Učitavanje

7. Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš
  • prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit
  • razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje)
  • objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika
  • izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja
  • razlikovati informacije po važnosti
  • odrediti glavne ideje u tekstu

#1 Zadatak

Koji od navedenih plinova ne uzrokuje efekt staklenika?

#2 Zadatak

Svaku tvrdnju povežite s brojem koji na ilustraciji opisuje proces do kojeg dolazi tijekom kruženja fosfora u prirodi.

Svaku tvrdnju povežite s brojem koji na ilustraciji opisuje proces do kojeg dolazi tijekom kruženja fosfora u prirodi.
 
1. stvaranje sedimentnih stijena koje sadrže fosfor
2. erozija stijena koje sadrže fosfor
3. razgradnja tvari i asimilacija fosfata
4. ispiranje fosfata sa slijevnog područja

#3 Zadatak

Nadopunite rečenice.

Na prazne crte upišite riječi koje nedostaju.

Cvjetanje onemogućuje prodiranje 
u dublje slojeve i tako zaustavlja
vodenih biljaka, a osim toga smanjuje i površinu za otapanje
. Smanjena razina
uzrokuje
ribe i ostalih organizama.

#4 Zadatak

Povucite pojmove na za njih predviđena mjesta.

Povucite pojmove koji označavaju procese pročišćavanja vode na odgovarajuće mjesto na shemi.

zadatak4
aktivni mulj
dezinfekcija
primarno
prozračivanje
rešetanje
sekundarno
taloženje
tercijarno
usitnjavanje

Svrha reportaže samo je informiranje.

Namjena joj je obraćanje javnosti, velikome broju ljudi.

Prilikom pisanja korišteni su i publicistički i administrativni stilovi.

Autorov ton dominantno je subjektivan. 

Po korištenju multimedijske opreme jasno je da je tekst namijenjen objavi na 
medijima.
#6 Zadatak

Povežite dijelove reportaže s kompozicijskim dijelovima.

Uvod Zaplet Kulminacija Rasplet Poruka

Sa znatiželjom smo promatrali kako su djelatnici Aquariuma Pula dopremili  Špelu, Maximusa, Free Wingsa i Opata i tako ih pripremali za povratak u divljinu.
Učinilo nam se da su sretnici svi oni koji su iz prvih redova promatrali ovaj čudesni kontakt životinja s morem i iščekivali prvi kontakt životinja s morem nakon dugo vremena. Jednu po jednu, djelatnici akvarija nosili su ih u rukama prema plićaku.
Na listopadnim suncem ogrijanoj pulskoj Ambreli, među sada već hrabrim plivačima, pojavili su se neuobičajeni gosti.
A kako biste i vi pomogli u zaštiti i očuvanju ovih gmazova, ako primijetite ozlijeđene kornjače, nazovite 112. Ozlijeđenu kornjaču prepoznat ćete po sljedećem: nalazi se na obali ili pluta i pritom ne reagira na vašu prisutnost.
Njihovo nestajanje u dubinama bilo je popraćeno veselim odobravanjem prisutnih.

Provjerite ima li vaš sažetak sve potrebne elemente služeći se sljedećim opisnikom za samovrednovanje.

Opisnik za samovrednovanje sažetka

U središnjem dijelu za svaki odlomak (ili za odlomke sadržajno povezane) redom je određena osnovno misao s podupirućim dokazima.

U zaključku su navedeni autorov stav i zaključak.

Procjena znanja

Odaberite točan odgovor.

Koji od navedenih plinova mikroorganizmi pojačano troše kad se u vodeni ekosustav ispuste veće količine organske tvari?

Odaberite jesu li navedene tvrdnje točne ili netočne.

Izbjeljivanje koralja suvremeni je fenomen potaknut globalnim zatopljenjem.  

Onečišćenje slatkih voda mjeri se po biološkoj potrošnji kisika (BPK) te pokazuje koliko unesena tvar troši kisika iz vode.

Kronološki poredaj kompozicijske dijelove reportaže i pridruži im značenje.

1. Zaplet - početak objašnjavanja, problematika teme
2. Uvod - kratka najava teme
3. Poruka - sublimiranje poruke čitateljima
4. Rasplet - razrješenje tematizirane situacija
5. Kulminacija - dobivanje najvažnije informacije

Dopuni sljedeće tvrdnje:

Reportaža o glavatim želvama prema tematici jest aktualno-
i ekološka, a prema mediju 
Autora reportaže nazivamo
Prema svrsi i stilskim obilježjima reportaću ubrajamo u
tekstove. 
 
Kompozicija reportaže podsjeća na unutarnju kompoziciju 

7. Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš
  • prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit
  • razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje)
  • objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika
  • izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja
  • razlikovati informacije po važnosti
  • odrediti glavne ideje u tekstu
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Voda - Ishodi učenja: primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar, povezati građu tvari s njihovim svojstvima, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, objasniti vrste i svojstva kemijskih veza, analizirati fizikalne i kemijske promjene, povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom, povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja, analizirati kružno gibanje, primijeniti I. Newtonov zakon, primijeniti II. Newtonov zakon, primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 1.1: Voda - molekula, motiv i mit - Ishodi učenja: objasniti građu i prostorni raspored molekule vode, povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja, objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja, opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja, opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit
    2. Videolekcija 1.2: Agregacijska stanja i kruženje vode - Ishodi učenja: povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava, opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku, opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost, analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode
    3. Videolekcija 1.3: Otapanje tvari u vodi - Ishodi učenja: objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi, analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova, usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama, opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
    4. Videolekcija 1.4: Svojstva tekućina - Ishodi učenja: povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja, kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu, povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja
    5. Videolekcija 1.5: Dostupnost vode za organizme - Ishodi učenja: opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša, prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode, prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja, prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
    6. Videolekcija 1.6: Umijeće plivanja - Ishodi učenja: analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi, analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo, analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, uočiti razliku između homolognih i analognih organa, uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi, analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu