Učitavanje

27. Slijedeći osjetila

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • HJ 1 Naučit ćete obilježja putopisa i upoznati strukturu toga književnog djela.
  • HJ 2 Naučit ćete kako se tvore i što označavaju glagolski prilozi.
  • HJ 3 Naučit ćete preoblikovati jednostavne rečenice s glagolskim prilozima u zavisnosložene rečenice.
  • BIO 1 Naučit ćete opisati osjetila za snalaženje u prostoru i pronalaženje plijena.
  • BIO 2 Naučit ćete povezati osjetila s prilagodbama na životne uvjete u staništu.
  • MAT 1 Naučit ćete prikazivati odnose dviju kružnica u ravnini.

Procjena znanja

U sljedećem zadatku odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Prepoznajte li kojim je osjetilima i pripadajućim pjesničkim slikama u svojim opisima putopisac Matko Peić doživio krajolik?

…zaigra Dunav – žut, crn, kao tigrovo krzno.

I kreštalica se čuje.

U Iloku zamirišu samostanke ljubice.

Kad zaplivaš, Dunav osjetiš cijelim tijelom.

Podravski kolač je nizak, debeo i mastan, zaslađena mast.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koja su obilježja putopisa?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Glagolskim prilogom prošlim izričemo predikatnu radnju koja se dogodila u prošlosti.

U sljedećem zadatku promotrite i dopunite rečenice.

Čitajući novine, razgovaraju u parku. Otkrivši istinu o njoj, počeo sam sumnjati.
Glagolski je prilog sadašnji
, a glagolski prilog prošli
.  Glagolski prilog
izriče radnju koja se obavlja
s predikatom razgovaraju, a glagolski prilog 
izriče radnju koja se obavlja
 predikata počeo sam sumnjati.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točnu riječ u padajućem izborniku.

Napišite glagolske priloge zadanih glagola.

Glagolski prilog sadašnji glagola spavati je 

Glagolski prilog sadašnji glagola svijetliti je

Glagolski prilog sadašnji glagola ocjenjivati je 

Glagolski prilog prošli glagola zaboraviti je 

Glagolski prilog prošli glagola pogledati je 

Glagolski prilog prošli glagola ocijeniti je 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Preoblika zavisne rečenice Dok su plesali, gledali su se zaljubljeno. u jednostavnu rečenicu s odgovarajućim glagolskim prilogom glasi:

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Prepoznajte točno napisane oblike glagolskih priloga.

Sljedeći zadatak riješite sparivanjem odgovarajućih pojmova iz desnog i lijevog stupca. To ćete učiniti tako da kliknete na pojam koji želite pomaknuti, a zatim kliknete na polje u koje ga želite smjestiti.

Sparite vrste životinja s odgovarajućim osjetom ili sustavom.

pčela osjet za magnetsko polje
morski pas eholokacija u zraku
dupin eholokacija u vodi
šišmiš osjet za električno polje

U sljedećem zadatku označite jedan točan odgovor.

Koji će organizam trošiti više energije na eholokaciju zbog sporijeg prolaska zvučnih valova?

U sljedećem zadatku poredajte pojmove prema zadanom kriteriju. To ćete učiniti tako da kliknete na određeni pojam.

Poredajte dijelove potrebne za nastanak osjeta magnetskog polja Zemlje.

1. vidni živac
2. mozak
3. oči

U sljedećem zadatku dopunite rečenice tako da odaberete točan pojam u padajućem izborniku.

Elektroreceptori morskih pasa nalaze se na 

, a imaju otvore na površini

.

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Tri su odgovora točna.

Koje bi životinje zmije mogle prepoznati svojim termoreceptorima?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene ilustracije. Odgovorite na pitanja odabirom pojmova u padajućem izborniku.

Kojom će frekvencijom dupin skenirati ovo područje kako bi saznao koliko je ovdje organizama? 

Kojom će frekvencijom dupin detektirati oblik raže? 

Kojom će frekvencijom dupin odrediti tvrdoću koralja? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što se događa sa zvučnim valovima kad ih šišmiš odašalje?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Četiri su odgovora točna.

Dvije kružnice u ravnini mogu imati: 

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog matematičkog izraza koji prikazuje udaljenost središta kružnica. Odabirom točnog opisa u padajućem izborniku riješite zadatak.
 

U kojem su položaju kružnice?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog matematičkog izraza koji prikazuje udaljenost središta kružnica. Odabirom točnog opisa u padajućem izborniku riješite zadatak.

U kojem su položaju kružnice?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priloženog matematičkog izraza koji prikazuje udaljenost središta kružnica. Odabirom točnog opisa u padajućem izborniku riješite zadatak.

U kojem su položaju kružnice?

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Kružnice koje nemaju zajedničkih točaka, ali imaju zajedničko središte zovu se 
. Kružnice koje se dodiruju imaju jednu zajedničku točku koja se zove  
. Kružnice koje se sijeku imaju dvije zajedničke točke koje zovemo
kružnica. 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Putopis je književna vrsta u kojoj pisac iznosi svoje dojmove i zapažanja o putovanju.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Što putopisac u svojim putopisima ne opisuje?

U sljedećem zadatku označite točne odgovore. Dva su odgovora točna.

Koja dva stilska sredstva zapažate u ovom putopisnom opisu: Kao suncokret u trenu zažute se prozori vagona i odmah klonu u duboku travu. (Matko Peić)?

U sljedećem zadatku razvrstajte rečenice prema uputi. 
Označite rečenicu i smjestite je u odgovarajući stupac.

Što putopisac Matko Peić ističe u zadanim rečenicama? 

Mulj topao kao krzno. 
Čudni, malo smušeni oblaci!
Seljaci od žilave kestenovine pletu ograde za bikove.
Jedan hrast na stanici pun stršena.
Kao na dnu mora, onog starog panonskog mora, kuće imaju oblik školjaka.
Neka mutna bijela magla ujesen dođe.
Gle, seljanka na konju.
Do zore dršću na nebu pruge, vatrene, nagle.
I kreštalica se čuje.
Bašče s ogromnom bijelom bundevom izvaljenom iza plota.
svoja zapažanja, razmišljanja, dojmove i doživljaje kraja koji opisuje
opis kraja bez isticanja osobnih doživljaja i razmišljanja

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Glagolski su prilozi glagoli nastali od priloga.

U sljedećem zadatku razvrstajte riječi prema uputi. 
Označite riječ i smjestite je u odgovarajući stupac.

Prepoznajte i razlikujte glagolski prilog prošli i glagolski prilog sadašnji.

otkrivši
gledajući
htjevši
koračajući
zakoračivši
misleći
saznavši
sanjajući
poskočivši
pišući
glagolski prilog prošli
glagolski prilog sadašnji

U sljedećem zadatku upišite pojmove koji nedostaju.

Glagolski prilog
 tvori se od
glagola tako da se infinitivnoj osnovi doda nastavak -vši ili -avši. Njime se u rečenici označava radnja koja se zbila
druge radnje izrečene predikatom.  Glagolski prilog 
tvori se od
glagola tako da se 3. osobi množine prezenta doda nastavak -ći. Njime se označava radnja koja se zbiva
s kojom drugom radnjom izrečenom predikatom.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.


Zamijenite označene riječi glagolskim prilogom sadašnjim ili prošlim.

Ostali smo bez daha dok smo trčali utrku.

Ostali smo bez daha 
utrku.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.


Zamijenite označene riječi glagolskim prilogom sadašnjim ili prošlim.

Kad smo završili, čekali smo proglašenje pobjednika.

čekali smo proglašenje pobjednika.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.


Zamijenite označene riječi glagolskim prilogom sadašnjim ili prošlim.

Čim je stigao kući, odložio je kaput.

kući, odložio je kaput.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.


Zamijenite označene riječi glagolskim prilogom sadašnjim ili prošlim.

Upoznao sam nove prijatelje dok sam putovao dalekim krajevima. 

Upoznao sam nove prijatelje
dalekim krajevima. 

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Preoblikujte označene glagolske priloge u zavisne rečenice.

Stigavši u luku, ukrcali smo se na putnički brod.

u luku, ukrcali smo se na putnički brod.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Preoblikujte označene glagolske priloge u zavisne rečenice.

Zajedno smo se družili gledajući stare fotografije.

Zajedno smo se družili
stare fotografije.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Preoblikujte označene glagolske priloge u zavisne rečenice.

Šapćući, čitala je sestri svoje pismo.

, čitala je sestri svoje pismo.

U sljedećem zadatku dopunite rečenice.

Preoblikujte označene glagolske priloge u zavisne rečenice.

Zažmirivši, maštala je o svojoj budućnosti.

, maštala je o svojoj budućnosti.

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kako su znanstvenici spriječili da mačka bljedica ne namiriše iverka?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Čime su znanstvenici postigli električnu izolaciju iverka?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Je li mačka bljedica otkrila iverka nakon što je bio prekriven folijom?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene ilustracije. Odabirom točnog opisa u padajućem izborniku riješite zadatak.

U kojem su položaju kružnice na slici?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene ilustracije. Odabirom točnog opisa u padajućem izborniku riješite zadatak.

U kojem su položaju kružnice na slici?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene ilustracije. Odabirom točnog opisa u padajućem izborniku riješite zadatak.

U kojem su položaju kružnice na slici?

