su informirati i obrazovati.

Nadnaslov služi za sažeto i jasno predstavljanje teme.

Tekstni okvir ne spada u opremu teksta.

5. Dostupnost vode za organizme

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
  • prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja
  • usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode
  • prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja
  • prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu
  • interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena
  • interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena
  • analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Voda - Ishodi učenja: primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar, povezati građu tvari s njihovim svojstvima, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, objasniti vrste i svojstva kemijskih veza, analizirati fizikalne i kemijske promjene, povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom, povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja, analizirati kružno gibanje, primijeniti I. Newtonov zakon, primijeniti II. Newtonov zakon, primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 1.1: Voda - molekula, motiv i mit - Ishodi učenja: objasniti građu i prostorni raspored molekule vode, povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja, objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja, opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja, opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit
    2. Videolekcija 1.2: Agregacijska stanja i kruženje vode - Ishodi učenja: povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava, opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku, opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost, analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode
    3. Videolekcija 1.3: Otapanje tvari u vodi - Ishodi učenja: objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi, analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova, usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama, opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
    4. Videolekcija 1.4: Svojstva tekućina - Ishodi učenja: povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja, kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu, povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja
    5. Videolekcija 1.6: Umijeće plivanja - Ishodi učenja: analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi, analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo, analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, uočiti razliku između homolognih i analognih organa, uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi, analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave - Ishodi učenja: razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš, prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit, razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje), objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika, izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja, razlikovati informacije po važnosti, odrediti glavne ideje u tekstu