Učitavanje

26. MiriSSSSSSSS

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete navesti organe osjeta njuha.
  • Naučit ćete imenovati skupine mirisnih tvari.
  • Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava sumpora i njegovih spojeva.
  • Naučit ćete povezati građu sumpora i njegovih spojeva s njihovim svojstvima.
  • Naučit ćete opisati uloge njuha.
  • Naučit ćete navesti razloge osjeta njuha.
  • Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena sumpora i njegovih spojeva.
  • Naučit ćete što je halitoza, kako nastaje i kako se liječi.

Odaberite točan odgovor.

Osjetilo _______________ omogućuje nam prepoznavanje mirisa u zraku.

Osjetilo

Odaberite točan odgovor.

Najrazvijeniji njuh među životinjama ima __________.

Odaberite točan odgovor.

Funkcija njuha kod ljudi i životinja jest prepoznavanje različitih ___________ u okolišu.

Odaberite točan odgovor.

Središte za njuh nalazi se u ________________.

Odaberite točan odgovor.

Mirisne se tvari u ____________________ pretvaraju u živčani impuls.

Odaberite točan odgovor.

Mirisne tvari prepoznaju se s pomoću njušnih _______________.

Za one koji žele znati više

Potpuni doživljaj hrane nije moguć bez osjeta njuha i okusa. Kada jedemo, u našim ustima otpuštaju se arome i dolaze u dodir s mirisnim receptorima u nosnoj šupljini.
Ta kombinacija okusa i mirisa stvara ono što zovemo „ukusnom” hranom. Zato hrana koja izgleda isto može imati potpuno različit okus i miris.
Primjerice, ako jedete krišku limuna, okus će biti kiseo, ali njuh će prepoznati aromu citrusa. Njuh i okus zbog toga su neraskidivo povezani, a njihova kombinacija daje nam jedinstveni osjećaj okusa.
Zato, kada nekome oslabi osjet njuha, na primjer zbog prehlade ili neke bolesti, može se činiti da hrana gubi okus. Tada osoba nema sposobnost prepoznavanja aroma koje se oslobađaju dok jedemo. Takva se pojava naziva anosmija.

#2 Zadatak

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene slike.

Imena dijelova sustava za osjet njuha smjestite na točno mjesto na slici.

 

1 - Središte za njuh u kori velikog mozga


2 - Nos


3 - Osjetilne stanice


4 - Nosna šupljina


5 - Njušni živac

 

Osjetila njuha
1
2
3
4
5

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koji spoj nastaje gorenjem sumpora na zraku?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koji spoj nastaje oksidacijom sumporova dioksida?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Sumporna kiselina nastaje reakcijom sumporova dioksida s vodom.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca.

Povežite formule spojeva sumpora s njihovim imenima.

 

H 2 S sumporov dioksid
SO 2 sumporna kiselina
SO 3 sumporov trioksid
H 2 SO 4 sumporovodik

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Koja tvar ne reagira s vodom?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih crteža. Označite polje uz crtež koji prikazuje točan odgovor.

Tioli su organski spojevi, sumporovi analozi alkohola koji umjesto skupine –OH sadržavaju skupinu –SH.

Koja od navedenih struktura prikazuje metantiol?

 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Metantiol je organski spoj jakog i neugodnog mirisa nalik na truli kupus ili korijenje. Upotrebljava se kao aditiv komercijalnom plinu za otkrivanje njegova curenja, kako bi ga korisnik mogao osjetiti pri nekontroliranom istjecanju.

Koja je molekulska formula metantiola?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Etantiol je još jedan organski spoj koji se rabi kao dodatak plinu za detekciju curenja, a ima sličan miris kao i metantiol. Metantiol ima veću relativnu molekulsku masu od etantiola.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koliki je maseni udio sumpora u metantiolu?

Za one koji žele znati više

Kako bi opstao, luk se evolucijskim putem zaštitio tako što se oštećenjem stanične membrane pokreće niz unutarstaničnih, enzimskih reakcija pri kojima se otpuštaju kemikalije oštra mirisa koje izazivaju iritaciju oka.
Stanice luka sastoje se, kao i sve druge stanice, od međusobno odvojenih dijelova. U nekima od tih dijelova nalaze se enzimi aliinaze, a u drugima različiti organski sulfidi.
Pri rezanju luka razaraju se njegove stanice i miješaju organski sulfidi s aliinazama. Aliinaze kataliziraju reakciju u kojoj sulfidi prelaze u nestabilne sulfenske kiseline, a raspadom sulfenskih kiselina nastaje spoj syn-propantial-S-oksid, plin suzavac.
Ta kemikalija isparava te izaziva iritaciju oka (suzenje i treptaje). Iritacija ovisi o vrsti luka, a oštrina lukovica ovisi o količini sumpora koju povrće apsorbira iz tla.
Stoga na tlima bogatima solima koja sadržavaju sumpor raste luk koji izaziva jaču iritaciju očiju.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Nos je organ kojim unosimo mirisne tvari u organizam.

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženih fotografija.

Označite polje uz fotografiju koja prikazuje točan odgovor. 

Odaberite organe kojima doživljavamo osjet mirisa. Dva su odgovora točna.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Kako se nazivaju mirisne tvari koje osjetilne stanice njuha mogu prepoznati?

Riješite zadatak odabirom točnog pojma u padajućem izborniku.
Promotrite sliku i odaberite odgovor iz padajućeg izbornika.
 

Što je njuh?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.


Koji su neki od razloga smanjenja osjeta njuha kod ljudi?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Njuh ima veze s emocijama i može prouzročiti snažne osjećaje i uspomene. 

Riješite zadatak odabirom točnog pojma u padajućem izborniku.

Koji dio nosa sadržava njušne receptore?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene fotografije.


Označite dio na fotografiji koji prikazuje njušni živac. Povucite pojam na ispravno mjesto.

Vrednovanje
njušni živac

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koji je glavni organ živčanog sustava koji obrađuje informacije o njuhu?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Kako se nazivaju mirisne tvari koje oslobađaju jedinke iste vrste?

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

 

Neke životinje, primjerice kukci i sisavci, koriste se osjetilom njuha za pronalazak
i obilježavanje
Ljudski njuh može prepoznati oko
različitih mirisa.

U sljedećem zadatku pojmove poredajte prema zadanom kriteriju.

Poredajte organe njušnog puta počevši od ulaska mirisnih tvari do nastanka osjeta mirisa.


a) njušni živac


b) nosna šupljina 


c) nos


d) kora velikog mozga


e) osjetilne stanice za miris

 

1. osjetilne stanice za miris
2. nosna šupljina 
3. nos
4. njušni živac
5. kora velikog mozga

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Kako se naziva potpuni gubitak osjeta njuha?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Molekulska formula elementarnog sumpora je S8.

.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koja je oznaka za plinoviti sumporov dioksid?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Rompski i monoklinski sumpor imaju različitu građu, a zbog toga i različita kemijska svojstva.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Zbog kojih kemijskih veza bjelančevina keratin ima karakteristična svojstva?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Koja jednadžba kemijske reakcije opisuje gorenje sumpora pri sobnoj temperaturi?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Sjeckanjem češnjaka događa se enzimska razgradnja spoja alina u spoj alicin. Njegovom razgradnjom nastaje nekoliko organskih spojeva sa sumporom, poput dialil-disulfida, dialil-sulfida i alil-metil-sulfida.

Razvrstajte spojeve sumpora na anorganske i organske.

metantiol
sumporna kiselina
metionin
sumporovodik
sumporasta kiselina
cistein
alil-metil-sulfid
sumporov dioksid
ANORGANSKI SPOJEVI
ORGANSKI SPOJEVI

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.


Neugodan zadah iz usta nazivamo halitoza.

U sljedećem zadatku označite dva točna odgovora.


Koji spojevi sumpora mogu prouzročiti halitozu? 

26. MiriSSSSSSSS

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • Naučit ćete navesti organe osjeta njuha.
  • Naučit ćete imenovati skupine mirisnih tvari.
  • Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava sumpora i njegovih spojeva.
  • Naučit ćete povezati građu sumpora i njegovih spojeva s njihovim svojstvima.
  • Naučit ćete opisati uloge njuha.
  • Naučit ćete navesti razloge osjeta njuha.
  • Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena sumpora i njegovih spojeva.
  • Naučit ćete što je halitoza, kako nastaje i kako se liječi.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Osjetila - naš kompas - Ishodi učenja: KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., FIZ OŠ C.8.7., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., MAT OŠ C.8.1. Skicira prikaz uspravnoga geometrijskog tijela u ravnini., MAT OŠ C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost, FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite, FIZ OŠ C.8.8., FIZ OŠ D.8.8. Analizira rasprostiranje i odbijanje svjetlosti te nastanak slike u zrcalu., FIZ OŠ D.8.9. Analizira lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava., OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT OŠ A.8.3. Prepoznaje odnose među skupovima N, Z, Q,I i R te raspravlja o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., MAT OŠ B.8.5. Rješava i primjenjuje kvadratnu jednadžbu, OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja, MAT OŠ C.8.4. Prikazuje međusobne odnose dviju kružnica u ravnini., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja, OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi
    1. Videolekcija 4.1: Slatka tajna - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti organe osjetila okusa., Naučit ćete opisati tijek nastajanja osjeta okusa., Naučit ćete navesti vrste okusa., Naučit ćete imenovati ugljikohidrate i njihove izvore., Naučit ćete opisati određivanje relativne slatkoće šećerima i drugim tvarima., Naučit ćete navesti umjetna i prirodna sladila.
    2. Videolekcija 4.2: Prstohvat soli - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava natrijeva klorida., KEM 2 Naučit ćete povezati građu soli s njihovim svojstvima., KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu soli i njezin utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM 4 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., MAT 1 Naučit ćete analizirati i izrađivati modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati oplošje i volumen geometrijskih tijela na problemima iz svakodnevnog života.
    3. Videolekcija 4.3: Je li zvuk il je muk ? - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove uha i povezati ih s prolaskom zvučnih valova., BIO 2 Naučit ćete opisati nastanak osjeta sluha., BIO 3 Naučit ćete opisati organe za sluh u ostalih kralježnjaka., FIZ 1 Naučit ćete što je zvuk., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati ton i šum., FIZ 3 Naučit ćete kolika je brzina zvuka u različitim sredstvima., FIZ 4 Naučit ćete više o ultrazvuku i infrazvuku., FIZ 5 Naučit ćete o frekvencijama čujnih valova., GK 1 Naučit ćete prepoznati suvremene izvore zvuka., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja suvremene glazbe., GK 3 Naučit ćete različite mogućnosti oblikovanja glazbe.
    4. Videolekcija 4.4: Kad te oči prevare - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete opisati zakon odbijanja ili refleksije svjetlosti., FIZ 2 Naučit ćete opisati sliku nastalu kod ravnog zrcala., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati sferna zrcala i karakteristike slike koje u njima nastaju., FIZ 4 Naučit ćete objasniti lom svjetlosti na granici dvaju sredstava., FIZ 5 Naučit ćete razlikovati sabirne i rastresne leće., LIK 1 Naučit ćete prepoznati geometrijsku, kolorističku, atmosfersku i poliperspektivu., LIK 2 Naučit ćete prepoznati i razlikovati vrste perspektiva., LIK 3 Naučit ćete konstruirati perspektivu., LIK 4 Naučit ćete obilježja perspektiva., BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove oka i povezati ih s njihovim ulogama., BIO 2 Naučit ćete opisati nastajanje slike u oku., BIO 3 Naučit ćete razlikovati dalekovidnost i kratkovidnost.
    5. Videolekcija 4.5: Može li se zvukom zapaliti vatra? - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za zvuk i njihove mjerne jedinice., FIZ 2 Naučit ćete određivati jakost zvuka., GK 1 Naučit ćete prepoznati operu kao glazbeno-scensku vrstu., GK 2 Naučit ćete imenovati i razlikovati dijelove opere te objasniti njihova specifična obilježja., GK 3 Naučit ćete slušno prepoznati neke primjere opernih brojeva.
    6. Videolekcija 4.7: Slijedeći osjetila - Ishodi učenja: HJ 1 Naučit ćete obilježja putopisa i upoznati strukturu toga književnog djela., HJ 2 Naučit ćete kako se tvore i što označavaju glagolski prilozi., HJ 3 Naučit ćete preoblikovati jednostavne rečenice s glagolskim prilozima u zavisnosložene rečenice., BIO 1 Naučit ćete opisati osjetila za snalaženje u prostoru i pronalaženje plijena., BIO 2 Naučit ćete povezati osjetila s prilagodbama na životne uvjete u staništu., MAT 1 Naučit ćete prikazivati odnose dviju kružnica u ravnini.
    7. Videolekcija 4.8: Uhvati ritam - Ishodi učenja: LIK 1 Naučit ćete prepoznati ritam kao kompozicijsko načelo., GK 1 Naučit ćete prepoznati i opisati glazbeno-stilska obilježja baroka., GK 2 Upoznat ćete konkretne glazbene primjere iz baroka., GK 3 Upoznat ćete najpoznatija djela i njihove skladatelje iz razdoblja baroka., MAT 1 Naučit ćete prepoznati odnose među skupovima N, Z, Q, I i R te raspravljati o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati algebarske izraze., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu., LIK 3 Naučit ćete prepoznati ritam boje na plohi., LIK 5 Naučit ćete uočiti ritam u neposrednoj stvarnosti., LIK 4 Naučit ćete razlikovati harmoniju boja i kontrast boja u ritmičnim kompozicijama., LIK 2 Naučit ćete razlikovati mogućnosti postizanja ritma likovnim elementom boje.