Učitavanje

1. Voda - molekula, motiv i mit

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti građu i prostorni raspored molekule vode
  • povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja
  • objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja
  • opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja
  • opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima
  • analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit

#1 Zadatak

Koje je svojstvo vode uzrok sporijeg hlađenja mora tijekom kasnoga ljeta i jeseni? Odaberite jedan točan odgovor.

#2 Zadatak

Promotrite sliku kalotnog modela molekule vode i upišite odgovarajuće nazive označenih atoma na slici.  

Kalotni model molekule vode
vodik
kisik
vodik
#3 Zadatak

Koji atom u kovalentnoj vezi H-O više privlači vezni elektronski par i zašto? Odaberite jedan točan odgovor.

Označite tvrdnje koje se odnose na mit kao književnu vrstu.

Mit je složeni epski oblik.

Označite tvrdnje koje se odnose na mit kao književnu vrstu.

Izvorište mu je u usmenoj predaji.

Označite tvrdnje koje se odnose na mit kao književnu vrstu.

Motivi mitova s različitih područja često su jako slični. 

Označite tvrdnje koje se odnose na mit kao književnu vrstu.

Mitovi najčešće nisu grupirani oko središnjega lika kakva boga, već mitskoga junaka.

Označite tvrdnje koje se odnose na mit kao književnu vrstu.

Mitove o nastanku svijeta nazivamo kozmogonijskim mitovima. 

Označite tvrdnje koje se odnose na mit kao književnu vrstu.

Rijetki su arhetipski motivi u mitovima.

#5 Zadatak

Pročitajte s razumijevanjem ulomak iz grčkoga mita Deukalion i Pira i potom jednom riječju odgovorite na sljedeća pitanja.

Koji je naraštaj ljudi boravio na zemlji prije potopa?

Što je ratarevo ležalo uništeno?

Tko je pomogao Zeusu tijekom razaranja zemlje?

Koje je ime brijega na kojemu se zaustavila lađa?

Tko je Deukaliona upozorio na opasnost?

Kad je na zemlji boravio mjedeni naraštaj ljudi i kad su Zeusu, gospodaru svijeta, došli do ušiju glasovi o njihovim opačinama, odluči sam u ljudskom liku proputovati zemljom. Ali svuda nađe da su glasovi bili još blaži nego stvarnost. (…) Zeus se vrati na Olimp, sazove bogove u vijeće i odluči da uništi opaki ljudski rod. (…) Smjesta zatvori Sjevernjaka zajedno sa svim vjetrovima koji rastjeruju oblake u pećinu Eolovu, a samo Južnjaka iz nje ispusti. On poleti s vlažnim krilima prema zemlji, strašno mu lice pokrila gusta tama, brada mu otežala od oblaka, s bijele mu kose poteče pljusak, magla mu sjede na čelo, iz njedara mu pocuri voda. Zatim poleti k nebu, dohvati rukom oblake koji su daleko naokolo visjeli i stane ih cijediti. Gromovi zaore, a silna se poplava sruši s neba. Usjevi se saviše pod navalama oluje, uništena je ležala nada ratarova, upropašten je mučni rad cijele godine. I Posidon, brat Zeusov, došao je pri uništavanju u pomoć. On sazove sve rijeke i zapovjedi im: — Pustite uzde svojim strujama, provaljujte u domove, probijajte nasipe! Rijeke izvršiše njegov nalog, a Posidon sam probode svojim trozubom zemlju i potresom napravi prolaz valovima. (…) Čitave narode odnijela je voda, a što su valovi poštedjeli, pomrlo je od glada na neobrađenim ledinastim bregovima. Takav jedan brijeg izdizao se još s dva vrhunca u zemlji Fokidi iznad morske poplave koja je sve pokrivala. To je bio Parnas. K njemu doplovi u lađi Deukalion sa svojom ženom Pirom. Deukalion je bio sin Prometejev, kojega je otac opomenuo i sagradio mu lađu. Nikada nije bilo ni čovjeka ni žene koji bi nadmašili to dvoje ljudi poštenjem i pobožnošću. Tada Zeus pogleda s neba i vidje kako je čitav svijet poplavljen stajaćim vodama i kako je od mnogih tisuća ljudi preostao samo jedan ljudski par, oboje nevini, oboje pobožni štovatelji bogova. Zato pošalje Sjevernjaka da rastjera crne oblake i odagna magle, i tako opet pokaže nebu zemlju i zemlji nebo.

