Učitavanje

2. Autobiografija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
  • razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove.
  • prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
  • analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku

#1 Zadatak

Dopuni sljedeće tvrdnje.

Pojam autobiografije širega je značenja, u osnovi označava opis vlastitoga
, za razliku od
 koja pretpostavlja piščeve zapise o drugim ljudima. Autobiografije se u načelu pišu u
licu. Prvu hrvatsku autobiografiju napisao je
.

Već spomenuto djelo Ispovijesti najpoznatije je njegovo djelo, duhovna autobiografija, u kojoj kroz 13 knjiga/poglavlja opisuje iskustva svoga grešnog života i postupni put od rođenja do prihvaćanja vjere. Iako razdoblje njegova pisanja kronološki pripada antici, obilježja i teme njegovih tekstova većinski pripadaju srednjem vijeku. Antičko naslijeđe u Ispovijestima vidljivo je po sličnosti s antičkim pohvalnim govorima, u njima se cijelo vrijeme obraća Bogu (invokacija) i piše u njegovu slavu, njima dokazuje moć preobraćenja i to je pravi cilj pisanja, a ne njegova osobna potreba za bilježenjem vlastitoga života samoga po sebi, koliko god on bio sadržajan i ispunjen. Njegov model pisanja autobiografije neki znanstvenici nazivaju kronikalnobiografskim, a neki ispovjednim. Kronikalnobiografskim ga zovu zbog kronološkoga iznošenja radnje i činjenice da je pisana tako da bi čitatelju bilo svejedno je li napisana u 1. ili u 3. licu. Ispovjedni (konfesionalni) model jasan je po već iznesenome, namjera mu nije bila pripovijedati nego ispovijedati. Tako da je njegov tekst namijenjen čitateljima, a istovremeno njegova ispovijed namijenjena je Bogu.

Moja priča, M. Obama

Kad ste prva dama, vidite sve krajnosti u Americi. Bila sam na dobrotvornim večerama u privatnim kućama koje više nalikuju na muzeje, kuće s kadama od dragog kamenja. Obišla sam obitelji koje su izgubile sve u uraganu Katrina, a oči su im suzile od zahvalnosti što imaju barem ispravan hladnjak i štednjak. Upoznala sam ljude za koje se ispostavilo da su površni i licemjerni, kao i nastavnike, bračne partnerice vojnika i vojnih veterana i još mnogo drugih, čija su me dobrota i snaga zapanjile. I upoznala sam djecu – mnogo njih iz svih dijelova svijeta – koja me uvijek nasmiju i uliju mi nadu jer zaborave na moju titulu čim počnemo čeprkati po zemlji u dvorištu.

Otkako sam nerado zakoračila u javni život, veličali su me kao najmoćniju ženu na svijetu i pljuvali kao „ljutu crnkinju“. Htjela sam pitati te klevetnike koji im je dio te fraze važniji – što sam „ljuta“, što sam „crnkinja“ ili što sam „žena“? Osmjehivala sam se dok su me fotografirali pored ljudi koji su mog muža nazivali odvratnim imenima na nacionalnoj televiziji, a ipak su željeli uramljenu uspomenu koju će držati na kaminu. Čula sam za smutljivce na internetu koji su sve o meni dovodili u pitanje, čak se pitali jesam li žena ili muškarac. Jedan američki kongresmen narugao se mojoj stražnjici. To me je povrijedilo. To me je razbjesnjelo. Ali uglavnom sam se trudila smijati takvim stvarima.

Oba teksta imaju javnu namjenu.

Oba su teksta napisana visokim stilom.

Oba teksta govore o osobnim izazovima i promišljanjima.

Oba teksta iznesena su u 1. licu.

Oba teksta imaju isti kulturni utjecaj.

Razvrstajte ponuđene izraze u stupce.

prijateljstvo
pjesništvo
koncept duše
licemjerje
odnos bogatstva i siromaštva
život i smrt
neravnopravnost
društvena nepravda
Ispovijesti
Moja priča

 Poveži objašnjenja s primjerima.

