Učitavanje

6. Umijeće plivanja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi
  • analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo
  • analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike
  • usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima
  • uočiti razliku između homolognih i analognih organa
  • uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi
  • analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu

#1 Zadatak

Pokušajte sada riješiti sljedeći zadatak.

Zadatak 1.:
Pingvin mase 10 kg iskoči iz vode s početnom brzinom od 8 m/s. Uz pretpostavku da je kut pod kojim je iskočio 30 stupnjeva, kolika će biti najveća visina koju će pingvin u letu dosegnuti i  koliki će biti domet njegova leta? (g = - 10 m/s2)

  1. Napomena: sve rezultate zaokružite na dvije decimale.

Vertikalna komponenta brzine:  vy = v₀ ⋅ sin(∝) = 8⋅ sin(30°) = 4 m/s.

Horizontalna komponenta brzine je:  vx = v₀ ⋅ cos(∝) = 8 ⋅ cos(30°) = 6,93 m/s.

  1. Vrijeme koje je potrebno da pingvin dostigne najveću visinu, za vx = 0:

             v = 0 = v₀ + g ⋅ t

             0 = 4 - 10 t

t =  0,4 s

  1. Najveća visina pingvinova leta:

y = vy ⋅ t + (1/2) g ⋅ t² = (4m/s) ⋅ (0,4 s) + (1/2) ⋅ (-10 m/s2) ⋅ (0,4 s )²

y = 0,8 m

  1. Vrijeme pingvinova leta:

y = vy ⋅ t + (1/2) ⋅ g ⋅ t²

0 = 4 ⋅ t + (1/2) ⋅ (-10 m/s2) ⋅ t²

t = 0,8 s (zanemarimo rješenje t = 0)

  1. Domet pingvina:

                      x = vx ⋅ t = 6,93 m/s ⋅ 0,8 s = 5,54 m

Procjena znanja

Odaberite 2 odgovora:

Od kojih će se peraja kasnije u evoluciji razviti prednji i stražnji udovi?

U tablici se nalaze opisi sila koje djeluju na pingvina.

sila koja djeluje na tijelo koje je slobodno u vodi sila koja nastoji spriječiti gibanje tijela u vodi sila koja nastoji spriječiti gibanje tijela u vodi

sila otpora vode
uzgon
sila teža

Dopunite rečenice povlačenjem riječi.

Ribe se kreću kroz vodu koristeći svoje  kako bi stvorile potisak i tjerale se naprijed. Kitovi i dupini plivaju pomičući svoj snažan gore-dolje u ritmičkim pokretima.
Morske kornjače koriste svoje
kako bi plivale glatkim, kliznim pokretima kroz vodu.
Lignje i hobotnice koriste
za brzo kretanje kroz vodu izbacivanjem vode kroz sifon.
Morski pas kreće se kroz vodu koristeći svoj moćni 
za postizanje brzine i okretnosti.
Tuljani i morski lavovi plivaju koristeći svoje 
za kretanje kroz vodu i  za upravljanje i kočenje.
Meduze i druga želatinozna stvorenja lebde i plutaju kroz vodu, koristeći 
.

stražnje peraje 
rep
rep
repne peraje
valovite pokrete
peraje
prednje peraje
mlazni pogon

Pridružite točne nazive dijelova tijela ribe u pravokutnim kućicama.

vrednovanjezadatak5
Oko
Repna peraja
Analna peraja
Leđne peraje
Usta
Bočna linija
Prsna peraja
Zdjelična peraja

6. Umijeće plivanja

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi
  • analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo
  • analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike
  • usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima
  • uočiti razliku između homolognih i analognih organa
  • uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi
  • analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Voda - Ishodi učenja: primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar, povezati građu tvari s njihovim svojstvima, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, objasniti vrste i svojstva kemijskih veza, analizirati fizikalne i kemijske promjene, povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom, povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja, analizirati kružno gibanje, primijeniti I. Newtonov zakon, primijeniti II. Newtonov zakon, primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 1.1: Voda - molekula, motiv i mit - Ishodi učenja: objasniti građu i prostorni raspored molekule vode, povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja, objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja, opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja, opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit
    2. Videolekcija 1.2: Agregacijska stanja i kruženje vode - Ishodi učenja: povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava, opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku, opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost, analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode
    3. Videolekcija 1.3: Otapanje tvari u vodi - Ishodi učenja: objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi, analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova, usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama, opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
    4. Videolekcija 1.4: Svojstva tekućina - Ishodi učenja: povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja, kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu, povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja
    5. Videolekcija 1.5: Dostupnost vode za organizme - Ishodi učenja: opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša, prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode, prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja, prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave - Ishodi učenja: razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš, prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit, razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje), objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika, izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja, razlikovati informacije po važnosti, odrediti glavne ideje u tekstu