#6 Zadatak

Pročitajte sažetke navedenih djela i potom dopunite tvrdnje koje se odnose na sva tri ulomka tekstova pojmovima: Deukalionu, Gilgamešu ili Noi.

Imena ostalih članova posade osim glavnoga lika ili njegove supruge navedena su samo u tekstu o
.
Bogovi su požalili što su donijeli odluku samo u tekstu o
.

Životinje nisu donijele vijest da je siguran silazak s lađe samo u tekstu o
.

Jedan je bog sudjelovao u potopu samo u tekstu o
.

Uz kišu i personificirane su rijeke sudjelovale u potopu samo u tekstu o
.

Najveći broj ljudi bio je spašen od potopa u tekstu o
.

Gilgameš se spustio u podzemni svijet ogorčen smrću svojeg prijatelja, alter-ega Enkidua, čovjeka zvijeri s kojim se borio i na koncu sprijateljio, kako bi pronašao velikoga Utnapištima koji je preživio opći potop i time spoznao tajnu života (Ne sliči li jedno drugom / novorođeno dijete i smrt?). Da bi došao do njega, trebao je lađara (Ur-Šanabija) nagovoriti da ga preveze preko vode koju nijedan smrtnik nije prešao. Utnapištim mu je ispričao kako je dosegao vječni život, a njegova pričao počela je u gradu Šuripaku kojemu su bogovi bili naklonjeni do trenutka kada su ga odlučili uništiti. Pristupio mu je Ea, bog dubina, naložio mu da sagradi lađu, ostavi iza sebe bogatstvo i posjedovanje i traži život. Neka ponese sjeme svake vrste. Napunio je lađu i poveo cijelu svoju užu obitelj i najbližu rodbinu, životinje, razne zanatlije. Kada je krenuo potop, i sami bogovi se preplašiše i u strahu pobjegoše na brijeg bogova. Gurali su se kao psi i proklinjali svoju odluku. Sjedili su i plakali. Sedmoga dana kiša je stala, a ljudi su se pretvorili u blato. Lađa se nasukala na brdu i Utnapištim je poslao goluba da nađe zemlju, ali golub se vratio. Isto se dogodilo i s lastavicom drugoga dana, a trećega dana odletio je gavran koji se više nije vratio. Bogovima je prinio žrtvu, janje, spalio drvo i mirtu, bogovi su udisali miris. Bog Bel jedini je od bogova bio ljut što su ljudi preživjeli jer je on bio donio odluku o uništenju. Ostali su se suočili s njim i rekli da nije trebao kazniti sve, nego samo one koji su to zaslužili. Predložili su da Utnapištim, za nagradu, postane jedan od njih.

 


