Učitavanje

2. Agregacijska stanja i kruženje vode

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava
  • opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku
  • opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost
  • analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode

#1 Zadatak

Promotrite i usporedite ilustracije triju tipova agregacijskih stanja, prikazanih nepravilnim slijedom. Pridružite naziv agregacijskoga stanja odgovarajućem prikazu.

Agregacijska stanja
plinovito stanje
tekuće stanje
čvrsto stanje

Pridružite navedena svojstva odgovarajućem čestičnom prikazu agregacijskog stanja.

udaljenost između čestica je veća
kaotičnost je najveća
udaljenost između čestica je najmanja
ispunjava cijelu posudu
kaotičnost je veća
poprima oblik posude
stalan oblik i stalan volumen
najmanja je kaotičnost
udaljenost između čestica je najveća
Čvrsto
Tekuće
Plinovito

Poredajte navedena agregacijska stanja vode prema porastu kaotičnosti čestica u sustavu.

vodena para, led, tekuća voda

1. tekuća voda
2. vodena para
3. led

Temperatura pri kojoj voda prelazi iz čvrstog agregacijskog stanja u tekuće, odnosno temperatura pri kojoj se led pretvara u vodu naziva se temperatura

.

#3 Zadatak

Kako promjena temperature utječe na kaotičnost čestica u sustavu? Odaberite više točnih odgovora.

#4 Zadatak

Pridružite nazive promjena agregacijskih stanja tvari na odgovarajući dio fotografije koji prikazuje tu promjenu stanja. 

Promjene agregacijskih stanja
deionizacija
kondenzacija
sublimacija
desublimacija
očvršćivanje
taljenje
isparivanje
#5 Zadatak

Kako povećanje temperature sustava utječe na kaotičnost čestica i međučestične privlačne sile u ledu? Odaberite jedan točan odgovor.

#6 Zadatak

Koja je promjena agregacijskoga stanja vode uzrok opaženoj pojavi raspršenih kapljica vode u obliku magle u zraku? Odaberite jedan točan odgovor.

#7 Zadatak

Prikazana je shema ciklusa kruženja vode. U označena polja upišite nazive odgovarajućih procesa i izvora vode.

agreg
Oborine
Kondenzacija
Transpiracija
Otjecanje vode
Isparavanje
Podzemne vode

Procjena znanja

Koje je agregacijsko stanje prikazano na animaciji?

Povežite navedene promjene agregacijskog stanja s odgovarajućom vrstom promjene s obzirom na izmjenu topline. 

očvršćivanje
kondenzacija
ionizacija
taljenje
desublimacija
endotermne promjene
egzotermne promjene

Koja promjena u okolišu smanjuje veličinu ledenjaka i zašto? 

Koji procesi u kruženju vode u biosferi smanjuju količinu vodene pare u višim dijelovima atmosfere? 

Kako postupno zatopljenje oceana utječe na intenzitet procesa kondenzacije u atmosferi? 

2. Agregacijska stanja i kruženje vode

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava
  • opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku
  • opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost
  • analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 1: Voda - Ishodi učenja: primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar, povezati građu tvari s njihovim svojstvima, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, objasniti vrste i svojstva kemijskih veza, analizirati fizikalne i kemijske promjene, povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom, povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja, analizirati kružno gibanje, primijeniti I. Newtonov zakon, primijeniti II. Newtonov zakon, primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
    1. Videolekcija 1.1: Voda - molekula, motiv i mit - Ishodi učenja: objasniti građu i prostorni raspored molekule vode, povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja, objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja, opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja, opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit
    2. Videolekcija 1.3: Otapanje tvari u vodi - Ishodi učenja: objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi, analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova, usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama, opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
    3. Videolekcija 1.4: Svojstva tekućina - Ishodi učenja: povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja, kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu, povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja
    4. Videolekcija 1.5: Dostupnost vode za organizme - Ishodi učenja: opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša, prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode, prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja, prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
    5. Videolekcija 1.6: Umijeće plivanja - Ishodi učenja: analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi, analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo, analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, uočiti razliku između homolognih i analognih organa, uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi, analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu
    6. Videolekcija 1.7: Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave - Ishodi učenja: razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš, prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit, razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje), objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika, izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja, razlikovati informacije po važnosti, odrediti glavne ideje u tekstu