Učitavanje

3. Otapanje tvari u vodi

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi
  • analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova
  • usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama
  • opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša

#1 Zadatak

Nadopunite rečenicu tako da u prazni pravokutnik upišete odgovarajući broj.

Koja mineralna voda ima najveću masu otopljenog ugljikova(IV) oksida?

Odgovor: 
.
#2 Zadatak

Koji je od navedenih kationa najdominantniji u Mineralnoj vodi 2? Odaberite točnu tvrdnju.

#3 Zadatak

U prazni pravokutnik napišite kemijski naziv minerala. 

Mineralna voda 3 u svom sastavu ima najveću količinu minerala čijim nedostatnim unosom u ljudski organizam nastaju srčane aritmije, koronarna bolest srca, povišeni krvni tlak te povećana podražljivost živčanog sustava. Koji je to mineral?

Odgovor: 
#4 Zadatak

Dopunite rečenice tako da u prazni pravokutnik upišete odgovarajući pojam.

Topljivost plinova
se s porastom tlaka iznad otopine. Pri tlaku od 1 bar najveću topljivost ima
. Topljivost dušika smanjuje se s porastom temperature vode. Pri 25 °C u 1 kg vode otopilo se više od
ugljikova(IV) oksida.

Je li navedena tvrdnja točna?

Molekule vode u ledu povezane su dipol-dipol privlačenjem.

Jedna molekula vode u ledu može ostvariti 
vodikove veze s drugim molekulama vode koje ju okružuju.

Zaokružite točan odgovor.

Koji od navedenih vodenih ekosustava ima najmanju količinu otopljenog kisika?

#6 Zadatak

Povežite pojmove s organizmom na koji se odnose

Prikazani vodeni organizam koji ima najveću ekološku valenciju

Vodeni organizam koji stvara kisik

#7 Zadatak

Upišite odgovor u prazne pravokutnike. Pazite, odgovor se sastoji od dviju riječi.

Zasićena vodena otopina kuhinjske soli pripremljena je otapanjem 36 g soli u 100 g vode pri 20 °C. U čašu je uronjena nit vune obješena na štapić položen preko čaše kao što je prikazano na slici. Nakon nekoliko dana kristali soli uhvatili su se na nit iako nije došlo do promjene temperature u sobi. Što je omogućilo kristalizaciju soli? 

Odgovor: 

Procjena znanja

Dekompresijsku bolest mogu izazvati ponavljana ronjenja u kraćem vremenskom razdoblju. Budući da nakon svakog ronjenja u tijelu ostaje višak plina, količina prekomjernog plina pri svakom se ronjenju povećava. 

Ljeti se zbog viših temperatura topljivost natrijeva klorida u morskoj vodi povećava, što znatno povećava salinitet mora (udio otopljenih soli u morskoj vodi). 

t / °C m(soli u 100 g otapala) / g
0 60
20 75
40 90
60 105
Dopunite odgovor povlačenjem odgovarajućeg pojma u za to predviđen pravokutnik.

Kakva je, s obzirom na zasićenost, vodena otopina soli X pripremljena otapanjem 90 g soli u 100 g otapala pri 40 °C i ostavljena da se ohladi na sobnu temperaturu pazeći pritom da se ne protrese? 


Koliki je maseni udio soli X pri 20 °C? 

Pridružite odgovarajuću temperaturu vode u za to predviđene pravokutnike.

4
30°C
5 – 29 °C
4 °C

Upišite odgovarajuću vrijednost na crtu za odgovor.

Izračunajte masu otopljenoga kalijeva klorida pri 70 °C ako je pripremljena zasićena otopina u kojoj je maseni udio soli 32,5 %.

m(KCI) =

3. Otapanje tvari u vodi

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi
  • analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova
  • usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama
  • opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Voda - Ishodi učenja: primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar, povezati građu tvari s njihovim svojstvima, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, objasniti vrste i svojstva kemijskih veza, analizirati fizikalne i kemijske promjene, povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom, povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja, analizirati kružno gibanje, primijeniti I. Newtonov zakon, primijeniti II. Newtonov zakon, primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 1.1: Voda - molekula, motiv i mit - Ishodi učenja: objasniti građu i prostorni raspored molekule vode, povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja, objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja, opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja, opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit
    2. Videolekcija 1.2: Agregacijska stanja i kruženje vode - Ishodi učenja: povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava, opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku, opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost, analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode
    3. Videolekcija 1.4: Svojstva tekućina - Ishodi učenja: povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja, kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu, povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja
    4. Videolekcija 1.5: Dostupnost vode za organizme - Ishodi učenja: opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša, prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode, prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja, prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
    5. Videolekcija 1.6: Umijeće plivanja - Ishodi učenja: analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi, analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo, analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, uočiti razliku između homolognih i analognih organa, uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi, analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave - Ishodi učenja: razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš, prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit, razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje), objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika, izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja, razlikovati informacije po važnosti, odrediti glavne ideje u tekstu