Vidje Jahve kako je čovjekova pokvarenost na zemlji velika i kako je svaka pomisao u njegovoj pameti uvijek samo zloća. Jahve se pokaja i u svom srcu ražalosti što je načinio čovjeka na zemlji. Reče Jahve: »Ljude koje sam stvorio izbrisat ću s lica zemlje – od čovjeka do zvijeri, gmizavce i ptice u zraku – jer sam se pokajao što sam ih napravio.« Ali Noa je našao milost u očima Jahvinim. U dan onaj – šestote godine Noina života, mjeseca drugog, dana u mjesecu sedamnaestog – navale svi izvori bezdana,
rastvore se ustave nebeske.
I udari dažd na zemlju da pljušti četrdeset dana i četrdeset noći. Onog dana uđe u korablju Noa i njegovi sinovi: Šem, Ham i Jafet, Noina žena i tri žene Noinih sinova s njima; oni, pa sve vrste životinja: stoka, gmizavci što po tlu gmižu, ptice i svakovrsna krilata stvorenja, uđu u korablju s Noom, po dvoje od svih bića što u sebi imaju dah života. Što uđe, sve bijaše par, mužjak i ženka od svih bića, kako je Bog naredio Noi.
Onda Jahve zatvori za njim vrata. Stotinu pedeset dana vladahu vode zemljom. Onda se Bog sjeti Noe, svih zvijeri i sve stoke što bijaše s njim u korablji, pa pokrenu vjetar nad zemljom da uzbije vodu. Zatvoriše se izvori bezdanu i ustave nebeske, i dažd s neba prestade. Polako se povlačile vode sa zemlje. Nakon stotinu pedeset dana vode su jenjale, a sedmoga mjeseca, sedamnaestog dana u mjesecu korablja se zaustavi na brdima Ararata. Vode su neprestano opadale do desetog mjeseca, a prvoga dana desetog mjeseca pokažu se brdski vrhunci. Prema večeri golubica se vrati k njemu, i gle! U kljunu joj svjež maslinov list; tako je Noa doznao da su opale vode sa zemlje.

Procjena znanja

Koja se međuatomska veza od navedenih uspostavlja između atoma u molekuli vode?

Koja tvrdnja ispravno opisuje građu molekule vode?

U kojem je atomu u hidroksilnoj (-OH) skupini, karakterističnoj za alkohole, veća gustoća elektronskog oblaka i koja je posljedica toga?

Između kojih se od navedenih molekula mogu uspostaviti vodikove veze?

Poredajte navedene spojeve elemenata kisikove skupine s vodikom prema porastu vrelišta započevši sa spojem najnižeg vrelišta.

1. H2Te
2. H2O
3. H2Se
4. H2S

 Dopuni odgovarajućim pojmovima navedene tvrdnje.

Mitski uzorci koji se nesvjesno, između ostaloga, obnavljaju u umjetnosti zovu se
.

Mitovi su jednostavni epski oblici koji najčešće govore o bogovima, junacima, neobjašnjivim pojavama i
.

Dva najpoznatija sumerska epa su Enuma Eliš i
.

Poveži sljedeće pojmove o simboličkoj ulozi vode sa slikama.

Poveži sljedeće pojmove o simboličkoj ulozi vode sa slikama. 

 

Poveži sljedeće pojmove o simboličkoj ulozi vode sa slikama. 

 

Poveži sljedeće pojmove o simboličkoj ulozi vode sa slikama. 

 

1. Voda - molekula, motiv i mit

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • objasniti građu i prostorni raspored molekule vode
  • povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja
  • objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja
  • opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja
  • opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima
  • analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Voda - Ishodi učenja: primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar, povezati građu tvari s njihovim svojstvima, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, objasniti vrste i svojstva kemijskih veza, analizirati fizikalne i kemijske promjene, povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom, povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja, analizirati kružno gibanje, primijeniti I. Newtonov zakon, primijeniti II. Newtonov zakon, primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 1.2: Agregacijska stanja i kruženje vode - Ishodi učenja: povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava, opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku, opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost, analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode
    2. Videolekcija 1.3: Otapanje tvari u vodi - Ishodi učenja: objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi, analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova, usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama, opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
    3. Videolekcija 1.4: Svojstva tekućina - Ishodi učenja: povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja, kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu, povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja
    4. Videolekcija 1.5: Dostupnost vode za organizme - Ishodi učenja: opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša, prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode, prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja, prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
    5. Videolekcija 1.6: Umijeće plivanja - Ishodi učenja: analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi, analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo, analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, uočiti razliku između homolognih i analognih organa, uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi, analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave - Ishodi učenja: razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš, prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit, razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje), objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika, izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja, razlikovati informacije po važnosti, odrediti glavne ideje u tekstu