Sljedeći zadatak riješite s pomoću priložene ilustracije. Odabirom točnog opisa u padajućem izborniku riješite zadatak.

U kojem su položaju kružnice na slici?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kružnice k1 (S1, 5.2 cm) i k2 (S2, 4 cm) nacrtane su u ravnini tako da je udaljenost njihovih središta 8 cm. U kojem su položaju te dvije kružnice u ravnini?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Kružnice k1 (S1, 7.3 cm) i k2 (S2, 2.5 cm) nacrtane su u ravnini tako da je udaljenost njihovih središta 4.8 cm. U kojem su položaju te dvije kružnice u ravnini?

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

U ravnini su nacrtane kružnice k1 k2. Promjer kružnice k1 je 7 cm, a promjer kružnice k2 5 cm. Ako su njihova središta udaljena 6 cm, u kojem su položaju te dvije kružnice u ravnini? 

U sljedećem zadatku označite točan odgovor.

Dvije kružnice nalaze se jedna unutar druge. Polumjer veće kružnice je 7 cm. Ako znamo da je udaljenost njihovih središta 3 cm, koliki može biti polumjer manje kružnice? 

27. Slijedeći osjetila

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • HJ 1 Naučit ćete obilježja putopisa i upoznati strukturu toga književnog djela.
  • HJ 2 Naučit ćete kako se tvore i što označavaju glagolski prilozi.
  • HJ 3 Naučit ćete preoblikovati jednostavne rečenice s glagolskim prilozima u zavisnosložene rečenice.
  • BIO 1 Naučit ćete opisati osjetila za snalaženje u prostoru i pronalaženje plijena.
  • BIO 2 Naučit ćete povezati osjetila s prilagodbama na životne uvjete u staništu.
  • MAT 1 Naučit ćete prikazivati odnose dviju kružnica u ravnini.
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 4: Osjetila - naš kompas - Ishodi učenja: KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., OŠ GK B.8.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe., FIZ OŠ C.8.7., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., MAT OŠ C.8.1. Skicira prikaz uspravnoga geometrijskog tijela u ravnini., MAT OŠ C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT OŠ D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost, FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite, FIZ OŠ C.8.8., FIZ OŠ D.8.8. Analizira rasprostiranje i odbijanje svjetlosti te nastanak slike u zrcalu., FIZ OŠ D.8.9. Analizira lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava., OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK B.8.1. Učenik interpretira likovno i vizualno umjetničko djelo povezujući osobni doživljaj, likovni jezik i tematski sadržaj djela u cjelinu., FIZ OŠ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom., OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste., OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi, BIO OŠ A.8.1. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava uz klasifikaciju organizama primjenom različitih kriterija ukazujući na njihovu srodnost i raznolikost., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., KEM OŠ A.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari., KEM OŠ A.8.2. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima., KEM OŠ A.8.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM OŠ B.8.1. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., KEM OŠ B.8.2. Analizira vrste kemijskih reakcija., MAT OŠ D.8.3. Prikazuje pravce i analizira njihove međusobne položaje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini., BIO OŠ B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje., BIO OŠ B.8.3. Analizira utjecaj životnih uvjeta na razvoj prilagodbi i bioraznolikost., MAT OŠ A.8.2. Računa s potencijama racionalne baze i nenegativnoga cjelobrojnog eksponenta., MAT OŠ A.8.3. Prepoznaje odnose među skupovima N, Z, Q,I i R te raspravlja o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT OŠ B.8.3. Rješava i primjenjuje linearnu jednadžbu., MAT OŠ B.8.4. Rješava i primjenjuje sustav dviju linearnih jednadžbi s dvjema nepoznanicama., MAT OŠ B.8.5. Rješava i primjenjuje kvadratnu jednadžbu, OŠ LK A.8.1. Učenik oblikuje ideje kao poruke kojima komunicira s okolinom služeći se likovnim i vizualnim jezikom., OŠ LK C.8.1. Učenik likovnim i vizualnim izražavanjem analizira utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život te daje prijedlog njezina mogućeg (pre)oblikovanja, MAT OŠ C.8.4. Prikazuje međusobne odnose dviju kružnica u ravnini., OŠ GK A.8.2. Učenik slušno prepoznaje obilježja glazbe različitih glazbeno-stilskih razdoblja, OŠ GK A.8.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi
    1. Videolekcija 4.1: Slatka tajna - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti organe osjetila okusa., Naučit ćete opisati tijek nastajanja osjeta okusa., Naučit ćete navesti vrste okusa., Naučit ćete imenovati ugljikohidrate i njihove izvore., Naučit ćete opisati određivanje relativne slatkoće šećerima i drugim tvarima., Naučit ćete navesti umjetna i prirodna sladila.
    2. Videolekcija 4.2: Prstohvat soli - Ishodi učenja: KEM 1 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava natrijeva klorida., KEM 2 Naučit ćete povezati građu soli s njihovim svojstvima., KEM 3 Naučit ćete kritički razmatrati upotrebu soli i njezin utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš., KEM 4 Naučit ćete primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena., MAT 1 Naučit ćete analizirati i izrađivati modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela., MAT 2 Naučit ćete primjenjivati oplošje i volumen geometrijskih tijela na problemima iz svakodnevnog života.
    3. Videolekcija 4.3: Je li zvuk il je muk ? - Ishodi učenja: BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove uha i povezati ih s prolaskom zvučnih valova., BIO 2 Naučit ćete opisati nastanak osjeta sluha., BIO 3 Naučit ćete opisati organe za sluh u ostalih kralježnjaka., FIZ 1 Naučit ćete što je zvuk., FIZ 2 Naučit ćete razlikovati ton i šum., FIZ 3 Naučit ćete kolika je brzina zvuka u različitim sredstvima., FIZ 4 Naučit ćete više o ultrazvuku i infrazvuku., FIZ 5 Naučit ćete o frekvencijama čujnih valova., GK 1 Naučit ćete prepoznati suvremene izvore zvuka., GK 2 Naučit ćete prepoznati obilježja suvremene glazbe., GK 3 Naučit ćete različite mogućnosti oblikovanja glazbe.
    4. Videolekcija 4.4: Kad te oči prevare - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete opisati zakon odbijanja ili refleksije svjetlosti., FIZ 2 Naučit ćete opisati sliku nastalu kod ravnog zrcala., FIZ 3 Naučit ćete razlikovati sferna zrcala i karakteristike slike koje u njima nastaju., FIZ 4 Naučit ćete objasniti lom svjetlosti na granici dvaju sredstava., FIZ 5 Naučit ćete razlikovati sabirne i rastresne leće., LIK 1 Naučit ćete prepoznati geometrijsku, kolorističku, atmosfersku i poliperspektivu., LIK 2 Naučit ćete prepoznati i razlikovati vrste perspektiva., LIK 3 Naučit ćete konstruirati perspektivu., LIK 4 Naučit ćete obilježja perspektiva., BIO 1 Naučit ćete prepoznati dijelove oka i povezati ih s njihovim ulogama., BIO 2 Naučit ćete opisati nastajanje slike u oku., BIO 3 Naučit ćete razlikovati dalekovidnost i kratkovidnost.
    5. Videolekcija 4.5: Može li se zvukom zapaliti vatra? - Ishodi učenja: FIZ 1 Naučit ćete imenovati fizikalne veličine vezane za zvuk i njihove mjerne jedinice., FIZ 2 Naučit ćete određivati jakost zvuka., GK 1 Naučit ćete prepoznati operu kao glazbeno-scensku vrstu., GK 2 Naučit ćete imenovati i razlikovati dijelove opere te objasniti njihova specifična obilježja., GK 3 Naučit ćete slušno prepoznati neke primjere opernih brojeva.
    6. Videolekcija 4.6: MiriSSSSSSSS - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti organe osjeta njuha., Naučit ćete imenovati skupine mirisnih tvari., Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava sumpora i njegovih spojeva., Naučit ćete povezati građu sumpora i njegovih spojeva s njihovim svojstvima., Naučit ćete opisati uloge njuha., Naučit ćete navesti razloge osjeta njuha., Naučit ćete primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje promjena sumpora i njegovih spojeva., Naučit ćete što je halitoza, kako nastaje i kako se liječi.
    7. Videolekcija 4.8: Uhvati ritam - Ishodi učenja: LIK 1 Naučit ćete prepoznati ritam kao kompozicijsko načelo., GK 1 Naučit ćete prepoznati i opisati glazbeno-stilska obilježja baroka., GK 2 Upoznat ćete konkretne glazbene primjere iz baroka., GK 3 Upoznat ćete najpoznatija djela i njihove skladatelje iz razdoblja baroka., MAT 1 Naučit ćete prepoznati odnose među skupovima N, Z, Q, I i R te raspravljati o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva., MAT 2 Naučit ćete rješavati i primjenjivati algebarske izraze., MAT 3 Naučit ćete rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu., LIK 3 Naučit ćete prepoznati ritam boje na plohi., LIK 5 Naučit ćete uočiti ritam u neposrednoj stvarnosti., LIK 4 Naučit ćete razlikovati harmoniju boja i kontrast boja u ritmičnim kompozicijama., LIK 2 Naučit ćete razlikovati mogućnosti postizanja ritma likovnim elementom boje.