Kič se odnosi na umjetničke ili kulturne elemente koji se smatraju lošim ukusom, pretjerano sentimentalnim ili lišenim umjetničke vrijednosti. Karakteristike kiča ogledaju se i u klišeiziranim zapletima i izražavanju pretjeranih emocija. Osmjehivala sam se dok su me fotografirali pored ljudi koji su mog muža nazivali odvratnim imenima na nacionalnoj televiziji, a ipak su željeli uramljenu uspomenu koju će držati na kaminu.
Kozmopolitska kultura odnosi se na globalnu ili međunarodnu perspektivu koja prihvaća raznolikost, multikulturalizam i kozmopolitski način života. Ona slavi bogatstvo globalnih kultura i promiče inkluzivnost. Obišla sam obitelji koje su izgubile sve u uraganu Katrina, a oči su im suzile od zahvalnosti što imaju barem ispravan hladnjak i štednjak.
Popularna kultura obuhvaća elemente koji su popularni i široko prihvaćeni od strane opće javnosti u određeno vrijeme. Često odražava trenutne trendove, reference i preference zabave mnoštva. Otkako sam nerado zakoračila u javni život, veličali su me kao najmoćniju ženu na svijetu i pljuvali kao „ljutu crnkinju“.

#3 Zadatak

Povežite autore i njihova djela.

Gaj Julije Cezar    „Ispovijesti”
Ksenofont    „Anabaza”
Sveti Augustin  „Meditacije”
Marko Aurelije  „Galski ratovi”

Procjena znanja

Najstariji autobiografski tekstovi dolaze iz starog Egipta.

Antički autobiografski tekstovi često govore o životu „običnih” ljudi.  

Autobiografski zapisi vladara za cilj imaju veličati njihove podvige.  

Legenda o Sargonu govori o skromnom podrijetlu, ali i božanskom poslanju kralja.

Asirski vladari u opisima svojih pobjeda izlažu i milosrdan odnos prema pobijeđenima.

Antički autobiografski tekstovi nisu važni samo zbog sadržaja, nego zbog uvida u kontekst vremena u kojem su nastali.

Kronološki poredaj autobiografske tekstove.

1. Ksenofontova „Anabaza“
2. „Meditacije“ Marka Aurelija
3. Cezarovi „Galski ratovi“
4. „Ispovijesti „ Sv. Augustina
5. Zapisi Ramzesa II. o bitki kod Kadeša

Dopuni sljedeću tvrdnju.

Autobiografije u kojima su životi na umjetnički način predstavljeni i oblikovani nazivamo 
 autobiografijama. 

 Dopuni sljedeću tvrdnju.

Iako je sv. Augustin stvarao krajem epohe antike, njegova djela zbog svoje tematike pripadaju književnoj epohi
.

Pripada li autobiografija Moja priča (M. Obama) po svojim obilježjima visokoj, niskoj ili popularnoj kulturi?

2. Autobiografija

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
  • razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove.
  • prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
  • analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 2: Moje putovanje - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizirati tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove, prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu, opisivati i pripovijedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, pisati tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku, analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starome vijeku, analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku, analizirati različite ideje, umjetnost i predmete za svakodnevnu uporabu u prapovijesti i u starome vijeku, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, baratati podatcima prikazanima na različite načine, primjenjivati linearne nejednadžbe
    1. Videolekcija 2.1: Putopis - Ishodi učenja: analizirati različite ideje, umjetnost i predmete za svakodnevnu uporabu u prapovijesti i u starome vijeku, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
    2. Videolekcija 2.3: Plan putovanja - Ishodi učenja: primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi, baratati podatcima prikazanima na različite načine, primjenjivati linearne nejednadžbe, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu, analizirati tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
    3. Videolekcija 2.4: Zaštićena područja - Ishodi učenja: opisivati i pripovjedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, pisati tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
    4. Videolekcija 2.5: Put u nepoznato - Ishodi učenja: analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starome vijeku, analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete
    5. Videolekcija 2.6: Nekad i danas - Ishodi učenja: analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starome vijeku, istraživati proces stvaranja i širenja države na Starome Istoku i u Europi, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava
    6. Videolekcija 2.7: Dojmovi nakon putovanja - Ishodi učenja: primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi, baratati podatcima prikazanima na različite načine, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika